Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Overdag slapen en leeftijd

<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 25 Nov 2017 14:50

Overdag slapen en leeftijd

Hoi!

Ik zit ergens mee, mijn bijna 2 jarige doet nog 2! dutjes per dag. We zijn ze aan het inkorten naar 2 x een uur maar eigenlijk is dat natuurlijk nog best veel. Sinds de tijd is verzet is ze iedere dag om 6u wakker maar vervolgens om 9u hartstikke moe. Eerlijk gezegd vind ik het zelf wel relaxed om 2 x per dag even niks te hoeven doen maar ik merk dan ze 's avonds steeds minder zin krijgt om te gaan slapen. Overdag is ditgheen probleem. Hoe zit dit met jullie kindjes?
<<

Anoniem231

Bericht 25 Nov 2017 15:06

Re: Overdag slapen en leeftijd

Ruim 2,5 en doet nog amper een dutje.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 25 Nov 2017 15:44

Re: Overdag slapen en leeftijd

Die van ons sliep tot bijna 3 jaar vaak nog 2 a 3 uur per dag (vanaf 2 jaar wel maar 1 dutje maar dan dus wel lang). Toen haar amandelen eruit gingen, was het ineens klaar met het middagslaapje doordat de kwaliteit van haar slaap s nachts veel beter werd.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 25 Nov 2017 15:52

Re: Overdag slapen en leeftijd

T is nu 1,5 en slaapt altijd 1 uurtje vanaf 9.30 a 9.45
en dan gaat hij om 14:00 weer naar bed en slaapt dan 1,5 uur.
Hij kan het nog niet volhouden tot 12 uur zonder ochtend slaapje.
's avonds slaapt hij wel pas om 20.00
Als ik hem meeneem met de auto of buggy valt hij ook gewoon in slaap.

Bij de opvang vinden ze ook dat hij volgens zijn leeftijd wel op moet kunnen blijven tot na de lunch. Maar het wordt er echt niet gezellig op en ik vind het gewoon zielig.
2016
<<

Anoniem328

Bericht 25 Nov 2017 16:02

Re: Overdag slapen en leeftijd

Onze D slaapt sinds 13 maanden nog maar 1 x per dag. Hij slaapt gemiddeld zo'n 1,5 uur.
In het begin had hij soms nog wel even een dipje rond 11 uur als we thuis waren, maar met een beetje frisse buitenlucht rond dat tijdstip was hij daar zo overheen.

Als jouw dochter om 9 uur al zo moe is, is het wel lastig rekken natuurlijk tot de middag. Heb je het al eens geprobeerd? Door bijvoorbeeld om die tijd even buiten te gaan spelen? Misschien dat je het op die manier steeds iets kunt opschuiven.

Maar als je er zelf geen probleem mee hebt dan is het zo ook prima toch?

Hoe zit dat eigenlijk met de peuterspeelzaal? Is daar überhaupt nog de mogelijkheid om kindjes te laten slapen?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 25 Nov 2017 16:07

Re: Overdag slapen en leeftijd

Salome schreef:T is nu 1,5 en slaapt altijd 1 uurtje vanaf 9.30 a 9.45
en dan gaat hij om 14:00 weer naar bed en slaapt dan 1,5 uur.
Hij kan het nog niet volhouden tot 12 uur zonder ochtend slaapje.
's avonds slaapt hij wel pas om 20.00
Als ik hem meeneem met de auto of buggy valt hij ook gewoon in slaap.

Bij de opvang vinden ze ook dat hij volgens zijn leeftijd wel op moet kunnen blijven tot na de lunch. Maar het wordt er echt niet gezellig op en ik vind het gewoon zielig.


Ik heb niets in dit topic te zoeken :wink: maar ik moet het even kwijt:
Wat stom van de opvang! Zij moeten toch naar de behoefte van het kind kijken, ik vind het echt dom :palm:
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 25 Nov 2017 16:16

Re: Overdag slapen en leeftijd

Joey schreef:
Salome schreef:T is nu 1,5 en slaapt altijd 1 uurtje vanaf 9.30 a 9.45
en dan gaat hij om 14:00 weer naar bed en slaapt dan 1,5 uur.
Hij kan het nog niet volhouden tot 12 uur zonder ochtend slaapje.
's avonds slaapt hij wel pas om 20.00
Als ik hem meeneem met de auto of buggy valt hij ook gewoon in slaap.

Bij de opvang vinden ze ook dat hij volgens zijn leeftijd wel op moet kunnen blijven tot na de lunch. Maar het wordt er echt niet gezellig op en ik vind het gewoon zielig.


Ik heb niets in dit topic te zoeken :wink: maar ik moet het even kwijt:
Wat stom van de opvang! Zij moeten toch naar de behoefte van het kind kijken, ik vind het echt dom :palm:


Ze doet wel wat ik wil hoor. Maar ik krijg het gewoon steeds te horen.
Volgens mij gaan ze ook bij veel kinderdagverblijven vanaf 1,5 naar een andere groep.
Kindjes die dan nog 2x slapen blijven in de babygroep en dat is natuurlijk voor het spelen minder leuk.
Tenminste dat hoor ik ook weleens van ouders. WIj hebben een gastouder dus dat is anders.
2016
<<

Geel

Bericht 25 Nov 2017 16:23

Re: Overdag slapen en leeftijd

Maria zit sinds ze 1,5 is op één slaapje per dag. Ik heb haar er langzaam aan laten wennen, door haar 's ochtends na een uur wakker te maken, want vaak sliep ze dan best lang, maar 's middags heel kort, en ik wilde naar een lang middagslaapje. Op een gegeven moment deed ze op het kdv ook nog maar een slaapje en dat kon ze goed hebben. Toen ben ik het een week om en om gaan proberen, dus twee slaapjes op maandag, één op dinsdag etc, maar dat was alleen maar vermoeiend. Dus toen maar gewoon richting één slaapje, maar dan wel redelijk vroeg op bed: 8u wakker, 12u op bed. Vaak gaan we 's ochtends op pad, dus dan is er veel te beleven en blijft ze makkelijk wakker. Inmiddels is ze eraan gewend en ligt ze vaak om 13u pas op bed en wordt ze 15-16u wakker. 's Avonds ligt ze dan om 20u op bed.

Mss heb je wat aan mijn aanpak? Het heet ritme dat we nu hebben, heet officieel het 5-5-ritme. Dus als ze 6u wakker wordt, 11u weer op bed, 14u wakker, 19u weer naar bed. Dikke kans dat ze dan haar nachten ook wat langer gaat maken, wat jij wilt. Wat mss ook helpt, is dat gapen niet altijd een teken van moeheid is. En dat je altijd inkakmomenten op een dag hebt, wat niet altijd betekent dat je moet slapen.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 25 Nov 2017 16:27

Re: Overdag slapen en leeftijd

Geel schreef:Maria zit sinds ze 1,5 is op één slaapje per dag. Ik heb haar er langzaam aan laten wennen, door haar 's ochtends na een uur wakker te maken, want vaak sliep ze dan best lang, maar 's middags heel kort, en ik wilde naar een lang middagslaapje. Op een gegeven moment deed ze op het kdv ook nog maar een slaapje en dat kon ze goed hebben. Toen ben ik het een week om en om gaan proberen, dus twee slaapjes op maandag, één op dinsdag etc, maar dat was alleen maar vermoeiend. Dus toen maar gewoon richting één slaapje, maar dan wel redelijk vroeg op bed: 8u wakker, 12u op bed. Vaak gaan we 's ochtends op pad, dus dan is er veel te beleven en blijft ze makkelijk wakker. Inmiddels is ze eraan gewend en ligt ze vaak om 13u pas op bed en wordt ze 15-16u wakker. 's Avonds ligt ze dan om 20u op bed.

Mss heb je wat aan mijn aanpak? Het heet ritme dat we nu hebben, heet officieel het 5-5-ritme. Dus als ze 6u wakker wordt, 11u weer op bed, 14u wakker, 19u weer naar bed. Dikke kans dat ze dan haar nachten ook wat langer gaat maken, wat jij wilt. Wat mss ook helpt, is dat gapen niet altijd een teken van moeheid is. En dat je altijd inkakmomenten op een dag hebt, wat niet altijd betekent dat je moet slapen.

5 uurtjes wakker blijven in de ochtend kan T wel. Het probleem is dan dus dat hij om 11 uur naar bed zou moeten want hij wordt bijna altijd 6 uur a 6.30 wakker.
Dan kom ik in de knoop met de lunch. En ik vind samen eten ook belangrijk. 11 uur een boterham eten is wel erg vroeg. Denk als hij dan erg moe is dat er geen hap ingaat.
2016
<<

Anoniem328

Bericht 25 Nov 2017 16:35

Re: Overdag slapen en leeftijd

Ik denk dat de meeste kindjes eerder wakker zijn dan 8 uur. Ik zou ongeacht de wakker wordt tijd inderdaad graag m'n kind niet voor 12 uur op bed leggen zodat je nog samen kunt eten. Als ze dat eenmaal redden dan kun je het na verloop van tijd vaak nog wel wat langer rekken.
D is vaak ergens rond kwart voor 7 wakker en redt het prima tot 13 uur voor z'n middagslaapje.
Wij houden niet vast aan een ritme maar kijken gewoon wat het beste bij D uitkomt. 's Middags is hij vaak tegen half 3 wakker en gaat om 19 uur weer zonder problemen naar bed. Dus de ochtend is veel langer dan de middag. Maar dat werkt het beste voor hem.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 25 Nov 2017 16:57

Re: Overdag slapen en leeftijd

Salome schreef:
Joey schreef:
Salome schreef:T is nu 1,5 en slaapt altijd 1 uurtje vanaf 9.30 a 9.45
en dan gaat hij om 14:00 weer naar bed en slaapt dan 1,5 uur.
Hij kan het nog niet volhouden tot 12 uur zonder ochtend slaapje.
's avonds slaapt hij wel pas om 20.00
Als ik hem meeneem met de auto of buggy valt hij ook gewoon in slaap.

Bij de opvang vinden ze ook dat hij volgens zijn leeftijd wel op moet kunnen blijven tot na de lunch. Maar het wordt er echt niet gezellig op en ik vind het gewoon zielig.


Ik heb niets in dit topic te zoeken :wink: maar ik moet het even kwijt:
Wat stom van de opvang! Zij moeten toch naar de behoefte van het kind kijken, ik vind het echt dom :palm:


Ze doet wel wat ik wil hoor. Maar ik krijg het gewoon steeds te horen.
Volgens mij gaan ze ook bij veel kinderdagverblijven vanaf 1,5 naar een andere groep.
Kindjes die dan nog 2x slapen blijven in de babygroep en dat is natuurlijk voor het spelen minder leuk.
Tenminste dat hoor ik ook weleens van ouders. WIj hebben een gastouder dus dat is anders.


Oh gelukkig doet ze wel wat je wilt :D maar wel onnodig van haar dat steeds te laten weten..

Ik besef trouwens dat mijn irritatie hierover komt doordat m'n neefje van 3.5 vaker 's middags nog wel slaapt dan niet, en dan meestal een uurtje. En mijn moeder vindt het dus ook nodig regelmatig te zeggen dat hij echt nog veel slaapt voor zijn leeftijd. Het mooie is wel dat ik zulke opmerkingen irritant vind en m'n zusje het niks boeit. Dus zegt misschien ook meer over mij :eyes:
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 25 Nov 2017 17:11

Re: Overdag slapen en leeftijd

T. sliep tot zijn 1e jaar 2x per dag.
Daarna heeft hij tot 2jr4mnd nog 's middags geslapen.
Eerst nog heel lang (half 1 - half 4) en vanaf dat hij 2 was zijn we hem om half 3 gaan wakker maken.
Anders lag hij 's avonds nog tot 21u te kletsen in zijn kamer en was hij 's morgens niet te genieten.

Nu (2jr9mnd) slaapt hij van 19u-7.00/8.00u.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 25 Nov 2017 17:44

Re: Overdag slapen en leeftijd

J. (19maanden) slaapt een keer overdag. Hij gaat vaak tussen 11:30-12:30 naar bed en slaapt 2-3 uur. Als hij vroeg moe is krijgt hij vroeger zijn broodje om om 11:30 in bed te kunnen. S'avonds gaat hij er tegen 18:30/19:00 in en slaapt meestal tot ongeveer 7:00.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 25 Nov 2017 18:13

Re: Overdag slapen en leeftijd

Kajaka schreef:J. (19maanden) slaapt een keer overdag. Hij gaat vaak tussen 11:30-12:30 naar bed en slaapt 2-3 uur. Als hij vroeg moe is krijgt hij vroeger zijn broodje om om 11:30 in bed te kunnen. S'avonds gaat hij er tegen 18:30/19:00 in en slaapt meestal tot ongeveer 7:00.


Voor mijn dochter geldt dit precies zo.
Sinds ongeveer 16 maanden.
<<

Anoniem281

Bericht 25 Nov 2017 18:31

Re: Overdag slapen en leeftijd

Hier ook hetzelfde, 19 maanden en slaapt sinds een paar maanden nog één keer. Helaas wordt t steeds korter... Voorheen was het 3 uurtjes, maar nu is t vaker anderhalf.

Soms is ie om half 12 al moe, maar dan wel ik het nog een beetje tot 12 uur. Komt dan net wat beter uit smiddags. Maar over het algemeen houdt ie het makkelijk vol tot 12:00/12:30. Hij gaat s'avonds tegen 19:30 naar bed en wordt tussen half 8 en 8 uur wakker.

We hebben hem verder trouwens nooit gepusht of gestuurd, gewoon hem z'n gang laten gaan en gewacht en toen kwam ie er vanzelf mee.
<<

Anoniem291

Bericht 25 Nov 2017 19:34

Re: Overdag slapen en leeftijd

Tot een jaar sliep hij 2 keer en rond een jaar wilde hij s middags niet meer maar was s morgens rond 9:30/10:00 uur wel moe dus tot ruim 1,5 jaar sliep hij van 10 tot 13 en s middags niet. Hij heeft het zelf verschoven naar 12:30 tot 15:00 uur want hij ging s morgens alleen nog maar liggen kletsen in bed of was na een uur weer wakker.

Als je hem s morgens langer laat slapen red hij de middag dan?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 25 Nov 2017 19:36

Re: Overdag slapen en leeftijd

Ik vind dat pushen inderdaad ook niet nodig Bazinga. Ik merk het vanzelf als hij s ochtends nie meer wil.
2016
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 25 Nov 2017 19:40

Re: Overdag slapen en leeftijd

S slaapt vanaf 10 maanden 1x per dag. Hoe lang ze dan slaapt, wisselt heel erg. Meestal gaat ze rond 13u naar bed en de ene keer is ze om 14u al wakker en heeeeel soms wordt het wel 16u (als ze dan nog slaapt, maak ik haar wakker, maar dat is misschien 2x voorgekomen).
Rond 19u gaat ze weer naar bed, altijd, ook als ze pas om 16u wakker is geworden. Hoe laat ze 's morgens wakker wordt, wisselt tussen 6 en 8 ongeveer, maar omdat ik bijna altijd pas in de middag hoef te werken, doen we lekker rustig aan en beginnen de dag pas rond half 9 met ontbijt.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 25 Nov 2017 19:51

Re: Overdag slapen en leeftijd

Oudste was 2.5 en klaar met slaapje overdag. Nu heel soms doet ze nog een slaapje.

Jongste van 1jr en 3mnd slaapt nog een keer per dag van 1.5 tot 2.5 uur.
2014 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 25 Nov 2017 19:51

Re: Overdag slapen en leeftijd

D gaat om 9 uur alweer naar bed, tot half twaalf ongeveer. En dan blijft hij wakker tot zeven uur.
R. 2013
D. 2016
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 25 Nov 2017 20:19

Re: Overdag slapen en leeftijd

F is 21 maanden. Hij slaapt (op doordeweekse dagen) van 11.00/11.30-13.45.
Als we dochter niet uit school hoeven te halen slaapt hij wel langer.
Hij is 's ochtends rond 7.00 wakker en gaat 's avonds om 18.45/19.00 naar bed.

In het weekend is hij meestal wat later wakker en gaat hij ook later naar bed 's middags. Hij slaapt dan 2,5 a 3 uur.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Nov 2017 21:32

Re: Overdag slapen en leeftijd

Spencer schreef:D gaat om 9 uur alweer naar bed, tot half twaalf ongeveer. En dan blijft hij wakker tot zeven uur.


Hier met onze jongste meestal ook zo. Ze is 17 maanden.
2 a 3x per week wil ze ‘s middags nog wel een uurtje slapen maar meestal niet. Of pas tegen 4 uur maar dat vind ik dan te laat. Dan blijft ze dus wakker en gaat ze om 18.30 u naar bed.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem316

Bericht 25 Nov 2017 21:40

Re: Overdag slapen en leeftijd

Hier zit dochter tussen twee slaapjes in. Het verschilt per dag. Als ze 2 heeft is het smorgens 1 a 1,5 uur en smiddags 1,5 a 2 uur. Ze gaat dan rond half 8 weer op bed 's avonds. Ze is net 1 jaar geworden.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 25 Nov 2017 23:39

Re: Overdag slapen en leeftijd

De oudste en de middelste sliepen niet meer 'smiddags vanaf 2,5 jaar. Rond de eerste verjaardag ging het ochtendslaapje eraf. Onze jongste is 15 maanden en slaapt iedere middag 2/3 uur. Meestal van 11.45-14.15 uur. We lunchen vroeg, maar zitten ook iedere ochtend rond 6.45 uur aan het ontbijt, dus dat past wel in het ritme.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 26 Nov 2017 06:49

Re: Overdag slapen en leeftijd

Ik vind op zich twee keer een uur niet heel veel, mijn zoon slaapt gemiddeld ook 2 uur overdag, maar dan wel in een keer. Begrijp ik goed dat je liever naar een (misschien wat langer) slaapje zou willen? Hier kan ik het vaak nog wel even rekken door iets actiefs te gaan doen, naar buiten ofzo. Wij schuiven ivm schooltijden dagelijks met slaaptijden en L. past zich daar wel goed op aan. Op lange schooldagen slaapt hij van 11:30 tot 14 uur ongeveer en op korte schooldagen moet ik hem wakker houden tot dochter thuis is en slaapt hij van 13-15 uur ongeveer. Hij eet dan voor we naar school fietsen en op de fiets vindt hij het wel leuk gelukkig.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron