Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ziek wat is verstandig ?

<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 19 Sep 2017 13:28

Ziek wat is verstandig ?

Ik kan aankomende tijd niet mijn contracturen (32) werken door overbelasting van mijn rug. Ik moet rust nemen en weer voorzichtig aan beginnen met werken eerst zo'n 3 uurtjes op 1 dag en dat opbouwen naar weer 32 uur per week.
Nu heb ik nog best veel vakantie-uren open staan. Is het slim om die in te zetten of moet ik in de ziektewet gaan ? Hoe gaat zoiets ? En hoe pak je dat aan ?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 19 Sep 2017 13:32

Re: Ziek wat is verstandig ?

In principe moet/kun je je gewoon gedeeltelijk ziek melden en ook in overleg met de bedrijfsarts op gaan bouwen.
Ik neem aan dat de overbelasting geconstateerd is door huisarts/fysio en je niet zelf verzint dat je zo moet gaan opbouwen :-)
Ik weet niet hoe je werkgever erin staat, maar het lijkt me als ik je verhaal zo lees, geheel onrechtvaardig hier vakantieuren voor te moeten gebruiken.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 19 Sep 2017 13:38

Re: Ziek wat is verstandig ?

De overbelasting is geconstateerd door de huisarts en de fysiotherapeut zegt dat mijn rug nog niet goed hersteld is van mijn bevalling en gaf mij dit advies.
Ik denk dat mijn werkgever geen arboarts in gaat zetten en zelf iets wilt verzinnen is mijn angst vandaar ook de vraag waar heb ik recht op ?
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 19 Sep 2017 13:41

Re: Ziek wat is verstandig ?

Als je ziek bent, heb je recht op ziekte uitkering. Zou wel makkelijk voor je werkgever zijn als je daar vrije uren voor in gaat zetten, niet doen hoor, die zijn om vrij te kunnen zijn, niet om je rug te laten herstellen.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem282

Bericht 19 Sep 2017 13:48

Re: Ziek wat is verstandig ?

sanskie schreef:De overbelasting is geconstateerd door de huisarts en de fysiotherapeut zegt dat mijn rug nog niet goed hersteld is van mijn bevalling en gaf mij dit advies.
Ik denk dat mijn werkgever geen arboarts in gaat zetten en zelf iets wilt verzinnen is mijn angst vandaar ook de vraag waar heb ik recht op ?


Dit kan dus niet. Als je ziek bent, ga je de ziektewet (deels) in en je mag altijd een gesprek aanvrage bij de bedrijfsarts. Je werkgever is na verloop van tijd zelfs verplicht je daar op gesprek te sturen. Waarom denk jij dat je werkgever dit anders zal aanpakken? Welbeschouwd heb je niet eens formeel toestemming nodig van je werkgever om op gesprek te gaan bij de bedrijfsarts, maar dit wordt doorgaans wel bespreekbaar gemaakt.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 19 Sep 2017 14:04

Re: Ziek wat is verstandig ?

Ik had er vanochtend over gebeld en mijn locatiemanager deed er nog al wat vaag over. Ze zei ik bel het hoofdkantoor wel en we zien nog wel of we een arboarts inschakelen of dat nodig is. Morgen heb ik een gesprek met haar dus wil ik goed weten wat mijn rechten zijn. Vorige week begon ze namelijk over mijn vakantie-uren inzetten of mijn tvturen en wellicht mijn contract aanpassen naar 24 uur nou ik dacht het ff niet !. Omdat ik het allemaal niet aan zou kunnen werken en een baby hebben. Sorry maar ik kan het prima aan alleen mijn lichaam zegt ho stop. Ik heb een keizersnede gehad en blijkbaar duurt het herstel dan ff wat langer en kan ik nog geen fysiek zwaar werk aan. Komt wel weer en dan kan ik prima een baby en 32 uur werken goed combineren "aan"
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 19 Sep 2017 14:19

Re: Ziek wat is verstandig ?

Ziek melden, zoek maar eens op de wet poortwachter. Dan vind je precies wat je rechten en plichten zijn. Vakantiedagen zijn er niet voor om in te zetten voor dit soort dingen. Als een werkgever dat verwxfht dan kan dat zelfs gezien worden als slecht werkgeverschap.
2015 💙
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Sep 2017 16:03

Re: Ziek wat is verstandig ?

Ziek is ziek, ook al werk je minder uren als je contract. De andere uren daarvoor moet je gewoon ziek gemeld worden.

Als ik jou was zal ik dat ook duidelijk aangeven in het gesprek morgen. Leuk dat ze willen dat je vakantie uren daarvoor inzet, maar daar zijn je vakantie uren niet voor.

Succes met je gesprek morgen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 19 Sep 2017 16:15

Re: Ziek wat is verstandig ?

Wat een vervelende houding van je leidinggevende zeg.
Ik zou sterk aandringen op gesprek met arbo en desnoods zelf regelen, vooral als je alsnog onder druk willen zetten dmv 24u contract of vakantie uren inzetten.
En netjes maar duidelijk zeggen dat je lichamelijk blijkbaar nog niet hersteld bent, je er met de juiste opbouw wel weer komt en naar uitkijkt om volledig hersteld weer 32 uur te kunnen werken.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers