Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sofia - tips?

<<

lila

Noob

Berichten: 14

Geregistreerd: 05 Jan 2014 18:17

Bericht 01 Sep 2017 18:07

Sofia - tips?

Over een paar weken ga ik een lang weekend naar Sofia, ik kan er weinig over vinden op internet.
Is iemand hier al geweest en heb je tips?
it's true that money doesn't buy happiness but it does buy chocolate which is kind of the same thing
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Sep 2017 18:13

Re: Sofia - tips?

Ja ik, ik heb er gewoond! Misschien vanavond even tijd voor tips.
Let's discover the world together.
<<

lila

Noob

Berichten: 14

Geregistreerd: 05 Jan 2014 18:17

Bericht 01 Sep 2017 18:15

Re: Sofia - tips?

Leuk, ben benieuwd!
it's true that money doesn't buy happiness but it does buy chocolate which is kind of the same thing
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Sep 2017 20:41

Re: Sofia - tips?

Hier ben ik!

Ik moet een beetje nadenken hoor, het is intussen 8 jaar geleden alweer dat ik daar zat. Ik vond het destijds een fantastische stad. Niet persé een toeristische stad maar dat vond ik juist leuk.

De meest bekende trekpleister is de Alexander Nevski kathedraal. Ik vind 'm prachtig, die neo-byzantijnse stijl. Je kunt de kerk van binnen bekijken. Ik woonde er vlakbij dus liep er sowieso vaak langs.
Afbeelding

Deze Russisch Orthodoxe kerk is ook wel mooi om te bezoeken (Tsar Osvoboditel Boulevard):
Afbeelding

Je hebt een paar mooie parken in Sofia.
Sofia City Garden is een soort groot plein waar men heerlijk buiten leeft. Let er wel op dat het over een paar weken al wel een stuk kouder kan zijn trouwens. Hier vind je ook het Ivan Vazov Theater. Nooit binnen geweest, wel mooi van buiten:
Afbeelding

Aan de andere kant van Sofia City Garden zit de National Art Gallery.
Afbeelding

Daarachter, beetje lastig uitleggen, maar je moet echt om de National Art Gallery heen lopen zit een leuk restaurantje/cafeetje met een terras. Was althans destijds heel leuk en ik zie dat het nog bestaat.
Tobacco heet het:
https://www.facebook.com/TobaccoGardenBar
Afbeelding

Het grote park heet het Borisova Gradina en is heerlijk om door te wandelen. Er zit ook het Vasil Levski voetbalstadion, je kunt er varen met bootjes op een meer en het staat vol gekke grote sovjet standbeelden.
Afbeelding

Parlementaire gebouwen/ministeries vind je door de hele stad en zijn ook mooi qua architectuur, alsmede de universiteit. Gewoon mooi om langs te lopen.
Afbeelding

Afbeelding

De grootste winkelstraat heet Vitosha Boulevard. Ik vond het destijds lastig winkelen, want het was óf heel goedkoop (qua kwaliteit ook) of echt stervensduur met van die poepchique merken. Ik heb zelden zoveel dure auto's gezien als in Sofia (behalve Monaco misschien), het is en blijft toch echt maffia town. Maar Vitosha Boulevard is wel leuk om overheen te lopen.
Afbeelding


De synagoge en moskee in het centrum zijn ook mooi om te bezoeken, vlak naast elkaar, dat vond ik destijds toen wel mooi om te zien, hoe al die geloven daar zo samen gaan. Achter de moskee is ook zo'n grote markthal. Was destijds de eerste markthal die ik ooit zag. Vond het tof. Er vlakbij zit ook de Women's Market, wat dubieus klinkt maar gewoon een grote markt is (Zhenski Pazar heet deze markt).

Het NDK (National Palace of Culture) is een 'modern' gebouw met daarvoor een groot plein. Je loopt er via Vitosha Blvd zo naar toe.
Afbeelding

Een wat kleinschaliger lokaler straatje om te winkelen is Ulitsa (betekent straat) Grav Ignatiev. Leuk met van die oude trammetjes en marktkraampjes enzo.
Afbeelding

Vitosha mountain is leuk voor een dagtripje, beetje afhankelijk van het weer. Ik ging er skieen in maart, maar je kunt er ook wandelen. Mooi natuurgebied.
Afbeelding

Mocht je echt tijd over hebben, kan je nog een dagtripje naar Rila Monastery overwegen:
Afbeelding

Nou zou ik graag nog restaurant tips enzo willen geven maar dat ben ik allemaal wel een beetje vergeten en ik weet niet goed natuurlijk wat nu hip is. Ik kan me maar zo voorstellen dat het in acht jaar tijd toch een stuk hipper is geworden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem210

Bericht 02 Sep 2017 13:20

Re: Sofia - tips?

Ik vind het zo leuk om te zien dat je zo uitgebreid tips geeft Marin. Lief van je.
<<

Anoniem244

Bericht 02 Sep 2017 13:37

Re: Sofia - tips?

Ik vond Sofia echt heel erg leuk...

In het centrum heb je leuke barretjes, terrasjes waar je goedkoop cocktails kan drinken :-)

Qua bezienswaardigheden heeft marin alle tips al gegeven.

Happy bar & grill vond ik erg leuk... was daar ook super druk en het eten was prima...
Maar de sangria was daar super lekker en niet duur
Raffy bar & gelato was ook leuk en lekker
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Sep 2017 14:01

Re: Sofia - tips?

Haha bij Happy aten wij ook vaak. Lekker duidelijk menu maar niet echt bijzonder eten.

Ik zal nog even nadenken wat lekker typisch Bulgaars is om te eten.
Let's discover the world together.
<<

lila

Noob

Berichten: 14

Geregistreerd: 05 Jan 2014 18:17

Bericht 02 Sep 2017 20:31

Re: Sofia - tips?

Dank voor de reacties, leuk! En inderdaad heel leuk hoe uitgebreid jij altijd reageert Marin, die foto's maken het extra leuk!

Ik ben heel benieuwd naar de stad! Als iemand verder nog tips heeft, dn hoor ik het graag
it's true that money doesn't buy happiness but it does buy chocolate which is kind of the same thing
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 17 Sep 2017 19:48

Re: Sofia - tips?

@ Marin, ben je heel misschien ook naar Pernik geweest? Zou zo'n 20-30 km van Sofia liggen. Ik kwam vandaag het http://en.surva.org Surva Kukeri Festival in Pernik tegen. Lijkt me erg speciaal om eens te zien. http://www.thebohemianblog.com/2016/01/the-mystical-origins-of-the-kukeri-bulgarias-strangest-folk-festival.html
Laatst gewijzigd door rapa nui op 17 Sep 2017 20:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Sep 2017 20:07

Re: Sofia - tips?

Nee daar ben ik niet geweest, kende de naam wel. Klinkt bijzonder dat festival (ik vind maskers alleen beetje eng). Maar lijkt me prima te bereizen vanuit sofia.
Let's discover the world together.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers