Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dochter is een wildebras

<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 12 Okt 2017 21:02

Dochter is een wildebras

Ik moet even iets van me af schrijven:
Mijn lieve, slimme dochter van 1,5 jaar. Ze is zo heerlijk ondernemend en een knuffelkont.
Maar ze is ook zo onvoorzichtig en lomp. Ze valt heel vaak en zit altijd onder de bulten en schrammen. Ze klimt overal op, onder of naast. Klimt van stoel naar stoel, op de tafel, in het schoenen rek. Ze neemt dan ook echt risico’s en probeerd uit hoe ver ze fysiek kan gaan.
Zo erg heeft mijn zoontje dit nooit gedaan, daarbij komt dat hij wel luisterde en mijn dochter dus niet. En ze blijft dus bijvoorbeeld, ook als ik zeg dat het niet mag, doorgaan met zichzelf van de bank laten vallen.

Gevolg is dat ik een constant gevoel van ‘schrikmoment’ of alertheid heb. Ik roep ook constant:”kijk uit, voorzichtig, niet doen”. En ik wilde juist niet zo’n moeder worden die dat doet.
Ik ben iedere dag zeker 1,5 uur buiten met mijn kinderen waarbij ze echt vrij mogen spelen, maar ook dat is niet ontspannend , steeds opletten wat ze nu weer bedacht heeft.

Iemand tips voor minder te hoeven waarschuwen of minder constant gejaagd gevoel hebben? Of herkenning of hart onder de riem?
Laatst gewijzigd door Soleil op 12 Okt 2017 21:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Okt 2017 21:08

Re: Dochter is een wildebras

Loslaten?

Kinderen leren heel veel door te kijken hoe ver ze kunnen gaan. Ik waarschuw mijn kinderen heus wel eens als ze 'gevaarlijk ' doen. Maar ik laat het ze ook vaak genoeg zelf ervaren hoor.
En is het voor jou vervelend dat je dochter dit doet? Had je het anders gevonden als het je zoon was geweest dan?
<<

Lynn_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:06

Bericht 12 Okt 2017 21:09

Re: Dochter is een wildebras

Ik vind het eigenlijk wel lekker stoer klinken! Maar daar vroeg je niet om :smile: .

Wat ik denk ik zou proberen is de écht gevaarlijke dingen weghalen en/of verbieden en haar verder haar ding een beetje laten doen. Inderdaad regelmatig naar buiten, wellicht iets van een sport? Kijkt ze graag tv of wordt ze ergens wel rustig van? Dan zou je haar daar ook mee af kunnen leiden. Samen een spelletje spelen?
<<

Lynn_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:06

Bericht 12 Okt 2017 21:10

Re: Dochter is een wildebras

Oh voor sport is ze nog wat jong!
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 12 Okt 2017 21:14

Re: Dochter is een wildebras

Herkenbaar!
Hier ook een echte stuntkip, altijd aan het klimmen en klauteren. En tsja, dan valt ze ook wel eens. Doet het geen pijn, doet ze het zo nog een keer. Doet het wel pijn, onthoud ze dat vaak wel.

Ik let wel op dat ze niet van heel hoog gaat vallen oid, maar verder.. Je kunt er nou eenmaal niet altijd bij zijn. En kinderen moeten vaker vallen zeiden ze een tijdje geleden toch? :wink:
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 12 Okt 2017 21:20

Re: Dochter is een wildebras

Klinkt als mijn nichtje, die had ook al snel een eigen pagina in de inwerkmap op het kinderdagverblijf met waarschuwingen :laughcry: Maar ik zou het inderdaad zoveel mogelijk loslaten zolang het niet in de buurt van glas, vuur en hoogtes of iets anders levensgevaarlijks is. Haar gewoon laten gaan, dan gaat het soms mis, maar bij mijn nichtje zie ik wel dat als we er niet bovenop zitten het wonderbaarlijk genoeg vaak goed gaat maar als we gaan waarschuwen het juist eerder mis gaat.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 12 Okt 2017 21:28

Re: Dochter is een wildebras

Bedankt voor de reacties.
Lynn: ik ben ook trots op haar, het is ook echt een harde. Als ze echt huilt, weten we dat het erg is.
Als ze 2 is mag ze op peutergym. Tv geeft ze nog niks om, ze scharrelt liever wat rond.

Popcorn: ik kijk bij iedere situatie of het echt gevaarlijk is, of dat ze alleen gewoon pijn gaat krijgen. Maar dat radertje draait bij mij dus de hele dag. En ze doet dus ook best vaak dingen die wel echt gevaarlijk zijn. Maar ik zal je loslaten tip mee proberen te nemen. Dat zoon/dochter gebeuren speelt bij mij niet, ze mogen alles hetzelfde, krijgen allebei een bloemen-speldje in hun haar en een vieze, buitenspeel-broek aan.

Arwyn: fijn dat het herkenbaar is!
Jada: die waarschuwinglijst is het inlijsten waard! Hier ook vaak dat als ik haar bijvoorbeeld probeer te pakken of waarschuw ze haar concentratie verliest en dus haar evenwicht.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 12 Okt 2017 21:51

Re: Dochter is een wildebras

Hier ook herkenbaar! Al luistert ze wel, maar wel na eerst doorgaan.
Wat hier hielp is idd loslaten en vooral de kans geven energie kwijt te kunnen. Die alertheid die is hier inmiddels soort automatisme geworden en dat went ook wel soort van....
Wij proberen ook wel soort veilige varianten van gekke dingen die ze doet te zoeken. 't kind maakt bijv overal koprols op en af. Dat stimuleren we nu te doen op de trampoline en dan toch nog op een gekke manier door bijv eerst te springen etc.
Beter' gecontroleerd' lomp en gevaarlijk doen en zo leren de vaardigheid goed onder de knie te krijgen zeg maar.
Maar goed, t blijft een kind onder builen, schaafwonden en blauwe plekken...
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem331

Bericht 12 Okt 2017 21:58

Re: Dochter is een wildebras

Als mijn zoon en dochter hier bij wijze van een wedstrijdje doen wie het vaakst wat heeft gehad wegens wild gedrag, dan wint mijn dochter dat ook echt! Gaten in het hoofd, elleboog uit de kom, stukjes van tanden af en zulke dinoen.
Uiteraard hou je in de gaten Hoe iets verloopt en of het veilig is, maar voor het grote deel is het echt het karakter waarschijnlijk van je kind. Ga je wellicht nog heel wat mee beleven :)
<<

Anoniem313

Bericht 12 Okt 2017 22:21

Re: Dochter is een wildebras

Mijn jongste van 2 is ook zo, en ik herken het ook helemaal niet van de oudste, dus ik zit er ook regelmatig bij van :wtf:
Maar ik doe er ook weinig aan, dus het is maar zo. Peutergym is hier echt een dikke hit, en hij doet daar dingen die m'n vijfjarige nog niet zou durven. En ik accepteer maar dat ie altijd onder de bulten en schrammen zit, en ik in Frankrijk m'n vakantiegeld kan uitgeven aan röntgenfoto's en gips :)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 13 Okt 2017 04:28

Re: Dochter is een wildebras

Hier is onze tweejarige dan wel een jongen maar ook een echte acrobaat. Ik merk echter dat hij niks doet wat hij niet kan, of hij probeert dat nog wel enigszins voorzichtig. Van de week voor het eerst met hem op de SEH beland met een gat in zijn voorhoofd. Niet eens vanwege dodemansacties maar door een simpel en lullig valpartijtje van zijn stoel tijdens het eten.

Loslaten is toch het sleutelwoord denk ik. Vertrouwen hebben in je kind, ze zijn echt veel flexibeler dan wij (denken).
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem231

Bericht 13 Okt 2017 04:37

Re: Dochter is een wildebras

Idd loslaten al is dat heel moeilijk. Hier is het ook herkenbaar en dat is soms echt beangstigend! Kan ze bij jullie zelf naar buiten? Ik gooi op zo'n moment de zandbak open. Wordt hij rustiger van.
Succes! Het vreet energie zo. Constant die angst die je voelt.
Van de week dacht ik nog of ze op de psz niet dachten dat wij hem mishandelen. Daar is hij namelijk heel rustig maar zit onder de blauwe plekken.

Voelt ze trouwens wel de pijn als het verkeerd gaat? Hier heeft zoon het dat een tijdje erover en doet dan iets niet meer.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 13 Okt 2017 06:48

Re: Dochter is een wildebras

Herkenbaar!
Hier ook zo'n ondernemende dreumes die van alles uit vindt.
Hij klimt zo (via de glijbaan) tot bovenaan de glijbaan!
Gaat staan in de kinderstoel als hij er uit valt. En laat zich al voorover vallen voordat je goed bij hem bent om hem er uit te tillen.
Ik heb het idd maar geprobeerd zo veel mogelijk los te laten.. Hij komt er vanzelf wel achter dat het pijn doet. Maar echt uit het oog verliezen doe ik niet ik houdt hem continu in de gaten. Maar probeer er niet steeds wat van te zeggen.
Of ik bied wat anders aan om te doen.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Patsy

Bericht 13 Okt 2017 08:08

Re: Dochter is een wildebras

Klinkt als mijn jongste, die probeert ook alles en heeft altijd wel een bult of schram. Hij jut de oudste, die veel voorzichtiger is, ook op.

Ik denk idd dat loslaten het beste is, maar hoe?

Mijn vriendin geeft gymnastiek en turnen, ook aan jonge kinderen, en zij zegt dat kinderen zelf weten hoe ver ze kunnen gaan. Als ze niet hoger kunnen klimmen bijvoorbeeld, dan doen ze het niet. Maar ja, het ziet er zo gevaarlijk uit.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 13 Okt 2017 09:09

Re: Dochter is een wildebras

Ik heb geen tips voor je maar ik was ook zo'n kind. Ooit eens met een gebroken elleboog op de SEH terecht gekomen omdat ik van een schutting was gevallen. En omdat ik natuurlijk niet op de schutting mocht had ik een slechte smoes die niemand geloofde. Mijn moeder moest op de gang wachten toen ik werd 'verhoord' want ik zag er best wel mishandeld uit. Ik was overal blauw en had overal wondjes.
Moraal van het verhaal; het is goed gekomen, ik ben nog steeds weleens te wild en te onhandig maar ik ben er inmiddels al 35jr mee geworden :laughcry:
30-04-2017
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 13 Okt 2017 09:38

Re: Dochter is een wildebras

Bedankt voor jullie reacties! Er zijn dus meer stunt kinderen.
Loslatenloslatenloslaten. Ik heb een nieuw mantra.
Gisteren ging ze nep-vallen waarbij ze uiteindelijk echt een tand door haar lip had :palm: Typisch mijn dochter. Ook is ze in een droge sloot gevallen terwijl ik er naast stond en echt op stond te letten. Maar voor ik:”niet op dat randje klimmen” kon zeggen lag ze al beneden.
Heel fijn om herkenning te lezen, en ook dat dat constante gevoel van schrikken mensen bekend voorkomt.

( ik zal later op iedereen reageren)
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 13 Okt 2017 14:17

Re: Dochter is een wildebras

Hier 2 van de ondernemende meiden, loslaten en bultenzalf in je jaszak!
En lekker veel naar buiten maar dat doe je al. Trampoline (met net) is voor de oudste qua bewegen een goed cadeau en (ze is nu 4) gym bleek een uitkomst maar leverde ook nieuwe stunts op.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 13 Okt 2017 16:43

Re: Dochter is een wildebras

Ik vind dat ondernemende heerlijk. Supergoed voor hun ontwikkeling ook. Ze hebben snel genoeg door wanneer ze iets niet kunnen.
2015 💙
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 13 Okt 2017 19:59

Re: Dochter is een wildebras

Hier bijna 17 maanden maar ook echt een klauteraar.
Over de bank heen rollen, hangen, klimmen. Poeh.
Hij gaat ook staan op de bank en laat zich op zijn kont vallen om vervolgens AABEEV te roepen(aardbeving ).
Alles gaat zo rap dat ik het niet af kan knipperen.
Al moet ik zeggen dat het al wel gecontroleerder gaat.
2016
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 20:57

Bericht 14 Okt 2017 06:54

Re: Dochter is een wildebras

Heel herkenbaar. Mijn zoontje van nu 2,5 zat een jaar geleden ook onder de blauwe plekken en schrammen! Mijn enige tip is loslaten en vertrouwen hebben. Mensen om mij heen schrikken ook altijd nog, terwijl ik inmiddels redelijk ontspannen zit. Wanneer hij iets echt niet kan, gaat hij ook niet verder. Hij zit nu wel op peutergym en dat vindt hij natuurlijk geweldig. Lekker klimmen, springen, rennen en spelen met z'n vriendjes!
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 14 Okt 2017 10:06

Re: Dochter is een wildebras

Poeh, nu al herkenbaar. S is nu al een stunter met haar 13 maanden. J was (en is) een klein angsthaasje dus ik ken dit totaal niet. S lijkt nergens bang voor. Ze kan (gelukkig) nog niet lopen maar had al wel door dat ze via de wipstoel op de vensterbank kan klimmen en daar zat ze dus vorige week bijna op.
Blauwe plekken, bulten, schrammen... Alles heeft ze al meedere malen gehad. Dat beloofd nog wat voor de toekomst.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 14 Okt 2017 11:53

Re: Dochter is een wildebras

Mijn jongste is ook best wel een wildebras. In tegenstelling tot dochter. Die had ook heus wel eens wat, maar die was over het algemeen erg voorzichtig en een beetje een angsthaas en dat is ze met bijna 7 nog steeds wel. De jongste lijkt nergens bang voor en heeft al aardig wat valpartijen, kleine verwondingen, botsingen, etc gehad. Niks ernstigs overigens, gelukkig. Ik moet bij hem dus wel extra goed opletten, maar zolang het niet teveel kwaad kan laat ik hem lekker gaan. Hij huilt ook niet snel, soms valt hij best lelijk en staat gewoon op en loopt door. Dus waar het kan laat ik hem vrij en probeer wel in de gaten te houden dat hij geen dingen doet die echt gevaarlijk zijn.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 14 Okt 2017 12:13

Re: Dochter is een wildebras

Ik vind dat loslaten eerlijkheid gezegd helemaal niet zo moeilijk. Als ik bijvoorbeeld naar zo’n indoor speeltuin ga met hem, dan laat ik hem lekker zijn gang gaan. Het enige wat ik af en toe controleer is waar hij is en voor de rest mag hij overal op en in klimmen van mij. Hij leert zijn grenzen daardoor juist kennen. En aangezien het negen van de tien keer goed gaat, is dit in ieder geval voor mij de juiste manier om er mee om te gaan. En die keer dat het wel fout gaat, tja.. Met vallen en opstaan toch?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers