Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koken zonder pakjes.

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Nov 2013 16:22

Re: Koken zonder pakjes.

Wat ik doe als ik weinig tijd heb is gezeefde tomaat gebruiken en dan steeds een klein beetje toevoegen in plaats van alles in één keer. Dus een scheutje in de pan, wachten tot dat redelijk ingekookt is, dan weer een scheutje erbij, enzovoort. Dan is de saus ook wat steviger.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Nov 2013 16:35

Re: Koken zonder pakjes.

Ik gebruik als ik snel wil inderdaad ook tomatenblokjes en bind de saus dan gewoon met wat bloem, dan is hij ook dik.

Maar het lekkerst is bolognaise saus maken met wortel en bleekselderij o.a. en dan de tomaat erbij en dat een uur laten pruttelen. Dat doe ik dus in het weekend of op mijn vrije dag en dan maak ik gewoon 4 porties in 1 keer. Dat vries ik in en dat eten we dan een keer met gekookte pasta erbij of ik maak er lasagne van met nog andere groenten er door heen en mijn man eet het ook graag met een chiabatta erbij bijvoorbeeld. Ideaal voor na een lange werkdag en echt veel lekkerder dan kant en klaar!

Tomatenpuree moet je echt even mee bakken, vaak gooi ik eerst ui in de pan, dat bak ik even aan en daarna de tomatenpuree meebakken, op die manier ontzuur je het.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 01 Nov 2013 16:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 01 Nov 2013 16:38

Re: Koken zonder pakjes.

Bedankt voor de tips. Ik doe het er inderdaad te laat bij dan. Het moet dus echt even goed mee bakken.

Is er een reden dat je de tomatenblokjes zo lang laat inkoken Minoessepoes?
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Nov 2013 16:43

Re: Koken zonder pakjes.

Ik hou echt niet van wortel door de pastasaus, dus dat zou ik dan sowieso weglaten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Nov 2013 16:46

Re: Koken zonder pakjes.

Over het algemeen kook ik het ook zo lang om de smaken lekker door elkaar te laten trekken. En de saus wordt ook dikker doordat er wat vocht verdampt.

Bij een bolognaise saus bijvoorbeeld, dan fruit ik een ui, daar gaat tomatenpuree bij, knoflook, vervolgens wortel ( in hele kleine blokjes) en bleekselderij, wat spekjes, en gehakt wat ik rul en daarna dus pas de tomaat/ tomatenblokjes, bouillonblokje met wat water en rode wijn, als je dat een uurtje laat pruttelen is de wortel bijvoorbeeld helemaal zacht en zijn de smaken helemaal door elkaar heen getrokken ook is de saus dan mooi qua dikte. Je proeft niet specifiek wortel of bleekselderij terug maar het is 1 smaak. Verse kruiden voeg ik als laatste toe.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Nov 2013 16:48

Re: Koken zonder pakjes.

Ik vind wortel overigens ook niet lekker als je het echt specifiek terug vind in sauzen. Dus een zak wokgroenten met stukken wortel even kort in een saus warm laten worden vind ik niet lekker.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem 3

Bericht 01 Nov 2013 17:00

Re: Koken zonder pakjes.

Weet iemand hier hoe je goed zelf babi pangang (marineren van het vlees + saus) kunt maken?
Dat is een van de weinige dingen die ik nog wel in pakje koop, omdat ik het zelf niet goed voor elkaar krijg..
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Nov 2013 17:02

Re: Koken zonder pakjes.

Mijn ouders hebben elk een eigen recept voor Babi Pangang, het lijkt ook totaal niet op elkaar maar het is allebei lekker. Ik zal beide recepten eens vragen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem 3

Bericht 01 Nov 2013 17:03

Re: Koken zonder pakjes.

Dat zou fijn zijn Susan, ben benieuwd!
<<

Anoniem12

Bericht 01 Nov 2013 17:11

Re: Koken zonder pakjes.

Believe schreef:Dat zou fijn zijn Susan, ben benieuwd!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik krijg van m`n schoonmoeder binnenkort ook nog lekkere Indische recepten.
<<

Anoniem273

Bericht 02 Nov 2013 13:12

Re: Koken zonder pakjes.

Rush schreef:
Aziraphale schreef:Ik gebruik eigenlijk nooit pakjes, alleen heel soms Duijvis dipsaus omdat ik die zo lekker vind.
Lasagne maak ik met tomatenblokjes uit blik en puree. Echt meer dan een uur laten koken, heerlijk. En de puree eerst hard aanbakken in een koekenpan met wat olijfolie totdat de zurige lucht weg is.

Ik lees dit soort dingen heel vaak in recepten, maar ik heb door de week echt geen tijd om meer dan een uur in de keuken te staan.


Ik maak dit dan op een vrije dag of in het weekend en dan vriezen we de andere helft in. :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 02 Nov 2013 13:22

Re: Koken zonder pakjes.

minoessepoes schreef:Ik vind wortel overigens ook niet lekker als je het echt specifiek terug vind in sauzen. Dus een zak wokgroenten met stukken wortel even kort in een saus warm laten worden vind ik niet lekker.


Ik kocht vroeger altijd kant en klare pastasaus en in sommige merken zit wortel, in sommige niet. Ik proefde dat altijd meteen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers