Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mindfulness en/of zelfcompassie

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 01 Nov 2017 13:00

Mindfulness en/of zelfcompassie

Zijn er meer meiden hier actief bezig met mindfulness of zelfcompassie. Stilteochtenden. Dat soort dingen?

Of wat doe jij actief/bewust om te ontstressen, jezelf juist te motiveren of in om gewoon gelukkig(er) te zijn?

Tips voor fijne meditaties, oefeningen of boeken?

Gewoon erover kletsen en fijne inspiratiequotes uitwisselen?

Afbeelding

Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 01 Nov 2017 13:07

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Ja, ik! Momenteel vooral mediteren met headspace. Ik merk dat nu ik dit een hele tijd regelmatig doe, het ook steeds beter lukt om dit daadwerkelijk in het dagelijks leven toe te passen. Ook wel tijd gericht op zelfcompassie, zou ik weer meer kunnen doen..
Boek wat ik gelezen heb is 'de kracht van het nu' van Eckhardt Tolle. Ondanks dat ik het boek totaal niet prettig vind lezen, heb ik er wel waardevolle inzichten uitgehaald.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 01 Nov 2017 13:09

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Oh ja ik ben ook es retraite geweest en heb mezelf daarna voorgenomen om thuis ook eens langere tijd dit te doen, bv een stilte ochtend oid. En/of regelmatig bewust een dagdeel geen telefoon/tv etc gebruiken. Maar dit doe ik helaas in de praktijk niet!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 04 Nov 2017 11:46

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Ik ga ook eens naar die app kijken! Al heb ik nu wel genoeg oefeningen en guided meditations van mijn cursus..

Wel jammer dat dat boek niet heel prettig leest. Op zich zijn er ook genoeg andere boeken die wel prettig lezen natuurlijk en het blijft een kwestie van smaak. Ik heb nog niet echt boeken gelezen maar mijn coach baseert zich veel op Kristin Neff.

Stilteochtenden lijkt mij ook wel wat, wil ik denk ik in november of januari een keertje proberen. Ik zou dat alleen ook echt niet kunnen en je hebt toch ook een andere sfeer met meerdere mensen in stilte.

Ik merk wel dat het "hip" is, eigenlijk veel mensen die ik ken zijn er wel mee bezig of denken erover om een mindfulness cursus te doen. Denk dat er toch wel rust gezocht wordt in het hedendaagse leven. Ik merk zelf dat ik vooral de zelfcompassie erg fijn vind en daar komt vanzelf mindfulness bij/omheen, dat heb je als basisbewustwording toch nodig.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 04 Nov 2017 12:52

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Ik ben hier ook mee bezig. Vanuit therapie is dit ook wel een belangrijk onderdeel. Hoewel de mindfulness mij een heel stuk makkelijke afgaat en ik dat ook echt als heel prettig ervaar. De zelfcompassie heb ik een stuk meer moeite mee en vergt echt nog wel veel oefening.

Voor de meditaties gebruik ik de app van Headspace of Breathe. Ik heb nog geen stilte ochtenden oid gedaan maar ik gebruik wel bewust af en toe een deel van de dag mijn telefoon niet. Laatst heb ik hem met het geluid uit na het opstaan op mijn slaapkamer gelaten en tegen 18.30 heb ik hem weer gepakt. Echt heerlijk rustig was dat, anders heb ik toch telkens een bepaalde mate van alertheid en het gevoel meteen te moeten reageren op een appje of een mailtje.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Nov 2017 14:28

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Jada schreef:Ik ben hier ook mee bezig. Vanuit therapie is dit ook wel een belangrijk onderdeel. Hoewel de mindfulness mij een heel stuk makkelijke afgaat en ik dat ook echt als heel prettig ervaar. De zelfcompassie heb ik een stuk meer moeite mee en vergt echt nog wel veel oefening.

Voor de meditaties gebruik ik de app van Headspace of Breathe. Ik heb nog geen stilte ochtenden oid gedaan maar ik gebruik wel bewust af en toe een deel van de dag mijn telefoon niet. Laatst heb ik hem met het geluid uit na het opstaan op mijn slaapkamer gelaten en tegen 18.30 heb ik hem weer gepakt. Echt heerlijk rustig was dat, anders heb ik toch telkens een bepaalde mate van alertheid en het gevoel meteen te moeten reageren op een appje of een mailtje.


Dat laatste heb ik ook, vooral in het begin van m'n burn-out. Nu heb ik Whatsapp niet meer op m'n eerste scherm en alle notificaties uit. Ik moet daadwerkelijk Whatsapp in mn menu openen om te zien of ik een nieuw bericht heb. Ondanks dat ik dit wel vaak doe, helpt het wel ontzettend qua rust.

Kristin Neff zal ik ook eens opzoeken! Wel nieuwsgierig nu.
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 04 Nov 2017 20:00

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Ik zou er zelf wel ietsje meer mee bezig willen dan ik op het moment doe. Wat ik vooral doe is lezen en daar heb ik al best veel aan. De boeken van Brene Brown vind ik heel waardevol en lezen erg fijn. Wellicht een tip :)
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 05 Nov 2017 10:04

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Ik heb een cursus gedaan bij de Mindfulnessfabriek. Deze organisatie zit in veel steden. Ik vond het een hele nuttige cursus waardoor ik echt anders en relaxter in het leven sta. Bij de cursus krijg je geluidsbestanden en opdrachten. Ik heb er ook een vriendin aan over gehouden, echt leuk.
<<

Nigella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 113

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:37

Bericht 05 Nov 2017 18:10

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Ik ben sinds een tijdje bezig met mediteren en yoga. Headspace is een erg fijne app! Ik sta ‘s ochtends wat vroeger op om hiermee de dag te beginnen, op basis van de ‘miracle morning’methode.

Het opstellen van affirmaties vind ik wel erg lastig!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 10 Nov 2017 09:50

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Nigella, wat ik heb gedaan om affirmaties eigen te maken is dat ik er gewoon heel veel opgezocht heb op internet. Die ben ik gaan herhalen zoals de bedoeling en toen kwamen er vanzelf affirmatie s boven die bleven hangen en dus bij mij pasten!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Nov 2017 10:49

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Ik heb inderdaad ook voorbeelden die me aanspreken die ik gebruik. En ik heb een meditatie oefening waarbij je op zoek gaat naar waar heb ik nu behoefte aan. Wat zou ik nu willen dat iemand tegen me zegt of wat zou ik nu willen vinden. En die vind ik ook fijn. Daar komen soms heel specifiek affirmaties bovendrijven die ik op dat moment nodig heb. Want ik heb er meerderen en ze varieren ook wel met gemoedstoestand. Soms heb ik veel meer behoefte aan oppeppende motiverende affirmaties en soms meer aan rustige, algemene als "mag ik rust vinden" of "gelukkig zijn".

En ik merk heel sterk dat ik het per keer (meditatie of herhalen tegen jezelf gedurende de dag) beter bij maximaal 1-3 kan houden. Meestal 1 of 2. Dan heb ik er echt effect van. Teveel verschillende en ze doen niks.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 10 Nov 2017 16:47

Re: Mindfulness en/of zelfcompassie

Dat doe ik ook whatever, 1 of 2 per keer ja.
En nigella, ik vind het knap dat je er eerder voor op staat. Ik zou ook het liefst s ochtends mediteren, lijkt me ook het meest effectief voor je dag. Maar s ochtends kan ik me er echt niet toe zetten! S avonds altijd wel prima, dus nu doe ik dat gewoon. Ook tijdje geforceerd s ochtends geprobeerd, maar toen ging het me echt tegenstaan, lijkt me niet de bedoeling.
Mediteren jullie op een vast tijdstip of verschilt het?

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers