Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Overuren, wat is wijsheid?

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 17 Nov 2017 16:21

Overuren, wat is wijsheid?

Willen jullie even met me meedenken? Ik zit met een kwestie op werk met betrekking tot mijn overuren. Ik merk dat iedereen iets anders vindt en daardoor raak ik in de war. En hoewel mijn leidinggevende wel uitspreekt dat ik zelf moet bepalen wat ik er mee wil en waar ik baat bij heb, merk ik dat hij mij toch wel een bepaalde richting in probeert te sturen (in voordeel van het bedrijf natuurlijk)

Goed, de situatie:
Ik werk full time, 38 uur en heb op dit moment ruim 200 overuren staan. Daar komen er maandelijks tussen de 0 en 60 bij, laten we zeggen gemiddeld 40 (ik draai nooit minuren)
Ze hoeven niet allemaal opgemaakt te worden maar een 75% wegwerken zou wel prettig zijn.
Uit laten betalen is geen optie.

Ik kan natuurlijk een afspraak bij P&O maken maar mijn leidinggevende voelt zich nu een beetje gepasseerd en wil het liever samen oplossen.
Ik heb zelf de volgende opties bedacht:

- Ik neem een hele maand vrij (167 uur) en ga dan een maand ergens anders werken (Wintersportgebied in Oostenrijk)
- Ik neem aankomend jaar meerdere keren, bijvoorbeeld elke maand, een lang weekend of week vrij
- Ik spaar mijn overuren verder op en ga vanaf september 2018 32 uur in de week werken omdat ik dan start met mijn deeltijdstudie.

Het meest wijze besluit zou optie 3 zijn, mijn voorkeur is optie 1.
Optie 2 heeft eigenlijk niet zo veel zin omdat ik buiten dat lange weekend weer overuren draai dus dan kom ik nog niet van m'n huidige overuren af. :laughcry: OKE LAAT DEZE MAAR ZITTEN

Oh ja en dan rest mij nog de vraag: stel ik ga voor optie 1, is het dan wel toegestaan om die maand ergens anders te werken?
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 17 Nov 2017 16:42

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Lastige situatie en wat veel overuren!

Ik sta er wel van te kijken dat optie 1 jouw voorkeur heeft. Jij werkt volgens mij al ontzettend hard en steekt heel veel energie in je werk. Maak je dan niet teveel plannen met optie 1, om gelijk een maand (die je eigenlijk 'vrij' hebt) weer vol te gooien met de verplichting van werk? Ik moet denken aan een topic van een tijdje geleden. Vandaar dat dit mijn eerste reactie was. Ik bedoel dus eigenlijk meer te zeggen dat je wel goed aan jezelf moet denken. Dat leuke dingen (werken in Oostenrijk) ook weer energie van je vragen en na zo'n maand wordt je dan wel weer fris en fruitig op de werkvloer verwacht.

Veel succes met het maken van je keuze. Uiteindelijk weet jij wat het beste voor je zal zijn.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 17 Nov 2017 17:04

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Mijn inziens kan het evt allebei. Je neemt nu de maand op. Maakt daarna weer gemiddeld 40 overuren per maand, dan heb je in sept ongeveer 8 x 40 is 320 uur, plus nog 30 die je overhoudt na maand opname is 350 uur. Kun je 350/8 uur minder per week is 43 weken lang 32 uur werken. Volgens mij is dat ongeveer een heel schooljaar.
Juli 2015
Maart 2017
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 17 Nov 2017 17:33

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Ik zou inderdaad zeggen dat de combinatie van 1 en 3 moet kunnen, maar waarom zou je voor 1 kiezen als je eigenlijk al hard genoeg werkt? Gewoon een maandje skieen is geen optie? En ja, je mag voor een ander werken, tenzij je daar afspraken over hebt gemaakt in je arbeidsovereenkomst?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 17 Nov 2017 18:46

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Met het topic van een tijd geleden in mijn achterhoofd zou ik (als het werk dat toelaat) een maand vrij nemen en ff tot jezelf komen. Ik zou dan dus niet in Oostenrijk gaan werken. Je kunt evt wel lekker zelf gaan skiën/boarden of ergens anders heen gaan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Nov 2017 11:04

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Ik zou ook 1 en 3 combineren. Juist omdat ik weet dat sportlessen geven ook heel ontspannend kan zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 18 Nov 2017 19:35

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Hee Frankie en Lot ik waardeer jullie bezorgdheid maar het gaat nu weer goed met me. Wat er afgelopen jaar is gebeurd heeft me echt wel wakker geschud maar van een maand thuis zitten zou ik helemaal kriegel worden. Ik zou echt niet weten wat ik daarmee aanmoet, ik vind het al niks om 3 dagen vrij te zijn. Het past niet bij me om ‘niets’ te doen te hebben, daarbij ga ik dan juist verkeerde keuzes maken. In de zomer was ik twee weken vrij en toen heb ik ongeveer non stop wijn zitten drinken op het terras dus dat lijkt me niet te oplossing :p
Ik ben onlangs een maand in Thailand geweest dus echt budget voor nog een vakantie heb ik niet, daarom lijkt dit me wel een mooie oplossing. Een combinatie van 1 en 3 is inderdaad ook te realiseren.

Ik heb daar geen concrete afspraken over ovgemaakt Kerel, ik dacht alleen dat het niet toegestaan is omdat je feitelijk gezien op twee plekken tegelijk aan het werk bent? Omdat mijn werkgever gewoon 4 weken 38 uur schrijft.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 18 Nov 2017 21:18

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Het mag wel, maar heeft wel gevolgen voor je belasting afdracht. Je moet zorgen dat je loonheffingskorting goed staat en in eerste instantie zal er in verhouding veel worden ingehouden, maar in principe krijg je dan een deel weer terug als je hierdoor niet in een hogere schaal terecht komt.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 18 Nov 2017 21:21

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Oké dank voor je antwoord! Ja dat ik m’n loonbelasting goed moet regelen en dat ik er niet veel aan overhoud, was ik me van bewust.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 11 Dec 2017 22:14

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Hoi, ik up mijn topic weer even want ik kom er niet uit met mijn werkgever en het gaat bijna een juridische kwestie worden waar ik totaal geen verstand van heb dus ik kan wel wat verschillende invalshoeken gebruiken.

Beide opties zoals omschreven in de OP heb ik besproken met mijn leidinggevende en zijn niet mogelijk. Wachten tot september duurt te lang, mijn overuren lopen dan te ver op en een maand vrij nemen kan niet in de periode dat het mij uitkomt.

Hebben jullie nog ideeën? Ik wil voorkomen dat ik dadelijk een maand thuis moet gaan zitten in een periode dat ik er zelf niets aan heb. Zijn er nog andere opties? Uitbetalen is ook niet echt een optie volgens mij, dat wordt ook zwaar belast toch?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 11 Dec 2017 22:20

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Ik had het wel geweten..zodra het kan een maand vrij en lekker reizen/op vakantie.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 11 Dec 2017 22:28

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Joey schreef:Ik had het wel geweten..zodra het kan een maand vrij en lekker reizen/op vakantie.


Ik ben net een maand op reis geweest dus weer een maand op reis zit er de komende periode financieel in ieder geval niet in. Daarom wilde ik dus een maand weg om te gaan werken in een wintersportgebied maar ik kan geen maand vrij krijgen in die periode.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 11 Dec 2017 22:32

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Ah net al weggeweest, lekker:)
Wel vervelend dat je het móet oplossen en dan niet in de tijd vrij kan nemen die jij wil. Als zij graag van jouw overuren af willen, zou het wel zo leuk zijn als ze ook enigzins meewerken..
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 12 Dec 2017 05:29

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Zou je niet een deel van de uren kunnen laten uitbetalen, en een deel vrij nemen, en dat je dan van de uitbetaalde uren op reis kunt?
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 12 Dec 2017 06:24

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Truus schreef:Zou je niet een deel van de uren kunnen laten uitbetalen, en een deel vrij nemen, en dat je dan van de uitbetaalde uren op reis kunt?


Dit dacht ik ook toen ik je laatste post las! Dan hoef je niet direct een maand weg te gaan.
<<

Anoniem236

Bericht 12 Dec 2017 06:58

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Je contract laten verhogen naar 40 uur en 38 blijven werken?
Dat lijkt misschien onmogelijk omdat 38 fulltime is, maar bij ons kan het wel, dan komt het percentage dienstverband boven de 100%
<<

Anoniem231

Bericht 15 Dec 2017 21:02

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Kan je niet een maand vrij nemen en tijdelijk ergens anders als zzp-er werken?
<<

Anoniem221

Bericht 16 Dec 2017 16:28

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Pollepel schreef:Kan je niet een maand vrij nemen en tijdelijk ergens anders als zzp-er werken?



Waarschijnlijk wel. Vind de Belastingdienst ook erg fijn.
<<

Anoniem231

Bericht 17 Dec 2017 21:08

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Fedora schreef:
Pollepel schreef:Kan je niet een maand vrij nemen en tijdelijk ergens anders als zzp-er werken?



Waarschijnlijk wel. Vind de Belastingdienst ook erg fijn.


Ja daar ben ik niet in thuis.
Of ga bank surfen. Weet even niet meer de Engelse benaming.
<<

Anoniem282

Bericht 17 Dec 2017 23:00

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Toet schreef:Hoi, ik up mijn topic weer even want ik kom er niet uit met mijn werkgever en het gaat bijna een juridische kwestie worden waar ik totaal geen verstand van heb dus ik kan wel wat verschillende invalshoeken gebruiken.

Beide opties zoals omschreven in de OP heb ik besproken met mijn leidinggevende en zijn niet mogelijk. Wachten tot september duurt te lang, mijn overuren lopen dan te ver op en een maand vrij nemen kan niet in de periode dat het mij uitkomt.

Hebben jullie nog ideeën? Ik wil voorkomen dat ik dadelijk een maand thuis moet gaan zitten in een periode dat ik er zelf niets aan heb. Zijn er nog andere opties? Uitbetalen is ook niet echt een optie volgens mij, dat wordt ook zwaar belast toch?


Waarom gaat het bijna een juridische kwestie worden? Je kunt toch alsnog dit probleem voorleggen bij P&O? Jammer dan dat je leidinggevende zich dan gepasseerd zou voelen, wat ik overigens vrij apart vind. Je leidinggevende moet namelijk niet op de stoel gaan zitten van een medewerker van P&O; het is nu wel gebleken dat jullie er dan niet uitkomen, toch?

Het wel/niet laten uitbetalen van overuren behoort in overleg te gaan, aangezien een stuwmeer niet 'zomaar' is ontstaan. Ik zou je adviseren om de tafel te gaan met je leidinggevende én iemand van P&O. Daar zijn de beste mensen voor en het zou zonde zijn als dit escaleert (ook al zie ik niet in hoe precies).
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 18 Dec 2017 01:30

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Ja daar heb je gelijk in! Ik bedoelde het niet zo letterlijk als het er staat; ik weet gewoon niet exact wat hierover de afspraken zijn en waar ik recht op heb (vandaar ook dit topic) Daardoor laat ik me beïnvloeden door mijn leidinggevende terwijl hij overduidelijk vanuit eigen belang handelt. Dus ik ga sowieso op gesprek bij P&O. Eerst zonder mijn leidinggevende want ik wil daarna nog rustig de verschillende opties tegen elkaar afwegen. Ik verwacht dat we er uiteindelijk wel uit komen hoor, ik ben ook geen type dat me onder druk laat zetten maar ik weet dat dit bij collega's in het verleden wel eens minder prettig is afgelopen.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Dec 2017 11:46

Re: Overuren, wat is wijsheid?

Staat hierover niets in je CAO? Probeer dat nog even na te kijken, voordat je een afspraak maakt met P&O. Het kan wisselen: bij een bepaalde functiegroep wordt het soms als bij de functie behorend beschouwd (dat is doorgaans vanaf seniorfuncties of MT), soms krijg je tijd voor tijd (wat in jouw geval niet handig is) en in overleg met je werkgever kun je de mogelijkheid bespreken tot uitbetaling. Ik zou ook proberen om zelf al een (ruw) voorstel op papier te zetten; zo laat je zien dat je welwillend bent in het vinden van een oplossing. Succes!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers