Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opleidingsniveau binnen je gezin.

<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2017 19:01

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Marin schreef:Ja maar je kunt niet echt iets 'mbo vinden', als dat het niet is. Ze zal niet een mbo diploma hebben gehaald omdat ze dat toevallig vindt. Ze heeft gewoon een HBO diploma gehaald natuurlijk maar ze vond de studie makkelijk. En ik proef daar zeker wel wat neerbuigends in.


Hm, ok. Zo zie je maar weer dat een post heel anders geïnterpreteerd kan worden.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Nov 2017 19:03

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Guattari schreef:
Elliot schreef:
Guattari schreef:
Hm, ik zie het probleem niet zo, geloof ik. Ell geeft puur haar mening en voor mezelf gesproken lees ik daar niets verkeerds in.

Als ze zegt dat zij de opleiding makkelijk vond en er makkelijk iets naast kon doen is dat prima, maar ze zegt letterlijk dat de opleiding kinderlijk simpel is en eigenlijk mbo is (alsof het een feit is), dat vind ik neerbuigend richting mensen die wél trots zijn dat ze de Pabo hebben afgrond.


Dat zegt ze toch niet? Ik lees: "Maar ik heb de pabo gedaan, dus ik vind dat zelf MBO, aangezien die opleiding zo kinderlijk simpel was...." Dat vat ik op als mening, vanwege de zinsconstructie 'ik vind'. Ik denk bovenal dat Ell dit niet vervelend/neerbuigend bedoelde.



“Aangezien de opleiding zo kinderlijk simpel was”. Dat vind ik bepaald niet gebracht als een mening.

♥♥
<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2017 19:06

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Elliot schreef:
Guattari schreef:
Elliot schreef:Als ze zegt dat zij de opleiding makkelijk vond en er makkelijk iets naast kon doen is dat prima, maar ze zegt letterlijk dat de opleiding kinderlijk simpel is en eigenlijk mbo is (alsof het een feit is), dat vind ik neerbuigend richting mensen die wél trots zijn dat ze de Pabo hebben afgrond.


Dat zegt ze toch niet? Ik lees: "Maar ik heb de pabo gedaan, dus ik vind dat zelf MBO, aangezien die opleiding zo kinderlijk simpel was...." Dat vat ik op als mening, vanwege de zinsconstructie 'ik vind'. Ik denk bovenal dat Ell dit niet vervelend/neerbuigend bedoelde.



“Aangezien de opleiding zo kinderlijk simpel was”. Dat vind ik bepaald niet gebracht als een mening.


Ok, dat kan. Ik weet niet zo goed wat ik er nog meer over kan zeggen dan mijn reactie op Marin. :)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Nov 2017 19:10

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Nee klopt, die reactie had ik nog niet gelezen toen ik dit typte.

♥♥
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 13 Nov 2017 19:11

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Ik snap op zich wel wat er bedoelt wordt. Ik denk dat hbo nu eenmaal opleidingen zijn die tussen wo en mbo in zitten en dat je binnen het hbo ook enorm veel spreiding hebt qua diepgang en moeilijkheid (nog los van wat je zelf moeilijk vindt). En Ja, wat dat betreft geloof ik wel dat pabo eerderonderaan het hbo hangt qua moeilijkheid en diepgang en bijvoorbeeld hbo beta studies meer tegen wo studies aanhangen.

Blijft het alsnog gewoon hbo natuurlijk maar ik denk dat ze dat neer bedoelde en dat begrijp ik wel eerlijk gezegd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Nov 2017 19:16

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Whatever schreef:Ik snap op zich wel wat er bedoelt wordt. Ik denk dat hbo nu eenmaal opleidingen zijn die tussen wo en mbo in zitten en dat je binnen het hbo ook enorm veel spreiding hebt qua diepgang en moeilijkheid (nog los van wat je zelf moeilijk vindt). En Ja, wat dat betreft geloof ik wel dat pabo eerderonderaan het hbo hangt qua moeilijkheid en diepgang en bijvoorbeeld hbo beta studies meer tegen wo studies aanhangen.

Blijft het alsnog gewoon hbo natuurlijk maar ik denk dat ze dat neer bedoelde en dat begrijp ik wel eerlijk gezegd.



Oh maar dat denk ik ook hoor, Whatever, dat daar zeker verschil in zit. Maar om dat te vinden dat je mbo hebt gedaan is wel een beetje raar en niet helemaal kloppend vind ik.

Enfin.

Vind het verder wel naar om te lezen dat er zoveel mensen zijn die zich vaak het domme gansje van de familie vinden. Dat heb ik zelf ook. Niet eens qua intelligentieniveau (me dunkt, ik ben afgestudeerd aan één van de beste universiteiten van de wereld, maar zo'n totaal ander vakgebied dan mijn familie), maar wel qua interesses en raakvlakken. Ik kan gewoon niet meepraten over alle medische zaken bij al die artsen in ons gezin. Nu ook weer. Ik heb vandaag het proefschrift van m'n zwager ontvangen (KNO arts). Ziet er prachtig uit. Maar ik begrijp de titel al niet eens, zelfs met m'n beste Engels als ik het probeer te ontcijferen, dan kan ik het nog niet vertalen naar iets wat ik begrijp. En m'n hele familie begrijpt het wel, m'n broertje is paranimf en staat genoemd in het dankwoord. Nou is dat logisch, hij is ook arts in opleiding, en ze hebben een duidelijkere band. Maar direct voel ik een steek dat ik niet mee tel, ik kan totaal niets er mee behalve op simpel niveau interesse tonen en vragen waar het over gaat. Dat snap ik dan wel natuurlijk hoor. Maar daarom heb ik maar aangeboden om te fotograferen tijdens de promotie. Dat kan ik namelijk wel.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Nov 2017 19:21

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Dat lijkt me heel erg Marin, dat gevoel. En soms ook een soort onderlinge strijd (of iig dat gevoel hebben). HG schreef eerder dat prestaties van neven/nichten uitvoerig worden besproken via de mail. Ik krijg daar echt de kriebels van, maar dat komt misschien ook omdat ik niet in zo'n wereld opgegroeid ben.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 13 Nov 2017 19:28

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Marin, dat laatste heb ik bij een vriend en een vriendin van me. Heb allebei hun proefschriften hier in de kast staan, maar werkelijk geen flauw idee waar het over gaat en ik ga het ook niet eens proberen te begrijpen. Vooral bij die vriend en een andere vriend van me voel ik me af en toe heel dom!

In mijn familie werkte mijn vader (hij is nu met pensioen, al doet hij nog steeds van alles) op hbo-plusniveau denk ik. Mijn moeder op mbo-niveau, ze heeft vroeger bij de bank gewerkt en is nu receptioniste op een roc. Mijn zusje en ik hebben allebei een hbo-diploma (tja, ik dan wel pabo, maar ja...). Ik heb vwo gedaan, maar wilde niet naar de universiteit. In onze familie speelt opleidingsniveau geen rol eigenlijk, ben ik wel blij om als ik sommige verhalen hier lees.
❤ 7 juni 2018
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 13 Nov 2017 21:39

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Ell schreef:Ik vind er niks onaardigs aan eigenlijk. Ik had meerdere klasgenoten die er ook zo over dachten en andere opleidingen naast de pabo deden. Gewoonweg omdat we totaal niet werden uitgedaagd. Ik kan van mezelf dan ook oprecht zeggen dat ik vind dat ik geen HBO niveau heb (qua diploma).

Edit: ik wil er overigens zeer zeker niet mee zeggen dat leerkracht basisonderwijs een mbo baan is, ik vind echt dat een hbo niveau vereist is als je voor de klas staat. Ik miste echter enige vorm van diepgang in de opleiding en dat vond ik heel erg jammer.

Ik ben het met je eens en ik heb de opleiding afgerond. Mijn eindstuk was een portfolio met veel minder onderzoek en diepgang dan de scripties van de HBO-stagiairs die ik nu begeleid (3e jaars). Het is zo jammer, in veel andere landen is voor educatie een universitaire scholing vereist. Ik vind niet dat we daar naar toe moeten, maar de PABO mag wel hogere eisen stellen qua theorie lezen, analyse en onderzoek doen. Dat zou het basisonderwijs ten goede komen. Uiteraard moet hier dan ook een eerlijke compensatie tegenover staan, zowel qua salaris/voorwaarden als 'status' van het beroep. Daarmee zou het mogelijk ook meer mannen interesseren.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem245

Bericht 14 Nov 2017 07:16

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn vader heeft Conservatorium gedaan en mijn moeder alleen de MAVO. Mijn moeder is niet dom, maar ze is meteen met 17 gaan werken in een klein horeca bedrijf en heeft eigenlijk nooit verder gekeken en heeft daardoor een klein wereldje en dat merk je soms wel.
Ik heb MAVO gedaan, daarna gewerkt en toen zoon 4 werd ben ik naar het Conservatorium gegaan (HBO) omdat ik MAVO had moest ik een 21+ test doen en die heb ik blijkbaar super goed gedaan.
Ik moet zeggen dat ik ook echt blij ben dat het in onze familie niet belangrijk is welk opleidingsniveau je hebt.
<<

Anoniem284

Bericht 14 Nov 2017 11:51

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn ouders zijn Mbo-geschoold, mijn twee broers ook, mijn zus is niet geschoold en ik ben Hbo-geschoold. Mijn oudste broer heeft de beste baan nu. Uiteindelijk zegt opleiding niet alles natuurlijk. Met mijn oudste broer kan ik het beste levelen, maar met mijn zus heb ik de meest hechte band. Bepaalde discussies ga ik wel met haar uit de weg, omdat het levelen niet altijd gaat.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 14 Nov 2017 15:10

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn ouders hebben beide alleen een middelbare school diploma en hebben zich daarna opgewerkt. Van huis uit nooit echt steun om een verdere studie te volgen gekregen.
Mijn vader werkt op hbo niveau (denk ik) en mijn moeder is met pensioen, maar heeft de laatste jaren op mbo niveau gewerkt.
Ik heb een hbo diploma en mijn broer alleen vwo, maar die zich daarna ook opgewerkt binnen een bedrijf.
Ik heb altijd de indruk gekregen dat mijn ouders zeer trots zijn op wat ik en mijn broer hebben bereikt en ze hebben ons altijd gesteund in onze keuzes.
Nu ik weer een baan heb, weet ik ook dat ze gewoon echt trots zijn, maar dat ze dat ook zouden zijn als ik mijn plezier en energie zou halen uit het zijn van bijvoorbeeld putjesschepper.
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 15 Nov 2017 12:45

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn vader heeft de landbouwschool gedaan en mijn moeder de huishoudschool. Beide hebben dan ook een beroep in de 'lagere sector'.
Mijn broertje had weinig zin om te leren, die heeft eerst een MBO 3 opleiding gedaan, maar heeft daar spijt van gekregen. Toen heeft hij zich laten omscholen en is nu vertegenwoordiger van een bekend merk.
Ik zat zelf op het VWO waar ik goede cijfers haalde en vond leren echt leuk, maar helaas werd ik op jonge leeftijd al ziek en kon daardoor nauwelijks naar school. Ik ben toen naar het VMBO gegaan waar ik mijn diploma kon halen zonder teveel aanwezig te zijn. Hierna nog wel MBO geprobeerd, maar helaas was ik er te ziek voor.

Marin, ik heb dat ook bij mijn man. Hij zit op de universiteit en moet nu zijn scriptie schrijven dit jaar. En hij heeft het me al vaak uitgelegd wat hij gaat onderzoeken, maar ik snap er werkelijk geen bal van :palm: Ik vond het nog veel makkelijker toen ie gewoon schoolmeester was, toen wist ik tenminste wat zijn beroep in hield en kon ik hem wel helpen met het nakijken van toetsen bijvoorbeeld :laughcry:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Nov 2017 13:32

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Haha Hope. Ja het is ook vaak gewoon ingewikkeld bij universitair onderzoek. Iedereen zit zo in z'n eigen wereldje.

Mooi dat je dat trotse gevoel van je ouders hebt meegekregen, Soleil. Dat vind ik fijn om te lezen.
Let's discover the world together.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 17 Nov 2017 11:15

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn moeder is na de huishoudschool gaan werken. Wat m'n vader heeft gedaan weet ik niet. Mijn stiefvader heeft wel iets technisch gestudeerd.

Mijn man en ik hebben allebei mbo. Hij heeft nog altijd spijt dat hij niet is gaan studeren.

Mijn ouders maakt het echt niks uit wat je doet en dat vind ik wel jammer, ik had wel wat meer stimulans kunnen gebruiken.
R. 2013
D. 2016
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 21 Nov 2017 22:11

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

mn ouders hebben beide mbo opleiding gedaan en mijn vader later nog hbo

mijn broer en zus hbo en beide universiteit.

ik was" maar" het gemiddelde kind dachten ze altijd en deed de mavo.. pas is er naar voren gekomen dat ik hoogbegaafd ben.. en dus eigenlijk veel meer in mn mars heb..
<<

Anoniem304

Bericht 21 Nov 2017 22:13

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Hoofdletters zitten niet in de mars? :D
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 21 Nov 2017 22:15

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

nee haha zit heel lui met chips op de bank
wie weet morgen! haha
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 21 Nov 2017 22:16

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

kan mn mac maar met een hand vasthouden en voor hoofdletters moet ik net die zak chips loslaten
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Nov 2017 09:39

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn ouders en zus heb en allemaal HBO gedaan.
Ik heb MBO 3 gedaan. Ga nu nog weer naar school. Ben verzorgende en doe nu ig.
2014 2016
<<

Anoniem315

Bericht 22 Nov 2017 14:27

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Taeda schreef:
Ell schreef:Ik vind er niks onaardigs aan eigenlijk. Ik had meerdere klasgenoten die er ook zo over dachten en andere opleidingen naast de pabo deden. Gewoonweg omdat we totaal niet werden uitgedaagd. Ik kan van mezelf dan ook oprecht zeggen dat ik vind dat ik geen HBO niveau heb (qua diploma).

Edit: ik wil er overigens zeer zeker niet mee zeggen dat leerkracht basisonderwijs een mbo baan is, ik vind echt dat een hbo niveau vereist is als je voor de klas staat. Ik miste echter enige vorm van diepgang in de opleiding en dat vond ik heel erg jammer.

Ik ben het met je eens en ik heb de opleiding afgerond. Mijn eindstuk was een portfolio met veel minder onderzoek en diepgang dan de scripties van de HBO-stagiairs die ik nu begeleid (3e jaars). Het is zo jammer, in veel andere landen is voor educatie een universitaire scholing vereist. Ik vind niet dat we daar naar toe moeten, maar de PABO mag wel hogere eisen stellen qua theorie lezen, analyse en onderzoek doen. Dat zou het basisonderwijs ten goede komen. Uiteraard moet hier dan ook een eerlijke compensatie tegenover staan, zowel qua salaris/voorwaarden als 'status' van het beroep. Daarmee zou het mogelijk ook meer mannen interesseren.


Ik ben het hier ook wel mee eens. Al verschilt het per school. Zo moesten wij bv wel een onderzoek doen en een scriptie schrijven en de studenten die ik nu begeleid, moeten ook wel degelijk flink aan de bak. Maar veel andere zaken vond ik op de PABO echt flut.

Mijn ervaring is dat, toen ik na de PABO een master deed, ik eindelijk het gevoel had écht wat te leren. Tijdens die master moest ik veel (buitenlandse) onderzoeksstof bestuderen en analyseren en was een degelijk eigen onderzoek vereist. Wat een verademing!
<<

Anoniem223

Bericht 22 Nov 2017 14:46

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Exo, dat had ik ook graag gedaan. Ik kreeg een baan aangeboden (als intercendente) dus heb in april mijn scriptie ingeleverd en ben gaan werken. Die baan bleek totaal niet bij me te passen dus ik ben daar vrij snel mee gestopt. Ik deed dat in combinatie met HBO P&A, die opleiding viel me toen zo zwaar!
Mijn vader is altijd leerkracht op een basisschool geweest en hij gaf ook wel aan dat de PABO in Eindhoven (waar ik zat) een van de slechtste van het land was (dan heb ik het over 2002). Zij wlden daar ook liever geen stagiaires van. Ik woonde helaas in een dorpje vanuit waar de meeste plaatsen met OV niet bereikbaar waren. Anders had ik voor Helmond gekozen. Die stond destijds heel goed aangeschreven. Maar dat was 30 km, er ging geen bus heen en ik had geen auto. Achteraf gezien veel beter als ik een auto had gekocht en daarheen was gegaan. Denk dat me dat best wat frustratie had kunnen besparen.
<<

Geel

Bericht 22 Nov 2017 14:55

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Wat vervelend Marin.

Mijn ouders hebben allebei de MULO gedaan, dat is de vroegere mavo geloof ik. Mijn vader is direct gaan werken en heeft inmiddels al jaren zijn eigen bedrijf in internationaal transport. Mijn moeder heeft gestudeerd voor operatie-assistente, maar stopte met werken toen ik een jaar was.

In ons gezin hebben de oudste drie allemaal een hbo-opleiding (twee keer journalistiek, een integrale veiligheidskunde) afgerond. Mijn jongste broer heeft een mbo-opleiding afgerond (beveiliging), maar heeft al overal en nergens gewerkt. Hij en mijn andere broer werken nu in het bedrijf van mijn vader.

Mijn man heeft mbo gedaan en is grafisch vormgever.
<<

Flippin' Bitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 23 Nov 2017 13:21

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn ouders hebben beiden MULO gedaan, moeder daarna een secretaresseopleiding, vader bedrijfsschool tot elektricien.
Zelf heb ik atheneum en HBO gedaan. Vanaf de middelbare school ging ik dit wel merken, zij konden mij op een gegeven moment niet meer helpen, omdat zij bepaalde vakken/opdrachten zelf nooit op school hadden gehad. Het doen van onderzoek of het schrijven van een scriptie, daar had niemand van mijn familie ervaring mee. Nu vind ik het wel eens jammer dat mijn ouders in een hele andere sector werk(t)en: ik merk dat het lastig is voor hen om te begrijpen wat ik precies doe. Mijn vriend heeft HBO gedaan en werkt ook in dezelfde sector.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 02 Dec 2017 18:14

Re: Opleidingsniveau binnen je gezin.

Mijn moeder heeft de MULO gedaan. M’n vader het gymnasium en de politieacademie. M’n zus VWO en een studie op universitair niveau. M’n broertje en ik HAVO+HBO.
#teammaple🍁
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers