Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stomme vragen topic #4

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 17 Nov 2017 17:30

Re: Stomme vragen topic #4

Dee schreef:Nouja anders kom ik alleen maar uit op rozijntjes, fruit en koekjes/rijstwafeltjes/wortelknabbeltjds als tussendoortje.
Ik loop er zelf ook tegenaan dat ik het niet lust dus leek me zo fijn als ze zulke dingen wel gewoon at.


Cherrytomaatjes kan ook als tussendoortje? Fruit, maisknabbels, gekookt ei.

Wij hebben sowieso bedacht dat de wereldgerechten nu idd nog te zout zijn. Een keertje saus uit een potje moet kunnen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 18 Nov 2017 09:01

Re: Stomme vragen topic #4

Hoeveel fruit en groenten kregen jullie baby's met 5-6 mnd? Op internet lees ik verschillende verhalen, van paar hapjes tot 200 gram.
R eet goed zn hapjes en ben dit nu aan t verhogen want hij lust ook meer, maar ik weet niet tot hoe hoog ik mag gaan. Gisteren heeft hij al 100 gram courgette Op, en uur later gewoon zn fles. Maar had volgens mij nog wel meer groenten gelust
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 18 Nov 2017 09:22

Re: Stomme vragen topic #4

Een vraagje over de hik. Mijn baby heeft vrij vaak de hik (gisteren zo'n 5 keer, steeds na het voeden) en geeft regelmatig melk terug. Kan dit kwaad?

Als we haar te snel in de box leggen merk ik dat ze last heeft van de reflux waardoor we haar goed laten boeren en langer rechtop houden.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 18 Nov 2017 09:46

Re: Stomme vragen topic #4

De mijne is ruim 5 maanden en heeft na elke voeding de hik. Die krijgt ze pas als alle processen voltooid zijn, boertjes eruit, poep eruit. Als ze de hik krijgt weten wij dat we haar weer neer kunnen leggen. Volgens mij kan het verder geen kwaad en ze lijkt er zelf ook geen last van te hebben.

Teruggeven doet ze hier amper.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 18 Nov 2017 10:34

Re: Stomme vragen topic #4

Mijn dochter had ook heel veel de hik en spuugde ook best veel. Na de voeding rechtop houden en bij de hik eventueel een slokje warer geven.

Ik heb ook een stomme vraag. Familie wil ons kind een driewieler geven maar is een loopfiets niet een beter idee?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 18 Nov 2017 11:38

Re: Stomme vragen topic #4

Ik zou idd voor een loopfiets gaan Sogood.

@Elro: wij zijn begonnen met een paar hapjes, toen dat goed ging 50/60gram en toen dat ook goed ging tussen de 60-100gram. Dat is pas sinds deze week eigenlijk en ze is nu 6,5mnd. Het gaat niet altijd op maar dan gaat er wel meer in als 60gram. Ze drinkt daarna ook nog redelijk haar fles een klein uurtje later. Ze drinkt dan tussen de 160-200cc. Het is nu allemaal weer een beetje proberen en schipperen. Sinds de hapjes drinkt ze de flessen een beetje minder maar daar maak ik me niet druk om omdat ze dus ook hapjes krijgt. Fruit was trouwens eerst gewoon een half stuk. Nu een hele maar daar gaat maar 3/4 van op ofzo en brood eerst een paar hapjes, toen een halve en nu op een paar hapjes na een hele.
30-04-2017
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 18 Nov 2017 11:49

Re: Stomme vragen topic #4

Een loopfiets is beter voor ontwikkeling van de motoriek. Schijnt zo te zijn dat kindjes die veel op loopfiets hebben gespeeld daarna vaak zonder zijwieltjes door kunnen naar een fietsje.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Nov 2017 11:53

Re: Stomme vragen topic #4

Elro schreef:Hoeveel fruit en groenten kregen jullie baby's met 5-6 mnd? Op internet lees ik verschillende verhalen, van paar hapjes tot 200 gram.
R eet goed zn hapjes en ben dit nu aan t verhogen want hij lust ook meer, maar ik weet niet tot hoe hoog ik mag gaan. Gisteren heeft hij al 100 gram courgette Op, en uur later gewoon zn fles. Maar had volgens mij nog wel meer groenten gelust


Nou, ik vind 200 echt veel!

Ollie krijgt nu 65 gr fruit en 100 gr groente/vlees/carbs. De avondmaaltijd begint aan de weinige kant te worden dus ik ga het ophogen naar 150 gr denk ik binnenkort. maar voor 5 a 6 maanden vind ik 100 helemaal prima. Als ie meer op lijkt te kunnen kan je natuurlijk altijd eens kijken of 150 gr erin gaat of langzaamaan eens gaan mengen met wat aardappel of rijst. Dat vult natuurlijk ook meer.
Let's discover the world together.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 18 Nov 2017 12:10

Re: Stomme vragen topic #4

R heeft in t begin ook vaak de hik gehad. Nu niet meer

Loopfiets heeft dochter nooit gekund die liep er letterlijk mee

Qua hapjes vind ik t dus lastig. Hij heeft net zonder moeite 75 gram mango op. Maar hij heeft nog nooit iets van zn fles laten staan, dat gaat allemaal altijd Op!
Over 2.5 week moeten we weer naar t cb, tot die tijd hou ik t dan maar op 100 gram
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 18 Nov 2017 12:36

Re: Stomme vragen topic #4

E geeft heel goed aan wanneer ze genoeg heeft, daar vertrouw ik dus maar op. Ik denk dat 100 gram prima is voorlopig hoor.
30-04-2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Nov 2017 13:05

Re: Stomme vragen topic #4

Ik heb nog nooit hapjes gewogen. Ik bied het aan een zo lang ze wil (of zoals nu het zelf in haar mond blijft stoppen) mag ze eten. Wanneer ze gaat gooien of haar mond dicht houdt is het klaar.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem316

Bericht 18 Nov 2017 15:20

Re: Stomme vragen topic #4

Hier net zo. Je kind is zelf heel goed in staat om aan te geven of het nog wil hebben of niet. Die grammen zijn maar ter indicatie. Het afwegen van voedsel hoeft echt niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Nov 2017 15:51

Re: Stomme vragen topic #4

Ik kook een grote hoeveelheid en verdeel het dan in bakjes dus om het gelijk te verdelen, weeg ik het. Maar eigenlijk eet ie z'n portie altijd wel op, behalve als hij iets echt niet lust (vis bijv).
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 18 Nov 2017 16:06

Re: Stomme vragen topic #4

Ik weeg het ook alleen maar omdat ik apart voor haar kook en dat dan verdeel in bakjes.
30-04-2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 18 Nov 2017 23:41

Re: Stomme vragen topic #4

Er zijn toch ook kinderen die geen maat weten te houden? R heeft nog nooit een druppel laten staan, heb t water ook meermalen verhoogd tot 210 zonder de aantal schepjes, en dan drink ie nog alles helemaal op. Verder ophogen leek mij niet nodig, maar lijkt hij dus wel een grens nodig te hebben. Vanavond heeft hij zonder moeite 100 gram gegeten, had hij nog veel meer kunnen hebben. Maar ergens heb je toch een grens?
Edit, als ik merk dat hij te weinig zou krijgen zou ik sowieso meer geven. Maar als je alleen op dat moment merkt dat hij meer zou kunnen maar t daarna goed is ga ik niet zomaar extra geven
En straks zullen we echt niet meer alles wegen, maar nu in t begin vind ik t wel fijn te weten wat hij binnen krijgt
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 19 Nov 2017 10:40

Re: Stomme vragen topic #4

Hier ook een bodemloze put af en toe hoor... ze vindt vanalles lekker en ik kan rustig 400 gram avondeten naar binnen scheppen, plus een toetje. Dus grenzen zijn inderdaad wel handig!
december 2016
juli 2019
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 19 Nov 2017 14:14

Re: Stomme vragen topic #4

Er zit een heel groot verschil tussen hapjes 'voeren' en een kind zelf laten eten.
Bij het eerste kun je inderdaad overvoeden maar als een kind het helemaal zelf mag regelen en dus ook helemaal zelf mag doen dan kunnen ze heel goed zelf de hoeveelheid bepalen en zullen niet snel overvoed worden.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Nov 2017 14:28

Re: Stomme vragen topic #4

Dan nog ben jij de volwassene die wel of niet genoeg aanbiedt toch? Ik bedoel, stel je geeft twee stronkjes broccoli want je hebt niet meer in huis, dan bepaal je toch alsnog hoeveel je kind eet. Jij bent als volwassene toch min of meer degene hoeveel je aanbied. Je kookt toch niet in het oneindige, er zit altijd een grens aan.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 19 Nov 2017 14:47

Re: Stomme vragen topic #4

Je kind weigert toch wel met eten als 't echt vol zit? Tobias eet echt niet opeens 4 boterhammen omdat ik het op een vork geprikt aanbied. Genoeg is genoeg voor hem en da's soms bij 2 boterhammen en soms bij 3, of-ie 't nu zelf eet uit 't vuistje of ik prik 't op een vork voor hem.

Ik zou trouwens wel voorzichtig zijn met de hoeveelheden bij kleine kindjes. Ja, ze kunnen blijven dooreten, maar 't maagje is ook nog verschrikkelijk uit te rekken. Nu lijkt dat dan geen probleem, maar je kan op deze manier wel obesitas bij een kind 'veroorzaken', omdat 't maagje niet zomaar kleiner wordt en je er dan steeds meer en meer moet blijven in stoppen. Dan kun je beter meerdere kleine hapjes aanbieden, om een x-aantal uren.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 19 Nov 2017 18:02

Re: Stomme vragen topic #4

Het gaat erom dat als je met een lepel gepureerde voeding voert je veel sneller 'veel' geeft tov wanneer je kind een bordje voor de neus krijgt met een 'normale' maaltijd (dus aardappels groente vlees in z'n normale vorm) en zelf mag bepalen wat en hoeveel het hier van eet.
Hier kook ik gewoon voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Ze krijgen beiden een bordje voor hun neus en als het op is krijgen ze bij tot ze genoeg hebben. Tot nu toe nog niet voor gekomen dat ik te weinig had.

Ik merk ook heel duidelijk verschil in de houding van S als ik haar voer of wanneer ze zelf eet. Als ik het haar geef dan zit ze een beetje afwezig om zich heen te kijken en doet zonder aandacht haar mond open als ze denkt dat de lepel in de buurt komt. Als ze zelf eet is ze echt gericht met het eten bezig. Het duurt langer en het geeft meer troep maar ik ben er wel van overtuigd dat het voor de ontwikkeling veel beter is en dat ze op deze manier veel beter zelf leren waneer ze vol zitten wat op lange termijn juist positief is in voorkomen van overgewicht.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Nov 2017 19:33

Re: Stomme vragen topic #4

Maar maximale hoeveelheid bepaal jij uiteindelijk dan nog zelf natuurlijk. Je kookt voor 4 personen en op een gegeven moment is het op. Daarin zit toch een volwassen beredenering. Misschien flauw van me maar uiteindelijk bepaald een kind natuurlijk niet totaal hoeveel hij eet. Er zit altijd iets van volwassen controle over. Ook niet erg natuurlijk, alleen maar goed zelfs.

Ik geef zowel gepureerd als af en toe stukken aan O maar uiteindelijk bepaal ik of ik 't genoeg vind. Ook met tussendoortjes bijvoorbeeld, zoals rijstwafeltjes. Na drie vind ik 't wel weer mooi geweest, dat is dan mijn beslissing niet het zijne. Een kind weet natuurlijk niet dat ie een uur later (bij wijze van) weer een maaltijd krijgt en ik wel.
Let's discover the world together.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 19 Nov 2017 20:01

Re: Stomme vragen topic #4

Fiwen heeft gelijk met dat een kind sneller vol zit als het zelf eet.

Dit komt doordat een kind zelf het eten in zijn/haar mond stopt en moet kauwen. Dit duurt allemaal langer dan wanneer je zou voeren. Daardoor heeft de maag meer tijd om het signaal ik zit vol naar de hersenen te sturen.
Dus het signaal komt als er minder is gegeten dan wanneer je zou voeren.

Eigenlijk hetzelfde principe dat wanneer je zelf voor de tv zou gaan eten dan krijgen je hersenen ook pas later het signaal dat je vol zit en eet je meer.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 19 Nov 2017 20:16

Re: Stomme vragen topic #4

Maar Marin je snapt toch wel wat ik hiermee willen zeggen. Voor mijn gevoel ben je nu echt heel flauw aan het doen.
Natuurlijk is het in theorie op een gegeven moment op maar je snap toch wel het verschil tussen 'ik maak precies 100 gram en dat is wat hij/zij krijgt, lust hij/zij eigenlijk nog meer dan is dat jammer maar helaas ' en 'we hebben een pan vol en hij/zij mag eten zo veel ze wil'.

En nee ik leg haar geen beperking op van hoeveelheid. De enkele keer dat alles op is en ze nog meer wil krijgt ze wat anders. Een extra bakje yoghurt of nog wat extra fruit. Net zo lang tot ze zelf aangeeft dat ze genoeg heeft. Er zijn hier dagen dat ze na een vol bord eten nog 1,5 bakje yoghurt eet en daarna nog een manderijn weg werkt. Prima, ik bepaal wat ze eet en zorg dat dit zo veel mogelijk gezonde dingen zijn. En zij bepaald wat en hoeveel ze eet. Ze mag dus ook zelf kiezen tussen twee verschillende soorten fruit. Kan ze al prima zelf aangeven.
Ik vind niet dat ik dat soort dingen voor haar kan/hoef te bepalen. De ene dag eet ze 3 happen en de volgende dag eet ze 3 borden spaghetti leeg. Ik heb de ene dag ook meer honger dan de andere dag.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Nov 2017 20:55

Re: Stomme vragen topic #4

Ja het is ook flauw, dat zei ik ook al. Maar los van wat goed is of niet, want daar heb ik geen oordeel over, is het natuurlijk toch altijd een beetje de volwassene die beslist. Maar ik kan me ook wel weer in jouw wijze van aanbieden vinden hoor. Als ik merk dat hij nog honger heeft na het bakje, geef ik ook nog wat fruit bijvoorbeeld. Maar als ik bakjes vul, dan wil ik't wel graag gelijk verdelen, niet het ene bakje voller dan het andere. Dus in die zin bepaal ik idd wel hoeveel hij eet en jij biedt inderdaad wel meer aan op basis van haar behoeften.
Let's discover the world together.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 19 Nov 2017 21:32

Re: Stomme vragen topic #4

Ik snap het ook wel hoor dat je gelijke bakjes wilt hebben in dat geval. Ik maar gewoon niks op voorraad dus hoef dat ook nooit te doen. Ze krijgt hetzelfde als wat wij eten, goede reden voor ons om ook zo gezond mogelijk te eten hahaha
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers