Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


ouderschapsverlof

<<

Anoniem223

Bericht 13 Nov 2017 09:16

ouderschapsverlof

Nemen jullie ouderschapsverlof op? Ik werk 32 uur en ga straks naar 24 uur. Ik was eens aan het kijken of ouderschapsverlof een optie is. In onze cao (metaalbewerkingsbedrijf) krijg je 0% doorbetaald, mag je een maximum aantal uren opnemen wat voor mij uitkomt op 52 weken lang 1 dag per week. Je verlofuren en pensioen worden op je lagere urental berekend.
Voor mij is dan dus het enige voordeel dat mijn baas na die periode verplicht is me weer voor 32 uur aan te nemen, wat ik eigenlijk pas weer wil als ons kind naar school gaat, na 4 jaar dus.
Dus eigenlijk heb ik dan toch niks aan ouderschapsverlof? Alleen als ik na een jaar weer mijn oude uren wil oppakken.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 13 Nov 2017 09:23

Re: ouderschapsverlof

Klopt. Oude rechten kun je dan aanspreken dus weer 32 uur werken. Verder krijg je ook minder vrije dagen en minder pensioenopbouw dan eerst. Eigenlijk wordt alles volgens mij maar ratio minder, maar behoud je het recht om er voor te kiezen weer 32 uur te gaan werken ipv 24 uur.
<<

Anoniem223

Bericht 13 Nov 2017 09:27

Re: ouderschapsverlof

Dus eigenlijk heb ik er niks aan. Ik weet helemaal niet of ik hier over 4 jaar nog werk. En ik wil niet over een jaar alweer naar 32 uur. Was ik nou maar gewoon juf gebleven ;). Mijn zusje krijgt gewoon 50% doorbetaald en verlof wat in de vakantie valt krijgt ze ook nog terug!
<<

Anoniem228

Bericht 13 Nov 2017 09:39

Re: ouderschapsverlof

Er zitten wel voordelen aan om ouderschapsverlof op te nemen.
Mocht je ontslagen worden dan krijg je ww over je contract uren.
Indien je weer zwanger wordt in de periode dat je ouderschapsverlof hebt dan word je in je verlof volgens je contracturen uitbetaald.
En dat je terug kan naar je oorspronkelijke uren.
Weet je zeker dat het maar 52 weken zijn?
Ik werkte 40 uur en nam 12 uur per week ouderschapsverlof op.
Dit heb ik 1 jaar en 9 maanden kunnen doen tot het op was.

Ik ben in een vervelende situatie beland met mijn werkgever en was blij dat ik ouderschapsverlof had.
Dit maakte mijn positie toch een stuk sterker.
Laatst gewijzigd door Anoniem228 op 13 Nov 2017 10:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem223

Bericht 13 Nov 2017 09:58

Re: ouderschapsverlof

Hm toch iets om te overwegen dan.

Een tweede kind komt er niet, dus dat is dan voor mij niet van toepassing. Maar ww (hoe werkt dat bij ziekte?) is natuurlijk wel handig.
Je krijgt 26x32 (26x je aantal weekuren) dus dat is 832 uur voor mij in totaal. Dat zijn voor mij 104 werkdagen. Oh dan is het 2 jaar (als ik 1 dag extra neem per week). Denk dat het voorbeeld wat ik op internet vond dan over 2 dagen per week ging.
Ik heb het kantoor dat voor ons de personeelszaken regelt ook maar even gemaild. Misshcien maar beter wel opnemen, want nadelen zijn er ook niet.
<<

Anoniem228

Bericht 13 Nov 2017 10:55

Re: ouderschapsverlof

Als je ziek bent of in de ziektewet komt dan lopen je uren gewoon door.
Wanneer je zwangerschapsverlof hebt kan je niet ook nog eens ouderschapsverlof hebben.
Dat is dan dubbel. Voor jouw situatie dan niet van toepassing maar om het verschil uit te leggen.

Ik heb veel aan deze site gehad
http://www.mamawerkt-arbeidsrecht.nl/fa ... erlof.html
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 13 Nov 2017 11:26

Re: ouderschapsverlof

Dat van je zwangerschapsverlof en betaald worden volgens je contract uren wist ik niet! Het is denk ik dan ook slimmer om je OV van de eerste op te maken en dan pas aan de tweede te beginnen?

Ik neem 3,5 uur op en kan het daardoor ruim vier jaar opnemen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem278

Bericht 13 Nov 2017 12:26

Re: ouderschapsverlof

Hee heb jij twee banen? Dat is ook pittig zeg.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 13 Nov 2017 12:49

Re: ouderschapsverlof

Fred schreef:Klopt. Oude rechten kun je dan aanspreken dus weer 32 uur werken. Verder krijg je ook minder vrije dagen en minder pensioenopbouw dan eerst. Eigenlijk wordt alles volgens mij maar ratio minder, maar behoud je het recht om er voor te kiezen weer 32 uur te gaan werken ipv 24 uur.


Het is 'naar rato'. Het is een veelgemaakte fout, maar 'ratio' is je verstand. Je geeft hier aan dat iets nav een verhouding is, dus dan is het 'naar rato'.
<<

Anoniem228

Bericht 13 Nov 2017 13:30

Re: ouderschapsverlof

Jip schreef:Dat van je zwangerschapsverlof en betaald worden volgens je contract uren wist ik niet! Het is denk ik dan ook slimmer om je OV van de eerste op te maken en dan pas aan de tweede te beginnen?

Ik neem 3,5 uur op en kan het daardoor ruim vier jaar opnemen.


Zo heb ik het wel gedaan idd. Eerst van de 1e en toen van de 2e.
Het zou gek zijn als je zelf een deel van je ZV zelf moet “betalen” door je OV toch?
Je hebt dan het recht om fulltime thuis te zijn.
ZV is 1 van de weinige redenen om je OV tijdelijk stop te mogen zetten.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 13 Nov 2017 15:01

Re: ouderschapsverlof

Moet je dan je ov tijdelijk stop zetten om volledige contract betaald te krijgen tijdens je zv of gaat dat automatisch?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem228

Bericht 13 Nov 2017 15:20

Re: ouderschapsverlof

Jip schreef:Moet je dan je ov tijdelijk stop zetten om volledige contract betaald te krijgen tijdens je zv of gaat dat automatisch?


Nee gaat niet automatisch en volgens mij heb jij ook niet zo’n grote werkgever dus zou ik ze daar ook op wijzen.
Zelf even een brief opstellen tenminste zo heb ik het gedaan.
In tweevoud en beide laten tekenen heb je als het goed is ook geen gedoe achteraf.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 13 Nov 2017 20:10

Re: ouderschapsverlof

Victoria schreef:Er zitten wel voordelen aan om ouderschapsverlof op te nemen.
Mocht je ontslagen worden dan krijg je ww over je contract uren.
Indien je weer zwanger wordt in de periode dat je ouderschapsverlof hebt dan word je in je verlof volgens je contracturen uitbetaald.
En dat je terug kan naar je oorspronkelijke uren.
Weet je zeker dat het maar 52 weken zijn?
Ik werkte 40 uur en nam 12 uur per week ouderschapsverlof op.
Dit heb ik 1 jaar en 9 maanden kunnen doen tot het op was.

Ik ben in een vervelende situatie beland met mijn werkgever en was blij dat ik ouderschapsverlof had.
Dit maakte mijn positie toch een stuk sterker.


Alleen als je niet langer dan 16 maanden heb opgenomen, als je 16 maanden of langer ouderschapsverlof onbetaald heb verlagen ze je ww etc ook.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 13 Nov 2017 20:14

Re: ouderschapsverlof

Ell schreef:Hm toch iets om te overwegen dan.

Een tweede kind komt er niet, dus dat is dan voor mij niet van toepassing. Maar ww (hoe werkt dat bij ziekte?) is natuurlijk wel handig.
Je krijgt 26x32 (26x je aantal weekuren) dus dat is 832 uur voor mij in totaal. Dat zijn voor mij 104 werkdagen. Oh dan is het 2 jaar (als ik 1 dag extra neem per week). Denk dat het voorbeeld wat ik op internet vond dan over 2 dagen per week ging.
Ik heb het kantoor dat voor ons de personeelszaken regelt ook maar even gemaild. Misshcien maar beter wel opnemen, want nadelen zijn er ook niet.


Klopt je heb recht op 26 keer je week uren.

Als je ziek bent en tijden verlof loopt je ouderschapsverlof door.
Je maakt eerst altijd van 1 kind op en daarna moet je opnieuw aanvragen voor het 2e kind.
<<

Anoniem228

Bericht 17 Nov 2017 09:04

Re: ouderschapsverlof

Vlaai schreef:
Victoria schreef:Er zitten wel voordelen aan om ouderschapsverlof op te nemen.
Mocht je ontslagen worden dan krijg je ww over je contract uren.
Indien je weer zwanger wordt in de periode dat je ouderschapsverlof hebt dan word je in je verlof volgens je contracturen uitbetaald.
En dat je terug kan naar je oorspronkelijke uren.
Weet je zeker dat het maar 52 weken zijn?
Ik werkte 40 uur en nam 12 uur per week ouderschapsverlof op.
Dit heb ik 1 jaar en 9 maanden kunnen doen tot het op was.

Ik ben in een vervelende situatie beland met mijn werkgever en was blij dat ik ouderschapsverlof had.
Dit maakte mijn positie toch een stuk sterker.


Alleen als je niet langer dan 16 maanden heb opgenomen, als je 16 maanden of langer ouderschapsverlof onbetaald heb verlagen ze je ww etc ook.


Dat is alleen als je 18 maanden of langer voltijds ouderschapsverlof opneemt.
Niet wanneer je enkele uren per week op opneemt voor een lange periode en dus gewoon ook uren werkt.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 17 Nov 2017 10:22

Re: ouderschapsverlof

Wat zou er dan in zo'n brief moeten staan?

Ik heb net de verlenging getekend. Ik mag tot oktober 2021 3,5 uur minder werken per week. En tegen die tijd is er hopelijk een tweede, dus dan kan het nog langer.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Spencer