Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Samenwonen - financiën

<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 13:50

Bericht 31 Okt 2017 20:16

Samenwonen - financiën

Over een tijdje willen mijn vriend en ik samen gaan wonen in mijn koophuis. De hypotheek staat op mijn naam en dat zal zo blijven, de hypotheeklasten zullen dus voor mij zijn.

Nu is het zo dat ik het nu prima red, mede dankzij een aantal toeslagen. Wanneer mijn vriend bij mij in zal trekken, zullen we toeslagpartners worden en zal ik de toeslagen kwijt raken. Dit betekent dat mijn inkomen zal dalen.

Nu willen we een aantal zaken 50/50 gaan verdelen, omdat ons inkomen nagenoeg gelijk is, maar de hypotheek zal dus voor mijn rekening zijn. Mijn vriend zal dus min of meer 'gratis' wonen, omdat ik het huis en de hypotheek voorlopig alleen op mijn naam wil houden en de hypotheek dus alleen wil blijven betalen.

Nu scheelt het wel iets dat we de overige vaste lasten zullen gaan delen, maar doordat mijn inkomen gaat dalen, zal dit netto waarschijnlijk niet zo heel veel gaan schelen. Uiteindelijk krijgen we dus een scheve financiële verdeling, omdat hij veel meer over gaat houden in de maand dan in, doordat ik de hypotheeklasten blijf dragen. Ik zal dus nét rond kunnen komen en vrijwel niet meer kunnen sparen of grote uitgaven zoals een vakantie kunnen doen. Hij zal ineens véél meer geld gaan overhouden, omdat voor hem de huur volledig wegvalt en hij maar 50% van de woonlasten gaat meebetalen.

Nu zijn we dus aan het kijken hoe we de situatie beter kunnen verdelen, zonder dat één van ons erbij inschiet. Wanneer hij alle overige woonlasten (g/w/l, boodschappen, abbo's etc) gaat betalen, draagt hij uiteindelijk via de achterdeur natuurlijk wel bij aan de hypotheek, omdat voor mij dan alle woonlasten wegvallen.

Heeft iemand dit ooit bij de hand gehad en hoe ben je daarmee omgegaan? De hypotheek samen gaan betalen en hem dus voor een deel eigenaar laten worden van het huis is voor nu nog geen optie, daarvoor vinden we allebei dat we nog niet lang genoeg samen zijn. Een scheve verdeling zoals hierboven geschetst is eigenlijk ook geen optie, omdat hij het ook niet fair vindt om veel meer over te houden dan ik.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Okt 2017 20:21

Re: Samenwonen - financiën

Je bent niet meteen toeslagpartners als je enkel bij elkaar woont.

Daarvoor moet je iets samen hebben. Een samenlevingscontract bij de notaris, een huwelijk/partnerschap of een baby.
<<

Anoniem244

Bericht 31 Okt 2017 20:22

Re: Samenwonen - financiën

Ik ben bij mijn vriend in getrokken. Huis staat op zijn naam en dit zal ook zo blijven.
Vriend betaald de hypotheek alleen (lage hypotheek ivm huis gekocht na erfenis... daarom zal de hypotheek ook op zijn naam blijven)
Vaste lasten doen we 50/50
Hoewel ik vaak wel extra boodschappen doe van mijn eigen rekening of een keer extra uit eten / leuke dagje weg betaal.
Maar eigenlijk is hier verder helemaal niet het gevoel / idee van scheve verdeling
<<

Anoniem281

Bericht 31 Okt 2017 20:22

Re: Samenwonen - financiën

Als hij het ermee eens is, dat het jouw hypotheek en huis blijft, dan maakt 't toch niet uit als hij meer andere rekeningen oppakt? Volgens mij komt de betaling niet binnen bij de bank met memo 'Naam vriend betaalt mee'. Ik zou de boel dusdanig verdelen dat jullie ongeveer evenveel betalen en waaraan zou ik loslaten.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Okt 2017 20:26

Re: Samenwonen - financiën

Wij betalen alles gewoon naar rato. En daar zit de volledige hypotheeklast bij in.
Of ik nou alle andere lasten betaal of mee betaal aan de hypotheek of een soort 'huur' betaal, uiteindelijk gaat het geld toch heen waar het heen moet en betaal je het onder de streep samen.
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 13:50

Bericht 31 Okt 2017 20:29

Re: Samenwonen - financiën

Cotton: we zullen fiscale partners worden (is gecheckt, detail laat ik i.v.m. privacy even achterwege) en daarmee dus ook toeslagpartners.

Radler: in de eerste instantie was dat dus ook ons idee, huis met hypotheek is van mij (ook o.a. vanwege eigen kapitaal wat erin zit) en vaste lasten 50/50, maar op die manier houd ik niks over en hij juist heel veel.

Bazinga: hij is het er mee eens dat het mijn huis + hypotheek is. Zeker ook omdat we nog niet zo heel lang samen zijn en dit soort dingen nog even gescheiden willen houden voor het geval dat het niet goed gaat. Misschien dat ik het verdelen wat meer los moet laten, maar op één of andere manier voelt dat wel een beetje als profiteren, omdat hij geen kapitaal opbouwt d.m.v. het aflossen van een huis en ik wel.
<<

Anoniem281

Bericht 31 Okt 2017 20:30

Re: Samenwonen - financiën

Als hij net zoveel kwijt is als in zijn eigen woning, maar er het plezier van samenwonen voor 'terugkrijgt', gaat-ie er toch niet op achteruit? :)
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 31 Okt 2017 20:32

Re: Samenwonen - financiën

Het klinkt heel nobel dat je zegt dat je de hypotheek in je eentje betaald, maar in dit geval lijkt me dat geen realistische situatie. Ten eerste red jij het dan financieel niet en ten tweede heeft je vriend geen woonlasten meer.
Je zou aan je vriend een soort huur kunnen vragen. Bijvoorbeeld de helft van het bedrag wat hij nu aan huur betaald. Hij gaat er dan op vooruit, immers zijn woonlasten halveren en jij gaat er ook op vooruit. Dat hij een bijdrage doet aan de vaste woonlasten heeft geen invloed op van wie de hypotheek is.
Een andere optie is om de rentelasten van je hypotheek samen te delen. Jij betaalt dan het aflossingsdeel gekoppeld aan het deel van de hypotheek wat echt van jou is en je vriend helpt je om de financieringslasten (de rente) te betalen.

Jullie gaan waarschijnlijk samenwonen omdat jullie elkaar lief vinden, dus ga met elkaar om tafel en zorg dat het voor jullie allebei financieel ook leuk blijft. Ik neem aan dat je vriend ook niet wilt dat jij geen geld meer over houdt.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Okt 2017 20:34

Re: Samenwonen - financiën

Okee, partners check. Dat vergeten we dus weer :D

Maar nu hij huurt bouwt hij toch ook geen kapitaal op? Dus dat blijft voor hem toch hetzelfde? Hij kan er alleen maar op vooruit gaan en als hij meebetaald aan bepaalde lasten ga jij er ook weer op vooruit.

Verder eens met GP :)
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 31 Okt 2017 20:36

Re: Samenwonen - financiën

Oh ik bedenk nog een optie! Je vriend de toeslagen die je misloopt laten vergoeden. Dan blijft jouw financiële situatie vrijwel gelijk aan wat het nu is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Okt 2017 20:36

Re: Samenwonen - financiën

Toen ik nog een vast inkomen had, betaalde ik ook niet mee aan de hypotheek van mijn man maar betaalde ik alle boodschappen en vaste lasten. Zo was het toch ongeveer evenredig, of iig naar rato verdeeld. Intussen betaalt m'n man alles, ook van mij. Ik zou dus een duidelijk overzicht maken van jullie lasten, gezamelijk en apart van elkaar en kijken hoeveel dat bij elkaar opgetelt is en dat tegenover de hypotheeklasten zetten. Daarbij dan weer kijken hoeveel jullie per persoon over houden en dan dus alles een beetje eerlijk verdelen. Grote kans dat wanneer hij de overige vaste lasten (incl boodschappen) voor rekening neemt dat jullie er samen wel uitkomen. Je vriend bouwt dan (nog) niets op zonder die hypotheek, maar dat is iets wat je in de toekomst dan naar kan gaan kijken.
Ik zou hoe dan ook samen gaan rekenen en kijken wat het eerlijkst verdeeld voor jullie.
Let's discover the world together.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 31 Okt 2017 20:37

Re: Samenwonen - financiën

Ik ben ook bij mijn vriend ingetrokken in zijn koopwoning. Ik betaal naar rato mee aan de hypotheekrente, de aflossing komt geheel voor zijn rekening. Wonen kost geld en ik vind dat wij het op deze manier netjes verdeeld hebben.
03/2019
11/2020
<<

Anoniem239

Bericht 31 Okt 2017 20:40

Re: Samenwonen - financiën

Kunnen jullie niet alle vaste lasten bij elkaar optellen en zorgen dat ieder 50% bijdraagt financieel?
<<

Anoniem281

Bericht 31 Okt 2017 20:41

Re: Samenwonen - financiën

Oh ik ben trouwens ook bij mijn man ingetrokken, in zijn koopwoning, maar heb niks bijzonders betaald. Ik betaalde m'n eigen dingen en hij zijn dingen en verder betaalde ik wel de boodschappen en de leuke dingen. En binnen no time hebben gewoon alles op één hoop gegooid, eigenlijk.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 31 Okt 2017 20:45

Re: Samenwonen - financiën

Huur aan hem vragen lijkt me helemaal niet onredelijk. Nu heeft hij ook woonlasten en op zich is er niks mis mee om mee te betalen aan dat dak boven je hoofd. Hij bouwt niks op, maar als hij huurt doet hij dat ook niet. Bovendien loop jij het risico op restschuld, dat je iets opbouwt is niet gegarandeerd. Zo kun je het ook zien; jij alle risico, of dit nou positief of negatief uitvalt. Hij een relatief lage huur, maar geen enkel financieel risico.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 31 Okt 2017 20:50

Re: Samenwonen - financiën

Als mijn vriend en ik gaan samenwonen, zal ik naar rato mee gaan betalen aan de hypotheekrente (zie het als een soort huur), en zal de hypotheek zelf door hem gewoon betaald worden. De rest zullen we naar rato verdelen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 31 Okt 2017 20:58

Re: Samenwonen - financiën

Toen ik bij mijn man in zijn koopappartement ging wonen betaalde ik ook niet mee aan zijn hypotheek.
Ik betaalde gas, water, licht en de boodschappen. Dat was ongeveer gelijk aan zijn hypotheek.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 31 Okt 2017 20:59

Re: Samenwonen - financiën

Ik heb totaal geen ervaring hiermee maar als ik het verhaal zo lees willen jullie zorgen dat jullie allebei ongeveer evenveel kwijt en dat de hypotheeklasten voor jou zijn. Volgens mij moet je dan alle kosten die jullie hebben bij elkaar optellen, door twee delen en dan kijken welk deel de hypotheek kosten zijn en dan weet jij wat je nog bij moet betalen.

Bijvoorbeeld alles bij elkaar opgeteld zijn jullie vaste lasten €1750, dat betekent €875 per persoon. Daarvan betaal jij €800 aan de hypotheek, dat betekent dan dat jij nog €75 aan de overige vaste lasten betaald en je vriend de rest. Dan heb je het volgens mij 50/50 verdeeld.
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 13:50

Bericht 31 Okt 2017 21:39

Re: Samenwonen - financiën

Aflossing en hypotheekrente uit elkaar halen hebben we nog niet aan gedacht, dat zou nog wel eens een oplossing kunnen zijn. Dan is alles wat ik betaal aan aflossing natuurlijk wel echt voor mezelf. Op die manier zijn de vaste lasten ook niet helemaal 50/50 verdeeld, maar op deze manier houd ik wel genoeg over om nog wat te sparen en eventueel een grotere uitgave te doen.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 31 Okt 2017 21:46

Re: Samenwonen - financiën

Het zou ook niet eerlijk zijn als de vaste lasten wél 50/50 zijn, want jij betaald immers je huis af en hij heeft na 20 jaar mee betalen nergens recht op. Dus ik zou kijken naar alle vaste lasten als boodschappen etc, deze delen, de hypotheekrente delen en de hypotheek komt er bij jou nog bovenop.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 31 Okt 2017 23:33

Re: Samenwonen - financiën

Mijn ex en ik hadden een vergelijkbare situatie. Ik trok bij hem en in hij had een koophuis. Wij hebben toen de keuze gemaakt dat hij alle vasten laten zou blijven betalen ( een deel werd ook betaald door zijn zaaak aangezien hij kantoor in huis had). Op onze gemeenschappelijke rekeningen maakte ik 600 per maand over en hij 100. Daarvan werden alle gemeenschappelijke uitgaven gedaan voor ons en zijn dochter qua eten etc. Was het op, dan stortte we beide evenveel bij.
Van die 700 per maand deden we boodschappen, gingen we uit eten en kochten we spullen voor in huis die nodig waren.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 31 Okt 2017 23:45

Re: Samenwonen - financiën

Ik zou alle boodschappen, vaste lasten et cetera gewoon 50/50 betalen en hem de helft van de rente laten betalen, of gewoon een bepaald bedrag aan huur. Als je het zo gaat verdelen dat je allebei nagenoeg hetzelfde betaalt (bijvoorbeeld als hij alle vaste lasten en boodschappen betaalt) dan betaalt hij indirect gewoon mee aan de hypotheek. Ik vind het wel logisch dat hij iets van woonlasten betaalt, dat zou hij normaal ook moeten, maar wel minder dan de helft - en in totaal betaalt hij dan dus ook minder dan de helft.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 01 Nov 2017 00:47

Re: Samenwonen - financiën

Ik zou hem ook gewoon 'huur' laten betalen. Alles op 1 hoop, delen door 2 en dit op een gezamelijke rekening storten waar jij dan je hypotheek vanaf kunt halen en de rest is voor de overige vaste lasten. Dat hij geen recht heeft op het huis is logisch, jullie gaan net samenwonen. Hij betaalde ook huur in zijn oude huis dus dat veranderd niet en jullie kunnen dat allemaal ooit wel veranderen. Ik zou zeker 50/50 doen, dat is wel zo eerlijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Nov 2017 07:34

Re: Samenwonen - financiën

Susan schreef:Ik zou alle boodschappen, vaste lasten et cetera gewoon 50/50 betalen en hem de helft van de rente laten betalen, of gewoon een bepaald bedrag aan huur. Als je het zo gaat verdelen dat je allebei nagenoeg hetzelfde betaalt (bijvoorbeeld als hij alle vaste lasten en boodschappen betaalt) dan betaalt hij indirect gewoon mee aan de hypotheek. Ik vind het wel logisch dat hij iets van woonlasten betaalt, dat zou hij normaal ook moeten, maar wel minder dan de helft - en in totaal betaalt hij dan dus ook minder dan de helft.


Dit inderdaad. Methodes als ‘ik betaal de hypotheek en hij de boodschappen’ zijn in mijn ogen zinloos, geld is geld en in welk potje het verdwijnt maakt niet uit, het gaat om de verdeling. De eerlijkste oplossing is m.i. dat jij de aflossing betaalt en de overige lasten naar rato.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 01 Nov 2017 09:06

Re: Samenwonen - financiën

Ik zou alles, behalve hypotheek, 50/50 doen + vriend een bedrag aan 'huur' laten betalen. Dan gaan jullie er allebei op voorruit.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers