Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uitstrijkje

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 09 Nov 2017 12:23

Re: Uitstrijkje

Oh weet ik niet 100% zeker, want CIN is gewoon een afkorting voor Cervicale Iweetikevenniet Neoplasie, oftewel nieuwgroei, oftewel afwijkende cellen in weefsel die er niet horen te zitten en dan heb je 123 gering, matig en ernstig. Op zich heb je vanaf pap3 meestal wel iets van afwijkende cellen, want dat is wat überhaupt pap3 betekent natuurlijk en dus ook wel vaak CIN1. Maar omdat ik pap2 heb vraag ik me af of ik niet gewoon geen CIN kan hebben. Logisch beredeneerd zou dat moeten kunnen aangezien pap2 ook door irritatie of infectie kan zijn ipv nieuwgroei. Al weet ik weer niet hoe waarschijnlijk dat is bij hpv+.

Maar nogmaals, ik weet het niet zeker en heb het niet echt nagezocht en mijn coschap gyn is al 2 jaar terug ofzo.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 09 Nov 2017 12:28

Re: Uitstrijkje

Ah zoals je het zegt klinkt het inderdaad logisch. Nou dan houden we het hier op: ik hoop dat we allebei de voor ons meest gunstige uitslag zullen krijgen bij de colposcopie :smile:
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 09 Nov 2017 12:36

Re: Uitstrijkje

Dragonfly schreef:Ah zoals je het zegt klinkt het inderdaad logisch. Nou dan houden we het hier op: ik hoop dat we allebei de voor ons meest gunstige uitslag zullen krijgen bij de colposcopie :smile:


Haha ja precies! Ik ben benieuwd wanneer ik terecht kan, of dat ook nog allemaal dit jaar rond is. Ben wel flexibel dus hoop dat ik hetnlekker snel in kan plannen en duidelijkheid en geruststelling. Want rationeel is pap2 natuurlijk het beste wat je kan hebben buiten pap1-prima-niks aan de hand en mag ik niet klagen, zeker niet in dit topic, maar toch voelt het niet helemaal lekker. Uitslag kolpo duurt dus iets van 2 weken is jouw ervaring?

En op je eerdere reactie: inderdaad, lisexcisie enzo wil je ook niet als het niet nodig is maar het is ook wel vervelend dat het zich zelf niet oplost. Rook je trouwens? Dat schijnt wel echr verschil te maken zeiden ze altijd bij mijn coschap, maar is vast tegen jou dan ook wel gezegd en ik rook helemaal niet en heb ook hpv. :face:
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 09 Nov 2017 13:43

Re: Uitstrijkje

Ik heb ook pap2 en ben niet doorverwezen naar de gyn voor een colposcopie ofzo.
Moet nu elk jaar een uitstrijkje en bij pap 3a naar de gyn. Geen idee of ik HPV heb. Daar testen ze dus ook op? Ik ben vorige week geweest en hoop dat ik snel de uitslag heb.
Sterkte allemaal.
04-2014
10-2015
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 09 Nov 2017 13:57

Re: Uitstrijkje

Was dat je eerste screeningsuitstrijkje? Op zich kijken ze nu pas naar de cellen bij een positieve hpv geloof ik. In het verleden kon je pap2 hebben en geen idee hebben wat je hpv is. Nu kijken ze eerst naar hpv en dan pas naar je cellen (bij het standaard screeningsonderzoek misschien zit jij al verder in de molen).

Tot vorig jaar keken ze eerst naar de cellen en niet altijd naar hpv status. En toen ging je vanaf 3a naar gyn voor colpo, pap2 was gewoon na half jaar herhalen of eventueel na jaar. Nu doen ze het vanaf 2 al (maar beoordelen ze dus ook pas cellen bij hpv+ dus hebben ze denk ik minder/andere pap2s geloof ik).
Laatst gewijzigd door Whatever op 09 Nov 2017 14:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 09 Nov 2017 14:37

Re: Uitstrijkje

Nee ik rook niet, had inderdaad gelezen dat het een risicofactor is maar nooit gerookt en niet van plan ook dat ooit te doen. Stom virus is het gewoon!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 09 Nov 2017 14:42

Re: Uitstrijkje

Ja heel stom.. :(
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 09 Nov 2017 17:34

Re: Uitstrijkje

Ik moet volgende maand weer. Ik heb nagedacht over het HPV-vaccin en besloten om het toch niet te doen, omdat het me 375 euro gaat kosten en het niet duidelijk is of het ook echt iets zal doen. Dan vind ik het toch wel een hoop geld.

Ik heb de afgelopen keer geen derde colposcopie gehad, omdat er eigenlijk niks was veranderd en ik verder ook geen klachten heb. Ik had steeds Pap 2 (en één keer Pap 3), maar ik heb nog nooit een CIN gehoord bij mijn colposcopieën, er is ook nooit weefsel afgenomen.
Roken heeft schijnbaar vooral invloed op hoe snel je lichaam het HPV-virus opruimt, niet op of je het krijgt of niet.

Ik heb de afgelopen twee keer ook gebloed, de keren daarvoor niet.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 09 Nov 2017 18:39

Re: Uitstrijkje

Oh, kun je je alsnog laten vaccineren? Werd dat je geadviseerd? Heb even terug gezocht maar kon het niet zo snel vinden. En is het dan het Idee dat jij steeds pap2 hebt maar hpv negatief of ben je ook hpv positief en kan het je immuunsysteem helpen en wordt het beetje als booster vaccin gezien zeg maar?

Op zich is pap2 best onschuldig en kan door heel veel dingen komen. Daar houd ik me voorlopig in ieder geval ook maar aan vast. :)

En nee klopt, het kan zo zijn dat ze het beeld op kolposcopie al zo normaal vinden dat ze helemaal geen weefsel afnemen (en dan heb je dus ook geen neoplasie en dus ook geen CIN - dat is wat ik hoop dat ik straks heb zeg maar, dat mijn pap 2 gewoon door wat anders komt). Dus ik denk dat je wat dat betreft niet altijd een CIN hoeft te hebben, sowieso niet als je geen biopt hebt en zelfs niet als je wel een biopt hebt maar dat er gewoon normaal uit ziet.

En roken klopt inderdaad. Dat heeft een negatief effect op je immuunsysteem en daardoor op hoe goed je het hpv op kan ruimen. Kans op hpv krijgen is iets van 80% ofzo, dat krijgt bijna iedereen wel ooit. Ik hoop maar dat het ook snel weer opgeruimd wordt of nooit iets doet. Op zich is dat ook nog steeds het meest waarschijnlijk... :))
Laatst gewijzigd door Whatever op 10 Nov 2017 00:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 09 Nov 2017 18:45

Re: Uitstrijkje

Oh laat maar ik zie je post erover nu haha sorry, moest net iets verder lezen!
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 10 Nov 2017 12:30

Re: Uitstrijkje

Ik mag komende week voor mijn 1e keer uitstrijkje en k zie er echt tegenop. Niet eens tegen het uitstrijkje zelf maar wel tegen het in je blote kont met je benen wijd voor de assistente.
Ben blijkbaar toch preutser dan ik dacht. En dat terwijl ik zelf in de zorg werk en dan genoeg bloot zie waar mensen zich ongemakkelijk bij voelen, en dan denk ik altijd goh ik zie de hele dag blote borsten ik kijk er niet meer van op.
Zo zal de assistente vast ook denken en toch voel ik me niet op mn gemak haha
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Nov 2017 12:33

Re: Uitstrijkje

Haha dat had ik ook wel een beetje hoor beachgirl maar het viel me enorm mee. Ik had bewust een extra lang truitje aangedaan zodat je niet gelijk tot aan je navel bloot bent maar het eigenlijk eerder tot over je kont valt. Voelt toch minder naakt met uitkleden en op de bank klimmen enzo. Misschien vind je dat nog fijn.

Veel succes! Komt vast goed!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Nov 2017 12:54

Re: Uitstrijkje

Oh echt helemaal top dit, ik heb net zelf even gebeld en eerste beste plekje gepakt. Man maakt me niet uit en tijd kan ik redelijk flexibel zijn. Dus nu kan ik dinsdag al voor colpo en week later krijg je al TC. Hoe fijn!
Laatst gewijzigd door Whatever op 11 Nov 2017 10:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem306

Bericht 11 Nov 2017 09:57

Re: Uitstrijkje

Fijn Whatever dat je zo snel terecht kunt.

Fijn dat dit topic steeds omhoog komt. Het herinnert er mij eraan dat ik nog steeds een afspraak moet maken bij de gyn voor een uitstrijkje in december. Proberen deze week maar even te regelen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 12 Nov 2017 21:14

Re: Uitstrijkje

Whatever schreef:Haha dat had ik ook wel een beetje hoor beachgirl maar het viel me enorm mee. Ik had bewust een extra lang truitje aangedaan zodat je niet gelijk tot aan je navel bloot bent maar het eigenlijk eerder tot over je kont valt. Voelt toch minder naakt met uitkleden en op de bank klimmen enzo. Misschien vind je dat nog fijn.

Veel succes! Komt vast goed!



Goeie tip! K ga een lange trui aan doen :smile:
Hadden jullie daarna nog veel klachten? Pijn of bloedverlies oid?
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 12 Nov 2017 21:26

Re: Uitstrijkje

Nee, ik had wel de hele dag nog irritante zeurende hele lichte maar zo net aanwezig krampjes. Was de volgende dag weg. Verdiende het woord pijn niet hoor en dus ook niet gebloed en uitstrijkje zelf ook nergens last van. Honderd procent meegevallen hier. Succes!
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 12 Nov 2017 21:46

Re: Uitstrijkje

Fijn Whatever dat je zo snel terecht kan. Hopelijk valt het mee en ruimt je lichaam het op.

Dragonfly, voor jou ook ff balen dus. De coloscopie vond ik trouwens niets voorstellen.

Beachgirl, ik heb niet gebloed, geen pijn gehad en ook daarna geen buikpijn ofzo. Idd een lange trui aandoen of een rok die je alleen omhoog hoeft te doen. Succes!
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 13 Nov 2017 00:23

Re: Uitstrijkje

Ik heb wel gebloed. Alle 3 de keren. Ik had bij het eerste uitstrijkje meteen een pap2 met hpv positief. Na een jaar was dit pap1. En de hpv is weg. Voor de eerste had ik regelmatig wat lichte bloedingen tussendoor en na geslachtsgemeenschap. Dit is nu weg. Maar ik bloedde wel na afname alle uitstrijkjes. Ik bloed gewoon makkelijk denk ik.

Napijn ofzo heb ik niet gehad. Alleen afname bij huisarts ging wel oké. En afname 2x bij de gynaecoloog was echt hels.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 14 Nov 2017 15:12

Re: Uitstrijkje

Whatever schreef:Oh, kun je je alsnog laten vaccineren? Werd dat je geadviseerd? Heb even terug gezocht maar kon het niet zo snel vinden. En is het dan het Idee dat jij steeds pap2 hebt maar hpv negatief of ben je ook hpv positief en kan het je immuunsysteem helpen en wordt het beetje als booster vaccin gezien zeg maar?


Ja, dat advies kreeg ik de vorige keer van de gynaecoloog. Ze hadden het overlegd en raadden me aan om erover na te denken, maar ze zeiden er wel bij dat het geen enkele garantie geeft en dat ik het zelf moet betalen. Er was geloof ik 1 klein onderzoek waaruit was gebleken dat het inderdaad kan helpen om het virus op te ruimen. Allemaal vrij onzeker dus.
Ik heb nu al zo'n vijf jaar Pap2 plus hpv.
Fijn dat je zo snel terechtkunt! Ik trek altijd een jurk aan, dan sta je er ook iets minder bloot.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 14 Nov 2017 16:00

Re: Uitstrijkje

Ah Ja, lastig zeg. Ik zou het denk ik wel doen, omdat je er vrij klaar mee bent en het misschien ook wel steeds eigen risico kost dit gedonder? Maja, garanties zijn het nogal niet inderdaad. Al vijf jaar, wat een gedoe zeg..

Ik ben net weer thuis van mijn kolpo, had gewoon wat langer shirtje en vest maar ze hadden ook handdoekje om om te slaan. Onderzoek viel me mee, al vond ik de jodium inderdaad beetje prikken/branden (maar ben gevoelig, kan ook niet tegen condooms en glijmiddel enzo) en ging ik echt nogal krampen van de zilvernitraat. Nu voel ik me gewoon ongesteld buikpijn zielig en vrij dus zit met thee en toffifee op de bank.

Kreeg mijn kopac die ik van de huisarts niet gehad had en daar baalde ik beetje van (p3 en verder ok dus stelt alsnog niets voor hoor maar omdat ik mezelf net aangepraat had dat het vast allemaal enkel door de schimmelinfectie kwam van een paar dagen later en dat dus niet zo is). Geen candida en wel squameuze metaplasie, dus denk dat ik eraan moet geloven dat het gewoon wel licht in de war celletjes zijn door dat stomme hpv haha. Maar goed nog steeds grensgeval en geen echte dysplasie. Het zag er verder in ieder geval wel redelijk rustig uit. Een plekje inderdaad iets minder dus daar zullen de cellen wel vandaan komen en 1 biopt afgenomen. Volgende week tc.

En ze doen een studie samen met de VU dat zelfs bij CIN2 of 3 ze afwachten en uitstrijkjes en colpos herhalen omdat er miss toch wel bij jonge vrouwen die nog zwanger willen worden te snel teveel wordt weggehaald. Dus lisexcisie hoef ik me waarschijnlijk voorlopig sowieso niet druk om te maken en controles moeten sowieso. Dusss, waarschijnlijk qua beleid niet eens zoveel verschil maar hoop gewoon op een lage CIN die zich zelf weer op gaat ruimen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 14 Nov 2017 22:10

Re: Uitstrijkje

JustMeDaan schreef:Ik heb wel gebloed. Alle 3 de keren. Ik had bij het eerste uitstrijkje meteen een pap2 met hpv positief. Na een jaar was dit pap1. En de hpv is weg. Voor de eerste had ik regelmatig wat lichte bloedingen tussendoor en na geslachtsgemeenschap. Dit is nu weg. Maar ik bloedde wel na afname alle uitstrijkjes. Ik bloed gewoon makkelijk denk ik.

Napijn ofzo heb ik niet gehad. Alleen afname bij huisarts ging wel oké. En afname 2x bij de gynaecoloog was echt hels.



Vandaag mijn uitstrijkje gehad. Het viel uiteindelijk erg mee (duhh :palm: ) de assistente was heel lief en zei precies wat ze deed. Had tijdens het uitstrijkje geen pijn oid. Wel zei ze dat het wat bloedde... en nu heb ik idd de hele dag al wat licht bloedverlies.
Heb dit nog nooit eerder gehad na bijv gemeenschap oid dus ik was wel een beetje verbaasd dat het zo bloedde. Hoop niet dat het bloeden ook samenhangt met een bepaalde uitslag... :eyes:
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 14 Nov 2017 22:17

Re: Uitstrijkje

Beachgirl schreef:
JustMeDaan schreef:Ik heb wel gebloed. Alle 3 de keren. Ik had bij het eerste uitstrijkje meteen een pap2 met hpv positief. Na een jaar was dit pap1. En de hpv is weg. Voor de eerste had ik regelmatig wat lichte bloedingen tussendoor en na geslachtsgemeenschap. Dit is nu weg. Maar ik bloedde wel na afname alle uitstrijkjes. Ik bloed gewoon makkelijk denk ik.

Napijn ofzo heb ik niet gehad. Alleen afname bij huisarts ging wel oké. En afname 2x bij de gynaecoloog was echt hels.



Vandaag mijn uitstrijkje gehad. Het viel uiteindelijk erg mee (duhh :palm: ) de assistente was heel lief en zei precies wat ze deed. Had tijdens het uitstrijkje geen pijn oid. Wel zei ze dat het wat bloedde... en nu heb ik idd de hele dag al wat licht bloedverlies.
Heb dit nog nooit eerder gehad na bijv gemeenschap oid dus ik was wel een beetje verbaasd dat het zo bloedde. Hoop niet dat het bloeden ook samenhangt met een bepaalde uitslag... :eyes:


Hoeft totaal niet hoor. Je ziet ook ergere afwijkingen zonder bloedverlies of klachten en andersom kun je ook makkelijk bloeden zonder dat er iets mis is. Wel iets meer andersom natuurlijk maar valt echt niks aan op te hangen. Zal duimen voor een goede uitslag!
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 14 Nov 2017 22:37

Re: Uitstrijkje

Whatever schreef:
Beachgirl schreef:
JustMeDaan schreef:Ik heb wel gebloed. Alle 3 de keren. Ik had bij het eerste uitstrijkje meteen een pap2 met hpv positief. Na een jaar was dit pap1. En de hpv is weg. Voor de eerste had ik regelmatig wat lichte bloedingen tussendoor en na geslachtsgemeenschap. Dit is nu weg. Maar ik bloedde wel na afname alle uitstrijkjes. Ik bloed gewoon makkelijk denk ik.

Napijn ofzo heb ik niet gehad. Alleen afname bij huisarts ging wel oké. En afname 2x bij de gynaecoloog was echt hels.



Vandaag mijn uitstrijkje gehad. Het viel uiteindelijk erg mee (duhh :palm: ) de assistente was heel lief en zei precies wat ze deed. Had tijdens het uitstrijkje geen pijn oid. Wel zei ze dat het wat bloedde... en nu heb ik idd de hele dag al wat licht bloedverlies.
Heb dit nog nooit eerder gehad na bijv gemeenschap oid dus ik was wel een beetje verbaasd dat het zo bloedde. Hoop niet dat het bloeden ook samenhangt met een bepaalde uitslag... :eyes:


Hoeft totaal niet hoor. Je ziet ook ergere afwijkingen zonder bloedverlies of klachten en andersom kun je ook makkelijk bloeden zonder dat er iets mis is. Wel iets meer andersom natuurlijk maar valt echt niks aan op te hangen. Zal duimen voor een goede uitslag!


Dankjewel! Jij hebt ook al van alles doorstaan zo te lezen, k zal voor jou terug duimen! :hug:
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 14 Nov 2017 23:14

Re: Uitstrijkje

Valt wel mee hoor! Gelukkig alles nog steeds grensgevalletjes hier en verwacht een CIN1 ofzxo volgende week. Afwachten maar. Denk dat ik gewoon snel krampen krijg, ook vrij hevig buikpijn met menstruatie altijd. Vanmiddag beetje last gehad en nu gaat het ook alweer prima hier. Colpo is me dus ook alleszins meegevallen. Thanks!
Laatst gewijzigd door Whatever op 21 Nov 2017 16:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 15 Nov 2017 15:49

Re: Uitstrijkje

Hoop voor een goede uitslag Whatever.

Ik ben zojuist gebeld door de huisarts en heel erg blij, de pap2 is nu pap1 geworden en ik heb geen HPV, dus moet pas weer voor een strijkje als ik 35 ben!
Zo'n opluchting dat het nu weer rustig is.

Overigens had ik een discussie met een collega, die zegt dat HPV toch eigenlijk een soort soa is, gezien je het kan krijgen als je seksueel actief bent en het zonder condoom doet.
Volgens RIVM is dit niet waar, omdat het ook door huidcontact kan komen. Toch blijft collega ervan overtuigd dat je geenbhov kan krijgen als je het alleen maar met condoom doet, omdat volgens hem de man de drager is van het virus en het zo overbrengt naar de vrouw via seks.
Whatever weet jij hoe dit zit?
04-2014
10-2015
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Venzje