Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bolognesesaus

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 14 Sep 2017 09:11

Bolognesesaus

Ok vet raar maar bij macaroni vind ik het best ok om gewoon een simpele 'bolognesesaus' te maken van een blikje tomatenblokjes, een gefruit uitje (sorry Carrie en Spencer), een teentje knoflook, gehakt en evt. wat groente zoals courgette, paprika of champignons erdoor. Maar bij spaghetti vind ik dat dus niet lekker. Ik snap niet waarom, maar het is gewoon zo.

Ik maakte voor bij spaghetti daarom altijd saus met een pakje van Honig, deze:
Afbeelding

Alleen ze hebben de receptuur veranderd en nu is die saus helemaal niet lekker meer. Bah, ik had 't gisteravond en heb het laten staan zo vies vond ik het. Dus nu zoek ik een ander recept.

Iemand een succesrecept?

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Sep 2017 09:23

Re: Bolognesesaus

En gewoon gehakt rullen met wat verse Italiaanse kruiden (oregano, tijm, rozemarijn, salie, niet te veel van alles) met een gefruit uitje en blikjes tomatenblokjes en passata? Te simpel maar wel puur van smaak.
Als ik een echt simpele tomatensaus wil maak ik dat.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 14 Sep 2017 09:29

Re: Bolognesesaus

Mm, passata doe ik er nooit doorheen, misschien dat dat nog verschil maakt! Ga ik de volgende keer proberen.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Sep 2017 09:32

Re: Bolognesesaus

Ik gebruik gewoon die allergoedkoopste van de Euroshopper. Zijn prima!
Ik ben ook te lui om echte tomaten te ontvellen enzo hoor.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem222

Bericht 14 Sep 2017 10:22

Re: Bolognesesaus

Euroshopper bestaat niet meer :P. Ik gebruik ook altijd passata voor tomatensaus. En dan ongeveer wat Marin zegt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Sep 2017 10:32

Re: Bolognesesaus

Oh ja AH Basic dus.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Sep 2017 10:36

Re: Bolognesesaus

Ik heb meerdere moeilijkheidsgraden als het gaat om bolognesesaus. Als ik heel makkelijk doe, koop ik een potje, meestal van Bertolli, maar kan ook van Grand'Italia of AH Excellent. Ik vind niet alle merken/smaken even lekker. Als ik iets moeilijker wil doen dan koop ik gepelde tomaten, knoflook en kruiden en dan laat ik dat met het gehakt een tijdje pruttelen. Als ik me echt wil uitsloven maak ik dit recept: http://antonio-carluccio.co.uk/recipes/ ... bolognese/
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem252

Bericht 14 Sep 2017 11:37

Re: Bolognesesaus

Ik gebruik meestal een half pakje pasata met een blikje tomatenpuree. Dan qua kruiden hou ik meestal aan:
2 tenen knoflook
Half uitje
Eetlepel Italiaanse kruiden
2 theelepels tijm
2 theelepels rozemarijn
2 theelepels paprikapoeder
Peper, zout naar smaak
Wordt altijd erg lekker.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Sep 2017 11:46

Re: Bolognesesaus

Als ik een tomatensaus wil, doe ik dat met ui, knoflook, gepelde tomaten uit blik, en veel verse basilicum.
Als ik een bolognese wil, ben ik lang bezig, of eigenlijk is m'n pan dan lang bezig. Dat is toch vooral een vleessaus, met eventueel een pietsie tomaat. Ik gebruik gehakt, maar het kan ook goed met stoofvlees. In ieder geval is het spek bakken met ui, bleekselderij en wortel. Dan dat eruit, gehakt erin (ik maak het vaak van een kilo en vries het in, omdat het zoveel tijd neemt). Als gaar gebakken, een flinke schut tot halve fles rode wijn, spek met groenten terug, en dan bouillon erbij, en eventueel een blik tomaat, voor mensen die graag een tomatige ragu hebben. Nootmuskaat erbij en dan laat ik het zeker 6 uur sudderen. De volgende dag is het nog lekkerder. Het laatste uurtje doe ik er wat melk bij.
Lekker hoor, ik eet er graag gegrilde aubergine bij, en wat parmezaan.
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 14 Sep 2017 11:47

Re: Bolognesesaus

Ik maak meestal deze:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ognesesaus

Het is wel even wat werk, maar ik maak dan een grote pan vol en heb dan 3 tot 4 porties, zodat ik de keren daarna gewoon een bakje uit de vriezer kan pakken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Sep 2017 11:53

Re: Bolognesesaus

Met stoofvlees wil ik ook nog een keer uitproberen, dat lijkt me eigenlijk veel lekkerder dan met gehakt. Moet dan wel op de camping, daar hebben we een veel beter fornuis en betere pannen (hier inductie, helaas, daar gas en allemaal tijdloze stoofpannen van mijn ouders).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 14 Sep 2017 14:10

Re: Bolognesesaus

Caulfield schreef:Als ik een tomatensaus wil, doe ik dat met ui, knoflook, gepelde tomaten uit blik, en veel verse basilicum.
Als ik een bolognese wil, ben ik lang bezig, of eigenlijk is m'n pan dan lang bezig. Dat is toch vooral een vleessaus, met eventueel een pietsie tomaat. Ik gebruik gehakt, maar het kan ook goed met stoofvlees. In ieder geval is het spek bakken met ui, bleekselderij en wortel. Dan dat eruit, gehakt erin (ik maak het vaak van een kilo en vries het in, omdat het zoveel tijd neemt). Als gaar gebakken, een flinke schut tot halve fles rode wijn, spek met groenten terug, en dan bouillon erbij, en eventueel een blik tomaat, voor mensen die graag een tomatige ragu hebben. Nootmuskaat erbij en dan laat ik het zeker 6 uur sudderen. De volgende dag is het nog lekkerder. Het laatste uurtje doe ik er wat melk bij.
Lekker hoor, ik eet er graag gegrilde aubergine bij, en wat parmezaan.
qua ingrediënten lijkt deze saus het meest op wat mijn vriend altijd maakt. Erg lekker! Hoe langer je het laat op staan, hoe lekkerder!

Wat is er mis met een gefruit uitje?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 14 Sep 2017 14:13

Re: Bolognesesaus

Klinkt goed, ik ga de volgende keer één van jullie recepten proberen. En misschien, als ik dit weekend zin heb, doe ik een kookdagje en maak ik zo'n recept dat vet lang moet sudderen. Ben benieuwd.

Girli, daar is niet zoveel mis mee maar in een ander topic gaf Carrie of Spencer aan dat ze het stom vinden als mensen over koken praten en daar stond iets bij als "Altijd weer dat gefruite ui!", dus vandaar dat ik even mijn excuses aanbood :D

♥♥
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 14 Sep 2017 17:21

Re: Bolognesesaus

Ik maak altijd een soeppan vol en dan eten we er de eerste dag gewoon spaghetti van en dan de volgende dag lasagne met laagjes spinazie met roomkaas er tussen bijvoorbeeld en de rest in de vriezer.

Ik rul gehakt met wat spekjes er bij, gooi dat wat tomatenpuree bij om te ontzuren een hele stronk bleekselderij in kleine stukjes, een geraspte winterwortel, lekker veel uien, wat knoflook en dat bak ik dan even aan en dan gooi ik er blikjes tomatenblokjes bij ( gewoon van AH basic) een vleesbouillonblokje, een laurierblaadje en wat water en dat laat ik dan op laag vuur minimaal 2 uur pruttelen. Dan roer ik het stevig door en druk de laatste overgebleven groenten fijn, het moet dan echt een vleessaus zijn, de groenten zijn helemaal kapot gekookt. Dan voeg ik nog peper en zout en kruiden zoals oregano, salie, tijm, rozemarijn en verse basilicum toe en laat dat nog even pruttelen. Je kan ook nog een scheut rode wijn toevoegen bijvoorbeeld.

Lekker en meteen voor een dag of 4 eten!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 17 Sep 2017 11:49

Re: Bolognesesaus

Ik had daar laatst ook weer eens zo'n zin in. Maar inderdaad, helemaal niet lekker meer!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 17 Sep 2017 16:12

Re: Bolognesesaus

Caulfield schreef:Als ik een tomatensaus wil, doe ik dat met ui, knoflook, gepelde tomaten uit blik, en veel verse basilicum.
Als ik een bolognese wil, ben ik lang bezig, of eigenlijk is m'n pan dan lang bezig. Dat is toch vooral een vleessaus, met eventueel een pietsie tomaat. Ik gebruik gehakt, maar het kan ook goed met stoofvlees. In ieder geval is het spek bakken met ui, bleekselderij en wortel. Dan dat eruit, gehakt erin (ik maak het vaak van een kilo en vries het in, omdat het zoveel tijd neemt). Als gaar gebakken, een flinke schut tot halve fles rode wijn, spek met groenten terug, en dan bouillon erbij, en eventueel een blik tomaat, voor mensen die graag een tomatige ragu hebben. Nootmuskaat erbij en dan laat ik het zeker 6 uur sudderen. De volgende dag is het nog lekkerder. Het laatste uurtje doe ik er wat melk bij.
Lekker hoor, ik eet er graag gegrilde aubergine bij, en wat parmezaan.



Klinkt echt heerlijk Caufield, die ga ik zeker eens proberen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem236

Bericht 19 Sep 2017 20:50

Re: Bolognesesaus

T aller lekkerst is de hele dag laten stoven;
500gr rundergehakt
3 stengels bleekselderij
1 winterpeen
1 grote ui
3 tenen knoflook
150ml witte wijn
500gr gepelde tomaten
Runder boullion blokje
100gr spekreepjes/blokjes/bacon

Groente en knoflook heel fijn snijden en aanbakken met de spekjes tot groente zacht is. Gehakt erbij doen totdat het rul is. Zout en peper naar smaak. Wijn erbij en laten pruttelen totdat het vocht verdampt is. Dan de gepelde tomaten fijn snijden en erbij doen, evenals 250ml water en het boullion blokje. Dan minstens 3 uur op laag vuur laten pruttelen.
Delicious.
<<

Anoniem236

Bericht 19 Sep 2017 20:54

Re: Bolognesesaus

Mocht je wel uit n zakje willen; die van Knorr natuurlijk lekker is goed te eten.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 20 Sep 2017 19:00

Re: Bolognesesaus

Voor spaghetti en macaroni maken we dezelfde saus.
- Gehakt rukken en zout/peper
- uitje fruiten
- paprika (stukjes) erbij
- champignons of courgette (stukjes)
- 2 blokken tomatenblokjes (Jumbo)
- Italiaanse kruidenmix (Jumbo)

Bij die kruidenmix moet je trouwens wel een potje pakken waarbij zeker geen zout in zit. Zo hebben we laatst een zakje Italiaanse mix van Verstegen ergens bij gekregen en dat zat meer zout dan kruiden in. Was niet te eten.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 20 Sep 2017 19:08

Re: Bolognesesaus

Fred schreef:Voor spaghetti en macaroni maken we dezelfde saus.
- Gehakt rukken en zout/peper
- uitje fruiten
- paprika (stukjes) erbij
- champignons of courgette (stukjes)
- 2 blokken tomatenblokjes (Jumbo)
- Italiaanse kruidenmix (Jumbo)

Bij die kruidenmix moet je trouwens wel een potje pakken waarbij zeker geen zout in zit. Zo hebben we laatst een zakje Italiaanse mix van Verstegen ergens bij gekregen en dat zat meer zout dan kruiden in. Was niet te eten.


Verder denk ik dat koken met pakjes en zakjes deel smaak is. Als je gewend bent om alles zelf vers te maken, dan is alles uit een potje zout.

Ik de altijd maar wat.
* uitje fruiten
* gehakt opbakken
* knoflook kort meebakken ( anders krijg je snel verbranden knoflook)
* Tomatenpuree en een pakje pasata ( geloof ik dat het heet) toevoegen en tot de juiste dikte maken met water
* Italiaanse kruiden toevoegen, net wat ik in de kast heb staan
* mocht ik de tijd hebben om het te laten inkoken, dan nog wat rode wijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 20 Sep 2017 19:56

Re: Bolognesesaus

Ik bedoel rullen. Stomme auto correctie.
<<

Anoniem231

Bericht 22 Sep 2017 08:03

Re: Bolognesesaus

Fred schreef:Ik bedoel rullen. Stomme auto correctie.


Soms denk ik echt dat je mijn broer bent. Jouw reacties en opmerkingen zouden zo uit zijn mond kunnen komen. Maar dat kan niet want hij woont ergens anders dan jij zegt. Anders zou ik zeggen dat jullie dezelfde persoon zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 22 Sep 2017 09:29

Re: Bolognesesaus

Het merk dat ik ook vaak gebruik als ik een potje neem heet La conserve della nonna. Kon er de vorige keer niet opkomen. Dat is eigenlijk op het moment mijn favoriete merk, vooral die met gegrilde groenten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers