Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vitamine B12 in grijs gebied

<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 04 Mrt 2017 18:00

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Elle123 schreef:
Beachgirl schreef:
Urban Naked schreef:quote]

Belangrijk is dat je de ampul goed opwarmt voordat je hem laat prikken. De vloeistof moet in de koelkast bewaard worden maar koud inspuiten is heel pijnlijk. Verder langzaam inspuiten, 2ml is best veel dus dat moet echt rustig. En ontspannen uiteraard, maar kan begrijpen dat dat ook lastig is. Vraag desnoods of je op je buik kan liggen als ze de injectie zetten, dat kan ook al schelen. Ik bleef zelf altijd gewoon staan.

Hier deed de assistente het ook altijd in mijn bil en de ene assistente kon idd fijner prikken dan de ander. Nu prik ik mezelf (helaas) in mijn bovenbeen (bil wordt lastig bij mezelf prikken) en dat is wel iets gevoeliger maargoed, even een paar seconden tanden bijten en dan ben ik er weer vanaf.

.


Ik bewaarde ze voorheen ook inderdaad thuis in de koelkast (toen ik een paar keer per week moest). Nu liggen ze bij de huisarts en daar liggen ze gewoon in een la, niet koud dus. Dat scheelt wel. Hoewel ik het nooit echt pijnlijk heb gevonden. Ik steun altijd op mijn linkerbeen, rechtebeen buig ik een beetje zodat die helemaal ontspannen is en met mijn handen steun ik op het doktersbed. Dat gaat altijd pirma.

Ai zelf prikken lijkt me zo akelig! Moet je zo vaak dat je het nu zelf moet doen? Voordeel van in je bil prikken is dat je het zelf niet kunt zien.


Ik prik mezelf elke 5 weken. Dus niet heel vaak maar ik werk op 45 min van huis en huisarts dus het was gewoon erg lastig voor mij om steeds een afspraak te moeten maken bij de huisarts. Ik kom dan of altijd te laat op werk, of ik moet onder werktijd heen en weer en dat kost me dan dus 1,5 uur, voor 2 min injectie. Niet te doen.

De laatste tijd is het nogal pijnlijk in mijn bovenbenen helaas dus afgelopen keer heeft mijn vriend het in mijn bil gedaan, dat ging echt een stuk beter en mijn vriend vind het geen probleem. Die heft zichzelf in het verleden bloedverdunners moeten prikken dus die is ook wel wat gewend.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 04 Mrt 2017 20:11

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Ze moeten spuiten in je bovenste buitenste bilkwadrant. Dat heb ik geleerd op school met deze spuiten! ;)
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Elle123

Bericht 06 Mrt 2017 11:44

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Beachgirl schreef:
Elle123 schreef:
Beachgirl schreef:


.


Ik prik mezelf elke 5 weken. Dus niet heel vaak maar ik werk op 45 min van huis en huisarts dus het was gewoon erg lastig voor mij om steeds een afspraak te moeten maken bij de huisarts. Ik kom dan of altijd te laat op werk, of ik moet onder werktijd heen en weer en dat kost me dan dus 1,5 uur, voor 2 min injectie. Niet te doen.

De laatste tijd is het nogal pijnlijk in mijn bovenbenen helaas dus afgelopen keer heeft mijn vriend het in mijn bil gedaan, dat ging echt een stuk beter en mijn vriend vind het geen probleem. Die heft zichzelf in het verleden bloedverdunners moeten prikken dus die is ook wel wat gewend.


Ah ja dat snap ik. Ik werk maar 4 dagen dus ik plan het altijd op mijn vrije dag. Of op een werkdag om 8.00 uur. Ik ben ook met 10 min fietsen op mijn werk, dus als ik een half uurtje later begin kan ik voor mijn werk gaan. Mijn moeder kan het overigens ook zetten, ze is verpleegster. Zij zette hem een tijdje bij mijn buurmeisje.

Vervelend dat het de laatste tijd pijn doet in je been. Ga jij er nog ooit vanaf komen of is het voor jou ook voor de rest van je leven?
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 06 Mrt 2017 21:13

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Elle123 schreef:
Beachgirl schreef:
Elle123 schreef:
.


Ik prik mezelf elke 5 weken. Dus niet heel vaak maar ik werk op 45 min van huis en huisarts dus het was gewoon erg lastig voor mij om steeds een afspraak te moeten maken bij de huisarts. Ik kom dan of altijd te laat op werk, of ik moet onder werktijd heen en weer en dat kost me dan dus 1,5 uur, voor 2 min injectie. Niet te doen.

De laatste tijd is het nogal pijnlijk in mijn bovenbenen helaas dus afgelopen keer heeft mijn vriend het in mijn bil gedaan, dat ging echt een stuk beter en mijn vriend vind het geen probleem. Die heft zichzelf in het verleden bloedverdunners moeten prikken dus die is ook wel wat gewend.


Ah ja dat snap ik. Ik werk maar 4 dagen dus ik plan het altijd op mijn vrije dag. Of op een werkdag om 8.00 uur. Ik ben ook met 10 min fietsen op mijn werk, dus als ik een half uurtje later begin kan ik voor mijn werk gaan. Mijn moeder kan het overigens ook zetten, ze is verpleegster. Zij zette hem een tijdje bij mijn buurmeisje.

Vervelend dat het de laatste tijd pijn doet in je been. Ga jij er nog ooit vanaf komen of is het voor jou ook voor de rest van je leven?


Mijn huisarts heeft daar eigenlijk niks over gezegd maar ik denk voor de rest van mijn leven aangezien ik een opnamestoornis heb. Mijn waarde was bij de diagnose zo laag dat ik meteen mocht beginnen met injecties en niet eerst pillen hoefde uit te proberen, mijn huisarts zei ook dat dat geen zin had. Ik eet genoeg zuivel en vlees e.d. dus daar kan het niet aan liggen. Heb ook een trage schildklier en dat komt veel voor samen met B12 tekort.
Ik merk na 5 weken ook echt dat ik hem weer nodig heb, of zou t tussen mn oren zitten? Ben dan echt moe en merk dat mijn weerstand omlaag gaat.

Ben er nu ook lichamelijk(nog) niet aan toe om een tijdje te stoppen en te kijken (en prikken) hoe het gaat en hoe m'n waarde zich ontwikkeld. Lees op de site van de b12 stichting ook overal dat je niet zomaar mag stoppen.
Vind het soms wel eens lastig.... waar doe je goed aan?

Ben wel blij dat ik nu zelf kan injecteren, bij de huisarts betaalde ik elke keer een tientje aan consult kosten :face:
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem221

Bericht 06 Mrt 2017 21:54

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Nu vraag ik me al jaren af hoe je kunt merken dat je B12 tekort komt. Want ik zal het heus tekort komen, maar ik heb er dan weer geen last van.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 06 Mrt 2017 23:13

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Dat lijkt me niet. Als je een tekort hebt merk je dat en zeker als je al jaren een tekort hebt.

Als ik jou was zou ik gewoon blij zijn dat ik een gezond lijf heb ondanks dat je niet altijd gezond eet en drinkt.
<<

Elle123

Bericht 07 Mrt 2017 09:29

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Fedora schreef:Nu vraag ik me al jaren af hoe je kunt merken dat je B12 tekort komt. Want ik zal het heus tekort komen, maar ik heb er dan weer geen last van.


Waarom denk je dat je een tekort hebt?
Ik merkte het door deze klachten:
- Veel spierpijn, vooral in mijn rug en armen
- extreem vermoeid (bv autorijden was erg lastig, omdat ik dan beide armen omhoog moest houden, wat gewoon te zwaar was)
- slecht slapen, maar overdag doodmoe zijn
- ik ging slechter zien
- niet meer uit mijn woorden komen
- depressieve gevoelens

Nu merk ik het als het aan de lage kant is door spierpijn, zware spieren en slecht herstel na training. Maar nu zit ik natuurlijk ook niet meer onder de 85, dat is namelijk erg laag. Onder 350 is voor mij nu laag.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 07 Mrt 2017 20:40

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Siem schreef:Dat lijkt me niet. Als je een tekort hebt merk je dat en zeker als je al jaren een tekort hebt.

Als ik jou was zou ik gewoon blij zijn dat ik een gezond lijf heb ondanks dat je niet altijd gezond eet en drinkt.


:good: Helemaal mee eens. Een (flink) tekort merk je echt wel, en als je al een tekort hebt wordt de waarde gedurende de jaren alleen maar lager -> dus steeds meer klachten.
@ Fedora: Het lijkt nu net alsof je het behoorlijk onderschat. In het verleden zijn er mensen in een rolstoel beland door onbehandeld b12 tekort omdat er vroeger veel minder kennis over was dus ik zou er niet te luchtig over denken :eyes:


Mijn klachten waren:

Tintelingen in armen, spierpijn zonder sporten, krachtsverlies (kon niet eens een pak melk oppakken, haar borstelen was niet te doen)
geheugenproblemen
Depressie, stemmingswisselingen
Moe moe en nog eens moe (lees na 10 uur slapen nog het gevoel hebben dat je een week niet geslapen hebt)
Gewrichtsklachten, altijd stijf
hartkloppingen
Altijd koud hebben
haaruitval
darmklachten
onrustige benen, spiertrekkingen

Ik liep al weken bij de fysio vanwege een volgens hem overbelaste schouder. Ik had een dooie arm en kon amper een pak melk oppakken, die liet ik gewoon vallen. Na weken fysio en nog geen verbetering belandde ik toevallig bij de huisarts voor een verwijzing naar een Dietiste (lees Cambridge horror). Hij heeft toen een algemeen bloedonderzoek gedaan en als dat goed zou zijn dan mocht ik van hem starten met de shakes.
Alles was goed behalve mijn b12, die stond op +/- 80. Ik was lachoniek en dacht oh dat wordt pilletjes slikken, gewoon een vitamientje tekort totdat de huisarts mij een lijstje met symptomen gaf waarop ik moest aankruisen wat ik herkende. En dat was ongeveer 75% van de lijst :palm:

Ik was 3 jaar daarvoor gediagnosticeerd met een trage schildklier en veel klachten van b12 tekort komen overeen daarom dacht ik dat mijn klachten "erbij hoorden". Maar na het opstarten van de b12 injecties (5 weken lang 2x per week) was ik na 3 weken van mijn tintelende arm af.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 11 Sep 2017 13:34

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Ik heb dit topic even geupt omdat ik met wat vage klachten rondloop en eigenlijk niet bekend was met een B12 tekort totdat ik bijna 3 jaar geleden zwanger werd van mijn tweede.
Toen bleek mijn B12 gehalte laag te zijn, hoe laag, geen id. Laag genoeg om smelttabletten er naast te gaan slikken.

Ik ben dat eigenlijk blijven doen omdat ik vage klachten blijf houden.

Waar ik nu vooral last van heb, is extreem veel haarverlies. Ik durf mn haar niet eens te borstelen, plukken komen eruit.
Ik was altijd gezegend met een flinke bos daar is weinig van over. Zou dat een gevolg kunnen zijn van een B12 tekort?
Ik slaap op zich wel goed, maar heb vaak last van slapende armen. Daar word ik wel veel wakker van.
Ik zie niet per se slecht, maar wel vaak van die zwarte springerige puntjes. Koude handen, vermoeid, ik haal soms woorden door elkaar. Vorige week terwijl ik volgende week bedoel. En kom soms niet goed uit mn woorden kan niet goed uitleggen wat ik eigenlijk bedoel. Ook zit ik echt slecht in mijn vel. Kort lontje, minderwaardig.

Vooral die haaruitval vind ik echt absurd.

Feit is dat ik prikangst heb, maar toch denk ik dat ik moet gaan..

Geen idee wat ik met deze post moet eigenlijk..
22-2-2013
28-8-2015
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 11 Sep 2017 14:50

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Na een aantal maanden braaf vitaminen slikken is er eigenlijk niet veel veranderd. Misschien toch nog eens de huisarts bellen en opnieuw b12 laten prikken, ben wel benieuwd of de waarde nu omhoog gegaan is eigenlijk..
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 12 Sep 2017 14:17

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Je neemt tabletten?

Ik injecteer mezelf eens in de 2/3 weken. Ik voel als het weer nodig is. Warm het overigens altijd op (las hierboven vanuit de koelkast..au!), zuig het op met een andere naald waarmee ik het injecteer. Ik kom nooit meer van die prikken af, maar het is fijn dat ik het zelf in de hand heb.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 12 Sep 2017 14:29

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Jip schreef:Je neemt tabletten?

Ik injecteer mezelf eens in de 2/3 weken. Ik voel als het weer nodig is. Warm het overigens altijd op (las hierboven vanuit de koelkast..au!), zuig het op met een andere naald waarmee ik het injecteer. Ik kom nooit meer van die prikken af, maar het is fijn dat ik het zelf in de hand heb.


Ja de 'gewone winkel tabletten' zegmaar
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 12 Sep 2017 20:22

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Dikkie Dik schreef:Ik heb dit topic even geupt omdat ik met wat vage klachten rondloop en eigenlijk niet bekend was met een B12 tekort totdat ik bijna 3 jaar geleden zwanger werd van mijn tweede.
Toen bleek mijn B12 gehalte laag te zijn, hoe laag, geen id. Laag genoeg om smelttabletten er naast te gaan slikken.

Ik ben dat eigenlijk blijven doen omdat ik vage klachten blijf houden.

Waar ik nu vooral last van heb, is extreem veel haarverlies. Ik durf mn haar niet eens te borstelen, plukken komen eruit.
Ik was altijd gezegend met een flinke bos daar is weinig van over. Zou dat een gevolg kunnen zijn van een B12 tekort?
Ik slaap op zich wel goed, maar heb vaak last van slapende armen. Daar word ik wel veel wakker van.
Ik zie niet per se slecht, maar wel vaak van die zwarte springerige puntjes. Koude handen, vermoeid, ik haal soms woorden door elkaar. Vorige week terwijl ik volgende week bedoel. En kom soms niet goed uit mn woorden kan niet goed uitleggen wat ik eigenlijk bedoel. Ook zit ik echt slecht in mijn vel. Kort lontje, minderwaardig.

Vooral die haaruitval vind ik echt absurd.

Feit is dat ik prikangst heb, maar toch denk ik dat ik moet gaan..

Geen idee wat ik met deze post moet eigenlijk..


Klachten klinken herkenbaar maar passen ook goed bij schildklier problemen. Ben je daar wel eens op getest?
Hier ondanks B12 injecties en schildklier medicatie ook wisselend periodes met hele erge haaruitval helaas :snik: Dan gaat het weer maanden goed en dan ineens met kammen haal ik er weer hele bossen uit.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 12 Sep 2017 20:24

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Jip schreef:Je neemt tabletten?

Ik injecteer mezelf eens in de 2/3 weken. Ik voel als het weer nodig is. Warm het overigens altijd op (las hierboven vanuit de koelkast..au!), zuig het op met een andere naald waarmee ik het injecteer. Ik kom nooit meer van die prikken af, maar het is fijn dat ik het zelf in de hand heb.


Hier elke 4 weken. Ik warm de ampul ook altijd flink op. Het injecteren doet de laatste tijd echt veel pijn helaas...
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

cinn

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 17 Sep 2013 19:49

Bericht 12 Sep 2017 20:42

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Ik krijg nu denk ik 15 jaar vitamine b12 spuit. ik laat dit elke 3 weken spuiten bij de huisarts. Als je lichaam vitamine b12 niet opneemt uit voedsel dan hebben tabletten ook geen zin.

De injecties zijn wat dikker dan gewone naalden.. maar vind het prima te doen, (Ik als angsthaas voor injecties). Heeft ook te maken met wie prikt.

In begin had ik dunner kortere naalden, nu ik dikkere langere naalden gebruik, merk ik dat de vitamine b12 beter zijn werk doet.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 13 Sep 2017 10:32

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Was het meteen duidelijk dat het een tekort was? Met betrekking tot de waarden? Ik lees zoveel verschillen namelijk. De ene zegt >150 is normaal en de ander >300
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 13 Sep 2017 13:59

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Tabletten worden vaak niet goed opgenomen inderdaad.

Phoe ik weet niet meer welke waarden ik had. In elk geval veel te laat. Nu laat ik het nooit meer checken, omdat die waarde dan vals positief is.

Balen dat het injecteren veel pijn doet. Wissel je per keer van been?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 13 Sep 2017 14:07

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Als ik bij m'n bloeduitslagen kijk moet deze volgens die standaard tussen de 150-700 liggen. In februari zat ik op 206. Dus boven die 150 grens, maar nou ook niet heel erg ruim ofzo.

Misschien toch morgen maar even bellen en nog een keer prikken. Kijken of die waarde iets veranderd is. Ik ben namelijk nog steeds zo dodelijk vermoeid...
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 21:09

Bericht 13 Sep 2017 19:22

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Ik had tijdens de zwangerschap een waarde van 167. Ik merkte meteen verschil met de injecties, voor mij was het dus ook te laag. Tabletten hebben inderdaad meestal geen zin als je het ook niet opneemt uit voeding.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 19 Sep 2017 10:13

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Net bloed geprikt. Waarde is nu van 206 naar 346 gestegen
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:43

Bericht 11 Okt 2017 06:43

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Hmm wel gestegen, maar zeker niet genoeg, hoe lang slikte je nu welke hoeveelheid?

Ik zit op 253, arts heeft niks gezegd over een grijs gebied, alleen dat het goed was. Alleen mijn vitamine D was aan de lage kant, namelijk 58. De acupuncturist vroeg mij meteen naar B12 toen ik aangaf dat D laag was. Volgens hem is mijn B12 toch zeker wel te laag en kan dat echt klachten geven. Volgens hem zit een gezond B12 tussen de 500 en 600 en geeft met onder de 200 injecties, anders zeker supplementen. Het stomme is dat ik met behoorlijk wat klachten bij de huisarts kwam waarvan ik erg veel kan afvinken bij symptomen van B 12 te kort.
Van de huisarts heb ik nu een doorverwijzing gekregen voor een reumatoloog ivm verdenking Fybromilagie, met die reumatoloog ga ik dan ook bespreken in hoeverre de B12 meespeelt bij mijn klachten.

Ik lees over tabletjes, mij worden juist capsules met vitamine opgelost in olie geadviseerd. Dit neemt je lichaam beter op.
December 2009
juli 2012
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 11 Okt 2017 12:00

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

PiP schreef:Hmm wel gestegen, maar zeker niet genoeg, hoe lang slikte je nu welke hoeveelheid?

Ik zit op 253, arts heeft niks gezegd over een grijs gebied, alleen dat het goed was. Alleen mijn vitamine D was aan de lage kant, namelijk 58. De acupuncturist vroeg mij meteen naar B12 toen ik aangaf dat D laag was. Volgens hem is mijn B12 toch zeker wel te laag en kan dat echt klachten geven. Volgens hem zit een gezond B12 tussen de 500 en 600 en geeft met onder de 200 injecties, anders zeker supplementen. Het stomme is dat ik met behoorlijk wat klachten bij de huisarts kwam waarvan ik erg veel kan afvinken bij symptomen van B 12 te kort.
Van de huisarts heb ik nu een doorverwijzing gekregen voor een reumatoloog ivm verdenking Fybromilagie, met die reumatoloog ga ik dan ook bespreken in hoeverre de B12 meespeelt bij mijn klachten.

Ik lees over tabletjes, mij worden juist capsules met vitamine opgelost in olie geadviseerd. Dit neemt je lichaam beter op.


Denk dat het heel goed is dat je die b12 ook met reumatoloog gaat bespreken. Ik krijg nl injecties en had al flink veel klachten ook als mijn waarden volgens richtlijn artsen wel goed zijn.
(Overigens ben ik ook ooit bij reumatoloog terecht gekomen met allerlei klachten en bleek ik uiteindelijk coeliakie de hebben. Daardoor werd oa b12 ook niet goed opgenomen).
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 20 Okt 2017 18:48

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Beachgirl schreef:
Dikkie Dik schreef:Ik heb dit topic even geupt omdat ik met wat vage klachten rondloop en eigenlijk niet bekend was met een B12 tekort totdat ik bijna 3 jaar geleden zwanger werd van mijn tweede.
Toen bleek mijn B12 gehalte laag te zijn, hoe laag, geen id. Laag genoeg om smelttabletten er naast te gaan slikken.

Ik ben dat eigenlijk blijven doen omdat ik vage klachten blijf houden.

Waar ik nu vooral last van heb, is extreem veel haarverlies. Ik durf mn haar niet eens te borstelen, plukken komen eruit.
Ik was altijd gezegend met een flinke bos daar is weinig van over. Zou dat een gevolg kunnen zijn van een B12 tekort?
Ik slaap op zich wel goed, maar heb vaak last van slapende armen. Daar word ik wel veel wakker van.
Ik zie niet per se slecht, maar wel vaak van die zwarte springerige puntjes. Koude handen, vermoeid, ik haal soms woorden door elkaar. Vorige week terwijl ik volgende week bedoel. En kom soms niet goed uit mn woorden kan niet goed uitleggen wat ik eigenlijk bedoel. Ook zit ik echt slecht in mijn vel. Kort lontje, minderwaardig.

Vooral die haaruitval vind ik echt absurd.

Feit is dat ik prikangst heb, maar toch denk ik dat ik moet gaan..

Geen idee wat ik met deze post moet eigenlijk..


Klachten klinken herkenbaar maar passen ook goed bij schildklier problemen. Ben je daar wel eens op getest?
Hier ondanks B12 injecties en schildklier medicatie ook wisselend periodes met hele erge haaruitval helaas :snik: Dan gaat het weer maanden goed en dan ineens met kammen haal ik er weer hele bossen uit.


En ja hoor. Heb eindelijk bloed geprikt en daar kwamen verhoogde waarden uit m.b.t. mn schildklier. Mijn moeder en opa hebben beiden een trage schildklierfunctie. Dus woensdag zit ik bij de dokter om de uitslag te bespreken voor eventuele medicatie. Je had gelijk dus.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 20 Okt 2017 20:10

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

PiP schreef:Hmm wel gestegen, maar zeker niet genoeg, hoe lang slikte je nu welke hoeveelheid?

Ik zit op 253, arts heeft niks gezegd over een grijs gebied, alleen dat het goed was. Alleen mijn vitamine D was aan de lage kant, namelijk 58. De acupuncturist vroeg mij meteen naar B12 toen ik aangaf dat D laag was. Volgens hem is mijn B12 toch zeker wel te laag en kan dat echt klachten geven. Volgens hem zit een gezond B12 tussen de 500 en 600 en geeft met onder de 200 injecties, anders zeker supplementen. Het stomme is dat ik met behoorlijk wat klachten bij de huisarts kwam waarvan ik erg veel kan afvinken bij symptomen van B 12 te kort.
Van de huisarts heb ik nu een doorverwijzing gekregen voor een reumatoloog ivm verdenking Fybromilagie, met die reumatoloog ga ik dan ook bespreken in hoeverre de B12 meespeelt bij mijn klachten.

Ik lees over tabletjes, mij worden juist capsules met vitamine opgelost in olie geadviseerd. Dit neemt je lichaam beter op.


Sinds februari (de eerste keer prikken). De smelttabletten van flindall afgewisseld met een capsule B/B12

Nu ook een supplement icm vit D.

Niets meer van de ha gehoord trouwens...
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 20 Okt 2017 21:20

Re: Vitamine B12 in grijs gebied

Dikkie Dik schreef:
Beachgirl schreef:
Dikkie Dik schreef:Ik heb dit topic even geupt omdat ik met wat vage klachten rondloop en eigenlijk niet bekend was met een B12 tekort totdat ik bijna 3 jaar geleden zwanger werd van mijn tweede.
Toen bleek mijn B12 gehalte laag te zijn, hoe laag, geen id. Laag genoeg om smelttabletten er naast te gaan slikken.

Ik ben dat eigenlijk blijven doen omdat ik vage klachten blijf houden.

Waar ik nu vooral last van heb, is extreem veel haarverlies. Ik durf mn haar niet eens te borstelen, plukken komen eruit.
Ik was altijd gezegend met een flinke bos daar is weinig van over. Zou dat een gevolg kunnen zijn van een B12 tekort?
Ik slaap op zich wel goed, maar heb vaak last van slapende armen. Daar word ik wel veel wakker van.
Ik zie niet per se slecht, maar wel vaak van die zwarte springerige puntjes. Koude handen, vermoeid, ik haal soms woorden door elkaar. Vorige week terwijl ik volgende week bedoel. En kom soms niet goed uit mn woorden kan niet goed uitleggen wat ik eigenlijk bedoel. Ook zit ik echt slecht in mijn vel. Kort lontje, minderwaardig.

Vooral die haaruitval vind ik echt absurd.

Feit is dat ik prikangst heb, maar toch denk ik dat ik moet gaan..

Geen idee wat ik met deze post moet eigenlijk..


Klachten klinken herkenbaar maar passen ook goed bij schildklier problemen. Ben je daar wel eens op getest?
Hier ondanks B12 injecties en schildklier medicatie ook wisselend periodes met hele erge haaruitval helaas :snik: Dan gaat het weer maanden goed en dan ineens met kammen haal ik er weer hele bossen uit.


En ja hoor. Heb eindelijk bloed geprikt en daar kwamen verhoogde waarden uit m.b.t. mn schildklier. Mijn moeder en opa hebben beiden een trage schildklierfunctie. Dus woensdag zit ik bij de dokter om de uitslag te bespreken voor eventuele medicatie. Je had gelijk dus.


Ik vond het al zo herkenbaar klinken! Weet je je waardes toevallig?
Ik ben sinds kort overgestapt op een ander (nieuwer) schildkliermedicijn dus ik moet binnenkort ook weer gaan prikken om te kijken of ik goed ingesteld sta nu met de nieuwe pillen. Ben benieuwd. Kan soms echt wel ff duren voordat je op de goede dosering zit en je je goed voelt. Succes volgende week!
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot]