Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Studeren naast een fulltime baan

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Nov 2015 13:20

Studeren naast een fulltime baan

Als alles goed gaat (lees: als ik word toegelaten) ga ik vanaf februari in deeltijd studeren, naast mijn fulltime baan. Ik heb een HBO bachelor gedaan (rechten) en ga nu een schakelprogramma doen zodat ik toelaatbaar ben op de universiteit, en daarna een master fiscaal recht. Ik heb er heel veel zin in, maar ben ook bang dat ik het heel zwaar ga krijgen en daarom misschien ga falen.

Ik weet dat er hier meerdere meiden zitten die dit ook doen of hebben gedaan. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen, tips en trics en eventuele valkuilen waarmee jullie te maken hebben gehad.

♥♥
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 04 Nov 2015 13:35

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik werk bijna fulltime (4 om 5 dagen) en doe nu het schakelprogramma Onderwijswetenschappen via de Open Universiteit. Ik merk dat ik het lastig vind om vol te houden, omdat er niet echt vaste momenten van colleges enzo zijn. Ik heb nu 1 keer per 2 weken een dag vrij en wil die wel gebruiken om te studeren.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem185

Bericht 04 Nov 2015 16:58

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik werk fulltime en zit daarnaast in het schakelprogramma voor verplegingswetenschappen (master in de verpleging). Ik vind het erg zwaar. Merk nu dat het leren niet zo gemakkelijk meer gaat (of misschien dat ik universitair toch niet zo makkelijk aan kan als ik dacht). Heb vorig jaar 1 examen niet gehaald, de rest wel. Vooral het feit dat ik nu nog 3 jaar moet hakt er even in. En dat we aan het klussen zijn en gaan verhuizen. Ik werk overigens wel 5 dagen in de week en ga dan ook nog een dag naar school. Meestal zijn mijn donderdagen 6.00 vertrekken, werken van 7.00 tot 13.00, naar school racen en in de auto eten, les van 13.45 tot 21.00 en dan naar huis en om 22.00 thuis. Vaak vrijda weer vroege dienst dus 5.00 wekker.

Ik hoop het vol te houden, maar zie ook wel in dat er een kans is dat ik nog afhaak.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 04 Nov 2015 17:20

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik werk 32 uur en volg ernaast nog een universitaire master. Het is veel zwaarder dan ik op voorhand dacht. Het is heel lastig te combineren. Huishouden doe ik haast niets meer aan, mijn sociale leven is haast niet aanwezig etc. Ik kan het volhouden doordat ik weet dat dit tijdelijk is en het voordeel is dat ik nog redelijk in het studieritme zat. Het lijkt me vrij lastig om na er een paar jaar uit te zijn geweest om weer opnieuw in het ritme te komen.
<<

Anoniem222

Bericht 04 Nov 2015 17:24

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik werk ruim 40 uur en volg een universitaire master. Al is het bij mij een ander verhaal want ik moet nu alleen nog mn scriptie afmaken. Het was een slecht idee om naast mijn studie fulltime te gaan werken, omdat ik al niet van studeren hou en wel van werken. Maar als je studeren niet vervelend vindt is het wat mij betreft goed te doen, zolang je mag goed plant en je daar ook aan houdt.

Super leuk dat je weer gaat studeren, veel succes!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Nov 2015 19:24

Re: Studeren naast een fulltime baan

Fulltime werken naast een deeltijd studie is zwaar.

Ik heb het vorig jaar, noodgedwongen gedaan. Ik kreeg een baan aangeboden en binnen 2 weken zou mijn ww-recht verlopen en dan zou ik in de bijstand terecht komen. Daar heb je geen keuze qua banen, dus vandaar dat ik moest.
Ik ben in begin oktober begonnen met werken en rond december/januari was ik uitgeblust. Ik heb mij toen tot de voorjaarsvakantie weten staande te houden en daarna heb ik 2 weken vakantie gehad, eentje regulier en eentje vanwege een geboekte wintersport. Pas tijdens de wintersport kreeg ik weer het gevoel dat ik weer opgeladen was. Vervolgens ga ik 2 weken werken en ik ben weer uitgeblust. Nu was mijn reistijd ook 5 kwartier enkele reis zonder file, wat natuurlijk ook niet bevoordelijk is.

Dit jaar werk ik partime en ik heb meer rust. Ik kan nu een keer zeggen dat ik even een momentje voor mijzelf pak ipv dat ik loop te stressen om alles gepland te krijgen.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kan je op je werk overleggen of je een dag of een halve dag in de week vrij krijgt om aan je studie te besteden. Iets van studieverlof o.i.d. Het is in elk geval zinvol voor je werkgever dat je de master gaat doen die je wilt doen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem286

Bericht 04 Nov 2015 21:50

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik ben bijna klaar, mijn opleiding duurde maar 15 maanden. Ik werk er 36uur naast, ik vind het pittig, heb soms het idee dat ik mijn dochter tekort doe, maar het is wel te doen. Advies; plannen, plannen, plannen en je eraan houden.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 05 Nov 2015 13:48

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik doe de studie SPD bedrijfsadministratie naast mijn werk en ik ben het op het moment helemaal zat. Mijn ervaring is dat zolang je gemotiveerd bent het een stuk minder zwaar valt. Ik werk 4 om 5 dagen en mijn vrije dag is voor mijn studie.
Het is vooral een kwestie van goed plannen en je hieraan houden, dan gaat het je vast lukken!
<<

Anoniem282

Bericht 05 Nov 2015 19:28

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik denk dat het per persoon verschilt. Als je (al) een academisch (werk- en denk)niveau hebt, valt het best goed te doen. Het is alleen wel een kwestie van plannen. Ik zou er niet weer voor kiezen, maar heb een aantal maanden gemiddeld 55 uur per week gewerkt en daarnaast volgde ik nog een vak aan de uni. Ik vond het goed te doen, maar ik hield weinig vrije tijd over. Als je 40 uur per week werkt, komt dit overeen met dezelfde belasting die ik had, want over het algemeen doe je 2 vakken per blok. Ik zou het gewoon een kans geven en als je het niet trekt, kun je altijd nog stoppen. Per vak wordt vaak uitgegaan dat 1 ECTS (heet dat zo?) voor 28 uur staat. Als je die uren echt nodig hebt, dan wordt het zwaar. Vandaar ook mijn tweede zin, plus dat een vak je natuurlijk moet liggen. Succes. :)

Edit: de studenten die ik heb meegemaakt die een schakeljaar deden, vonden het over het algemeen wel zwaar. Ze vonden de overgang HBO naar WO groot: hoeveelheid stof, de diepgang en de opdrachten. Maar dit zal per opleiding verschillen. Ik deed een Engelstalige opleiding en fiscaal recht is geloof ik niet Engelstalig, dus die (gevoelsmatige) drempel valt al weg.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 05 Nov 2015 20:16

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik ben bijna klaar, godzijdank.
Ik vond het echt heel zwaar. Heb het vooraf onderschat.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 05 Nov 2015 20:45

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik zou wel ook goed nadenken of het haalbaar blijft, mocht je snel in verwachting raken. Heb je ook buiten werktijd opvang zodat je schoolopdrachten kan doen?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 05 Nov 2015 21:06

Re: Studeren naast een fulltime baan

Overigens ik zie nu pas dat je fiscaal recht wilt gaan doen. Ik weet niet naar welke universiteit je gaat. Maar er zit best wel een niveauverschil in tussen de opleidingen onderling (niet puur mijn eigen mening maar dat is de terugkoppeling van recruiters en mensen uit de praktijk). Dus daar zitten ook wel opleidingen bij die je makkelijker kan combineren met werk omdat het niveau daar lager ligt.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 06 Nov 2015 06:35

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je gemotiveerd bent.
Ik doe het zelf niet (zou het niet kunnen), maar mijn vriend doet al voor het 3e en laatste jaar een deeltijd studie en werkt fulltime (40 uur).
Hij is super gemotiveerd! Haalt alles en besteedt echt veel tijd aan zijn studie.
Vanaf de andere kant gezien (partner van...) is hij wel veel tijd bezig met zijn studie.
2 avonden in de week naar school, veel avonden/weekenden bezig met studeren.
Ik heb weleens weken, als hij tegen een deadline aanzit, dat ik hem avonden niet zie.
Daar kan ik prima mee omgaan.
Maar hij kan er ook tegen laat naar bed te gaan.
En daarbij, zijn werk betaalt de studie en is erg flexibel daarin.
Dus dat werkt ook wel mee!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 06 Nov 2015 08:20

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik haak even aan op Gijs. Gaat je baas je studie betalen? Krijg je een boete als je er mee stopt? En wat ga je doen als je zwanger raakt, stel je voelt je vreselijk belabberd etc? Kan je wel gewoon een paar maanden 'vrij' nemen tijdens je verlof? Allemaal dingen om ook rekening mee te houden. Misschien heeft je baas echt geen idee en denkt hij/zij dat jullie nog helemaal niet met kinderen bezig zijn.
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1040

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:03

Bericht 04 Okt 2017 19:18

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik schop even een oud topic omhoog, excuses daarvoor! :wink:

Momenteel ben ik mij aan het orienteren om een (pre)master te beginnen in september 2018. Nu is het wel zo dat ik een inkomen vanuit een baan nodig heb, aangezien ik op mijzelf woon en vaste lasten heb.

Ik heb al enkele universiteiten gemaild met de vraag wat de mogelijkheden zijn, maar tot nu toe geven ze aan dat een bijbaantje nog kan maar een baan van 24 uur of meer is geen optie. Toch begrijp ik uit dit topic dat mensen wel degelijk een baan combineren met een studie. Ligt dat aan de universiteit/studie, of maakt de universiteit het zwaarder dan het werkelijk is?

Ik hoor graag tips als iemand nog wat weet :)
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 04 Okt 2017 19:28

Re: Studeren naast een fulltime baan

Heb je ook al bij de Open Universiteit gekeken?

Ik adviseer het niemand, maar ik heb naast mijn masteropleiding wel minstens 30 uur gewerkt en laatste half jaar (liep wel uit) 40 tijdens mijn scriptie. Het kan wel, maar ik was niet binnen een jaar klaar.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Okt 2017 19:36

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik kan het ook niet aanraden. Ik heb het een jaar gedwongen gedaan, maar het heeft mij uiteindelijk wel een jaar studie gekost omdat ik mij in dat jaar helemaal had opgeblazen.
Ik erk nu 20 uur naast mijn studie en dat is goed te doen. Gelukkig heb ik een contract voor meer uur, maar is mijn project nu kleiner dan mijn contract. Een klein voordeel van gedetacheerd zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1040

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:03

Bericht 04 Okt 2017 19:50

Re: Studeren naast een fulltime baan

Bedankt voor snelle reacties!

Ja heb bij OU gekeken maar helaas geen master die ik kan of wil doen.

Probleem is dat ik met 20 uur per week werken mijn vaste lasten niet kan betalen. Nadeel dat ik ook heb is dat ik voor een premaster instellingscollegegeld moet betalen (en dan hebben we het over zo'n 4000 euro). Met mijn huidige baan kan ik niet zomaar elke week een ochtend en/of middag weg zijn voor college's... ik wil heel graag, maar het lijkt best onmogelijk haha! Daarom dat ik naar ervaringen vraag.
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Okt 2017 20:19

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik zal zeker, omdat je instelling geld betaald er niet op gokken er fulltime naast te gaan werken. 28-30 uur is wel de max dan. Het is dan misschien wel een jaar op een houtje bijten en keihard werken, maar anders is de kans groot dat je het meerdere jaren mag betalen.

Of je moet een hele grote achtervanger hebben. Zie jou kan ontzien in huishoudelijke klusje etc. Want het zijn vooral die dingen die mij hebben opgebroken in het eerste jaar studie. Toch nog even het huishouden ernaast moeten doen, iedere avond koken daar had ik op een gegeven moment de energie ook niet voor.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Okt 2017 20:27

Re: Studeren naast een fulltime baan

*
Laatst gewijzigd door Joey op 05 Apr 2018 15:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Okt 2017 20:29

Re: Studeren naast een fulltime baan

Oh ja en ik denk dat de universiteit het niet zwaarder maakt dan het is.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 05 Okt 2017 08:13

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik denk ook dat het eraan ligt, dat je beschikbaar moet zijn om opdrachten te doen met studiegenoten. Je werkt niet alleen individueel aan opdrachten en daarvoor moet je ook tijd beschikbaar hebben.

Maar ik ben wel al 10 jaar van de uni af, dus wie weet gaat het nu heel anders :smile: (voel ik me even oud zeg!)
<<

Anoniem222

Bericht 05 Okt 2017 08:16

Re: Studeren naast een fulltime baan

Wat June zegt.

Ik heb mijn bachelor rechten afgemaakt terwijl ik 24 uur werkte, dat ging echt helemaal prima. Mijn master afgemaakt toen ik 40 uur werkte, en dat was wel wat lastiger omdat die master eigenlijk niet extensief gevolgd kon worden en je dus aanwezig moet zijn bij werkgroepen. Ik heb die dus nooit gevolgd en dat ging wel, maar is geen aanrader. Ik denk dat de universiteit het niet moeilijker maakt dan het is, zij weten immers hoeveel uur er staat voor een vak etc. maar uit eigen ervaring weet ik wel dat als je snel leert het ook in een stuk minder tijd kan. Ik heb overigens wel veel langer over mijn scriptie gedaan, al kwam dat eigenlijk niet door het fulltime werken maar doordat ik gewoon helemaal niks deed :smile: . Uiteindelijk is het me alsnog gelukt in de periode die voor een scriptie staat maar dan een tijdje later begonnen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 14 Okt 2017 08:12

Re: Studeren naast een fulltime baan

Ik heb een half jaar fulltime studie en fulltime werk gedaan - man, wat een klotetijd. Ik doe een doctoraat en heb studenten die data voor me verzamelen, dus dat scheelde tijd en ik hoef niet op de uni aanwezig te zijn. Ik deed dus veel uni werk in de baas zijn tijd (dat mag, als ik mijn werk afheb zit ik te wachten op collega's waar ik contracten voor moeten maken en als zij niks hebben, ben ik er om de telefoon aan te nemen en de mensen te begroeten, dus op vrijdag heb ik vaak hele dag voor m'n studie). Nu werk ik 1.5 dag, ben ik moeder en heb ik de studie weer opgepakt. Het is verre van ideaal, maar ik zet graag even door zodat het uiteindelijk z'n vruchten afwerpt. Er moet toch ook geld in het laadje.
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers