Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opleidingsniveau in je relatie

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 08 Nov 2017 22:26

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik heb hbo gedaan en aan de universiteit begonnen, maar door de komst van de tweeling niet afgemaakt. Begin in sept'18 weer. Maar ga werken in de bouw.

Mijn man had geen diploma tot afgelopen jaar. Hij heeft zijn mbo pas vorig jaar gehaald dmv een studie aangeboden via het werk. Ze kregen 1 dag pw les op het werk.
Maar hij heeft al wel 12 jaar een vaste goede baan en verdiend meer dan de gemiddelde hbo fulltime werkende stelletjes samen dus geen diploma hebben zegt niets qua inkomen. Was voor mijn familie geen issue dat hij geen diploma had. In mijn familie is verder niemand hoog opgeleid en mijn broer en zus zijn ook zonder diploma gaan werken en nu managers.

Qua niveau merk ik heus verschil, hij is vooral belabberd in (schriftelijke) taal maar vindt het geen probleem als ik hem corrigeer en inmiddels een stuk wijzer op dat gebied. We hebben verder wel heel veel dezelfde interesses waardoor we goed matchen en zijn algemene kennis is prima, veel geleerd door het kijken van veel documentaires en hij weet bv veel van geschiedenis terwijl mij dat voorheen nooit heeft kunnen boeien en ik ben mij daar pas vorig jaar voor gaan interesseren/verdiepen.

Moeite met het niveau verschil heb ik niet. Ligt er misschien ook aan dat ik niet anders gewend ben. Mijn schoonzus en ik zijn de enige in mijn omgeving met een hogere opleiding/niveau. Mijn schoonzus is cum laude afgestudeerd en gepromoveerd, mijn broer heeft geen officieel diploma.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem231

Bericht 09 Nov 2017 02:52

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Hier mbo en hbo post (zo heet dat toch?) en ik merk geen verschil. Beide iets anders waarin we uitblinken.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:38

Bericht 09 Nov 2017 06:21

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Elliot schreef: Mijn ouders zijn allebei ook 'laag' opgeleid (mbo niveau).


Ik vind mbo absoluut niet onder de "laag opgeleid" vallen, wij hebben allebei mbo 4 gedaan en hebben behoorlijk wat verantwoordelijkheid in ons werk. In onze relatie merk ik wel verschil in algemene kennis, die heb ik veel meer maar mijn vriend interesseert zich er niet zo voor. Dat is soms weleens jammer.
<<

Anoniem281

Bericht 09 Nov 2017 06:41

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik ben heel laagopgeleid en hoewel ik veel verantwoordelijkheden heb gekregen en neventaken, ben ik aangenomen voor een lbo functie.

Mijn heeft HBO gedaan en werkt op HBO niveau, maar heb niet het idee dat we qua denkwijze veel van elkaar af liggen.

Hij heeft wel een veel bredere kennis, maar hij is dan ook in van alles geïnteresseerd. Lees graag, leert graag nieuwe feiten enz. Dat heb ik in mindere mate.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 09 Nov 2017 07:30

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Vriend en ik hebben beiden een HBO-opleiding gedaan.
Hij is wel wat sterker in discussies dan ik en heeft een iets bredere kennis. Hij heeft ook nog thuisstudies voor zijn lol gedaan, onder andere filosofie.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 09 Nov 2017 08:21

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik heb MBO4 met 2 vingers in m'n neus gedaan en J is via vboA naar vboB naar MBO2 gegaan en werkt uiteindelijk op MBO4 niveau. Vooral met taaldingen is het verschil te merken. Hij is zo iemand die na/naar en jou/jouw niet begrijpt. Soms vind ik dat weleens lastig omdat dat sowieso dingen zijn die me irriteren. Bij hem kan ik het gelukkig wat makkelijker loslaten.
Met mailtjes moet ik hem wel altijd helpen omdat hij daar gewoon niet aan uitkomt. Verder is er weinig niveau verschil te merken tussen ons.
30-04-2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 09 Nov 2017 08:34

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik heb twee universitaire studies gedaan en mijn vriend heeft alleen een vwo diploma. Hij is daarna aan verschillende studies begonnen, maar hij heeft nogal specifieke interesses en hij kon zich moeilijk inzetten voor vakken die hem niet breiden. Hij is gaan werken (ict) en heeft zichzelf alles geleerd dat hij wilde leren (via cursussen, boeken, werk, internet... en uitproberen). Zijn werk en denk niveau is nu zeker WO+ en ik vind het ontzettend knap hoe hij zover gekomen is met alleen een vwo diploma. Wij zitten zeker wel op één lijn en soms heb ik wel eens het idee dat hij zelfs iets slimmer is :)
december 2016
juli 2019
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 09 Nov 2017 08:42

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn ex was een stuk intelligenter dan ik. Toen we nog iets hadden had hij alleen gymnasium maar ik merkte vaak dat ik 'm niet genoeg uitdaging qua discussies kon bieden. Hij studeert nu aan de uni en gaat als een speer, super trots op hem. Grappige is dat ik een klas heb overgeslagen en blijkbaar vroeger tegen hoogbegaafd aan ben getest maar ik heb niets met studeren dus heb alleen HBO gedaan.

M'n huidige date heeft twee universitaire opleidingen gedaan maar dat vergeet ik steeds omdat ie totaal geen studentenuitstraling heeft. Ik vind het fijn dat we beiden snel van begrip zijn waardoor grappen net wat leuker zijn vaak haha. Overigens heeft ie alleen maar zoveel gestudeerd om werken uit te stellen en nu nog studeert ie liever verder. Hij heeft helaas wel 2 linkerhanden :)
<<

Anoniem242

Bericht 09 Nov 2017 08:44

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn vriend heeft een mbo opleiding afgerond maar heeft een hbo denk en werk niveau. Werkt ook op hbo niveau. Hij is wel echt heel slim en soms merk je wel het verschil tussen ons. Ik ben mbo geschoold momenteel met in het vooruitzicht een hbo studie. Hij is heel feitelijk gericht en heeft veel meer kennis dan ik. Qua taal is hij ook veel beter. Daar vult hij mij wel heel goed aan.
Ik ben meer een gevoel mens en houd mij niet zo bezig met feiten ect.
<<

Anoniem242

Bericht 09 Nov 2017 08:46

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Romie schreef:
Elliot schreef: Mijn ouders zijn allebei ook 'laag' opgeleid (mbo niveau).


Ik vind mbo absoluut niet onder de "laag opgeleid" vallen, wij hebben allebei mbo 4 gedaan en hebben behoorlijk wat verantwoordelijkheid in ons werk. In onze relatie merk ik wel verschil in algemene kennis, die heb ik veel meer maar mijn vriend interesseert zich er niet zo voor. Dat is soms weleens jammer.


Mee eens. Sterker nog ik ervaar zelf dat mbo opgeleide mensen juist praktischer zijn dan hoger opgeleide mensen. En in het leven hebben we absoluut praktische mensen nodig. Mbo is al een mooie basis opleiding en absoluut niet laag. Maar zo zul je het niet bedoelen denk ik?
<<

Anoniem222

Bericht 09 Nov 2017 08:59

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Laagopgeleid staat ook echt alleen maar voor de opleiding die iemand genoten heeft. Volgens mij is er niet een officiele grens van wat dan precies laagopgeleid is. Maar mbo zou ik eerder middelbaar opgeleid noemen denk ik. Het zegt uiteindelijk niks over hoe succesvol iemand is, wat voor verantwoordelijkheden iemand krijg of hoeveel knaken iemand verdient.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Nov 2017 10:03

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Pannenkoek schreef:
Romie schreef:
Elliot schreef: Mijn ouders zijn allebei ook 'laag' opgeleid (mbo niveau).


Ik vind mbo absoluut niet onder de "laag opgeleid" vallen, wij hebben allebei mbo 4 gedaan en hebben behoorlijk wat verantwoordelijkheid in ons werk. In onze relatie merk ik wel verschil in algemene kennis, die heb ik veel meer maar mijn vriend interesseert zich er niet zo voor. Dat is soms weleens jammer.


Mee eens. Sterker nog ik ervaar zelf dat mbo opgeleide mensen juist praktischer zijn dan hoger opgeleide mensen. En in het leven hebben we absoluut praktische mensen nodig. Mbo is al een mooie basis opleiding en absoluut niet laag. Maar zo zul je het niet bedoelen denk ik?

Ik heb laag expres tussen aanhalingstekens gezet omdat ik niet weet wat de definitie is van laagopgeleid, en aangezien hbo en wo onder hoogopgeleid valt dacht ik, dan is mbo vast laagopgeleid (want als je alleen middelbare school of basisschool hebt gedaan heb je geen vervolgopleiding en ben je dus 'niet opgeleid' - weer tussen aanhalingstekens want je hebt wel gewoon een school gevolgd, maar geen opleiding voor een bepaald beroep of kennisgebied). Ik lees nu via google dat alleen middelbare school of basisschool onder laagopgeleid valt en mbo inderdaad middelbaar opgeleid heet. Ook prima.
Het is ook verder geen waardeoordeel hoor, gewoon een feitelijke constatering (die dus feitelijk niet bleek te kloppen want laag moest middelbaar zijn). Ik vind het ook wel jammer dat er direct geroepen wordt dat mbo-ers heel praktisch zijn, want ik zeg nergens dat ze dat niet zijn. Je hoeft je niet te verdedigen als je mbo hebt gedaan hoor, ik vind daar verder niks van.

♥♥
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 Nov 2017 10:57

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik heb zelf na mijn MAVO een MBO4 opleiding afgerond en heb daarna een HBO opleiding afgerond in de richting waar mijn interesse lag en nog steeds ligt.

Mijn man heeft zijn HAVO in deelcertificaten gehaald vanwege een lastige jeugd. Daarna heeft hij een MBO 4 opleiding afgerond. Hij is ook gewoon geen persoon die van leren houdt, maar verder best wel slim is.

Ik heb nu een baan die MBO/HBO niveau is en wil uiteindelijk nog wel doorgroeien, maar dat komt vanzelf.
Mijn man heeft zich onwijs opgewerkt en ook nog cursussen tussendoor gedaan waardoor hij nu een baan heeft waarbij hij zeker op HBO niveau werkt. Hij verdient royaal voor zijn leeftijd en af en toe ben ik daar best jaloers op.

Binnen onze relatie merk ik dat hij veel beter is in discussiëren en dat hij ook veel algemene kennis heeft. Dat heeft hij zichzelf ook aangeleerd. Ik ben mezelf ook nog aan het ontwikkelen en merk dat werkervaring ook erg belangrijk is om bepaalde dingen te kunnen of te weten. Daar heb je dus niet altijd een opleiding voor nodig. Overigens vullen wij elkaar wel goed aan. Hij is goed in de bètavakken en ik in de taalvakken en topografie bijvoorbeeld.

Er wordt verder niet vervelend gedaan binnen onze families over het opleidingsniveau. Mijn ouders hebben wel altijd gestimuleerd om te gaan studeren. Mijn vader heeft dit pas gedaan toen hij een gezin had en dat vond hij erg zwaar. Mijn broer heeft deze kans niet gelijk gepakt, maar ik wel en daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor.

Mijn man maakt soms wel eens een grapje over wie de meeste diploma's heeft. We halen dan alle diploma's erbij zoals fietsdiploma, veterstrikdiploma enzo om maar te winnen van de ander.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 09 Nov 2017 11:29

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij hebben allebei een HBO studie afgemaakt en ik ben met mijn tweede HBO opleiding bezig. Ik denk dat dit het ook voor ons is. Ik ben zometeen wel klaar met studeren en mijn man is ook blij dat hij klaar is (VMBO-T/MBO/HBO).

Mijn man is wel intelligenter dan ik, alleen ik kan beter leren (denk ik). Het is op de basisschool 'mis' gegaan omdat hij een klas overgeslagen had en nog steeds te weinig uitgedaagd werd. Toen hij op het VWO terecht kwam, had hij geen idee wat leren was.

Ik weet volgens hem trouwens altijd meer over handige dingen die je in het dagelijks leven wel kunt gebruiken en ben een echte 'Googlelaar'. Hij weet veel meer over de Wereld, politiek en economie. Leest ook echt boeken over economische dingen. Ik vind dat ook gewoon doodsaai haha. We vullen elkaar mooi aan.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 09 Nov 2017 15:04

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn man heeft een hbo-diploma, ik door omstandigheden alleen vwo. Wij merken zelf niet echt verschil, zijn ongeveer even intelligent, alleen is hij echt een bèta en ik alpha. Buitenwereld en familie vindt het allemaal wel prima.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Nov 2017 01:18

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik ben aan het promoveren en mijn man heeft alleen middelbare school en wat cursussen en toch vind ik dat mijn man een bredere algemene kennis heeft. Hij is schrijver en leest zich overal over in en weet van heel veel dingen veel meer. Met mijn diploma's weet ik vooral veel over een bepaald onderwerp of vakgebied. Het is jammer dat zijn kennis niet in diploma's beloond wordt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 10 Nov 2017 09:10

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn man en ik hebben allebei een universitaire opleiding gevolgd, maar hij is veel technischer dan ik. En ook heel handig, vind ik ook wel fijn. Al zou ik echt niet afknappen op een niet zo handige man.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem317

Bericht 11 Nov 2017 21:07

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn vriend heeft HBO gedaan en ik heb na mijn HBO een master gedaan. Mijn vriend heeft een bredere interesse dan dat ik heb. Hij vindt veel dingen interessant en dat heb ik iets minder dan dat hij heeft. Mijn vriend is mondeling erg sterk, terwijl ik zowel mondeling als schriftelijk sterk ben. Ik verbeter regelmatig zijn verslaglegging. Ik denk dat wij elkaar goed aanvullen op verschillende gebieden. Onze families vinden het allemaal wel goed. We hebben nog nooit ergens opmerkingen over gekregen.
<<

Anoniem306

Bericht 12 Nov 2017 10:03

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik heb MBO en daarna alleen HBO gedaan. Mijn man alleen MBO, maar heeft wel HBO denkniveau. Hij heeft een minder brede interesse dan ik, maar we kunnen prima met elkaar praten. Hij heeft in bepaalde dingen veel interesse en verdiept zich daar dan ook in, dat vindt leuk aan hem.
<<

Juno

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 246

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:31

Bericht 12 Nov 2017 13:29

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Op dit moment heb ik geen relatie, maar in mijn voorgaande relaties heb ik opleidingsniveau echt nooit als issue gezien. En mijn omgeving maakt daar al helemaal geen punt van. Zolang ik maar gelukkig ben. Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat familie of vrienden daar iets van zeggen. Zelf ben ik universitair geschoold en heb nooit een relatie gehad met iemand die ook universiteit gedaan heeft. Dat is voor mij echt niet van belang. Maar 'status' of hoe je het ook wilt noemen interesseert me sowieso niet. Aantrekkingskracht zit voor mij in hele andere dingen.
And don't forget to live the dreams and dream...
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Nov 2017 18:52

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij zijn beide HBO geschoold. Ik ben meer talig en hij is erg technisch. Hij weet alleen wel veel meer over politiek en maatschappelijke kwesties dan ik.
#teammaple🍁
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 13 Nov 2017 10:38

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn man heeft fiscaal en economisch recht gestudeerd (wo), ik kunstacademie (hbo). Dat ligt echt mijlenver uit elkaar. Ik kan echt niks met cijfertjes, hij is totaal niet creatief. Maar we vullen elkaar heel goed aan. De ouders van mijn vriend waren loodgieter en kinderverzorgster, in zijn familie is dat gestudeerd hebben allemaal niet zo belangrijk, ik pas er prima tussen. Ze zijn heel goed in het accepteren van mensen zoals ze zijn.

In mijn eigen familie is gestudeerd hebben wel heel belangrijk maar grappig genoeg valt mijn vriend er toch een beetje buiten omdat hij heel Dordts praat (niet echt ABN) en hij is bovendien vreselijk dislectisch waardoor er regelmatig niks van zijn zinsbouw klopt en hij woorden verhaspeld. In mijn familie is welbespraakt zijn ook wel heel belangrijk.
Overigens is de enige die dat echt vind mijn moeders kant van de familie en mijn moeder. Mijn zusje is getrouwd met een forensisch onderzoeker die eerst motoragent was.
Dat mijn vriend een ik van 140 heeft weten ze niet haha (kwamen we laatst toevallig achter). En ik vind het ook niet belangrijk. Voor mij is het belangrijk dat ik met hem kan praten en lachen en knuffelen. Ik denk wel dat ik het fijn vind dat hij intelligent is, ik denk heel snel en hij ook, ik denk dat ik het wel een beetje nodig heb, iemand die zich niet door mij omver laat lullen.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 13 Nov 2017 10:56

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Hé Pompoen, tis niet meer je vriend toch? ;)
08♡02♡2018
07♡04♡2020
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers