Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 12:11

Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Overmorgen krijg ik een polsprik (noem het maar even zo) en zie daar enorm tegenop. Er is al een forummer geweest die mij precies heeft uitgelegd hoe dit in z'n werk gaat, maar ik ben qua naalden echt een mietje. Ik weet dat dit een pijnlijke/nare prik is en hoopte hier nog wat meer ervaringen te kunnen lezen van forummers die er van tevoren ook zo tegenop zagen. Google vertelt verder alle horrorverhalen wel en dan vaak dat het niet (meteen) lukte; dat maakt me eerder nog onrustiger dan iets anders, dus ik ben vooral op zoek naar ervaringen van mensen bij wie het wel zo verliep zoals hoort. Zou ik heel fijn vinden!
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 14 Nov 2017 12:43

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Nou, sterkte!
Sorry aan mij heb je niks, ik vond het de meest pijnlijke prik die ik ooit heb gehad. En ik ben niet bang voor prikken. Hier ook meerdere malen mis geprikt en heb daarna dagen met een dikke pijnlijke pols rondgelopen.
Het enige wat misschien helpt en wat mij vaakt helpt om te relativeren is jezelf bedenken dat het hele proces waarschijnlijk niet meer dan 10 minuten in beslag neemt. En wat zijn nou 10 minuten op je hele leven?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 14 Nov 2017 12:45

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Ik vond het heel erg meevallen. Zei zeiden ook tegen mij dat het ontzettend pijnlijk zou zijn. Dus daar had ik me op ingesteld maar uiteindelijk viel dat daardoor dus mee.
2015 💙
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 12:58

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Lief dat jullie reageren, thanks! Ik heb al uitgelegd gekregen dat je het bijv. kan vergelijken met een wespensteek. Maar het is echt 30 jaar geleden dat ik gestoken ben door een wesp en kan me die pijn niet herinneren. Andere vergelijking zou wellicht zijn dat ik ooit een piercing heb laten zetten in m'n neus met een naald. Maar ook dat kan ik me niet meer herinneren of dat heel pijnlijk was, wat misschien juist wel een goed teken is.

Wat maakt deze prik dan zo pijnlijk voor velen? Dat begrijp ik niet zo goed.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 14 Nov 2017 13:08

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

omdat het een wat diepere ader is en om een slagader lopen meer zenuwen dan een ader.

ik vond de prik niet extreem pijnlijk ondanks dat het niet in 1x lukte om de slagader goed aan te prikken.
Afbeelding
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 14 Nov 2017 13:11

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Paar keer gehad, stelde voor mij, net als gewoon bloedprikken, eigenlijk niks voor.

Edit; vraag me nu af of we wel hetzelfde bedoelen. Probeer je op iets anders te focussen, doorademen en niet kijken. Komt goed!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 13:17

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Dank jullie wel, ook voor de uitleg. :)

SG: het is een prik in je slagader om het zuurstof in je bloed te meten. Is dit wat jij ook hebt gehad? Gewoon bloedprikken gaat bij mij vaak ook niet soepel en infuus ook niet. Bij bloedprikken in je arm kan ik absoluut niet zeggen dat het pijn doet, tenzij er met de naald wordt gedraaid/gewroet, maar ik voel het wel. Dat niveau mietje ben ik dus.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 14 Nov 2017 14:09

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Het ligt er echt aan wie het doet.
Als ze goed voelen is er vrijwel niks aan de hand, maar onderhuids peuren is het vervelende. Ze kunnen beter 10 minuten voelen en dan pas prikken.
Ik neem dit bloed minimaal 6x in de week af, merendeel van de patienten komt gestresst of angstig (meestal door de verhalen die ze gehoord hebben) binnen. En gaan met grote opluchting naar huis.

Probeer je hand zoveel mogelijk te ontspannen, en vraag als het niet in 1x lukt om raak te prikken of ze de naald eruit willen halen en opnieuw willen voelen. Van dat prikje voel je maar heel weinig in vergelijking tot het zoeken naar de slagader.
Veel succes!!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 14 Nov 2017 14:10

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Guattari schreef:Dank jullie wel, ook voor de uitleg. :)

SG: het is een prik in je slagader om het zuurstof in je bloed te meten. Is dit wat jij ook hebt gehad? Gewoon bloedprikken gaat bij mij vaak ook niet soepel en infuus ook niet. Bij bloedprikken in je arm kan ik absoluut niet zeggen dat het pijn doet, tenzij er met de naald wordt gedraaid/gewroet, maar ik voel het wel. Dat niveau mietje ben ik dus.


Maar dat is echt niet te vergelijken met elkaar. Wat in aders moeilijk gaat, kan in slagaders makkelijk gaan. Als ze maar goed voelen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 14:14

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Wat ontzettend lief dat je zo uitgebreid reageert, Sam. Dank je wel! Ik ben ook zo'n patiënt die gestrest binnenkomt, sterker nog: slaap er nu al amper van. Te triest voor woorden, I know. Ik krijg de prik na een fietstest en alleen als het zuurstof in het bloed 4% afwijkt. Ik ben alleen vergeten te vragen of je snel aan die 4% afwijking zit, omdat ik al schrok van dat ze over die prik begonnen. :laughcry:
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 14 Nov 2017 14:19

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Helemaal niet gek. Als je daar zo angstig voor bent, dan zit je daar natuurlijk mee in je maag. En op internet lees je alleen maar de horror verhalen, dat maakt het nog erger.
Ze willen kijken of je saturatie binnen de normale normen valt, zo ja, dan mag je waarschijnlijk starten met de fietstest. Maar ik weet niet watvoor voorwaarden ze in jouw ziekenhuis aanhouden.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 14 Nov 2017 15:06

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Ik heb geen ervaring met die prik, maar ik meld altijd meteen dat ik slecht te prikken ben en het heel naar vind, dan houden ze er rekening mee en dat scheelt al. Succes!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 16:09

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Sam schreef:Helemaal niet gek. Als je daar zo angstig voor bent, dan zit je daar natuurlijk mee in je maag. En op internet lees je alleen maar de horror verhalen, dat maakt het nog erger.
Ze willen kijken of je saturatie binnen de normale normen valt, zo ja, dan mag je waarschijnlijk starten met de fietstest. Maar ik weet niet watvoor voorwaarden ze in jouw ziekenhuis aanhouden.


Nou, het wordt steeds erger met mijn gedrag: aanvankelijk was het idee (de normale procedure) dat je voor de fietstest zo'n polsprik krijgt en daarna. Omdat ik zo angstig ben, heb ik meteen aangegeven dat 2x niet eens tot de opties voor mij behoorde. Als compromis hebben we toen afgesproken dat ik alleen nadien een polsprik moet, als blijkt dat mijn zuurstof 4% afwijking vertoont na de inspanningstest. Alleen bedenk ik me nu pas: "Ja, is allemaal leuk en aardig, maar hoe snel zit je aan die afwijking van 4%?" En dat geeft me onrust, want ik ben niet medisch onderlegd en dan klinkt 4% niet als een grote hoeveelheid.

Edit: longarts belde net en ze gaat het verdoven met een zalf. Heel blij en opgelucht!

Jij natuurlijk ook bedankt voor je fijne reactie, Derpy!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 14 Nov 2017 16:16

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Dat is goed nieuws!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 14 Nov 2017 16:23

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Wat fijn!! Ik heb het wel eens vaker gezien op de interne en varieert inderdaad van drama gepruts tot fluitje van een cent. Ik zou vooral aangeven dat je angst hebt en daarom vragen of iemand het kan doen die het vaker doet en er ervaring in heeft. En niet de arts- assistent of co die het leuk vindt een keer bloedgas te prikken, die oefenen maar lekker op een ander dit keer (zo'n klusje is het namelijk soms wel, het is mij ook vaker gevraagd en ik durfde niet haha). Ik sluit me aan bij wat Sam zegt.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 14 Nov 2017 18:07

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Ik heb hem ook twee keer gehad. De eerste keer kwam er inderdaad een jong ventje binnen die eerst alles klaar kwam leggen en mij daarna vertelde dat we nog even op zijn supervisor moesten wachten omdat hij dat nog niet zo vaak gedaan had. Dat heb ik toen echt geweigerd, ik lag doodziek in het ziekenhuis en wou echt geen polonaise aan mijn lijf. Ik ben normaal echt niet zo en mensen in opleiding mogen bijna altijd op mij oefenen. Zijn supervisor vond dat ik maar moeilijk deed maar gelukkig had ik een hele fijne verpleegkundige die zei dat als ik dat niet wilde het niet ging gebeuren. En toen kwam er een oudere man heel rustig en bekwaam en die prikte ook gewoon in één keer goed. Het was even een naar prikje maar ik vond het dichtdrukken pijnlijker. Wel heb ik nog een hele tijd een beurs plekje daar gehad.
De tweede keer was later op een controle afspraak en daar was ook een arts assistent bij en daarmee had ik een gesprekje en toen vroeg de vrouw die mij eigenlijk zou prikken of ik het goed vond dat de arts assistent mij zou prikken en dat ik gewoon eerlijk moest aangeven als ik dat niet wou. Maar nu vond ik dat geen probleem wel met de voorwaarde als het bij de eerste keer niet lukte ze het niet nog een keer mocht proberen. Dat was prima en dat ging ook helemaal goed, zelfde ervaring als de eerste keer.

Maar ik lees dat je een verdovende zalf krijgt, dat is fijn! Heel veel succes met de afspraak en de fietstest!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 19:38

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Wat een lieve reacties, dank jullie wel! Jada, ik schaam me echt een beetje als ik kijk naar jouw verhaal (je lag al erg ziek in het ziekenhuis) en mijn hysterische geblaat. Hopelijk ben je inmiddels wel weer gezond!

Met dingen die ik zelf niet eng vind mogen co-assistenten best op me oefenen, maar met prikken wordt niemand daar blij van. Ik had wel een heel leuke co-assistent die het lichamelijk onderzoek deed; nam de tijd en legde goed uit. :)
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 14 Nov 2017 19:52

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Sam schreef:Probeer je hand zoveel mogelijk te ontspannen, en vraag als het niet in 1x lukt om raak te prikken of ze de naald eruit willen halen en opnieuw willen voelen. Van dat prikje voel je maar heel weinig in vergelijking tot het zoeken naar de slagader.
Veel succes!!


dit is een goede tip ja. dat vraag ik bij gewoon bloedprikken zelfs. ik heb liever dat ze meerdere malen opnieuw prikken dan gaan prutsen. meestal ligt het namelijk niet aan de prikkunsten maar aan mijn eigenwijze bloedvaten.
Afbeelding
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 14 Nov 2017 20:15

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Fijn dat je een verdovende zalf krijgt! Ik heb het een keer gehad en toen was ik te ziek om te beseffen wat er gebeurde maar weet nog wel dat ik het heel onprettig vond!
⁠♡♡♡
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 14 Nov 2017 20:21

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Ik neem die prikken (arterieël bloedgas) veel af in mijn werk en mijn ervaring als prikker is dat het vooral pijnlijk is wanneer je niet in een keer raak prikt. Dan moet je namelijk zoeken en raak je continu de zenuwen die door je onderarm lopen. Als er in een keer raakt geprikt wordt schijnt het erg mee te vallen.

Maar hoe noodzakelijk is het? Wij doen dit alleen bij benauwde mensen die op de vinger een laag zuurstofgehalte hebben of bij mensen met COPD, omdat we dan vooral graag het CO2 gehalte willen weten en de zuurstofspanning. Als je op de vinger een goed zuurstofgehalte hebt zou ik er niet zomaar akkoord mee gaan. Sowieso komt men er terug op deze prik en wordt er tegenwoordig veel vaker weer gewoon uit de ader afgenomen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 14 Nov 2017 20:25

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Nee joh daar moet je je echt niet voor schamen! Angst kan heel erg intens zijn en doet rare dingen met een mens en ik vind prikken en naalden totaal niet eng of spannend. Ik heb dan weer hele andere angsten waar jij wellicht totaal geen last van hebt.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 14 Nov 2017 20:31

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Ik heb het gehad nadat ik uit een epileptische aanval kwam. Ik was nog te suf om de pijn te voelen. Achteraf was dat dus wel fijn na al die enge verhalen.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 20:44

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Lady schreef:Ik neem die prikken (arterieël bloedgas) veel af in mijn werk en mijn ervaring als prikker is dat het vooral pijnlijk is wanneer je niet in een keer raak prikt. Dan moet je namelijk zoeken en raak je continu de zenuwen die door je onderarm lopen. Als er in een keer raakt geprikt wordt schijnt het erg mee te vallen.

Maar hoe noodzakelijk is het? Wij doen dit alleen bij benauwde mensen die op de vinger een laag zuurstofgehalte hebben of bij mensen met COPD, omdat we dan vooral graag het CO2 gehalte willen weten en de zuurstofspanning. Als je op de vinger een goed zuurstofgehalte hebt zou ik er niet zomaar akkoord mee gaan. Sowieso komt men er terug op deze prik en wordt er tegenwoordig veel vaker weer gewoon uit de ader afgenomen.


Ik zou Sam of jou wel willen als degene die prikt overmorgen. ;-)
De noodzaak hangt af van de afwijking bij de fietstest en nog een andere factor, maar die wil ik niet op internet neerzetten. Mocht het je uitkomen, zal ik je ergens deze week/volgende week een PM sturen. De longarts streeft er zelf ook naar om het achterwege te laten en ik hoop vooral dat die afwijking niet te erg zal zijn bij inspanning. Gewoon bloedprikken is overigens afgelopen vrijdag weer gedaan.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 14 Nov 2017 20:57

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Ik hoop voor je dat het niet nodig is. En anders had ik het met liefde voor je gedaan. Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik het goed kan, het lukt me zelfs bij reanimatiebehoeftige patiënten die geen polsslag hebben. Maar ook ik prik wel mis hoor, bij sommige mensen is het gewoon zo moeilijk te voelen of vinden.

Zet hem op! En je mag me uiteraard Pm-en.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2017 21:55

Re: Ervaringen ‘bloedafname’ uit pols

Heel lief van je, thanks Lady! :)

Iedereen uiteraard bedankt voor het delen van ervaringen en de eerlijke reacties. Het wordt vanzelf donderdag 12 uur en dan zit heb ik het achter de rug.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron