Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stikken

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 16 Nov 2017 09:24

Stikken

Ik heb een enorme angst dat D. in eten stikt, en daardoor durf ik hem heel veel dingen niet te geven. Ik las net bijvoorbeeld dat O. van Marin komkommer eet terwijl zij kookt, nou ik heb mijn D. nog nooit komkommer durven geven. Eén van de leidsters van D.'s kinderdagverblijf is een orkestgenootje van mij en zij vertelde me laatst dat D. zo van mandarijntjes houdt. Ze hadden speciaal voor hem extra mandarijntjes besteld zelfs. Ik heb hem zelf nog nooit een mandarijn gegeven omdat ik dacht dat dat nog helemaal niet kon.
En zo zijn er nog 100 andere dingen die ik hem nog niet durf te geven. Mijn man is helaas net zo bang, zo niet banger dat D. ergens in stikt.

Heeft iemand tips voor mij? Volgens mij beperk ik D. nu een beetje qua eten, vanwege mijn eigen angst.

♥♥
<<

Anoniem316

Bericht 16 Nov 2017 09:26

Re: Stikken

Herkenbaar. Maar denk dat het toch een kwestie is van proberen steeds grotere stukjes geven en zelf ook vertrouwen krijgen dat ze het weg krijgen.
Dat je bijvoorbeeld manderijn stukjes eerst in tweeën deelt. Of komkommer in een groot stuk zodat hij daar met zijn tandjes stukjes van af kan happen/schrapen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 16 Nov 2017 09:32

Re: Stikken

Ik herken het wel een beetje. Ik heb dat nog steeds bijvoorbeeld met stukjes vlees vanwege het verhaal van P van Sam :pale: .

Toch probeer ik mijn dochter alles wat ze lust gewoon te geven, maar snijd dingen als druiven en cherry tomaatjes in de lengte doormidden. Bij mandarijntjes snijd ik de partjes soms ook doormidden. En ik laat haar bij alles rustig in har stoel eten en niet al spelend met een bakje.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 16 Nov 2017 09:33

Re: Stikken

Wat vervelend dat je dat zo hebt.
Komkommer heb ik ook nog nooit gegeven. En dochter lust het niet.
Mandarijntjes snijdt ik altijd in stukjes. Druiven en tomaatjes in vieren snijden.
Vlees e.d. Ook in kleine stukjes.
Ik zou het gewoon rustig proberen en erbij blijven zitten. En alles een voor een geven. Mijn zoon propt alles anders in een keer in zijn mond. Waardoor hij begint te kokhalzen.

F stikte laatst bijna in een stukje pizza. Dat krijgt hij nu voorlopig niet meer.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Geel

Bericht 16 Nov 2017 09:37

Re: Stikken

Ja, wat Teun zegt: altijd in een stoel zetten met eten, vastzetten in het tuigje, en er zelf bij zitten. Ik zit er eigenlijk altijd bij en als het 'gevaarlijk eten' is, ben ik iets alerter. Zodra ze zich verslikt, ga ik ook meestal meteen kloppen op haar rug. Ik ben daar liever te vroeg bij dan te laat. Nu ze ouder wordt, is dat al een stuk minder, ze heeft bijna al haar kiezen. O ja, ik doe het eten soms ook voor. Dan zeg ik: goed kauwen meisje, en dan maak ik van die overdreven kauwbewegingen. Dat vindt ze heel grappig en gaat ze ook ijverig nadoen. Maar mss is D. daar nog iets te jong voor?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 16 Nov 2017 09:39

Re: Stikken

Snijden snijden snijden.
En kleine stukjes alleen onder toezicht. Anders zo groot dat ze onmogelijk in 1x in de mond kunnen.

I feel you!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Nov 2017 09:42

Re: Stikken

Oh wat grappig (nou ja grappig, de angst is niet leuk) dat je 't schrijft over O en z'n komkommer. Ik vind het juist ook spannend en ben mezelf daar een beetje overheen aan het zetten. Ik zie soms baby's die via Rapley eten krijgen echt al hele stukken eten weg werken en dan denk ik whuuut hoe doen ze dat. En dus vond ik dat ik dat ook meer moest proberen, ook beetje als zoethoudertje en fijne motoriek oefening. Maar ook om dus te wennen aan grote stukken, met name voor mezelf :laughcry:

Ik merk dat volledig Rapley niet bij mij past maar ik vind het wel fijn om hem dingen te laten ontdekken. Ik heb me er verder niet in verdiept maar in mijn hoofd voelt het logischer om dan echt grote stukken te geven (ong 10 a 15 cm lang had ik gedaan) die niet makkelijk in de keel schieten dan bijv halve cherry tomaten. Dat durf ik op dit moment nog niet (zeker met Koos Tandloos hier). Dus vandaar mijn komkommer experiment van gisteren. Ik wil er dan ook wel constant bij zijn maar eerlijk is eerlijk, ik was wel bezig met koken en dus af en toe met m'n rug naar hem toe. Hij vond het geweldig! De korst at hij niet op maar gaf hem wel grip, anders is het zo'n mush. Zie foto voor grootte stuk al heb ik 'm daarna nog een groter stuk gegeven.

Afbeelding

Toevallig had ik 'm gisteren ook mandarijn laten proeven, maar dat had ik wel in kleine stukjes gesneden en in z'n mondje gestopt. Een partje vind ik daar dan wel weer eng. Dat vind ik net een eng formaat nog voor 'm.
Toevallig was dit dan weer een beetje als gevolg van (onder andere) jouw opmerking dat D al zo snel met de pot mee at. Wij aten salade met mandarijn en komkommer dus zie hier. Als we niet samen eten kan ik 't 'm iig laten proeven. Limoen vond ie trouwens ook lekker. Idiootje.
En gisterochtend was ik koffie drinken met hem (vet gezellig) en toen vroeg ik gewoon om een paar stukjes stokbrood, dat ging ook prima, kijk zo.

Afbeelding

Hoe eet D z'n brood?
Maar als antwoord op je topic denk ik dat je heel erg moet volgen wat goed voelt en soms misschien net even iets meer proberen maar altijd zolang jij je er goed bij voelt. En er wel altijd bij zijn. Ik geloof dat ik niet zo'n fan ben van zomaar eten tussendoor tijdens 't spelen. Ik zet hem echt bewust in de kinderstoel. Misschien verandert dat nog als hij ouder is maar op die manier heb je ook meer controle erover dat ie geconcentreerder eet en niet speelt en eet tegelijkertijd.

Geef je 'm wel eens van die knabbel dingen? Rijstwafeltjes en van die maisboogjes? Of broodkorst? Dat zijn dingen die O nu graag knabbelt. Hij heeft zich er nog nooit in verslikt geloof ik, of iig niet in enge mate.
Ik wil eigenlijk me nog wel goed verdiepen in wat je moet doen bij verslikken. Rood worden is volgens mij niet erg, hoesten ook niet. Dat betekent dat hij het eruit werkt.

Dit plaatje vind ik handig om in gedachten te houden (wel Engels).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marin op 16 Nov 2017 09:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 Nov 2017 09:47

Re: Stikken

Heel herkenbaar! Vooral bij dochter.
Ik durfde nooit broodkorsten te geven en de dingen die jij opnoemt zoals komkommer en mandarijnen vind en vond ik ook eng.

Ik ben begonnen met echt ministukjes en ben dat gaan uitbreiden. Grote stukken propte zij gewoon in zijn geheel in der mond.

Zal niet teveel in details treden, maar paar weken geleden hebben wij een eng moment gehad waardoor mijn angst weer terug is. Sindsdien zeg ik bij elk eten: kleine hapjes en goed kauwen. Dat doet ze nu ook wel weer.
Ze leerde gelijk het woord kauwen hierdoor :smile:

D. is natuurlijk wel wat jonger, maar wat Geel zegt is misschien wel goed. Zelf meedoen met goed kauwen en blijven benoemen.

Wat ik van mijn gastouder begreep is dat de luchtpijp zo breed is als een oud fotokokertje die we vroeger gebruikten. Als het kleiner is dan dat kokertje dan kunnen ze het over het algemeen goed doorslikken.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 16 Nov 2017 09:49

Re: Stikken

Ik snijd ook alles, waarvan ik denk dat het precies klem kan komen te zitten in het keelgat, doormidden in de lengte. Vooral druiven, worst en tomaat.

Een appel hapt ze zo in z'n geheel op (met schil en al), dus daarbij doen we het anders. Mandarijn sneed ik eerst ook door de helft, maar inmiddels is de angst weg en eet ze hele partjes.

Anyway, ik begrijp je angst goed. Je moet gewoon doen wat jij denkt dat verstandig is en het komt vanzelf dat alles wat minder eng wordt.
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:03

Bericht 16 Nov 2017 09:54

Re: Stikken

Ik herken het Elliot. Hier door een daadwerkelijk bijna stik moment. Ik heb me er dan ook echt overheen moeten zetten en J eet denk ik minder dan andere kindjes van zijn leeftijd. Toch probeer ik wel steeds weer dingen. Cherrytomaatjes en druiven snij ik in 4en. Partjes mandarijn inmiddels in zn geheel. De opvang helpt mij in die zin juist dat ik soms hoor wat hij daar krijgt het dus een bevestiging is dat het wel kan. Komkommer eet J ook nog niet en appel ook niet. En probeer je er niet te druk om te maken dat je bepaalde dingen nog niet geeft, dat komt vanzelf.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 16 Nov 2017 10:12

Re: Stikken

Maar het verschil tussen stikken en kokken is in den beginne best lastig te zien hoor.
Als je denkt dat er iets dwars zit gewoon actie ondernemen.

Doodeng..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Nov 2017 10:14

Re: Stikken

Ja dat lijkt mij ook hoor Sam.
Hoe krijg je daar idd vertrouwen in?
Let's discover the world together.
<<

Patsy

Bericht 16 Nov 2017 10:22

Re: Stikken

Heel herkenbaar. Ik raakte echt in paniek als ze gingen kokhalzen. Zo erg, dat de jongste nu doet alsof hij kokhalst en me dan uitlacht :palm:. Wat mij geholpen heeft was een ehbo (-achtige, zonder reanimatie) cursus volgen zodat ik weet wat ik moet doen.

Afgelopen zaterdag zat er bij onze oudste een stuk kip in zijn keel. Hij was zelf in paniek en kreeg hem niet opgehoest. Gelukkig wist ik wat ik moest doen en handelde ik daar ook naar. De tranen kwamen bij mij toen alles weer goed was.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 16 Nov 2017 10:38

Re: Stikken

Oh ik ben wel blij dat het voor velen herkenbaar is!
Het punt is ook dat ik te kleine stukjes ook weer eng vind, die slikt hij misschien zo door en dan kauwt hij helemaal niet? Hoe bepaal je nou of je een groot stuk (stronk bloemkool bijvoorbeeld) geeft of juist een ministukje?
Gekookte groente vind ik trouwens niet eng, dat is gewoon zacht en dat krijgt hij goed fijn met z'n kaakjes. Het gaat echt om de taaiere of hardere dingen die je goed moet kauwen zoals vlees, komkommer, druiven, blauwe bessen etc.

D. heeft iig nog nooit vlees gehad behalve gemalen in een Olvarit potje of rul gebakken gehakt. Verder niks.
Eten doet hij alleen als hij rechtop in zijn stoel zit, of soms een koekje of een krentenbol in de auto.

Brood geef ik in 4 stukken, dat hapt hij heel netjes af en daar heb ik nu ook vertrouwen in.
In mandarijntjes heb ik inmiddels ook wel vertrouwen, schijnbaar eet hij dat dus al weken op het kinderdagverblijf. Zij snijden de partjes inderdaad nog in tweeën, ik ga dat morgen ook eens proberen.

♥♥
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 16 Nov 2017 11:24

Re: Stikken

Juist niet vastzetten in een tuigje! Kleine kinderen kunnen bij verslikken het heel goed zelf oplossen. Zolang ze voldoende bewegingsruimte hebben om zichzelf naar achter en voren te bewegen.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 16 Nov 2017 12:28

Re: Stikken

In het begin had ik het ook.
Maar doordat ik zag dat hij via het kokhalzen het zelf kon oplossen. Ben ik er vrij snel makkelijk in geworden.

Ik snij druiven en snoeptomaatjes wel. En ook dingen zoals vlees. Wij eten niet veel rund en varkensvlees. Die soorten zijn vaak wat taaier.
Kip eet hij zelf niet zo graag.

Ik zie nu ook dat wanneer hij iets niet goed gekauwd krijgt dat hij het gewoon uit z'n mond haalt dat is ook prettig.

Ik heb hem een keer over de knie moeten leggen. Toen zat hij bij mij op schoot bij gebrek aan een kinderstoel. Daardoor kon hij niet goed kokhalzen.

Ik zou er sowieso altijd bij blijven. Ik blijf bij E. altijd erbij als hij eet.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 16 Nov 2017 12:48

Re: Stikken

Ik heb nog niet alles gelezen, maar Geel: bij verslikken NIET gaan kloppen op de rug! Dan kun je de hoestprikkel verkeerd gaan beïnvloeden. Laten gaan. Hoe moeilijk ook.

Ik kijk altijd naar V. Is het hoesten, maar blijft ze daarbij nog steeds wiebelen en rustig om zich heen kijken dan is het verslikken. Stikken is gelukkig nog niet gebeurt. Ik weet wat ik moet doen wanneer ze wel stikt.

Wat ik ook heb geleerd is dat ze zich in kleinere stukjes die ze in 1 keer in haar mond doet eerder verslikt dan wanneer ze kan afhappen of grotere stukken krijgt.
Laatst gewijzigd door Jip op 16 Nov 2017 12:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 16 Nov 2017 12:52

Re: Stikken

Teun schreef:Ik herken het wel een beetje. Ik heb dat nog steeds bijvoorbeeld met stukjes vlees vanwege het verhaal van P van Sam :pale: .

Toch probeer ik mijn dochter alles wat ze lust gewoon te geven, maar snijd dingen als druiven en cherry tomaatjes in de lengte doormidden. Bij mandarijntjes snijd ik de partjes soms ook doormidden. En ik laat haar bij alles rustig in har stoel eten en niet al spelend met een bakje.


Het verhaal van Sam heeft op mij ook een diepe indruk gemaakt, mijn grootste nachtmerrie. Ik herken jouw verhaal Elliot, ik blijf het moeilijk vinden. Als ze zich verslikt schrik ik echt heel erg. Ze klopt als dat een beetje gebeurd al op haar eigen rugje, Whaha. Het wordt al iets minder maar toch eng.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 16 Nov 2017 13:16

Re: Stikken

Jip schreef:Ik heb nog niet alles gelezen, maar Geel: bij verslikken NIET gaan kloppen op de rug! Dan kun je de hoestprikkel verkeerd gaan beïnvloeden. Laten gaan. Hoe moeilijk ook.

Ik kijk altijd naar V. Is het hoesten, maar blijft ze daarbij nog steeds wiebelen en rustig om zich heen kijken dan is het verslikken. Stikken is gelukkig nog niet gebeurt. Ik weet wat ik moet doen wanneer ze wel stikt.

Wat ik ook heb geleerd is dat ze zich in kleinere stukjes die ze in 1 keer in haar mond doet eerder verslikt dan wanneer ze kan afhappen of grotere stukken krijgt.



Dat heb ik ook begrepen Jip. Dat het beter is dat ze zelf afbijten, maar ronde dingen zoals druiven wel snijden.
En dat het beter is als ze de stukken zelf vast pakken en eraf bijten.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 16 Nov 2017 13:17

Re: Stikken

Ik heb denk ik het verhaal van Sam gemist, wat was er gebeurd dan?

Ik heb jarenlang op m’n werk BHV en EHBO gehad, maar nu al een paar jaar niet meer. Heb ook eens kinder-EHBO gedaan, maar dat zakt wel snel weg merk ik...

Wat kun je ook alweer het beste doen? Ik dacht:
-eerst laten (vragen om te) hoesten
-mocht dat niet helpen, dan kloppen tussen de schouderbladen
-helpt dat ook niet dan de Heimlich-greep
-wanneer het slachtoffer al bewusteloos raakt, schijn je het zo uit de keel/luchtpijp te kunnen halen (mocht het niet te diep zitten natuurlijk) en dan reanimeren.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 16 Nov 2017 13:36

Re: Stikken

Ik herken die angst helemaal niet en dat is ook niet goed, want ik vergeet dus gewoon dat bepaalde dingen gevaarlijk kunnen zijn. S eet al zo lang haar druiven bijvoorbeeld in zijn geheel op. Soms heb ik dan weer een helder moment en snij de overdwars door, maar al snel vergeet ik dat gewoon weer. Zo dom!!!!
Laat ik het voor mezelf een klein beetje goedpraten dat ik wel altijd goed in de gaten hou dat ze alles meteen doorbijt.

Maar dat laatste is dus iets wat je misschien kunt doen, aanleren dat ie alles goed meteen 'doormidden' kauwt.

Oh en ik heb dus weer een opheldering en ga weer snijden! Bedankt :good:
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 16 Nov 2017 13:56

Re: Stikken

Ik ben ook panisch wat dit onderwerp betreft. Vanaf welke leeftijd hoef ik me wat minder zorgen hierom te maken? Weet iemand dat?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 16 Nov 2017 14:40

Re: Stikken

Ik vind dit wel een duidelijk filmpje

https://youtu.be/UHDt4KQEHBA
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 16 Nov 2017 14:42

Re: Stikken

MissBitchy schreef:Ik heb denk ik het verhaal van Sam gemist, wat was er gebeurd dan?

Ik heb jarenlang op m’n werk BHV en EHBO gehad, maar nu al een paar jaar niet meer. Heb ook eens kinder-EHBO gedaan, maar dat zakt wel snel weg merk ik...

Wat kun je ook alweer het beste doen? Ik dacht:
-eerst laten (vragen om te) hoesten
-mocht dat niet helpen, dan kloppen tussen de schouderbladen
-helpt dat ook niet dan de Heimlich-greep
-wanneer het slachtoffer al bewusteloos raakt, schijn je het zo uit de keel/luchtpijp te kunnen halen (mocht het niet te diep zitten natuurlijk) en dan reanimeren.


Bij bewusteloosheid hoef je niet te gaan reanimeren. Dat doe je alleen bij een ademstop.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 16 Nov 2017 14:58

Re: Stikken

Ow zo herkenbaar.
C.as wordt dan bijna 2 en toch heb ik nog steeds die angst, al wordt het wel iets minder en probeer wel.steeds meer.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers