Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Na en naar

<<

Anoniem278

Bericht 29 Aug 2017 10:40

Re: Na en naar

Cotton schreef:
Quizzle schreef:
De deur is los? Een losse deur betekent toch echt dat hij niet in z'n scharnieren hangt of dat het slot en/of de klink er een beetje aanbungelt. En hier zeggen ze 'skôn boks', maar dat ga ik ook niet opschrijven (en niet zeggen trouwens). Ik weet dat het geen ABN is namelijk.

Een losse deur is hier een deur die niet op slot is.


Dat weet ik. Daarom legde ik uit dat dat dus technisch gezien gewoon niet klopt. Dus dat kun je dan onderling 'daar' wel tegen elkaar zeggen, net zoals wij hier 'skôn boks' zeggen, maar misschien niet schrijven of zeggen als er mensen uit andere regio's zijn.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 29 Aug 2017 11:32

Re: Na en naar

Cotton schreef:
Quizzle schreef:
De deur is los? Een losse deur betekent toch echt dat hij niet in z'n scharnieren hangt of dat het slot en/of de klink er een beetje aanbungelt. En hier zeggen ze 'skôn boks', maar dat ga ik ook niet opschrijven (en niet zeggen trouwens). Ik weet dat het geen ABN is namelijk.

Een losse deur is hier een deur die niet op slot is.

Hier ook, ook al vind ik dat nog steeds niet klinken.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem304

Bericht 29 Aug 2017 11:35

Re: Na en naar

Tom schreef:
Cotton schreef:
Quizzle schreef:
De deur is los? Een losse deur betekent toch echt dat hij niet in z'n scharnieren hangt of dat het slot en/of de klink er een beetje aanbungelt. En hier zeggen ze 'skôn boks', maar dat ga ik ook niet opschrijven (en niet zeggen trouwens). Ik weet dat het geen ABN is namelijk.

Een losse deur is hier een deur die niet op slot is.

Hier ook, ook al vind ik dat nog steeds niet klinken.

Ik vind het nog gekker als mensen zeggen dat het raam los is en ze daarmee bedoelen dat het raam open staat :nerd:
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Aug 2017 11:38

Re: Na en naar

Ach is Oost-Brabant kunnen ze ook heel serieus zeggen dat ze zijn afgewerkt ( klaar met werken) of we fietsen aan ( weggaan).
Deur is los, vind ik ook nog steeds een bijzonder stukje dialect.

Ik weet nog wel de eerst keer dat ik het hoorde ik stond te klapperen met mijn oren en ik snapte ook niet wat ze bedoelde. Vooral omdat iedereen rondom mij dacht dat ik het wel zou kennen als Brabantse ( West-Brabant). Dat was voor mij een duidelijk verschil in dialect.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 29 Aug 2017 12:34

Re: Na en naar

Wat mij altijd opvalt is dat de noorderlingen onder ons het hebben over 'uren' i.p.v. 'uur'. Bijvoorbeeld: ik werk elke dag acht uren. Dit klinkt mij heel gek in de oren, ik zou zelf gewoon zeggen: ik werk elke dag acht uur. Aan de andere kant lees ik dan ook weleens: 'dat duurt nog drie week' en dat vind ik dan wel weer gek. Alleen bij 'uur' zeg ik enkelvoud. Wat jullie?

En de zuiderlingen zeggen dat ze hun haren in een staart dragen (bijvoorbeeld), terwijl ik het over mijn haar heb. Wederom enkelvoud versus meervoud dus.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem301

Bericht 29 Aug 2017 12:46

Re: Na en naar

Bliss schreef:Wat mij altijd opvalt is dat de noorderlingen onder ons het hebben over 'uren' i.p.v. 'uur'. Bijvoorbeeld: ik werk elke dag acht uren. Dit klinkt mij heel gek in de oren, ik zou zelf gewoon zeggen: ik werk elke dag acht uur. Aan de andere kant lees ik dan ook weleens: 'dat duurt nog drie week' en dat vind ik dan wel weer gek. Alleen bij 'uur' zeg ik enkelvoud. Wat jullie?

En de zuiderlingen zeggen dat ze hun haren in een staart dragen (bijvoorbeeld), terwijl ik het over mijn haar heb. Wederom enkelvoud versus meervoud dus.

Ja dit allemaal!
<<

Anoniem304

Bericht 29 Aug 2017 12:50

Re: Na en naar

Bliss schreef:Wat mij altijd opvalt is dat de noorderlingen onder ons het hebben over 'uren' i.p.v. 'uur'. Bijvoorbeeld: ik werk elke dag acht uren. Dit klinkt mij heel gek in de oren, ik zou zelf gewoon zeggen: ik werk elke dag acht uur. Aan de andere kant lees ik dan ook weleens: 'dat duurt nog drie week' en dat vind ik dan wel weer gek. Alleen bij 'uur' zeg ik enkelvoud. Wat jullie?

En de zuiderlingen zeggen dat ze hun haren in een staart dragen (bijvoorbeeld), terwijl ik het over mijn haar heb. Wederom enkelvoud versus meervoud dus.

Misschien door het Fries? Daar zijn het wel uren namelijk in de zin die je zo noemt. En andersom ook week, maand, jaar. :P.

Ik doe m'n best om weken, maanden en jaren te zeggen na een 'klacht' van Carrie, maar het blijft lastig haha.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 29 Aug 2017 14:03

Re: Na en naar

Ja ik lees het vaak bij jou en Lady bijvoorbeeld, dus zal wel Fries zijn.
❤ 7 juni 2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 29 Aug 2017 14:17

Re: Na en naar

Carrie schreef:
Bliss schreef:Wat mij altijd opvalt is dat de noorderlingen onder ons het hebben over 'uren' i.p.v. 'uur'. Bijvoorbeeld: ik werk elke dag acht uren. Dit klinkt mij heel gek in de oren, ik zou zelf gewoon zeggen: ik werk elke dag acht uur. Aan de andere kant lees ik dan ook weleens: 'dat duurt nog drie week' en dat vind ik dan wel weer gek. Alleen bij 'uur' zeg ik enkelvoud. Wat jullie?

En de zuiderlingen zeggen dat ze hun haren in een staart dragen (bijvoorbeeld), terwijl ik het over mijn haar heb. Wederom enkelvoud versus meervoud dus.

Ja dit allemaal!


Maar uren is toch gewoon meervoud van uur? Je eet ook geen drie pannenkoek maar drie pannenkoeken. Ik werk geen acht uur maar acht uren. Dat is mijn beredenatie maar blijkbaar is die niet goed :laughcry: .

En hier is de deur ook los.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem328

Bericht 29 Aug 2017 14:27

Re: Na en naar

Dat van uur en uren snap ik ook niet. Uren is toch meervoud dus als je meer dan 1 uur werkt dan wordt het toch automatisch uren? Dus: "Ik werk 8 uren op een dag".

De deur is los wordt hier in Overijssel ook veel gezegd.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 29 Aug 2017 14:37

Re: Na en naar

Er zijn altijd uitzonderingen op regels en dit is er zo een:

https://onzetaal.nl/taaladvies/twintig-jaar-jaren

Zeggen jullie dan ook dat iets drie kwartieren duurt?
❤ 7 juni 2018
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 29 Aug 2017 19:14

Re: Na en naar

Cotton schreef:
Olíve schreef:Ik vind iig dialect totaal geen excuus om dingen fout te zeggen. Dan bedoel ik als je je ervan bewust bent he. Als in: ja maar ik woon in Brabant dus dan is het wel goed.
Net als tantezegger, wat een gek woord!

Tantezegger is geen dialect.


Dat was eigenlijk weer een losse toevoeging. Maar wat is het dan? Ook geen echt Nederlands woord toch?
<<

Anoniem304

Bericht 29 Aug 2017 19:28

Re: Na en naar

Olíve schreef:
Cotton schreef:
Olíve schreef:Ik vind iig dialect totaal geen excuus om dingen fout te zeggen. Dan bedoel ik als je je ervan bewust bent he. Als in: ja maar ik woon in Brabant dus dan is het wel goed.
Net als tantezegger, wat een gek woord!

Tantezegger is geen dialect.


Dat was eigenlijk weer een losse toevoeging. Maar wat is het dan? Ook geen echt Nederlands woord toch?

Voor zover ik weet is het gewoon een goed en echt Nederlands woord.
Misschien een beetje ouderwets.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 29 Aug 2017 20:18

Re: Na en naar

Grappig dat er een bepaald beeld is van hoe mensen uit een bepaalde regio praten en schrijven.
Ik ben een echte noorderling, maar zeg wel 'Ik werk 8 uur' ipv uren.

Denk dat het ook net is in hoeverre je dialect in je omgeving hoort. Ik ben opgegroeid in Drenthe (woon er nog steeds), maar zou bijvoorbeeld nooit zeggen 'Ik ben iets nodig' of 'De deur is los'. In mijn omgeving spreekt ook eigenlijk niemand Drents, dat maakt denk ik echt verschil.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 30 Aug 2017 08:32

Re: Na en naar

Arwyn, ik kom niet uit Drenthe maar ik zeg ook altijd dat de deur los zit. Als hij niet op slot zit bedoel ik dan. Op slot is vast, dan is niet op slot los. Is dat dialect ja?

♥♥
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 30 Aug 2017 11:45

Re: Na en naar

Elliot schreef:Ja eens met Spencer, ergens langs zitten vind ik echt zo raar klinken.


Maar datzelfde heb ik met de deur is los.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem304

Bericht 30 Aug 2017 11:46

Re: Na en naar

MrsMath schreef:
Elliot schreef:Ja eens met Spencer, ergens langs zitten vind ik echt zo raar klinken.


Maar datzelfde heb ik met de deur is los.

Wat zeg jij dan? 'de deur is niet op slot' of zoiets?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Aug 2017 12:15

Re: Na en naar

De deur is open.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem304

Bericht 30 Aug 2017 12:20

Re: Na en naar

Bliss schreef:De deur is open.

Ik vind dat echt zo onlogisch.

Een deur is pas open als je er doorheen kunt lopen. Een deur die niet op slot is (en dus los) is een dichte deur, niet open :P.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Aug 2017 12:35

Re: Na en naar

Je kunt ook nog zeggen 'van het slot' als je 'niet op slot' bedoelt :D dat wordt hier ook wel gezegd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem280

Bericht 04 Sep 2017 14:46

Re: Na en naar

Cotton schreef:
Bliss schreef:Wat mij altijd opvalt is dat de noorderlingen onder ons het hebben over 'uren' i.p.v. 'uur'. Bijvoorbeeld: ik werk elke dag acht uren. Dit klinkt mij heel gek in de oren, ik zou zelf gewoon zeggen: ik werk elke dag acht uur. Aan de andere kant lees ik dan ook weleens: 'dat duurt nog drie week' en dat vind ik dan wel weer gek. Alleen bij 'uur' zeg ik enkelvoud. Wat jullie?

En de zuiderlingen zeggen dat ze hun haren in een staart dragen (bijvoorbeeld), terwijl ik het over mijn haar heb. Wederom enkelvoud versus meervoud dus.

Misschien door het Fries? Daar zijn het wel uren namelijk in de zin die je zo noemt. En andersom ook week, maand, jaar. :P.

Ik doe m'n best om weken, maanden en jaren te zeggen na een 'klacht' van Carrie, maar het blijft lastig haha.


Dat heb ik idd ook van Carrie gehoord, je bent niet zoveel maand zwanger, maar maanden.
Zal idd wel Fries zijn.
Ben er daarna wel op gaan letten, ook op fb etc.
Toch wordt het woord maand best veel gebruikt wanneer ze maanden bedoelen. En nee, dat zijn niet alleen Friezen of noorderlingen, dat zijn mensen uit het hele land die dit gebruiken.
Is dat echt fout?

Ik werk 24 uur per week, soms 7 uren per dag en soms 8.
Fries en Nederlands doorelkaar?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 04 Sep 2017 19:26

Re: Na en naar

Elliot schreef:Arwyn, ik kom niet uit Drenthe maar ik zeg ook altijd dat de deur los zit. Als hij niet op slot zit bedoel ik dan. Op slot is vast, dan is niet op slot los. Is dat dialect ja?


Volgens mij is zelfs een vraag op die manier stellen ('is dat zo ja?') dialect. :razz:

De deur is bij mij ook open (niet op slot), dicht (niet op slot maar wel dicht) of op slot.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers