Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Solliciteren onder werktijd

<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Sep 2017 07:56

Solliciteren onder werktijd

Hoe pakken jullie dat aan? Ik werk 40 uur, kantoortijden. Dus als ik iets anders wil, betekent dat bijna altijd dat eventuele gesprekken onder werktijd plaatsvinden. Nu is het wel zo dat je werkgever je hiervoor vrij moet geven, maar toch vertel ik liever niet van te voren dat ik op zoek ben naar iets anders. Dat betekent dat ik er smoesjes voor moet verzinnen als ik eerder weg moet.
Hoe doen jullie dat?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 26 Sep 2017 08:04

Re: Solliciteren onder werktijd

Ik verzin ook altijd smoesjes, het is niet anders. Vervelend is het wel.

♥♥
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 26 Sep 2017 09:03

Re: Solliciteren onder werktijd

Bij mijn vorige werk was ik daar heel eerlijk open en mocht ik gewoon tussentijds weg.
Bij mijn huidige werk heb ik 1x intern gesolliciteerd, daar wel eerlijk over geweest, 1x extern op gesprek mogen komen (2 gesprekken) en daar heb ik toen wel smoesjes voor verzonnen. Ik vond dat wel echt heel lastig en vervelend. Vooral omdat ik vaak een drukke agenda heb en dus ook echt afspraken moet verzetten daardoor.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Sep 2017 18:18

Re: Solliciteren onder werktijd

Nemen jullie dan vrij met een smoesje pm eerder weg te gaan of neem je daar uren voor op?
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 26 Sep 2017 20:13

Re: Solliciteren onder werktijd

Een werkgever is niet verplicht je vrij te geven voor expliciet te solliciteren. Wel als ls je vanuit je werkgever wordt ontslagen of geen verlening krijgt.

Daarnaast mag de werkgever ook niet zomaar verlof weigeren, hiervoor moeten grondige redenen voor zijn.

Smoesjes verzinnen vind ik niet netjes, bijv bijzonder verlof zijn voor andere dingen bedoelt.
Normaal verlof opnemen is prim geschikt hiervoor toch? Je hoeft geen reden te geven voor opname verlof.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 26 Sep 2017 20:29

Re: Solliciteren onder werktijd

Dat je er uren voor opneemt lijkt mij logisch, of het moet een interne sollicitatie zijn. En je kan toch gewoon vrij nemen zonder dat je aangeeft waarom?
<<

Anoniem249

Bericht 26 Sep 2017 20:45

Re: Solliciteren onder werktijd

Nee niet echt netjes, maar als je in een sollicitatie procedure van 4 a 5 rondes zit kun je moeilijk maar vrij blijven nemen. Valt nogal op.
Ik geef vaak aan een octhendje of middagje thuis te werken. Naar de tandarts, mondhygieniste, fysio, dokter etc. De verwarmingsmonteur komt langs. Daarnaast als het een lange procedure is vraag ik vaak om afspraken om 08:00 uur of 17:30 uur. Dan is het net wat makkelijker te combineren met "een keer verslapen", "wat eerder weg ivm een verjaardag" of iets dergelijks.

Ik werk nu voor mezelf dus heb er gelukkig geen last meer van. Vond het ook altijd wat ongemakkelijk.
<<

Anoniem255

Bericht 15 Okt 2017 08:02

Re: Solliciteren onder werktijd

Lastig... Wij hebben het laatst zelf meegemaakt op het werk. Hij heeft op kosten van de baas diverse certificaten en aanhanger rijbewijs mogen halen terwijl hij al wist dat hij (95% zeker) weg zou gaan. Hij heeft niks gezegd (gewoon een vrije dag opgenomen). Maar toch vonden we het een vervelende situatie. We merkte al een hele tijd dat hij weinig tot geen inzet meer had en we wisten ook dat hij niet voor altijd bij ons zou blijven. Hij had een totaal andere opleiding als het werk bij ons en is daar altijd open over geweest.

Dat was echt een vreemde situatie. Komt misschien ook omdat wij met zo'n klein team werken.
Overigens snap ik het ergens ook weer wel. Iets met oude en nieuwe schoenen...
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 15 Okt 2017 08:11

Re: Solliciteren onder werktijd

Ik zou er verlofuren voor opgeven. Ook al is dat wekelijks een uur of twee ivm verschillende rondes. Misschien valt het op, misschien gaan ze dan met je in gesprek. En dan?
L2014 & H2017

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers