Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sparen voor je kind/geld van je kind

<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 29 Sep 2017 19:09

Sparen voor je kind/geld van je kind

Beetje vage topic titel maar hoe doen jullie dat. Wij sparen maandelijks een X bedrag voor F. en daarnaast storten we de kinderbijslag op die spaarrekening. Die staat op haar naam maar het is de bedoeling dat ze die voor studie gaat gebruiken (of een ander "goed doel" mocht ze niet gaan studeren).

Maar nu heeft ze voor haar verjaardag geld gehad, ik wil dat wel op haar spaarrekening zetten maar dat hoeft van mij niet in het studiepotje. Is het slimmer om nog een rekening te openen? Ik weet het even niet.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem304

Bericht 29 Sep 2017 19:18

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Kan je bij spaarrekeningen geen potjes maken? Bij verschillende banken kan dat met de gewone rekening wel. Heb me er nooit in verdiept.

Ik zou persoonlijk een spaarrekening voor studie op ons eigen naam houden en de spaarrekening voor het kind gebruiken voor verjaardagsgeld, extraatjes etc. zodat ze zo nu en dan wat kunnen kopen en bijv. kunnen sparen voor een auto later.
<<

Anoniem236

Bericht 29 Sep 2017 19:36

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Hier hebben we een betaalrekening aan de spaarrekening laten koppelen voor dit doel. Geld dat ze krijgen voor hun verjaardag storten we op hun betaalrekening. M kan nu zo af en toe wat kopen van zijn eigen geld, maar eigenlijk is fysiek geld dan wel beter.

Maar ik zou dus een betaalrekening nemen of het moet een gigantisch bedrag zijn
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 29 Sep 2017 19:51

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Dat van die potjes had ik het ook al over met mijn man Cotton maar volgens mij kan dat bij een spaarrekening niet. Misschien dat ik die studiespaarrekening nog wel omzet naar een andere op onze naam. Gewoon nooit echt goed over nagedacht.

Betaalrekening is wel een goede Lotus. Gaat idd niet om.een.gigantisch bedrag en mocht het te veel worden kunnen we.altijd nog kijken naar een andere spaarrekening.
⁠♡♡♡
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 29 Sep 2017 20:53

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Wij hebben een spaarrekening waar we €25 elke maand op storten en bv geld dat ze met verjaardagen krijgen. Die rekening is voor wat ze er zelf mee willen, auto, inrichting huis of wat dan ook. Voor studie willen we op termijn (waarschijnlijk wanneer de beiden niet meer naar kdv gaan) een spaarrekening openen die op onze naam staat.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem247

Bericht 29 Sep 2017 21:20

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Wij hebben voor beide kinderen een rekening die vrij komt als ze 15 jaar oud zijn. Hier storten we ook verjaardagsgeld enzo op. Wel gaan wij het pasje beheren na hun 15e en gaan wij zelf kijken wat we met het geld doen. Ws gaat er een deel naar rijlessen en een deel naar de studie. Na hun 15e blijven wij gewoon doorsparen op die rekening en wat overblijft krijgen ze als ze uit huis gaan. Als ze 15 zijn openen we ook een nieuwe rekening voor ze waar ze zelf geld op mogen storten en eraf halen en waar dan ook hun evt hun salaris van een weekendbaantje op komt. En die rekening gaan we zelf dan ook een beetje in de gaten houden. Niet dat ze binnen een dag hun salaris opmaken of oid. En later als ze echt wat beter met hun geld om kunnen gaan kan er evt nog een extra spaarrekening komen waar ze echt zelf op kunnen sparen voor een bepaald doel. Een auto bijvoorbeeld. Ik vind dat toch heel belangrijk dat ze gaan sparen. Als is het maar een tientje per maand.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 29 Sep 2017 22:07

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Wij hebben voor onze twee kinderen samen in totaal 3 rekeningen:
- 1 spaarrekening voor de oudste waar we maandelijks 50 euro op storten (op zijn eigen naam).
- 1 spaarrekening voor de jongste waar we maandelijks 50 euro op storten (op haar eigen naam).
- 1 spaarrekening voor beiden waar we maandelijks de kinderbijslag op storten (op onze naam).

De eerste 2 rekeningen zijn voor henzelf later en daar wordt nu ook verjaardagsgeld, nieuwjaarsgeld etc op gestort. Alleen zijn we er nog niet uit wanneer we hen dat geld willen geven. Het is tegen die tijd natuurlijk een redelijk bedrag en we willen dat het wel "goed" uitgegeven wordt (bijv. aankoop huis ofzo).

De gezamenlijke rekening: daar willen we hun studies, rijlessen, ... van betalen.
2012 & 2016
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 29 Sep 2017 22:38

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Onze zoons hebben een spaarrekening waar wij en hun opa's en oma's maandelijks op sparen. M'n oudste heeft daar naast een spaarpot voor zn zakgeld/kleine giften, daar zit rond de €30 in en daar koopt hij soms iets van.
#teammaple🍁
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 30 Sep 2017 01:48

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Ava schreef:Wij hebben voor beide kinderen een rekening die vrij komt als ze 15 jaar oud zijn. Hier storten we ook verjaardagsgeld enzo op. Wel gaan wij het pasje beheren na hun 15e en gaan wij zelf kijken wat we met het geld doen. Ws gaat er een deel naar rijlessen en een deel naar de studie. Na hun 15e blijven wij gewoon doorsparen op die rekening en wat overblijft krijgen ze als ze uit huis gaan. Als ze 15 zijn openen we ook een nieuwe rekening voor ze waar ze zelf geld op mogen storten en eraf halen en waar dan ook hun evt hun salaris van een weekendbaantje op komt. En die rekening gaan we zelf dan ook een beetje in de gaten houden. Niet dat ze binnen een dag hun salaris opmaken of oid. En later als ze echt wat beter met hun geld om kunnen gaan kan er evt nog een extra spaarrekening komen waar ze echt zelf op kunnen sparen voor een bepaald doel. Een auto bijvoorbeeld. Ik vind dat toch heel belangrijk dat ze gaan sparen. Als is het maar een tientje per maand.

Aangezien je 15jaar zo specifiek noemt is daar vast goed over nagedacht maar ik vraag me af waarom pas met 15 jaar een eigen rekening?
Bij veel banken mogen kinderen vanaf 12jaar al met ouderlijk toezicht gebruik maken van een pinpas. Verschilt natuurlijk per kind wanneer hij/zij daaraan toe is maar 15 klinkt laat. Als ik naar mezelf kijk dan ging ik met 16 studeren en dat is niet extreem jong(gewoon het normale schooltraject doorlopen). Als ik pas met 15 leerde omgaan met geld op de bank, pinnen, internetbankieren, en alles wat bij een eigen rekening komt kijken dan had ik dat op mijn 16e echt nog niet allemaal zelf kunnen regelen.

Nog een tip voor anderen: Als geld voor studie is bedoeld zet het dan niet vast tot 18jaar. Dat hadden mijn ouders en bleek bij geen van de kinderen handig want de studiekosten beginnen vaak al eerder.

Verder nog geen idee hoe we dingen gaan regelen.
Laatst gewijzigd door Elska op 30 Sep 2017 09:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 30 Sep 2017 06:09

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Wij hebben 1 spaarrekening op mijn naam voor hun waar we op sparen (gunstiger ivm de rente, al stelt die nu niks voor) voor ze en dat krijgen ze alleen op hun eigen rekening als ze er voor kiezen om een jaar te gaan reizen dmv een maandelijkse storting. Verder houden wij het in beheer en zullen daar hun studie, rijbewijs, gedeelte aankoop van woning of verbouwing van betalen. Maar ze krijgen het niet om vrij te besteden.

Daarnaast heb ik een extra betaalrekening geopend waar hun gekregen geld op kan, maar dat is nooit veel en lang, ze mogen gekregen geld van mij gewoon uitgeven en soms zet ik het op de rekening als ze voor iets willen sparen. Ergens tussen de 10 en 12 jaar zullen ze wel een eigen rekening met pinpas krijgen voor hun zakgeld, verjaardagsgeld etc maar voor nu vind ik het handiger dat ik het gewoon voor ze kan pinnen en niet speciaal naar de bank moet om het eraf te halen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem236

Bericht 30 Sep 2017 07:08

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

De mensen die nu geld geven voor hun verjaardag doen dat zo; koop er zelf maar wat voor jongen, oma weet het niet zo goed.

Dus zelf voelt dat geld vastzetten tot een bepaalde leeftijd voor mij oneerlijk, aangezien ze bij een inspiratievolle oma gewoon een kado hadden gekregen bij wijze van. We rennen niet meteen de volgende dag naar de intertoys maar als mijn zoon heel graag iets wilt en het daar langer over heeft, mag hij dat van dat geld kopen.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 30 Sep 2017 07:24

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Wij hebben een zilvervloot rekening voor T.
De opa's en oma's storten hier op en wij vullen dit aan tot 600 euro per jaar.
Dit is voor studie/rijbewijs etc
Geld dat hij contant krijgt gaat in zijn spaarpot.
Daar mag hij later zelf dingen van kopen
2016
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 30 Sep 2017 08:45

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Hier hebben ze allebei een spaarrekening waar ik maandelijks wat op spaar. Ook grotere bedragen die ze cadeau krijgen gaan daar op. Maar meestal krijgen ze met verjaardagen bijvoorbeeld vooral spullen en niet veel geld. Dus als het niet te veel is dan gaat het in de spaarpotjes in huis. Met name dochter, die ook zakgeld krijgt al, die koopt soms wat van haar eigen geld.

Ik wil deze rekeningen tot hun 18e beheren denk ik (al dan niet in overleg met hen als ze verantwoordelijk genoeg zijn al voor die tijd) en het is de bedoeling dat het gebruikt wordt voor dingen als rijbewijs, studie, uitzet, dat soort belangrijke dingen.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 30 Sep 2017 10:21

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Spaarpot heeft ze ook inderdaad, daar gaat af en toe €5 of €10 in als mijn man een klein klusje doet voor iemand, dan zegt hij doe maar €5/10 voor de spaarpot van de kleine.

Geld voor haar verjaardag is inderdaad geld van opa en oma die een wat kleiner cadeau hadden en het verder niet zo goed wisten.
⁠♡♡♡
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 30 Sep 2017 11:10

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Wij sparen elke maand 15 euro, als we straks in het nieuwe huis zitten wil ik het bedrag wat verhogen omdat onze maandlasten dan lager zullen zijn.

Geld voor haar verjaardag krijgt ze eigenlijk nooit en de kinderbijslag geven we uit aan kleding/schoenen enz.
<<

Anoniem247

Bericht 30 Sep 2017 13:29

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Elska schreef:
Ava schreef:Wij hebben voor beide kinderen een rekening die vrij komt als ze 15 jaar oud zijn. Hier storten we ook verjaardagsgeld enzo op. Wel gaan wij het pasje beheren na hun 15e en gaan wij zelf kijken wat we met het geld doen. Ws gaat er een deel naar rijlessen en een deel naar de studie. Na hun 15e blijven wij gewoon doorsparen op die rekening en wat overblijft krijgen ze als ze uit huis gaan. Als ze 15 zijn openen we ook een nieuwe rekening voor ze waar ze zelf geld op mogen storten en eraf halen en waar dan ook hun evt hun salaris van een weekendbaantje op komt. En die rekening gaan we zelf dan ook een beetje in de gaten houden. Niet dat ze binnen een dag hun salaris opmaken of oid. En later als ze echt wat beter met hun geld om kunnen gaan kan er evt nog een extra spaarrekening komen waar ze echt zelf op kunnen sparen voor een bepaald doel. Een auto bijvoorbeeld. Ik vind dat toch heel belangrijk dat ze gaan sparen. Als is het maar een tientje per maand.

Aangezien je 15jaar zo specifiek noemt is daar vast goed over nagedacht maar ik vraag me af waarom pas met 15 jaar een eigen rekening?
Bij veel banken mogen kinderen vanaf 12jaar al met ouderlijk toezicht gebruik maken van een pinpas. Verschilt natuurlijk per kind wanneer hij/zij daaraan toe is maar 15 klinkt laat. Als ik naar mezelf kijk dan ging ik met 16 studeren en dat is niet extreem jong(gewoon het normale schooltraject doorlopen). Als ik pas met 15 leerde omgaan met geld op de bank, pinnen, internetbankieren, en alles wat bij een eigen rekening komt kijken dan had ik dat op mijn 16e echt nog niet allemaal zelf kunnen regelen.

Nog een tip voor anderen: Als geld voor studie is bedoeld zet het dan niet vast tot 18jaar. Dat hadden mijn ouders en bleek bij geen van de kinderen handig want de studiekosten beginnen vaak al eerder.

Verder nog geen idee hoe we dingen gaan regelen.


Omdat als ze 15/16 zijn voor het eerst echt mogen werken en dan dus ook salaris gestort krijgen. Vandaar dat we het 15 jaar doen. Maar als we zien dat ze eerder toe zijn aan een eigen rekening mag dat natuurlijk maar dan moeten ze zelf voor het geld zorgen. Bijvoorbeeld het zakgeld dat ze wekelijks krijgen en opgespaart hebben of geld dat ze voor hun verjaardag krijgen enz. Nu storten we het verjaardagsgeld gewoon op hun rekening omdat ze nu toch niet heel erg het besef hebben maar straks mogen ze er natuurlijk zelf mee weten wat ze er van kopen. Mijn oudste krijgt pas sinds dit jaar voor het eerst zakgeld (1 euro per week) en zijn we alvast aan het leren hoe je met geld om moet gaan. En hij zal straks voor het eerste pas zijn verjaardagsgeld in zijn eigen spaarpotje mogen doen. Dit is overigens geen groot bedrag hoor. Meestal krijgt hij 20/30 euro en de rest is in cadeau vorm. Dus als we zien dat hij met 12 jaar goed om zou kunnen gaan met een pinpas zouden we dus eerder een rekening kunnen openen maar voor nu vinden we 15 jaar een prima leeftijd en bereiden we hem ruim van de voren wel voor hoe alles werkt.

Kinderbijslag komt en blijft trouwens bij mij op de rekening en daar koop ik steeds nieuwe schoenen en kleding van dus dat geld gaat gewoon op aan de kinderen. Mocht er ooit iets overblijven dan gaat dat gewoon op de grote hoop.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 01 Okt 2017 05:47

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Wij sparen iedere maand 25 euro op zijn spaarrekening.
Ook storten de opa's en oma's er soms wat op en ook mijn opa's en oma's hebben dat tot nu toe tweemaal gedaan.

Hoe we het later gaan gebruiken weet ik nog niet.
Ik kreeg het beheer over mijn spaarrekening toen ik mijn motorrijbewijs had gehaald en een motor ging kopen (geen autorijbewijs, anders had ik het op dat moment gekregen)
Hoe dat bij vriend zat weet ik eigenlijk niet eens precies.
10.04.17
<<

Anoniem245

Bericht 01 Okt 2017 06:54

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

C heeft twee rekeningen, een spaarrekening waar ik voor hem spaar en een rekening waar hij zelf geld op kan storten. Daar staat weinig op, maar het kan wel.
Ik spaar maandelijks 20,- voor hem en meestal komt daar ook nog wel geld bij van de kinderbijslag, dan stort ik 50/75/100 erbij, naargelang ik wel of niet echt iets voor hem nodig heb op dat moment.
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 06:13

Bericht 01 Okt 2017 12:13

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

.
Laatst gewijzigd door Believe op 08 Dec 2017 16:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 01 Okt 2017 13:37

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Heeft ze dan twee spaarrekeningen bij dezelfde bank Believe? Kan dat überhaupt?
⁠♡♡♡
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 06:13

Bericht 01 Okt 2017 14:40

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

.
Laatst gewijzigd door Believe op 08 Dec 2017 16:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Anoniem316

Bericht 01 Okt 2017 16:08

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

L heeft een spaarrekening waar we maandelijks 25 euro op storten. Verder doen we regelmatig wat in haar spaarpotje en storten dit ook op dat rekeningnummer.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 01 Okt 2017 18:41

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Geld voor een verjaardag gaat in zn spaarpot.
Daar mag hij ooit wat van kopen.

Spaarrekening komt de kinderbijslag en vast bedrag per maand op.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem336

Bericht 02 Okt 2017 08:12

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Ik vind die kinderrekeningen eerlijk gezegd niet echt lonend. Een deposito op het moment ook niet helaas, maar altijd nog meer dan een e.g. Regenboogrekening.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 03 Okt 2017 11:50

Re: Sparen voor je kind/geld van je kind

Believe schreef:
Uffe schreef:Heeft ze dan twee spaarrekeningen bij dezelfde bank Believe? Kan dat überhaupt?


Ja klopt, dat kan gewoon (tenminste bij onze bank) :) . Voor L. hebben we er vorige week ook 2 geopend.


Kijk dan ga ik daar ook eens naar informeren!


Elja echt lonend zijn ze niet qua rente maar ik wil graag apart sparen voor onze dochter en als ik dat op onze spaarrekening zet raak ik het overzicht kwijt!
⁠♡♡♡
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers