Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bieden op een huis - en nu?

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Okt 2017 10:44

Bieden op een huis - en nu?

Wij hebben afgelopen week een heel leuk huis bezichtigd. We hebben er even over nagedacht en we willen gaan bieden. Hoeveel we willen bieden weten we ook.
Hoe pakken we dit nu verder aan? Kunnen we ons bod naar de makelaar mailen? En hoe formuleer je dit en ook de voorwaarden? Heeft iemand misschien een tip voor een standaardmail die we dan naar onze wensen kunnen aanpassen oid? Of een website waar dit duidelijk uitgelegd wordt?
We zijn (nog) niet zo thuis in deze wereld haha.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 21 Okt 2017 11:27

Re: Bieden op een huis - en nu?

Mail is prima! Ik heb onze bieding op de tablet staan. Ik post 'm straks even.
L2014 & H2017
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Okt 2017 12:00

Re: Bieden op een huis - en nu?

Fijn! Ik vind het met dit soort dingen wel prettig om een voorbeeld te hebben! En ik kan natuurlijk googelen, maar echte ervaringen vind ik ook fijn.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 21 Okt 2017 12:27

Re: Bieden op een huis - en nu?

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... erhandelen

Denk vooral goed na over de ontbindende voorwaarden, is erg belangerijk!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 22 Okt 2017 09:18

Re: Bieden op een huis - en nu?

Allereerst nogmaals bedankt voor de snelle beschikbaarheid voor het bezichtigen van de woning. Op basis van de bezichtigingen hebben wij besloten om een bod te doen op het woonhuis gelegen aan de xxx.

Ons bod is tot stand gekomen op basis van de staat van het huis en aanvullende kosten/investeringen die wij na aankoop verwachten m.b.t.:

Vervangen ramen
Vervangen keuken
Vervangen badkamer
Vervangen/verbeteren elektra
Vervangen/verbeteren (CV) buizensysteem
Opruimen van tuinaanzicht (beiden zijden) en plaatsen van nieuwe schutting
Andere reparaties, bv. deur externe berging

Wij verwachten nog een overzicht van het algemeen onderhoud c.q. de recente reparaties die hebben plaatsgevonden.

Het bod is een openingsbod en bedraagt € Xxx kosten koper (zegge Xxx euro), onder de volgende voorwaarden:

Voorbehoud financiering voor 100% van de koopsom gedurende 6-8 weken na ter hand stellen koopovereenkomst.
Waarborgsom 10% van de koopsom (dit is ook mogelijk door middel van een bankgarantie) 6-8 weken na ter hand stellen koopovereenkomst.
Oplevering: Xxx
Uit de bouwtechnische keuring, die de koper zo spoedig mogelijk laat uitvoeren en bijvoorkeur voor/in de bedenkinstijd, blijken: geen direct noodzakelijke voorzieningen groter dan € xxx, of de verkoper voorziet hierin voordat de koop gesloten wordt.
Het kunnen treffen van voorbereidingen voor verbouwing, bv inmeten keuken, door middel van toegang tot de woning voor de opleverdatum.
Levering ontruimd, vrij van huur en andere gebruiksrechten en aanspraken wegens huurbescherming.
Geldigheid van bod: t/m vrijdag 8 april 17:00

Voor eventuele vragen kunt u mij bereiken via onderstaand emailadres.

In vertrouwen u hiermee naar voldoening te hebben geïnformeerd.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 22 Okt 2017 09:22

Re: Bieden op een huis - en nu?

Zie hierboven. Wij kochten een woning van een huurcorporatie, maar die voorwaarde van huren kan ook op een particuliere woning van toepassing zijn natuurlijk. . Ik heb het ook naar voorbeeld van.
L2014 & H2017
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 22 Okt 2017 11:30

Re: Bieden op een huis - en nu?

Inderdaad via mail, maar je hebt kans dat de makelaar je op belt met een tegenbod (je nummer hebben ze vast vanwege de bezichtiging) om zo ook een beetje achter je emoties te komen. Mocht de markt nog niet overspannen zijn dan ik max 10% onder de vraagprijs om uiteindelijk rond de 5% onder de vraagprijs uit te komen. Al weet ik niet of dat met de huidige markt buiten de randstad nog reëel is.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 22 Okt 2017 11:43

Re: Bieden op een huis - en nu?

Fred schreef:Inderdaad via mail, maar je hebt kans dat de makelaar je op belt met een tegenbod (je nummer hebben ze vast vanwege de bezichtiging) om zo ook een beetje achter je emoties te komen. Mocht de markt nog niet overspannen zijn dan ik max 10% onder de vraagprijs om uiteindelijk rond de 5% onder de vraagprijs uit te komen. Al weet ik niet of dat met de huidige markt buiten de randstad nog reëel is.


Dat is van zoveel factoren afhankelijk dat je dat echt niet zo kunt zeggen hoor.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Okt 2017 12:04

Re: Bieden op een huis - en nu?

Bedankt voor het voorbeeld Fiederilsje! Heel fijn dat je dat wilt delen.
We gaan inderdaad onder de vraagprijs bieden, zo'n 10 procent eronder. We weten namelijk dat er 'gezonde onderhandelingsruimte' is en we weten wat zij er zelf voor hebben betaald een paar jaar geleden. We verwachten eigenlijk niet dat ze meteen akkoord zullen gaan met het openingsbod (en zowel dan is dat natuurlijk mooi meegenomen) maar hopen ergens in het midden uit te komen, maar dus in ieder geval onder de vraagprijs.
Hier is de woningmarkt trouwens heel wisselend, hangt echt van heel veel factoren af hoe snel het gaat en voor welke prijs inderdaad.
Maar dit (ons bod etc.) hebben we allemaal heel goed in beeld voor onszelf hoor. Het ging ons er meer om hoe dit praktisch werkt, en hoe formuleerje die mail etc. Dus als iemand anders nog een voorbeeld wil delen of een handige website weet dan hoor ik het graag.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 22 Okt 2017 12:46

Re: Bieden op een huis - en nu?

Wij hebben ons bod mondeling uitgebracht, met minder uitgebreide ontbindende voorwaarden. Ik vind dat wel een mooie voorbeeld email.

Succes met bieden, hopelijk komen jullie er samen uit!
<<

Anoniem298

Bericht 22 Okt 2017 12:53

Re: Bieden op een huis - en nu?

Wat een nette mail, Fiederilsje! Ik dacht eraan mondeling te bieden, zeker met de huidige huizengekte, maar met zo'n mail staat alles direct zwart op wit en dat is ook echt verstandig.

Wij hebben toch nog een ander huis op het oog, het staat volgens mij al 3 jaar te koop, is ook al (flink) in prijs gezakt. Vorig jaar was de vraagprijs €14.000 gezakt en nu staat ie weer voor de eerdere vraagprijs (dus die €14.000 er weer bij). Stel dat we zouden bieden, zou een bod van 10% onder de huidige vraagprijs dan acceptabel zijn?
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 22 Okt 2017 14:25

Re: Bieden op een huis - en nu?

Hoe en onder welke voorwaarden je biedt is denk ik ook afhankelijk van de omgeving waar je een huis koopt en of er meerdere gegadigden zijn.

Ik zou het wel altijd per mail/brief doen zodat het duidelijk aangegeven is en daar geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Ik heb gisteren mijn bod eerst per mail gestuurd (direct na de bezichtiging) en daarna de makelaar gebeld dat ik per mail een bod heb gedaan waardoor hij het is gaan lezen en de verkopers op de hoogte heeft gebracht en een uur later belde hij mij terug dat het bod geaccepteerd was.
Ik had niet zoveel voorwaarden (98% financiering en bouwkundige keuring waaruit blijkt dat we niet meer dan 2000,- moeten investeren aan direct noodzakelijk onderhoud).

Begin vd week ons eigen huis verkocht en kreeg ook biedingen per sms, daar ben ik niet op in gegaan. We hebben meerdere biedingen gehad en degenen die het echt graag wilden hebben hebben de bouwkundige keuring allemaal (7 of 8 biedingen) achterwege gelaten wat ik een voordeel vond, niet dat ik verwachte dat er wat mis is maar je weet het nooit.
Wanneer je een woning echt graag wil kopen en er zijn meerdere geinteresseerden, dan zou ik als je die mogelijkheid hebt je voorwaarden zo beperkt mogelijk houden. (Zou ik niet bij een woning uit 1900 doen die niet heel erg ruim onder je maximale budget ligt natuurlijk).
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 22 Okt 2017 19:03

Re: Bieden op een huis - en nu?

Jet schreef:Wat een nette mail, Fiederilsje! Ik dacht eraan mondeling te bieden, zeker met de huidige huizengekte, maar met zo'n mail staat alles direct zwart op wit en dat is ook echt verstandig.

Wij hebben toch nog een ander huis op het oog, het staat volgens mij al 3 jaar te koop, is ook al (flink) in prijs gezakt. Vorig jaar was de vraagprijs €14.000 gezakt en nu staat ie weer voor de eerdere vraagprijs (dus die €14.000 er weer bij). Stel dat we zouden bieden, zou een bod van 10% onder de huidige vraagprijs dan acceptabel zijn?


Dank je. Ik vond het wel fijn om het zwart op wit te hebben en vervolgens te bespreken. Ik kon zo altijd naar de mail verwijzen.

Ik zou ervoor gaan. De 'gekte' is al een tijdje aan de gang en als het nog niet verkocht is, kun je altijd een gok wagen. Je merkt vanzelf waar zij zitten qua onderhandelingsruimte. Het is een illusie om te denken dat ze nu de vraagprijs of meer kunnen ontvangen.
L2014 & H2017
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Okt 2017 20:07

Re: Bieden op een huis - en nu?

Jet, ik zou het gewoon proberen in jullie geval. Dat huis staat echt al lang te koop. Dan kun je er voor mijn gevoel echt wel wat onder gaan zitten. Maar ik heb er dus niet zo veel verstand van, haha :wink:

We hebben ons bod gemaild! Spannend! Ik houd jullie op de hoogte! :wink:
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 23 Okt 2017 08:29

Re: Bieden op een huis - en nu?

Wij hebben geboden onder voorbehoud financiering, verkoop eigen huis in Amsterdam en bouwkundige keuring en de standaard bedingen.
Daarnaast hebben we al een voorkeur voor de periode van oplevering aangegeven maar er bij gezet dat dat in overleg kon. En uiteraard het bod gedaan, kosten koper.

Je moet als je als voorbehoud bouwkundige keuring opneemt je wel realiseren dat je er echt een bedrag aan moet koppelen zoals Chaos ook gedaan heeft en dat je anders waarschijnlijk niet onder de koop uit kan als er redelijk wat kosten bij komen, maar dat je dan weer in overleg gaat met de verkopende partij. Tenminste, zo is het mij verteld.

Bij ons boden de kopers een bedrag kosten koper, zonder een enkel voorbehoud. Dat laatste omdat ze hoopte dat hun bod dan dus aantrekkelijker voor ons zou zijn, na het tekenen en de drie wettelijke dagen bedenktijd is de koop dus rond. Overigens wisten zij ook ongeveer wat wij betaald hebben voor ons appartement maar hebben een veel hoger bod gedaan. Dat lijkt me ook logisch, een bod is afhankelijk van de marktwaarde op dat moment en staat los van wat wij er ooit voor betaald hebben.

Spannend dat het bod er nu ligt, hoop dat de tegen reactie goed is voor jullie!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem298

Bericht 23 Okt 2017 11:55

Re: Bieden op een huis - en nu?

Spannend, Mizz_S! Ik ben heel benieuwd wat eruit komt voor jullie.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers