Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


KOT vragen

<<

Anoniem304

Bericht 06 Nov 2017 12:08

KOT vragen

Naar aanleiding van het baal topic waarin Victoria zegt dat ze minder uren aan KOT doorgeeft, stelde ik deze vraag;

Dus in principe als je kind bijvoorbeeld tussen de 100 en 120 uren per maand gaat, kan je het beste 80 uren doorgeven?
Maar dan krijg je de teruggaaf natuurlijk pas het jaar erop toch?


Waarop Victoria zei: Ja, je kan zo laag inzetten ligt er natuurlijk aan of je het geld kan missen.
Ik doe het zo, stel mijn kind gaat 95 uur per maand naar de opvang dan geef ik 90 uur op. Tot nu toe hebben we elk jaar terug gehad.


Nou heb ik de volgende vragen.
Geen maand is natuurlijk gelijk. Dus de ene maand is het bijvoorbeeld 90 uur en de andere maand is het 110 uren (als er net 2 dagen extra binnen die maand vallen ofzo).
Moet ik zelf maandelijks achteraf aan het BD doorgeven hoeveel uur kind daadwerkelijk is geweest? Of krijgt het BD dat door van de opvang? Kan iemand een lesje KOT geven?
Het salaris van mijn vriend is ook nog eens niet gelijk iedere maand. Hoe kan je dat dan het beste aanpakken zonder dat je maandelijks echt een enorme hap geld kwijt bent (zoveel geld missen terwijl het niet hoeft is natuurlijk niet tof, maar bijbetalen wil ik al helemaal niet).
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 06 Nov 2017 12:11

Re: KOT vragen

Wij geven minder uren op en het salaris heb ik juist hoger aangegeven dan dat wij verdienen.

Als het veel wisselt kun je het wel maandelijks aanpassen.

Nu gaat mijn zoon net pas een jaar naar de opvang dus de berekening die over vorig jaar ging was maar 3 maanden en wij kregen terug.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 06 Nov 2017 12:19

Re: KOT vragen

Als je vaste dagen afneemt berekenen ze het jaarbasis, en dat word dan weer verdeelt per maand (Bv 2 dagen nemen wij af per week, dat is 89 uur per maand en dat maakt niet uit of hij 5 of 4 dinsdagen is geweest). Je krijgt een jaaropgave wat je kan gebruiken voor de belastingdienst.
Als je gaat aanvragen heb je de uren per maand en je jaarsalaris nodig. Ik heb ons jaarsalaris gewoon wat omhoog gegooid maar wel de echte uren per maand doorgegeven. Dan moet het wel goed komen lijkt mij.. maar ga het in voorjaar ervaren (gebruiken pas vanaf 01/01 kdv).
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem304

Bericht 06 Nov 2017 12:23

Re: KOT vragen

Siep schreef:Als je vaste dagen afneemt berekenen ze het jaarbasis, en dat word dan weer verdeelt per maand (Bv 2 dagen nemen wij af per week, dat is 89 uur per maand en dat maakt niet uit of hij 5 of 4 dinsdagen is geweest). Je krijgt een jaaropgave wat je kan gebruiken voor de belastingdienst.
Als je gaat aanvragen heb je de uren per maand en je jaarsalaris nodig. Ik heb ons jaarsalaris gewoon wat omhoog gegooid maar wel de echte uren per maand doorgegeven. Dan moet het wel goed komen lijkt mij.. maar ga het in voorjaar ervaren (gebruiken pas vanaf 01/01 kdv).

Ah kijk, dat zocht ik inderdaad. Hoe dat berekend wordt. Goed dan is dat duidelijk. :thumbup:

Het is niet zo dat m'n vriend z'n salaris extreem verschilt per maand, dus hoger inzetten op jaarbasis qua salaris is wel goed te schatten opzich.
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:45

Bericht 06 Nov 2017 12:26

Re: KOT vragen

Op toeslagen.nl kun je het gewoon maandelijks (tot max. 3 maanden achteraf) doorgeven. Ik werk soms een dag extra in de week en geef de aantal uren voor die maand vooraf door, je kunt dan ook meteen een einddatum aangeven. Werkt prima en eenvoudig hoor maar dan moet je wel consequent zijn in het correct doorgeven van de juiste gegevens en daar is het bij mij denk ik mis gegaan :palm:
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Anoniem304

Bericht 06 Nov 2017 12:31

Re: KOT vragen

Pandora schreef:Op toeslagen.nl kun je het gewoon maandelijks (tot max. 3 maanden achteraf) doorgeven. Ik werk soms een dag extra in de week en geef de aantal uren voor die maand vooraf door, je kunt dan ook meteen een einddatum aangeven. Werkt prima en eenvoudig hoor maar dan moet je wel consequent zijn in het correct doorgeven van de juiste gegevens en daar is het bij mij denk ik mis gegaan :palm:

Okee, maar stel ik geef nu voor afgelopen september door dat kind 6 dagen extra geweest is. Wanneer krijg ik dan dat geld? Bij de volgende periode of bij de eindafrekening van het jaar, zeg maar?

Het zal vast allemaal wel duidelijk worden als ik er eenmaal in zit (ik ben best wel goed met dat soort dingen) alleen ik kan nu nog niks zien he. Ik mag graag goed voorbereid zijn. :smile:
<<

Anoniem250

Bericht 06 Nov 2017 14:14

Re: KOT vragen

Je krijgt van de belastingdienst een voorschot. Bij mij wordt er maandelijks 2270 euro afgeschreven door het kdv. Dus ik ben blij dat ik een voorschot krijg. De hoogte van kot hangt af van je inkomen en het aantal uren kdv dat je afneemt. Ik weet niet hoe het bij jouw kdv zit, maar mijn kdv berekent het aantal uren per jaar en maakt daar maandfacturen van. De uren die zij factureren geef ik door aan de belastingdienst. Het voorschot dat ik krijg hangt af van mijn jaarinkomen (dus niet het maandinkomen). Dat zou je iets hoger kunnen instellen. Ik ben veranderd van baan halverwege dit jaar en mijn jaarkomen van 2017 is daardoor gestegen. Dat heb ik direct doorgegeven. Omdat de belastingdienst kijkt per jaar, heb ik de eerste maanden van het jaar (toen ik nog bij mijn vorige werkgever werkte) teveel kot gekregen (want toen was mijn jaarinkomen nog berekend op het salaris van mijn oude werkgever). Dat wordt verrekend met het voorschot dat ik nu krijg.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 06 Nov 2017 15:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 06 Nov 2017 15:37

Re: KOT vragen

Sommige kdv geven uren ook zelf door aan de belastingdienst.
Maar dat moet je even navragen bij jou kdv
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem304

Bericht 06 Nov 2017 15:38

Re: KOT vragen

Ja morgen gaan we op gesprek, dus ik zal dat soort vragen wel even meenemen. :D
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 06 Nov 2017 16:26

Re: KOT vragen

Bij ons KDV betaal je voor de uren die je gereserveerd hebt. Ik heb gewoon de uren van hun offerte overgenomen bij aanvraag van de toeslag. Ze gaat nu wat minder, nu ik niet werk, maar we betalen wel de volle mep.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 06 Nov 2017 16:50

Re: KOT vragen

Bij ons werd de berekening door het gastouderbureau gedaan:
2 dagen per week van 9 uur, dus 18 uur per week. Gemiddeld 47 weken per jaar ( ivm 5 weken vrij per jaar)
18x47=846 uur per jaar. Gedeeld door 12 maanden is dit zo'n 70 uur in de maand. Wij hebben aan de BD toen 65 uur per maand aangegeven. Iets onder gaan zitten dus.

Die 5 weken vrij per jaar klopte ook wel ongeveer. 3 weken zomervakantie en zij werkte 2 dagen in december toen niet. Ook was er nog een keer een bruiloft vanuit haar kant. Dus T is inderdaad 10 dagen niet geweest dat jaar.

Ons loon hebben wij voor allebei naar boven afgerond. Even goed in het teruggave schema gekeken of wij niet toevallig net wel of net niet een hoger percentage dan terugkregen.
2016
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 07 Nov 2017 08:03

Re: KOT vragen

Ik zet mijn salaris ook altijd wat hoger. Mijn ervaring is dat na de belastingaangifte dit idd netjes verrekend wordt. Maar salaris gaat de belastingdienst ook aan.
Hoe gaat dat dan qua uren? Hoe komen de totaal aantal uren opvang bij de belastingdienst terecht?
Bij dochter was t makkelijk, 1 dag in de week gastouder en ik vroeg 1 vroege dienst aan op t werk. Nu met zoon erbij wordt t lastiger, omdat we beide onregelmatige werken
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 07 Nov 2017 09:03

Re: KOT vragen

@ HollyGolightly
Mag ik vragen hoeveel kinderen jij naar de opvang brengt ivm de kosten.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 07 Nov 2017 09:06

Re: KOT vragen

Nan schreef:Ze gaat nu wat minder, nu ik niet werk, maar we betalen wel de volle mep.


Hier net zo gewoon 4 volle dagen op papier en daar betalen we ook iedere maand voor of ze nou wel of niet steeds 4 volle dagen naar de opvang gaat.
<<

Anoniem250

Bericht 07 Nov 2017 09:48

Re: KOT vragen

Drie kinderen
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 07 Nov 2017 20:22

Re: KOT vragen

Bij ons is het ook lastig omdat mijn man ZZP' er is, daardoor ook een wisselend inkomen. Ik heb zijn jaarinkomen echt een stuk hoger gezet en het aantal uren wat minder. Hierdoor kregen we in juli nog een leuk bedrag terug.

Door dit topic denk ik er wel aan dat ik het weer moet gaan aanpassen voor de psz.!
⁠♡♡♡
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 30 Nov 2017 11:14

Re: KOT vragen

Hoi. Ik snap iets niet. Ik heb mijn voorlopige beschikking KOT voor 2018 ontvangen. Toen D. naar de opvang ging heb ik mijn inkomen doorgegeven, aan de hand van de voorlopige aanslag over 2017. Ik heb daar toen bijna 7500 euro bij opgeteld om een ruime marge in te bouwen zodat ik niet hoef terug te betalen. Nu zie ik in mijn definitieve aanslag over 2016, dat mijn inkomen 14000 euro hoger ligt dan het bedrag dat op de voorlopige aanslag 2017 staat, dus bijna 7000 euro hoger dan het bedrag dat ik heb doorgegeven.
Ik heb nu ook de voorlopige aanslag 2018 binnen, en daar hebben ze een berekening gemaakt op basis van een inkomen dat weer dik 10.000 euro lager ligt dan het vastgestelde inkomen van 2016. Dat is toch raar? Ik heb het nu dus maar 20.000 euro hoger gezet, maar hoe zit dit nou? Ik snap er echt geen hol meer van. Ik dacht veilig te zitten door ruim te rekenen, en nu kan ik waarschijnlijk alsnog gaan terugbetalen.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 30 Nov 2017 11:19

Re: KOT vragen

Elliot schreef:Hoi. Ik snap iets niet. Ik heb mijn voorlopige beschikking KOT voor 2018 ontvangen. Toen D. naar de opvang ging heb ik mijn inkomen doorgegeven, aan de hand van de voorlopige aanslag over 2017. Ik heb daar toen bijna 7500 euro bij opgeteld om een ruime marge in te bouwen zodat ik niet hoef terug te betalen. Nu zie ik in mijn definitieve aanslag over 2016, dat mijn inkomen 14000 euro hoger ligt dan het bedrag dat op de voorlopige aanslag 2017 staat, dus bijna 7000 euro hoger dan het bedrag dat ik heb doorgegeven.
Ik heb nu ook de voorlopige aanslag 2018 binnen, en daar hebben ze een berekening gemaakt op basis van een inkomen dat weer dik 10.000 euro lager ligt dan het vastgestelde inkomen van 2016. Dat is toch raar? Ik heb het nu dus maar 20.000 euro hoger gezet, maar hoe zit dit nou? Ik snap er echt geen hol meer van. Ik dacht veilig te zitten door ruim te rekenen, en nu kan ik waarschijnlijk alsnog gaan terugbetalen.

Welke voorlopige aanslag? Inkomstenbelasting? Want dat geef je toch zelf door/controleer je toch zelf aan de hand van je jaaropgaaf als je aangifte doet? Een inkomen van 14000 per jaar MEER dan wat je ingevuld hebt bij de aangifte kan toch niet kloppen? Of snap ik nu iets niet.

Het BD zet mijn inkomen voor zorgtoeslag (wel wat anders natuurlijk) ook jaarlijks minstens 10.000 lager zonder logische reden. Ze verwachten denk ik dat ik m'n baan kwijt raak ofzo. Moet daar altijd enorm goed op letten.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 30 Nov 2017 11:31

Re: KOT vragen

Ik krijg jaarlijks een voorlopige aanslag vanwege de hypotheekrenteaftrek, en daar staat m'n inkomen op. In die rekenhulp bij het aanvragen van KOT stond dat ik dat bedrag moest gebruiken. Ik vond dat heel laag, dus ik heb er 7500 bij opgeteld. In juli kreeg ik de definitieve aanslag over 2016 en daar stond een veel hoger inkomen op maar ik heb er toen helemaal niet bij nagedacht dat ik daar m'n KOT op moest aanpassen. Eerste jaar, nieuw, zat niet in m'n systeem, zoiets. Gewoon nooit aan gedacht.
Het ging dus zo (fictieve bedragen)
Voorlopige aanslag 2017: Jaarinkomen wordt geschat op 20.000 (alleen voor mij, man tel ik niet mee). Ik weet niet waar die schatting vandaan komt, ik geef altijd gewoon de getallen op aan de hand van m'n jaaropgave. Ik werk al fulltime sinds 2013, dus daar kan 't niet mee te maken hebben lijkt mij. Dat vond ik iig heel laag, dus ik heb er 27.500 van gemaakt (kwam redelijk overeen met m'n jaaropgave van het jaar daarvoor).
Definitieve aanslag 2016: Jaarinkomen wordt vastgesteld op 34.000. Dat klopt ook met m'n jaaropgave (die ik dus nog niet had toen ik in januari KOT aanvroeg).

En nu heb ik dus de voorlopige aanslag KOT over 2018 en daar staat m'n jaarinkomen op 25.000 euro. HOE DAN? Ik heb daar nu dus 45.000 van gemaakt, just to be sure.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 30 Nov 2017 11:36

Re: KOT vragen

Ohja duidelijk, bij ons is het altijd meteen definitief geweest. Vervelend wel dat je nu misschien over het eerste jaar weer moet betalen :(

Ja ze vinden het schijnbaar echt leuk om je naar beneden te zetten. Ik weet niet waarom ze dat doen? Ze doen het bij mij dus ook ieder jaar en ik snap het ook niet. Soms heb ik zelfs al voor het volgende jaar mijn eigen schatting doorgegeven en maken ze daar een maand later (bijv.) weer ineens 10K minder van. Hoezo?
Mijn inkomen stijgt alleen maar (want idd ook fulltime werk) dus ik snap het ook nooit.

Ik zou dan inderdaad maar zo hoog mogelijk inzetten wat haalbaar is maandelijks.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 30 Nov 2017 11:45

Re: KOT vragen

Deden ze bij ons met de zorgtoeslag ook. Kregen we eerst teveel toeslag, daarna alles terug moeten betalen om vervolgens bij de definitieve aanslag op het door ons ingeschatte bedrag uit te komen. Als ze gewoon met hun poten van onze schatting af waren gebleven had dat een hoop werk gescheeld.

We vragen de zorgtoeslag nu achteraf aan, dat gaat een stuk sneller en voorkomt terugbetalen. Geen idee of dat bij KOT ook kan en dat gaat om meer geld waardoor het misschien niet haalbaar is.
Afbeelding
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 30 Nov 2017 11:57

Re: KOT vragen

Het rare is dus dat mijn definitieve inkomen over 2015 rond de 25.000 euro lag, en in 2016 dus ineens op 35.000 euro en ik snap gewoon niet hoe dat kan. Ik heb geen loonsverhoging ofzo gekregen, anders dan een periodiek van ongeveer 50 euro per maand en dat vanaf augustus. Dus dat is 5x50 euro = 250 euro, en (lang) geen 10.000.
Ik heb het bedrag voor KOT nog bijna 4.000 euro hoger gezet dan m'n verzamelinkomen over 2015 en dus 7500 hoger dan m'n geschatte inkomen over 2016. Boehoe. Hier valt toch niet tegenop te schatten? :(

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 30 Nov 2017 11:58

Re: KOT vragen

Goed dat we het hier over hebben trouwens. Het BD heeft m'n moeders inkomen ook weer €3000 op jaarbasis omlaag gezet. Alsof je lager kan komen dan in de bijstand.. :palm:

Heb het nu maar weer hoger gezet.. Beter een leuke teruggave dan terug moeten betalen als je zo weinig inkomen hebt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 30 Nov 2017 11:59

Re: KOT vragen

Elska schreef:
We vragen de zorgtoeslag nu achteraf aan, dat gaat een stuk sneller en voorkomt terugbetalen. Geen idee of dat bij KOT ook kan en dat gaat om meer geld waardoor het misschien niet haalbaar is.

Het kan wel hoor, maar de opvang kost ons dik 800 per maand en we krijgen dus nu 600 terug. Als we dat in één keer achteraf terugkrijgen betekent dat, dat we maandelijks 600 euro minder te besteden hebben en ik zou niet weten hoe we dat moeten opvangen.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 30 Nov 2017 11:59

Re: KOT vragen

Elliot schreef:Het rare is dus dat mijn definitieve inkomen over 2015 rond de 25.000 euro lag, en in 2016 dus ineens op 35.000 euro en ik snap gewoon niet hoe dat kan. Ik heb geen loonsverhoging ofzo gekregen, anders dan een periodiek van ongeveer 50 euro per maand en dat vanaf augustus. Dus dat is 5x50 euro = 250 euro, en (lang) geen 10.000.
Ik heb het bedrag voor KOT nog bijna 4.000 euro hoger gezet dan m'n verzamelinkomen over 2015 en dus 7500 hoger dan m'n geschatte inkomen over 2016. Boehoe. Hier valt toch niet tegenop te schatten? :(

Wat staat er dan op je jaaropgave over 2016? Want daar moet dan toch ook zoveel op staan?
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers