Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schema-topic

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2017 21:43

Schema-topic

Omdat er best veel vragen over schema's worden gesteld in het stomme vragen topic leek het me misschien handig om een algemeen schema topic te maken voor onze kinders.

Vragen over slaap- en/of voedingsschema's (en gecombineerd uiteraard) kun je hier kwijt. Ik zal zo beginnen!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2017 22:02

Re: Schema-topic

Oké, mijn verzoek tot feedback op het schema van O. (zes maanden).
Ik ben aan het stoppen met bv. Daarom wil ik 's ochtends een papfles introduceren. Ook hebben we afgelopen dagen veel gesproken met vrienden over het hebben van een strak schema met kinderen. O. is een makkelijk kind dat overal wel slaapt en we zeulen 'm overal mee naar toe. Omdat ik natuurlijk geen vaste werkdagen heb, hebben we eigenlijk ook geen vaste starttijd van de dag. Die realisatie kwam door die gesprekken met vrienden. Ik gaf toe dat ik me vaak een beetje schaam dat ik geen idee heb hoe laat ons kind slaapt, net alsof ik 'm niet goed ken of maar wat doe, maar in alle eerlijkheid wisselt het gewoon een beetje omdat het begin van de ochtend varieert van 6 uur tot 8 uur bijv met uitschieters beide kanten op. Ik ben best wel go with the flow met hem. Daar wil ik dus eigenlijk verandering in gaan brengen in de hoop dat er wat meer structuur komt. Ik houd me goed aan het slapen, voeden, spelen, slapen schema (maar dus steeds op ander tijdstip) en zie het goed aan hem wanneer hij moet wordt. Hij valt (meestal) goed zelfstandig in slaap.

Ik wil gaan werken naar een schema wat dus bij een 6 a 7 maanden oud kind past. Ik ben hier echter niet goed in, hoe goed ik alles ook qua voeding in een app bijhoud. Die houvast heb ik echt nodig, zeker zolang ik geen vaste tijden heb, anders vergeet ik het omdat ik dus te veel 'go with the flow' mentaliteit heb en geen vast ritme, al krijgt hij nu natuurlijk wel elke 3 uur een fles, dat sowieso. Het duizelt me al als ik bedenk hoe laat ik wat moet doen. Iemand die me kan helpen bij het samenstellen van een goed schema?

Wat ik erin wil verwerken:
Dag beginnen om 7 uur met een papfles
Fruithap ergens in de ochtend.
Melkflessen als hoofdvoeding
Groentenhap in de avond (rond 17 a 18u)
Laatste fles rond 19.30 a 20.00, geen dream feed oid meer nodig.

Vragen:

Moet een kind van die leeftijd nog elke drie uur een melkfles? Of schuift dat wat op met de fruit- en groentenhap?

Wat doe je (zonder borstvoeding) ałs een kind 's nachts wakker wordt? Fles geven? Eerst proberen met speen te sussen? Het komt niet vaak meer voor, maar tot nu toe gaf ik 'm dan wel een slokje aan de borst.

Kan iemand meedenken met een prettig schema? Ik ben hier niet zo goed in. Feedback is welkom! Alvast bedankt!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem236

Bericht 14 Okt 2017 22:16

Re: Schema-topic

Als jullie kind zo easy going is, waarom wil je hem dan in een strak schema? Lijkt mij juist heerlijk die vrijheid die het geeft. Enige schema dat hier nog geldt met een tweejarige is dat hij s middags moet slapen in zijn eigen bed, wat haf ik het fijn gevonden als dat ook gewoon in de wagen zou kunnen. Ben blij als dat slaapje eraf is.

Een kind van 6 maanden die s nachts wakker wordt maar eerder wel nachten zonder voeding sliep zou ik eerst proberen te troosten, wat aaien, speen geven en als dat niet helpt een klein beetje melk, 60 aanmaken ofzo

Hoe het met de flestijden zit weet ik niet, maar dat ging bij ons echt vanzelf van 3 naar 4 uur ertussen. Ik geloof wel al eerder dan 6 maanden, zal vast in combi met fruit eten zijn gegaan.
Volgens mij was het hier rond de 6/7 mnd;
Half 8 fles
10 uur fruit
Half 12 fles
Half 4 fles
5 uur groenten hap
Half 8 fles en dan doorslapen
Maar ik heb ze nooit wakker gemaakt in de ochtend, tenzij ik moest werken. En als ze dan de fles een uur later kregen verschoof het allemaal vanzelf en eindigde de dag alsnog om half 8
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 14 Okt 2017 22:28

Re: Schema-topic

Heel veel zul je aan mij niet hebben, want R doet over het algemeen niet aan schema's. Maar hij drinkt al heel lang niet meer om de 3 uur een fles, vaak zit er 4 a 4,5 uur tussen, hij geeft zelf aan wanneer hij wil drinken. Geeft O echt om de 3 uur aan dat hij wil drinken?

Ik heb het overigens een hele tijd wel geprobeerd hoor, om een goed ritme te krijgen. Vaak wordt R tussen 06:00 en 07:00 wakker voor de eerste fles. Daarna sliepen we nog tot 08:30 en rond 09:00 / 09:30 at hij fruit. Rond 10:00 / 10:30 fles, 11:30 slapen (45 minuten maar) +- 14:00 fles, +-15:00 slapen (45 minuten) 16:30 groente en 18:00 / 19:00 fles en weer slapen.

De laatste week is het alleen weer wat rommelig, maar hij heeft nu ook weer last van een doorkomend tandje.

Ontzettend weinig slaap dus overdag, maar hij is wel non stop vrolijk en actief en slaapt 's nachts ontzettend goed, dus eigenlijk vinden we het wel prima. Soms slaapt hij trouwens wel langer hoor overdag. Heerlijk is dat want dan heb ik de tijd voor het huishouden of om even rustig te chillen.

Pap vergeet ik trouwens vaak te geven, misschien moet ik dat eens in de ochtend als eerste fles gaan geven ipv later op de dag met de lepel. Zal eens zoeken naar een papspeen!
10.04.17
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 14 Okt 2017 22:31

Re: Schema-topic

Ik ben het eigenlijk wel met Lotus eens, waarom een strak ritme wanneer dit gewoon goed werkt voor jullie?
Zodat je per dag zo goed als weet waar je aan toe bent?

Zelf heb ik die behoeft niet, maar jij bent natuurlijk wat meer van het plannen dus ik kan mij voorstellen dat dat een reden kan zijn.
10.04.17
<<

Anoniem245

Bericht 14 Okt 2017 22:38

Re: Schema-topic

Ik zou dan elke dag ongeveer hetzelfde doen maar hem niet in een schema gaan forceren. Ik denk dat dat uiteindelijk alleen maar tegen je gaat werken.
Elke dag om ongeveer dezelfde tijd (ik zou dan een uur speling bewaren) de eerste en laatste voeding maar verder beetje blijven laten gaan. Ik had ook een O. (ooit, 11 jaar geleden) en dat liep vanzelf. Dus dat schema wat je in je OP hebt zou ik dan aanhouden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2017 22:39

Re: Schema-topic

Dank jullie wel!
Om jullie vraag waarom te beantwoorden: Ik denk dat iets meer regelmaat ons eigenlijk wel goed zal doen. Voorspelbaarheid en regelmaat is toch goed voor kindjes? En voor ouders (zoals ik) ook een goede houvast denk ik. Ik zit natuurlijk niet in een vast stramien van elke dag opstaan op een vast tijdstip ivm werk, maar misschien zou wat meer regelmaat wel goed zijn. Jij hebt dat misschien ook niet perse hè Saga, ivm jouw werk, lukt dat een beetje met R?
Die vriendin gaf ook aan dat zij haar dochter óók in het weekend en vrije dagen rond 7 uur wakker maakte. Daardoor had ze geen uitschieters naar later meer maar ook veel minder vroege uitschieters.
Anderzijds ben ik inderdaad ook heel blij met een makkelijk kind dat overal wel slaapt maar ik vind het ook intussen wel lastig worden dat ik het eigenlijk niet kan inschatten wanneer hij slaapt ivm met afspraken. Hij volgt z'n schema nu echt afhankelijk vanaf wanneer hij wakker wordt. Vandaag was dat toevallig 9.15 dat hij wakker werd (Spaans kind haha) maar morgenochtend kan het evengoed ineens 6 uur zijn. Dus daarom zo'n beetje. Maar misschien is dit alles helemaal niet nodig hoor. En het blijft onvoorspelbaar, een kind, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar beetje op vaste tijden is misschien wel goed?
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 14 Okt 2017 22:46

Re: Schema-topic

Bij O verschillen de tijden inderdaad veel meet dan bij R, dat maakt het wel lastiger natuurlijk.
Ik hoef inderdaad nooit een wekker te zetten wanneer ik moet werken, heerlijk! Meestal gaan wij nu rond 08:30 uit bed, maar dat komt wel echt omdat R al een hele tijd aangeeft dat hij dan zijn dag wil beginnen.
Ik zou trouwens ontzettend graag eens uit willen slapen tot 09:15, dus dat wordt een reisje Spanje boeken begrijp ik? :^^:
10.04.17
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2017 22:50

Re: Schema-topic

Haha. O. krijgt ook een tandje en is koortsig dus ben bang dat het eigenlijk daaraan te wijten is.
Lekker joh, dat je meestal de dag rustig kunt beginnen.
Oh ja en O wordt idd wel onrustig en ik merk aan 'm dat ie op een gegeven moment weer een fles wil. Huilen om eten doet ie eigenlijk nooit (oké zelden, zoals na de lente Mama's meeting toen ik bij tankstation acuut moest stoppen voor een fles haha) maar ik merk het wel aan 'm. Nu schuif ik het wel iets meer op richting de vier uur omdat de fruit- en groentenhap steeds groter worden. Dat is nog beetje gepuzzel. Hij krijgt gemiddeld 4 flessen per dag van 200 ml.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem231

Bericht 15 Okt 2017 04:14

Re: Schema-topic

Dochter wordt al maanden (ook rond 6 mnd) rond half 9 wakker. Ooit ook later 9.15 een keer (toen heb ik haar wakker gemaakt, vond het laat genoeg). Dagen dat zoon naar de psz moet, staat ze eerder op maar gaat ze weer eerder slapen.
Je hoeft geen strak ritme te hebben, je kunt ook af en toe wat sturen. Slaapt ze uit, ga ik rommelen boven. Wordt ze vanzelf wakker.
Het eten gaat op hetzelfde tijdstip als ons. Dus ga ik met zoon een stuk fruit eten, dan krijgt dochter dat ook. Slaapt ze, dan niet. Zodra ze wakker wordt, bied ik wat vocht aan.

Ze hebben een moment dat ze's nachts opeens wakker worden. Ik ging dan niet meteen kijken want dan wordt het erger. Vaak vallen ze snel weer in slaap. Als het heel erg was, of lang duurt, ging ik wel even kijken. Even troosten en dan terugleggen maar dan huilen ze weer even. Dus het beste werkte hier (bij beide kinderen) even wachten.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 15 Okt 2017 06:21

Re: Schema-topic

Ik denk dat ik zou proberen de avondbedtijd elke avond rond zelfde tijd te laten zijn (speling van halfuur vroeger-half uur later). Dan wordt ie s ochtends ook vanzelf wat meer rond dezelfde tijd wakker, al vind ik t ook niet gek dat daar wat speling in zit en t ene dag een uurtje vroeger/later is dan andere dag. Ik zou m s ochtends niet wakker maken als dat niet hoeft hoor, ik denk dat je alsnog wel structuur/ritme kan hebben zonder dat strikt alles op dezelfde tijd moet. Je structuur is dan “altijd beginnen met een papfles” of dat nou om 7u of 8u is. Als ie echt heel vroeg wakker is zou je bijvoorbeeld eerst even halfuurtje kunnen spelen en dan de papfles (als ie dat accepteert). Dat soort kleine dingetjes zou ik t bij houden, anders wordt t zo geforceerd en dat werkt uiteindelijk toch niet (denk ik). Naarmate ie ouder wordt komt dat ook vanzelf wel hoor. Toen m’n dochter nog maar 2 slaapjes per dag had werd t al overzichtelijker (ergens tussen 9-11 weer naar bed brengen en ergens tussen 2-4 nog een keer, nog steeds niet elke dag
exact zelfde tijden dus) en toen ze er nog 1 had, was t op gegeven moment “na de lunch gaat ze naar bed” en heb je daarmee je voorspelbaarheid wel te pakken ;)

Ik zou overigens als ik thuis zou zijn denk ik voor mezelf wel meer een ritme qua opstaan aanhouden. Dus gewoon zelf wel elke dag een wekker/ uiterlijke opstaan tijd. Of samen met je man opstaan, zodat je samen kan ontbijten bijvoorbeeld. Best kans dat O dan op gegeven moment ook wakker gaat worden door de vaste ‘huisgeluiden’ rond die tijd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Okt 2017 06:56

Re: Schema-topic

Oké fijn om te weten dat er meer mensen zijn die niet echt exact stipt zijn met de tijden. Fijn ook om te weten dat wat ik doe ook als structuur gezien kan worden.
Pollepel, ik ging een paar maanden geleden inderdaad bij elk geluidje 's nachts eruit. Intussen hoor ik wel of hij slechts even wakker wordt en zelf weer in slaap valt of dat hij echt wakker is en mij nodig heeft. Alleen wist ik niet of je dan ook een fles aan kan bieden omdat ik voorheen dan altijd de borst gaf.

SophieZMY, ik probeer wanneer hij wakker is al inderdaad met m'n man mee te ontbijten zodat we toch een soort ontbijt ritme hebben als gezin. Dat ga ik maar blijven proberen.

Onze avonden zijn chaotisch omdat de ene avond m'n man sport en we pas om 8 uur a half 9 eten (zelf) en de andere avond kan het allemaal wat eerder. Maar ik ga eens in de gaten houden of we O niet op een redelijk vast tijdstip op bed kunnen leggen dan.
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 15 Okt 2017 07:35

Re: Schema-topic

Wij hebben ook een ongeveer ritme. Smorgens komt ze tussen 6:30u en 7:45u ik probeer dan altijd of ze nog even wilt slapen zo niet dan gaan we naar beneden om te spelen. Rond 11u eet ze weer, soms 10u. Dan gaan we op pad en gaat ze tussen 12u en 12:30u naar bed. Tussen 14u en 15u dan weer een fles en tussen 16u en 16:30u naar bed. Om 17:30u haal ik haar eruit en dan krijgt ze rond 18u haar hapjes en meestal moeten we dan de fles naar 18:30u rekken met bijvoorbeeld tv kijken. Na die fles gaat ze dan naar bed.
Ik wil nu proberen om in de ochtend fruit te geven maar daar slaapt ze nog te wisselvallig voor dus misschien dat ik fruit wel tussen 11u en 12:30u ga geven.

Als ze een dag echt slecht slaapt dan geven we weleens een fles behoorlijk eerder zodat ze even goed door kan slapen. Ze vertikt het anders ook om te gaan slapen, ws omdat ze dan een soort van wilt clusteren.
Volg je gevoel en O maar probeer wel een richtlijn te hebben. Dat geeft hier iig veel rust. We weten allemaal waar we ongeveer aan toe zijn en er zijn minder verrassingsdagen. Als ze bijvoorbeeld smorgens weinig eet en om 9:30u honger heeft dan maak ik haar om 11u weer wakker voor een fles. Die eet ze dan natuurlijk ook slecht maar zo kom ik wel terug in dr normale ritme en 2x slecht eten staat gelijk aan 1x goed maar E is niet zo'n geweldige drinker zoals je weet. (al gaat het beter nu de fles van 22u er af is)
Oh en als ze snachts jammert dan is vaak de speen al voldoende en zo niet dan krijgt ze een klein flesje. Ik zou denk ik idd de avonden een beetje op vaste tijden doen. Dan zal het overdag wellicht ook wat meer ritme krijgen.
30-04-2017
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 15 Okt 2017 07:57

Re: Schema-topic

Marin, ritme en regelmaat hoeft niet in tijd te zitten. Door steeds dezelfde volgorde en hetzelfde ritueel aan te houden creëer je ook ritme en regelmaat.
Hier is er nog steeds geen zinnig woord te zeggen over het ritme van S. De ene ochtend slaapt ze tot 8 uur en dan de volgende dag is het weer half 6.
Ze krijgt eten als ze honger heeft en gaat slapen als ze moe is. Beiden geeft ze al heel lang heel duidelijk aan en ze laat zich daarin ook niet forceren.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 15 Okt 2017 09:55

Re: Schema-topic

Jee Marin slaapt O al soms klokje rond als je hem de laatste fles om 20.00 geeft? Lekker hoor
Wij deden dit met 6/7 maand:

6.00 a 6.30 fles
09.00 fruit en daarna naar bed tot ongeveer 11.00
11.30 fles en dan samen naar het dorp/boodschappen
12.30 stukjes brood, daarna bed
15.00 a 15.30 fles
17.30 groentehapje en dan naar bed
20.30 wakker maken laatste fles. Vaak sliep hij dan tot 4.30. Om vervolgens nog uur te teuten en daarna weer eventjes in slaap te vallen.
2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 15 Okt 2017 14:11

Re: Schema-topic

Ik wilde hetzelfde typen als fiwen. Ik wilde ook graag regelmaat in tijdstippen, maar M laat zich gewoon niet in een strak schema stoppen, dus ik heb het los gelaten. Het enige dat ik wel een beetje aanhoud is een eetschema, maar dan in de vorm van ontbijt-tussendoortje-lunch-tussendoortje-avondeten-laatste fles. M geeft namelijk amper aan als ze honger heeft. Qua slapen is het gewoon naar bed als ze moe is. Maar haar slaapjes variëren in lengte van een half uur tot ruim 2 uur (incidentele uitschieter naar 3 uur) en ik maak haar niet wakker omdat ze per se zo laat iets moet eten. Dan schuift alles weer een stukje op.

Rond de 6 maanden ging hier de ochtendfles (het ochtend tussendoortje) er vanaf. Ze begon goed fruit te eten, ik gaf er dan soms nog een klein flesje melk bij, maar daar liet ze steeds meer van staan. Nu drinkt ze soms wat water of verdunde diksap erbij.
Als ontbijt krijgt ze pas sinds een paar dagen een papfles, eerder had ze aan melk alleen genoeg blijkbaar. Ze heeft tot 10 maanden nog bij mij gedronken aan de borst in de ochtend, daarna een fles en nu dus pas pap.

Ik zou ervan genieten dat je zo'n makkelijk kind hebt! Doordat de slaapjes hier zo variëren, vind ik het lastiger om haar overal mee naartoe te slepen, ze slaapt namelijk slecht in de wagen en de auto. En als ze echt moe wordt , wordt ze ook irritant :smile:
december 2016
juli 2019
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 15 Okt 2017 15:02

Re: Schema-topic

J. doet het goed op een schema, dus houden we dat ook aan. Slaapjes zijn op verzoek, maar er zit wel een soort van regelmaat in merken we. Qua voeding wijken we maximaal een half uur af, tenzij ze slaapt, dan wachten we tot ze uit zichzelf wakker wordt. Ze is ruim 4 maanden oud overigens.

Tussen 06.50 en 7.30 wordt ze wakker. Als dat vroeg is komt dat door de wake-up-light dordeweeks. Schone luier en fles krijgt ze dan direct. Als ze nog ligt te soezen kleden we ons eerst even aan.
08.00 poepluier. :laughcry: Daar wachten we altijd even op voor we aan de dag beginnen, anders zit ze in de draagzak met poep tot in de nek.
09.15-09.45 vaak een kort dutje op schoot.
10.00 Fles
13.00 Fles
14.30 wordt ze vaak jengelig en slaapt ze een halfuurtje in bed.
16.00 Fles
17.00 Vaak niet te genieten en een kwartiertje slapen op schoot.
19.00 Fles, vaak is die wat vroeger. Om de dag doen we daarna een badje.
20.00 Naar bed, tegenwoordig vaak ook vroeger omdat het steeds vroeger donker wordt. We brengen haar zodra ze begint te mopperen en zo laat merken dat ze op is.
22.00 Wakker maken voor nog een klein flesje en weer terug naar bed.

Schema's kunnen houvast geven, maar we hebben wel gemerkt dat als J. het niet eens is met een opgelegd schemadeel, het ook niet werkt. Het enige wat we op een gegeven moment opgelegd hebben is de 1e voeding om 7 uur
's ochtends. De rest heeft ze zelf een beetje aangegeven. Zo merken we dat er uit zichzelf steeds meer regelmaat in komt. Voor ons geeft het houvast in de zin dat we vaak op de klok zien waarom ze moppert.
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:13

Bericht 15 Okt 2017 19:29

Re: Schema-topic

De eerste maanden hebben wij geen schema gebruikt ze at en dronk wanneer ze daar behoefte aan had en ze sliep al snel door. Toen ze na 5,5 maand bijna naar het KDV ging had ik eigenlijk geen idee hoe vaak ze sliep overdag en hoe lang. Helaas was ze het doorslapen met vijf maanden opeens verleerd. Na een week of 6-7 ben ik gaan proberen om haar toch wat meer in een schema te krijgen omdat ze overdag steeds langer tussen haar flessen liet, maar 's nachts nog steeds kwam voor een fles. Ze is in een maand tijd opeens wel van zes naar drie voedingen gegaan en sinds ze op die drie flessen zit slaapt ze ook weer door (nu sinds een week).

Het schema ziet er nu ongeveer zo uit, hou mij er niet stipt aan maar merk dat dochter meestal wel rond die tijd zich meld. Qua slapen is het wisselend. Op KDV slaapt ze soms zelfs 1x 3 uur en dan nog twee keer kort. Thuis eerder 2x 1-2 uur.

6-8 uur fles 180+6
9-10 uur fruit
Rond 10:00 naar bed
11:30-12:00 uur hele boterham
13:00 naar bed
14-15 uur fles 180+6
17:30-18:00 uur groente met aardappel
19-20 uur papfles 180+6
Naar bed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 15 Okt 2017 19:33

Re: Schema-topic

V. heeft haar schema helemaal zelf gecreëerd, behalve dat we op een gegeven moment de dag om 7 uur zijn gaan beginnen. Elke dag. Wanneer ze 'uitslaapt' merk ik dat meteen aan de rest van de dag (kortere slaapjes).

Ik weet haar ritme niet meer van 6 maanden :redface: als je het wil weten, kan ik het wel nazoeken!

Haar ritme nu, 9 maanden (misschien heb je er wat aan voor de toekomst):
7:00 fles
8/8.30 fruit met water
9 slapen
11/11.30 fles
12.15/12.30 brood met water
13/13.30 slapen
15.30/16 snack met water
17 fles
17.30/18 warm eten met water
18.30/19 naar bed
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Geel

Bericht 15 Okt 2017 21:31

Re: Schema-topic

Hee Marin, kun je niet iets met het schema van Stephanie Lampe dan? Of heb je dat boek niet liggen? Dat zijn prima richtlijnen toch?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Okt 2017 21:41

Re: Schema-topic

Ik heb 'm niet mee als leesvoer op vakantie nee! Maar bij thuiskomst zal ik 'm weer opentrekken want dan zit hij weer in een nieuwe fase volgens mij. Ik probeer altijd wel haar schema's aan te houden maar ik vind het wel lastig merk ik, met name om op tijd te leven. De dagen met baby gaan zo razendsnel!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Okt 2017 21:44

Re: Schema-topic

En super bedankt voor al die voorbeeld schema's meiden! Dat maakt het wel wat concreter. Ik realiseer me iig dat O echt niet zo lang in de ochtend wakker kan blijven. Zijn ochtendslaapje is vaak vrij kort op het ontwaken, wat prima is natuurlijk. Hij slaapt dan vaak wel goed, het is z'n beste slaapje. Daarna wil ik wat gestructureerder de fruithap geven maar voor die tijd moet ie ook alweer een fles. Nou ja, straks thuis maar weer lekker puzzelen.

Iemand anders met schema vragen mag natuurlijk ook he.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 16 Okt 2017 07:01

Re: Schema-topic

Ik vond dat ook een van de moeilijkste dingen, ritme. Maar het blijft vanzelf kleven. En als dat boek bv 7u opstaan zegt, maar O. wordt 7.30u pas wakker, dan is dat natuurlijk geen probleem hè, het is een richtlijn die je kan helpen.

Heel herkenbaar van dat ochtendslaapje. M was ook altijd snel weer moe na de fles en wassen en aankleden.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 16 Okt 2017 08:19

Re: Schema-topic

Ik heb fruit daardoor een hele tijd in de middag gegeven, omdat ze zo snel weer naar bed ging en ik zelf ook nog moest ontbijten na haar fles en ook nog even met haar wilde spelen. De 2 uur wakker haalde ze toen nog niet. Nu doe ik het wel in de ochtend, omdat het anders in de middag zo'n geprop wordt.

Ik ga ook weer eens in SL haar boek kijken. V heeft nu het 2-3-4 ritme. Geloof dat dat nog wel een hele tijd aan houdt.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 16 Okt 2017 09:09

Re: Schema-topic

Hier is het enigste ritme dat R ongeveer op dezlefde tijden zn fles krijgt, en dat hij ergens tussen de flessen door moet slapen. Maar verder.. Ook het ritme slapen eten spelen gaat hier niet op want soms slaapt hij maar 45 min en dan komt hij niet uit op om de 4 uur drinken. En hij vraagt er na het wakker worden niet meteen om.
Zo voor thuis vind ik het geen ritme hebben niet erg, maar wel inderdaad voor afsprakrn maken. Want hij begint nu al oo een leeftijd te komen dat overal mee heen nemen niet meer werkt. Dan slaapt ie bijv in de auto in de maxicosi, maar als we dan na een kwartier op plaats van bestemming zijn en ik hem zo mee neem wordt ie wakker, en dan valt hij echt niet neer in slaap na zijn powerdut. En dan wordt de rest van zijn ritme dus ook we verlegd
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers