Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koken zonder pakjes

<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 14 Nov 2017 19:19

Koken zonder pakjes

Ik probeer beetje te koken zonder pakjes en zakjes, maar het valt me zo tegen bijna alles is flauw...

Ligt het eraan dat we het niet gewend zijn of kan ik gewoon niet koken :smile:

Vandaag hachee gemaakt, vlees was heel flauw.
Pas pasta saus was ook flauw..smaakloos.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Nov 2017 19:24

Re: Koken zonder pakjes

Tja dat ligt er een beetje aan wat je maakt natuurlijk.
De meeste pakjes zitten echter bomvol smaakmakers en zout wat natuurlijk de grootste reden is dat ze niet zo gezond zijn. Daarentegen heeft vrijwel elk gerecht wel wat zout nodig, of dat nou echt uit zout komt of bijv een bouillonblokje of zoutige ingrediënten zoals kaas bijvoorbeeld. Zout haalt absoluut smaak naar boven. Zelfs een beetje zout kan al verschil maken, dus zelfs als je oplet dat je niet teveel zout gebruikt kan het wel een gerecht enorm omhoog halen. Moet je maar eens proberen als je leuk vindt om te testen. Snijd twee partjes tomaten en eet ze na elkaar op. Eerst eentje zonder zout en tweede met beetje grof zeezout er over heen. Wat een verschil al, niet alleen de zout smaak maar het haalt de smaak van de tomaten echt omhoog ook.

Kun je eens toelichten wat je zoals maakt nu je het zonder pakjes probeert? Welke smaakmakers voeg je toe? Dan kan ik (en anderen) misschien tips geven om het meer smaak te geven. Ik kijk vrijwel altijd zonder pakjes maar maak behoorlijke smaakbommetjes al zeg ik het zelf.

En sowieso goed van je dat je oefent ermee, want het kan echt heel lekker zijn!
Let's discover the world together.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Nov 2017 19:35

Re: Koken zonder pakjes

Inderdaad wat Marin zegt. De pakjes zijn behoorlijk zout qua smaakversterkers. Daarnaast moet je echt niet al te zuinig zijn met kruiden om een gerecht op smaak te maken. Verder merk ik ook dat er een groot verschil is in soorten kruiden die verschillend zijn in smaaksterkte en de hoeveelheid die je nodig hebt. Het laatste is een kwestie van uitproberen en aftasten.

Ik ben, vooral voor beginnende overstapper, echt fan van koken met Karin. Ze gebruikt niet extreem veel rare kruiden als smaakversterktes, maar je krijgt er wel smaakvolle gerechten mee die je later op eigen smaak en inzicht kan uitbreiden.

Ik denk ook dat het een kwestie is van wennen dat niet alles meer ‘hetzelfde’ smaakt. Waardoor ook de smaak van groente etc meer naar voren zullen komen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem252

Bericht 14 Nov 2017 20:12

Re: Koken zonder pakjes

Ik heb ook het boek van koken met Karin, echt ideaal!

En daarnaast ben ik enorme fan van deze site: https://www.lifesabout.nl/receptenindex/. Soms is het originele pakje qua smaak zo dichtbij vind ik. En gewoon lekkere makkelijke recepten.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Nov 2017 20:24

Re: Koken zonder pakjes

Hier was ooit een goedlopend topic over met heel veel recepten, misschien zit er iets voor je tussen:

het-koken-zonder-pakjes-zakjes-recepten-topic-t10321.html?hilit=Koken%20zonder%20pakjes
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Nov 2017 20:46

Re: Koken zonder pakjes

Ik ben iets van 10jaar geleden begonnen om zonder pakjes te koken. En na een paar maanden wilde ook gewoon niet meer anders. Uit pakjes vind ik nu vaak en te zoet en te zout.
Maar wat Marin zegt inderdaad, zout helpt! Verder heb ik een scala aan kruiden waarmee ik het eten vrijwel altijd lekker op smaak krijg. Kruiden die ik vaak gebruik; zout, peper, paprika, kurkuma, kerrie, kaneel, komijn, koriander, basilicum, oregano, rozemarijn en tijm en ik gebruik ook regelmatig bouillonblokjes, bv om rijst in de koken of saus meer smaak te geven.
<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 14 Nov 2017 20:54

Re: Koken zonder pakjes

Dit was zo; 400gr hacheevlees peper en zout en bloem bestrooien. Ik gooi er wat peper en iets zout op en bak het in de pan bruin.
1.5 Ui erbij teentje knoflook.
1/2 liter groente boilon 2 laurier bladen 2 kruidnagels schetje azijn en snufje suiker.
2-3 uur heeft het op gestaan vlees was heerlijk gaar, maar smaakte flauw.

We aten er aardappelpuree bij.
<<

Anoniem278

Bericht 14 Nov 2017 21:02

Re: Koken zonder pakjes

Maar SummerBeach, kruid je dan niet verder af voor je gaat serveren?
De basis is echt prima in orde, ik denk dat je vooral door proeven aan het eind en dan nog wat meer kruiden naar smaak toevoegen kunt voorkomen dat t flauw op je bord komt.
Denk wel, voeg alles in kleine hoeveelheden toe, erbij kan altijd maar eruit is lastiger.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Nov 2017 21:03

Re: Koken zonder pakjes

Ik denk dat je dan meer zout kunt gebruiken en dat dat al veel scheelt. En misschien deels gewenning, ik kan me dat niet echt herinneren of ik dat had.
<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 14 Nov 2017 21:04

Re: Koken zonder pakjes

Quizzle schreef:Maar SummerBeach, kruid je dan niet verder af voor je gaat serveren?
De basis is echt prima in orde, ik denk dat je vooral door proeven aan het eind en dan nog wat meer kruiden naar smaak toevoegen kunt voorkomen dat t flauw op je bord komt.
Denk wel, voeg alles in kleine hoeveelheden toe, erbij kan altijd maar eruit is lastiger.


Nee waarmee zou je dat doen? Toch zout toevoegen?
<<

Anoniem278

Bericht 14 Nov 2017 21:08

Re: Koken zonder pakjes

Ik zou inderdaad wat zout doen maar ook nog wat gerookt of gewoon paprika poeder.
Maar ik ben niet zo van t hachee of stoofvlees dus ik heb ook even voor je gezocht wat passende kruiden zijn.
http://www.smulweb.nl/recepten/1451191/ ... ruiden-mix
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Nov 2017 21:10

Re: Koken zonder pakjes

SummerBeach schreef:Dit was zo; 400gr hacheevlees peper en zout en bloem bestrooien. Ik gooi er wat peper en iets zout op en bak het in de pan bruin.
1.5 Ui erbij teentje knoflook.
1/2 liter groente boilon 2 laurier bladen 2 kruidnagels schetje azijn en snufje suiker.
2-3 uur heeft het op gestaan vlees was heerlijk gaar, maar smaakte flauw.

We aten er aardappelpuree bij.


Ik kook zelden met recepten en heb nog nooit hacheevlees gemaakt, maar wel recentelijk veel hazenpeper en andere stoofpotjes. Op basis van 400gr vlees zou ik denk ik gebruiken:

2 uien, 3 tenen knoflook.
Op halve liter bouillon 1 a 2 groentebouillonblokjes. Die overige kruiden zou ik net zo doen, hoewel ik misschien een extra kruidnageltje toe zou voegen.

Extra zout zou ik ivm de bouillon mee uitkijken maar ik proef gewoon heel veel tussendoor en als ik het niet sterk genoeg vind, dan voeg ik wel extra toe. Extra peper zou ik ook sowieso doen maar ik eet vrij pittig. Verse peper op het bord vind ik het allerlekkerst.

Ik weet niet of dit specifieke recept zich er toe leent, maar ik maak vaak kruidenzakjes van die papieren theezakjes, dit soort:

Afbeelding

Daar doe ik dan bijv takjes tijm en rozemarijn in en laurierblaadjes etc. Soort bouquet garni. Werkt goed bij stoofpotjes maar ook in soep bijv.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Nov 2017 21:12

Re: Koken zonder pakjes

Ja, zout op het vlees en als je de ui en knoflook erbij doet, ook nog een zooi aan kruiden even mee aanbakken. Hier zou ik denk ik rode (paprika, komijn) en gele(kerrie, kurkuma)-kruiden bij doen en wellicht nootmuskaat. Ik Google dan altijd wat recepten en maak er dan zelf wat van.

Edit; misschien past wat ik noem niet bij hachee, dat heb ik nog nooit gemaakt denk ik. Maar vlees braden, ui/knoflook erbij en dan nog even kruiden meebakken doe ik wel vaak.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Nov 2017 21:19

Re: Koken zonder pakjes

Sowieso is het vaak lekker om de kruiden eerst te bakken, komt er extra veel geur vrij.

Ik bouw ook vaak een gerecht op. Toevallig las ik hier in het wat eten we vandaag topic over dat iemand (weet niet meer wie en maakt ook niet uit en niets ten nadele daarvan maar daardoor dacht ik er aan) chili con carne ging eten want dat is lekker makkelijk. Dat is juist bij uitstek een gerecht waar ik de hele dag voor neem. Beginnen met kruiden bakken (komijn, paprikapoeder, cayennepeper in elk geval, maar heb eigen kruidenmix gemaakt) en uitjes, chilipepers en knoflook fruiten, vlees er bij (nooit gehakt, maar stoofvlees), chipotlepuree erbij blussen en de aangebakken stukjes van de bodem schrapen met een zwaar bokbiertje (geen wijn hier, maar bier), glaasje espresso, beetje cacao, geen bonen, wel tomatenblokjes, bouillonblokje erbij, wat verse kruiden erbij, alles heel lang laten stoven. Die smaak is dan zo diep tegen de tijd dat je het gaat eten.

Smaak opbouwen werkt echt goed, koken in laagjes, zo zie ik dat altijd, of zo heb ik het geleerd (maar weet niet van wie, allerlei tv chefs denk ik). Dan kán het eigenlijk niet flauw zijn.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Nov 2017 21:27

Re: Koken zonder pakjes

Huh geen bonen??? Ik dacht; dan is het toch geen chili con carne..Maar chili slaat natuurlijk niet op de bonen, maar dat is mijn associatie. Ik maak morgen toevallig chili sin carne en daar nu op basis van jouw recept net even een andere twist aangeven!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Nov 2017 21:30

Re: Koken zonder pakjes

Leuk Joey! Klopt, geen bonen. Dat hoort niet in een echte Texaanse chili. Geen tomaat trouwens ook maar dat wil ik er wel in.
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 15 Nov 2017 06:55

Re: Koken zonder pakjes

Okay, ik kom een keertje Chili bij je eten. Klinkt heerlijk!
30-04-2017
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 15 Nov 2017 10:49

Re: Koken zonder pakjes

Ohh Marin dat ga ik vrijdag maken, heb er nu al zin in! Ben dan lekker de hele dag vrij en dan vind ik dit soort dingen zo leuk om te maken.

♥♥
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 15 Nov 2017 11:06

Re: Koken zonder pakjes

Ik probeer ook zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te koken, maar ik heb eigenlijk nooit zin en/of tijd om er de hele dag mee bezig te zijn. Ik ga binnenkort samen met collega's een workshop koken zonder pakjes en zakjes volgen, ik ben benieuwd! En dan natuurlijk gezellig samen eten.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 15 Nov 2017 11:13

Re: Koken zonder pakjes

Ik had het in het begin ook dat het niet zo lekker was als de pakjes, vooral met lasagne. Maar de recepten van lifesabout.nl zijn wel echt heel goed als je pakjes gewend bent!

En Koken met Karin heb ik ook maar gebruik ik niet heel vaak, man en kinderen houden niet erg van nieuwe dingen uitproberen helaas.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Nov 2017 10:14

Re: Koken zonder pakjes

Hee Marin (of iemand anders die kan koken :smile: ), ik heb die chili nu op staan. Heb het volgende gedaan:
Knoflook, pepertjes en uitjes fruiten in een kruidenmix van komijn, cayennepeper, paprikapoeder en nootmuskaat. Toen het vlees erbij (riblappen), daarna afgeblust met een scheut rode wijn (had geen bier in huis), een kopje espresso en tomatenblokjes. Winterpeen en paprika erbij en dat staat nu met z’n allen een uurtje ofzo te pruttelen. Ik ging net even de saus proeven en de koffie overheerst enorm. Komt dat denk je doordat ik te vroeg heb geproefd, of mis ik nog iets qua kruiden?

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Nov 2017 10:21

Re: Koken zonder pakjes

Hmm ik weet de rest van de hoeveelheden niet, maar denk niet dat je het voor 2 personen maakt maar wel een iets grotere hoeveelheid? Ik maak meestal zo'n Creusetpan vol en dan is een kopje espresso goed. Het klinkt verder lekker! Je kunt er een heel klein beetje kaneel bij doen misschien maar zou ik wel mee opletten want als het al naar koffie smaakt wil je natuurlijk niet dat het echt net een toetje wordt. Misschien nog iets meer pit erin? Heb je een chilipepertje? Of het liefst iets van chipotle (gerookte peper) maar dat zal je denk ik niet in huis hebben. Ik zou het sowieso nog lekker even op laten staan en anders misschien een runderbouillonblokje toevoegen, dat kan ook nog wat smaak veranderen.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Nov 2017 10:28

Re: Koken zonder pakjes

Nee niet voor twee personen inderdaad, gewoon een hele braadpan vol (ik heb die zwarte gietijzeren van de appie actie). Chilipepertje zit er al in. Kaneel kan ik nog proberen en een bouillonblokje is ook een goeie. Thanks! :)

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Nov 2017 10:30

Re: Koken zonder pakjes

Hopelijk werkt dat wat! Laat je weten hoe het smaakte?
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Nov 2017 10:34

Re: Koken zonder pakjes

Jaa zeker!

♥♥
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers