Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bouwkundige keuring

<<

Anoniem317

Bericht 30 Okt 2017 21:04

Bouwkundige keuring

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. Eind deze week of begin volgende week gaan we het koopcontract tekenen. De woning is van 1965 en wij twijfelen of we een bouwkundige keuring zullen laten doen.

Wie heeft dit weleens gedaan? En wat was de reden dat jij/jullie dit hebben gedaan?
<<

Anoniem313

Bericht 30 Okt 2017 21:07

Re: Bouwkundige keuring

Ja, wij hebben dat gedaan toen we ons huidige huis kochten, bouwjaar 1939. Waarom deden we dat, omdat er altijd gebreken kunnen zijn die je met het blote oog niet ziet. Het was voor ons een voorbehoud voor de koop. Overigens kwam er niets uit.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 30 Okt 2017 21:08

Re: Bouwkundige keuring

Ik zou het doen. Het kan zoveel gezeur voorkomen en die paar honderd euro is dan niet veel, zeker als je ziet wat voor kosten nog meer komen kijken bij het kopen van een huis.
Bij ons heeft dat ervoor gezorgd dat we de badkamer direct hebben vervangen in plaats van over een aantal jaar. Bij de keuring bleek hij lek op een aantal punten, er had daaruit schade kunnen ontstaan en daar hadden wij niet zoveel zin in. Badkamer hoefde niet per direct vervangen te worden, maar we konden het ook geen 5 jaar meer uitstellen, dus dan maar meteen.

Bouwjaar van ons huis was 1998 trouwens. Maar dat hoeft niks te zeggen. Een kennis had ook een huis uit dat bouwjaar, maar daar had een wietplantage in gezeten. Bij ons bleek er 40 jaar oude elektra weggemoffeld te zijn, iets wat je niet verwacht in een huis van nog geen 20 jaar oud.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 30 Okt 2017 21:21

Re: Bouwkundige keuring

Ja wij hebben het met dit huis ook laten doen.
Beneden wilden we direct eea laten verbouwen. Om inzichtelijk te krijgen wat er daarna nog allemaal moet gebeuren hebben we de keuring laten doen. Daarin kwam oa naar voren dat we de kozijnen binnen een jaar of 2 beter kunnen laten vervangen want sommige stukken beginnen al wat rot te worden.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 30 Okt 2017 21:22

Re: Bouwkundige keuring

Ja zeker doen! Mijn man voert dit soort keuringen uit als zelfstandige en wat hij allemaal tegenkomt in woningen. Ik zou de keuring trouwens niet laten uitvoeren door Vereniging Eigen Huis.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Okt 2017 21:45

Re: Bouwkundige keuring

Wij hebben het ook laten doen, ons huis komt uit 1929. Het werd ons geadviseerd door de makelaar. Er kwamen wat details uit, geen dealbreakers. Ik zou het zeker adviseren.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 30 Okt 2017 22:21

Re: Bouwkundige keuring

Ik heb hem afgelopen week uit laten voeren bij een woning uit 1971, behalve nieuw schilderwerk aan de achterzijde (niet per se nodig, goede onderlaag maar de bovenlaag is te nat geschilderd en gaan bladeren) en de elektra in de berging veiliger maken is er niets uit gekomen. Maar hij was super nauwkeurig en heeft overal het vochtgehalte gemeten. Ook kijken ze naar de voegen en kit in de badkamer of dat nog goed is of gedaan moet worden en op wat voor termijn. De staat van kozijen, sloten, daken en sloten etc. De verkopend makelaar was erg onder de indruk van hoe specifiek en precies hij was. Voor die 245,- die ik moest betalen heb ik een uitgebreid rapport ontvangen (heel snel al) en daar kun je soms wel 10duizenden euros door besparen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Okt 2017 22:23

Re: Bouwkundige keuring

Wij hebben het laten doen toen we ons huis kochten. We hadden de aankoop bijna geannuleerd na de uitslag, zo erg viel het tegen. Maar gelukkig kwam de aannemer met een offerte die de helft was van wat het bouwkundig rapport adviseerde aan verbouwkosten. Ons huis is uit 1933.
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 30 Okt 2017 23:02

Re: Bouwkundige keuring

Wij hebben ons huis uit eind jaren '90 gewoon laten keuren, we wilden zeker weten wat we zouden kopen en wat voor kosten ons nog te wachten stonden.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 31 Okt 2017 05:44

Re: Bouwkundige keuring

Puck, waarom niet via Vereniging Eigen Huis?
L2014 & H2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 31 Okt 2017 07:15

Re: Bouwkundige keuring

Wij hebben het ook laten doen laatst, het is een huis uit 1934 en er kwamen best wel wat dingen aan het licht die wij zelf niet hadden gezien/ konden weten. Niks om het huis niet te kopen maar wel goed om zo een onderhoudsplan te maken.

Wij gaan nu in de verbouwing het aanbrengen van lood mee laten nemen, er zit een uitbouw aan het huis waar gewoon geen lood zit. Dat kost geloof ik 600euro om aan te laten brengen en kan een hoop lekkage en dus veel meer kosten voorkomen.
Ook zit er zachtboard in de slaakamers van de kinderen, die wilde we sowieso al laten vervangen en stuken, maar omdat we nu weten dat het brandgevaarlijk is gaan we dat uiteraard als eerste aanpakken. Verder vind ik het wel fijn om te weten binnen welke termijn het schilderwerk aangepakt moet worden ed en hebben we echt een meerjaren plan gekregen ( lood moet direct, zachtboard wordt ook geadviseerd direct te doen, schilderwerk over een jaar of twee enz), handig om te hebben denk ik.

Ook dingen zoals asbest en gevaarlijk electrawerk worden gecontroleerd, best belangrijk wat mij betreft.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 31 Okt 2017 07:23

Re: Bouwkundige keuring

Ik ben in de war. Bij ons gaat het om een taxatie, geen bouwkundige keuring. Mijn hersenen raken in de war van de zwangerschapshormonen :palm:
Laatst gewijzigd door Amandine op 31 Okt 2017 20:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Okt 2017 09:28

Re: Bouwkundige keuring

Absoluut doen. Wij hebben daardoor zelfs bij een woning uit 2009 nog zaken op kosten van de verkopers kunnen laten repareren. Je makelaar kent misschien ook wel iemand die dit voor een klein prijsje wil doen. Het kostte ons volgens mij 100 euro toen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 559

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:19

Bericht 31 Okt 2017 15:37

Re: Bouwkundige keuring

Eigenlijk had je het dan moeten laten doen voordat je een definitief bod hebt gedaan. Je kunt dan de kosten die uit het rapport kopen nog gebruiken om de prijs omlaag te krijgen. Als je al op het punt staat om te gaan tekenen en je hebt het niet als voorwaarde meegenomen, is het geen reden om nog van de koop (zonder kosten) af te zien.

Of bedoel je het voorlopige koopcontract? Vaak is het ook een eis voor de hypotheek, dus misschien daar anders even navragen.

Wij hebben het bij ons 1e en 2e huis wel (moeten) laten doen. Nu hebben we net een huis gekocht maar niet gedaan, mocht de bank het eisen, dan natuurlijk alsnog.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Anoniem317

Bericht 31 Okt 2017 19:56

Re: Bouwkundige keuring

Bedankt voor alle reacties!

We hebben besloten om toch een bouwkundige keuring te laten doen. Het gaat inderdaad om het voorlopig koopcontract. We hadden 1,5 week geleden al aangegeven dat we een bouwkundige keuring wilden laten doen. De bewoner en makelaar gaven aan dat het niet nodig was en dat bracht ons aan het twijfelen. Nu hadden we gister het concept voorlopig koopcontract ontvangen en daar stonden tegenstrijdigheden in waardoor wij begonnen te twijfelen aan het verhaal van de verkoper en makelaar. Vandaar mijn vraag. We gaan het dus toch doen. Ons eerste gevoel is misschien wel het juiste gevoel; toch een bouwkundige keuring. Mijn vriend heeft vandaag contact gehad met de makelaar en een man die de bouwkundige keuring gaat doen. De makelaar deed erg moeilijk. Uiteindelijk is het gelukt en zal de bouwkundige keuring morgen plaatsvinden. Mijn vriend zal daarbij aanwezig zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 31 Okt 2017 20:01

Re: Bouwkundige keuring

Wat een onzin van de makelaar en verkoper. Misschien komt er inderdaad niks boeiends uit, maar toch fijn als iemand die onafhankelijk is dat kan bevestigen?

Succes ermee in elk geval!
L2014 & H2017
<<

Anoniem317

Bericht 31 Okt 2017 20:32

Re: Bouwkundige keuring

Ja, echt vervelend. Ik moet zeggen dat we best veel met de verkoper en de makelaar overhoop liggen. We vragen ons al af of wij moeilijke personen zijn. Haha! Wij vinden het prettig om wel te doen. Het is geen bakje boter dat je koopt.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 31 Okt 2017 21:07

Re: Bouwkundige keuring

wat dat betreft nooit luisteren naar de verkopers en de makelaar, dat is de tegenpartij dus die hebben er mogelijk baat bij dat je geen keuring doet.

vrienden van mij hebben zich wel laten overhalen door de verkopers, makelaar en hun hypotheekverstrekker(die achteraf een dubbele pet op had) en zitten nu opgescheept met een lading verborgen gebreken. omdat ze zelf zonder bouwkundige keuring geen goed vooronderzoek hebben gedaan (onderzoeksplicht) verviel deels het recht om de kosten te verhalen op de vorige bewoners.
Laatst gewijzigd door Elska op 01 Nov 2017 10:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 01 Nov 2017 00:21

Re: Bouwkundige keuring

Nou inderdaad, juist als de verkopende partij vindt dat het niet nodig is, zou ik het wel doen. Het is wat dat betreft echt wel een harde, egoïstisch wereld.

Hebben iullien het wel als ontbindende voorwaarde meegenomen in jullie biedingen? Of hebben jullie een aankoopmakelaar die jullie belangen behartigd? Het is wel zaak dit goed aan te pakken.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem306

Bericht 01 Nov 2017 09:05

Re: Bouwkundige keuring

Ik zou zeker een bouwkundige keuring doen. Dit hebben wij bij ons huis uit 1981 ook laten doen. Daar kwam uit dat de balken op zolder niet goed waren, waardoor de dakconstructie is aangetast. Heel fijn om te weten en wij gaan ze nu dan ook vervangen.

Wat raar dat de makelaar dit onzin vindt. Hebben je zelf nog iets van een aankoopmakelaar?
<<

Anoniem317

Bericht 01 Nov 2017 15:17

Re: Bouwkundige keuring

We hebbeb eerder aangegeven dat we een bouwkundige keuring willen laten doen. Het staat ook zwart op wit en daardoor mogen en kunnen we afhaken van de koop. De prijs die we geboden hebben, is gebaseerd op het feit dat het huis in een “goede” staat is. We weten dat dit huis gedateerd is en hebben budget op de verbouwen/moderniseren. Dat budget is niet voor bijvoorbeeld de voorgevel die verzakt is. De bouwkundige keuring vindt op dit moment plaats. Mijn vriend en vader zijn daarbij aanwezig.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 01 Nov 2017 15:53

Re: Bouwkundige keuring

Ik benieuwd naar de uitkomst!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem317

Bericht 01 Nov 2017 16:03

Re: Bouwkundige keuring

Ik heb nog niks gehoord, maar zodra ik iets weet, zal ik het vertellen.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 01 Nov 2017 21:23

Re: Bouwkundige keuring

Fiederilsje schreef:Puck, waarom niet via Vereniging Eigen Huis?


Mijn man heeft al een aantal keer een keuring opnieuw uit moeten voeren omdat de potentiële kopers niet tevreden waren met de keuring uitgevoerd door Vereniging Eigen Huis. De opnames en rapportages waren erg summier en hij vond ook elke keer meer gebreken.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Anoniem317

Bericht 01 Nov 2017 22:30

Re: Bouwkundige keuring

Het viel enigszins mee. Het was een aardige man en hij heeft alles aan m’n vriend en vader uitgelegd. De verzakking aan de voorkant van het huis leek erger dan dat het is. Het heeft te maken met de kelder en is echt iets van tijdens de bouw van het huis. Schijn je bij de meeste huizen met een kelder te hebben. Alleen die man heeft andere dingen gevonden.

Hij heeft een wespennest in de muur gevonden. Dat kan verholpen worden. Is geen groot probleem, maar moet opgelost worden.

In de bijkeuken zit onder de betonvloer een lekkage. De vloer moet eruit, zodat de lekkage verholpen kan worden. Moet eigenlijk ook wel gelijk gebeuren en zal ongeveer €500 kosten.

De onderkant van het dak moet over ongeveer 5 jaar vervangen worden. Anders zullen er in de toekomst lekkages ontstaan. Dit is wel iets duurder.

De makelaar gaat deze punten met de verkoper bespreken. Er zijn foto’s gemaakt voor de verkoper, dus wij wachten af. Al met al zijn het geen super grote dingen en zijn het voor ons geen dealbrekers. Verder gaf die man aan dat het huis in top staat is. Ook heeft vandaag onze makelaar de woning getaxeerd en ook hij gaf aan dat het een mooi huis is en dat we er zeker niet teveel voor hebben betaald; eerder iets te weinig. :) Wij zijn blij dat we toch een bouwkundige keuring hebben laten doen. Vooral mijn vriend is nu gerustgesteld. Ook weten we het nu van die wespen, bijkeuken en dak.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers