Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slecht slapen

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 31 Aug 2017 07:26

Slecht slapen

Om een heel lang verhaal kort te maken: ik slaap heel slecht. En al heel heel erg lang (15 jaar inmiddels).

Ik heb geprobeerd (uiteraard over langere periode):
Geen beeldscherm vanaf 21:00
Elke dag hetzelfde ritme qua naar bed-opstaan
Slaapmedicatie (die ik liever niet meer gebruik, sliep er uiteindelijk alsnog maar 4 uur op)
Melatonine
Slaapcursus
Homeopathische middelen
Douchen of in bad voor het slapen gaan met lavendel zeep/zonder lavendel zeep
Niet douchen voor het slapen gaan
Wel/niet sporten voor het slapen gaan
Goed ventileren
Plantjes in de slaapkamer die de slaap moeten bevorderen
Geen elektrische apparatuur op de slaapkamer
Geen telefoon in bed of in de slaapkamer
Een magneet die alle wateraders in huis doet verdwijnen
Oordopjes

Ik val redelijk snel in slaap (uiteraard als ik zorgen heb of zo slaap ik nog slechter/duurt in slaap vallen lang, dat kan ik dan herleiden) en wordt dan na zo'n 2 uur wakker. Ik heb dan het gevoel dat het al de volgende ochtend is. In werkelijkheid dus nog maar 2 uur later. Daarna volgen allemaal korte slaapjes. Vannacht was weer zo'n hoogtepunten met minimaal 9 keer wakker.
Vaak denk ik 'oh lekker, ik kan me nog een keer omdraaien', vannacht moest ik er om huilen. Ik word zo ontzettend moe hier van, wat zijn weerslag heeft op alles.

De weken dat ik wel goed sliep en meer uitgerust was dan nu, was toen onze dochter nog elke drie uur wakker gemaakt moest worden en de korte periode dat we er zes uur tussen mochten laten. Ik werd zelfs niet wakker van de wekker en mijn man moest me wakker schudden. Dat was echt uniek! Om nu de wekker elke drie uur te gaan zetten of elk jaar een baby maken lijkt me ook zo ver gaan en ook geen oplossing.

Heeft iemand nog een tip van wat ik nog niet geprobeerd heb? Ik ben zo toe aan gewoon om eens 8 uur achter elkaar te slapen. Zelfs zes uur lijkt me al heel wat!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 31 Aug 2017 08:03

Re: Slecht slapen

Ik heb hier laatst ook een topic over geplaatst in de pijler Persoonlijk.
We waren vorige week op vakantie en daar sliep ik wel goed. Maar dan hoef ik dus verder ook niets.
Ik kan heel slecht ontspannen en hoor ieder geluidje in dit huis. Sinds de geboorte van T is dit erger geworden.
Ik moet binnenkort naar de huisarts voor iets anders en ga dit dan ook bespreken.
Slaapmedicatie wil ik niet, maar ik heb echt tips nodig voor ontspanning.
Ik word standaard 2 uur na inslapen wakker. Dan ga ik ook maar naar het toilet. En dan vaak rond 02.00 uur en vaak rond 04.30. Dat laatste is gekomen omdat dat de tijd is dat T altijd wakker werd.
2016
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 31 Aug 2017 08:08

Re: Slecht slapen

Hmm Jip, volgens mij heb je al aardig wat geprobeerd. En daar lijkt het dus niet aan te liggen, wellicht dat je toch eens naar een slaapkliniek moet. Of een slaap-poli. Jouw problematiek lijkt me dusdanig ernstig, zeker omdat je al vanalles zelf hebt ondernomen, om toch eens iemand anders ernaar te laten kijken.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 31 Aug 2017 08:09

Re: Slecht slapen

Ikhad het van jou gelezen, maar vond mijn ervaring toch anders vandaar mijn eigen topic. Op vakantie is het bij mij hetzelfde. Ik hoef niet te plassen of zo.
De huisarts weet ook niks meer en wil me niet naar een slaapcentrum sturen. Ik gad daar toch nog wel een keer naar vragen.

Overigens is het bij mij wel een genetisch iets. Mijn moeder, oma, tantes en een oom slapen/sliepen ook zo slecht.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 31 Aug 2017 08:10

Re: Slecht slapen

Ik ben trouwens wel altijd verbaasd hoeveel ik nog aan kan met zo weinig slaap.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 31 Aug 2017 09:13

Re: Slecht slapen

Ik zou echt om een verwijzing vragen naar de slaappoli in jouw geval.
2016
<<

Anoniem222

Bericht 31 Aug 2017 09:30

Re: Slecht slapen

Ik zou ook naar de slaappoli gaan. Ik heb een collega met heel goede ervaringen daarmee.
<<

Anoniem223

Bericht 31 Aug 2017 09:44

Re: Slecht slapen

Jeetje wat vervelend Jip. En wat raar dat je huisarts je niet naar de slaappoli wil sturen, het probleem lijkt me zeker ernstig genoeg! Kun je bij zo'n poli ook niet zonder verwijzing terecht?
Je hebt al zo veel geprobeerd, ik kan echt niks verzinnen wat je nog zou kunnen proberen.
Zelf merk ik dat ik beter slaap als ik minder uren slaap. Dus van 1.00-7.00 werkt voor mij beter dan van 22.00-7.00 (momenteel niet omdat ik echt veel slap nu ik zwanger ben).
Verder kom ik graag bij de mesoloog (niet voor slapen, maar voor mijn gevoel van niet-fit-zijn). Ten eerste heb ik een heel fijne aardige man die door gesprekken ook al de vinger op de zere plek kan leggen. En door me door te meten kwamen er bepaalde tekorten aan het licht (die je dan met homeopathische middelen of voeding aanvult). Misschien kan zo iemand je nog ergens mee helpen?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 31 Aug 2017 12:30

Re: Slecht slapen

Ohja die stond nog niet in het rijtje: acupuncturist.
Ik heb soms zomaar ineens dat het twee nachten goed gaat. Dan tank ik enorm bij en probeer ik precies hetzelfde te doen als die dagen. Maar dat maakt ook geen bal uit.

Ik moet inderdaad maar weer naar de huisarts gaan.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 31 Aug 2017 12:44

Re: Slecht slapen

Als je wel goed slaapt heb je dan bijvoorbeeld de dag erna vrij? Of kun je er iets aan ontdekken waarom het dan anders is dan anders?
2016
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 31 Aug 2017 12:50

Re: Slecht slapen

Waarom wil je huisarts je niet doorsturen? :confused: Je hebt daar toch zelf ook nog wel het een en ander over te beslissen of niet?
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 31 Aug 2017 12:57

Re: Slecht slapen

Wat ik nog mis in jouw rijtje is mindfullnes of meditatie. Zou de oorzaak in het (niet kunnen) ontspannen kunnen liggen denk je?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 31 Aug 2017 13:23

Re: Slecht slapen

Omdat er bij familie leden met zo'n onderzoek op slaapcentrum ook niks uitgekomen is.

Ik heb ook wel ontpanningsoefeningen gedaan. Die kwamen in de slaapcursus aan bod. Een dag vrij heeft geen invloed op het slapen. Een begin of einde van vakantie of drie maanden reizen ook niet.

Het probleem is het doorslapen. Wanneer ik niet kan inslapen dan ligt dat idd aan iets waar ik mee zit en herken dat dan èn kan ik ook wat mee. Dat is dan één nachtje en daarna slaap ik weer goed in.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Floor

Noob

Berichten: 142

Geregistreerd: 14 Mei 2015 14:17

Bericht 31 Aug 2017 14:20

Re: Slecht slapen

Hee Jip!
Is het maar één oom en voor de rest allemaal vrouwen in je familie met dit probleem? Zou het niet iets hormonaals kunnen zijn bijvoorbeeld? Omdat je het namelijk niet je hele leven al hebt maar pas sinds je puberteit (ik weet niet precies hoe oud je bent, maar neem aan dat je 15 jaar terug puber was)

Gewoon een idee hoor, ik heb er verder ook geen verstand van, maar als je dit idee hebt zou je je hormonen kunnen laten meten/uitzoeken bij een endocrynoloog misschien.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 31 Aug 2017 14:48

Re: Slecht slapen

Ik heb ook zolang als ik al weet slaapproblemen en ik weet hoe wanhopig die je maken! Net als jij heb ik 'alles' al geprobeerd om dit beter te maken, maar niks helpt.
Wat ik momenteel wat aan heb, is het boek 'slaap als een roos' van G. Meadows. Hierin worden tools gegeven om om te gaan met je slaapproblemen, principes van meditatie/mindfulness worden gebruikt zonder ze zo te noemen. Er wordt ook aangegeven dat je slaapproblemen zoals wij die hebben, niet oplost met al die dingen die wij proberen. (Dat vond ik al fijn om te lezen, want na 15j alles geprobeerd te hebben, werd ik wanhopig en onzeker oa over dat ik blijkbaar iets fout doe).
Nou is mijn probleem met name het inslapen, maar inmiddels zit ik in een burn-out en is ook het doorslapen een probleem (geweest). In het boek worden de slaapcycli beschreven, 1 cyclus duurt 1.5/2 uur en daarna kun je bewust of onbewust wakker worden. Door dat alleen al te realiseren als ik s nachts wakker word,slaap ik sneller weer in. Mijn slaapproblemen zijn zeker niet over, maar door dit boek heb ik er wel vertrouwen in dat (als ik verder uit m'n burnout ben) het beter gaat worden.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 31 Aug 2017 15:27

Re: Slecht slapen

Ik zou naar een slaappoli gaan, jij bent jij en niet je familieleden natuurlijk. Miss kunnen ze jou wel helpen. Zo niet dan weet je dat iig.
En wat Floor zegt is ook wel een goede idd. Miss is het iets hormonaals en kunnen ze daar iets mee.

Rot zeg!
30-04-2017
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 31 Aug 2017 15:40

Re: Slecht slapen

Ik werk op, onder andere, een slaappoli en zou er zeker eens naar vragen. Er wordt niet alleen gekeken naar apneu bijvoorbeeld, maar ook of er eventuele andere redenen zijn waarom je zo slecht slaapt.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Spark

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 30 Jan 2014 15:10

Bericht 31 Aug 2017 16:33

Re: Slecht slapen

Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees.
Ik slaap snel in, een uur of 2-3 en daarna is het de hele nacht dommelen / korte slaapjes.

Ik ben daarvoor bij de huisarts geweest.
Omdat dat wel werk is voor deskundigen werd ik doorgestuurd naar een slaapkliniek en heb ik onlangs een
p.olysomnografie gehad.

Mijn advies zou ook zeker een stap richting de huisarts zijn! Succes.
Laatst gewijzigd door Spark op 01 Sep 2017 13:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 01 Sep 2017 06:52

Re: Slecht slapen

Joey: dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat ik op zich al heel goed met mijn slaapproblemen om ga. Eens in de zoveel tijd wordt het me te gortig en baal ik er enorm van. De periode dat ik me boos lag te maken in bed omdat ik niet kon slapen ligt al ver achter me. Ik kijk hoe laat het is en denk dat dat het fijn is dat ik nog x uur kan slapen. aan een boek met nog meer mindfullness ed heb ik denk ik niet zo veel. Qua slaapcycli heb ik bij de slaapmutsjes allemaal uitgebreid gehad. Ik maak een slaapcyclus door en daarna kom ik er niet meer in (ja eens in de zoveel dagen of weken lukt het een keer een nacht).

Floor dat is zeker een goede. Neem ik mee!

Tnx Sam en Kees!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 01 Sep 2017 10:01

Re: Slecht slapen

Lijkt me echt rot. Hier in huis zijn we allemaal (ook E) gezegend met bed zien en slapen. Ik sliep alleen slecht (lees: niet) tijdens de zwangerschap en sindsdien wat minder met de menstruatie maar dat zullen de hormonen zijn.
Mijn moeder daarintegen slaapt ook bijna niet en m'n vader heeft ernstige slaapapneu. Hij had daar geen last van qua wakker zijn maar sloeg m'n stiefmoeder zo ongeveer het bed uit. Die heeft nu dus zo'n kapje. Ik hoop m'n goede slaap te kunnen vasthouden maar heb in m'n zwangerschap geleerd dat het ook een soort van went idd.
30-04-2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 01 Sep 2017 13:34

Re: Slecht slapen

Mijn man slaapt ook zo. V ook. Als ik kind had ik ook nergens last van. Pas rond mijn 20e kwamen de problemen.
Ik stop niet met ademen, snurk niet, beweeg ook niet veel , drink en rook niet en ik heb geen overgewicht dus apneu zal het niet zijn. (Dat hoop ik dan maar...met zo'n kap slapen is nou ook niet bepaald sexy).
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem304

Bericht 01 Sep 2017 13:35

Re: Slecht slapen

Jip schreef:Mijn man slaapt ook zo. V ook. Als ik kind had ik ook nergens last van. Pas rond mijn 20e kwamen de problemen.
Ik stop niet met ademen, snurk niet, beweeg ook niet veel , drink en rook niet en ik heb geen overgewicht dus apneu zal het niet zijn. (Dat hoop ik dan maar...met zo'n kap slapen is nou ook niet bepaald sexy).

Je man slaapt toch, dus dat maakt niet uit ;)
<<

Spark

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 30 Jan 2014 15:10

Bericht 01 Sep 2017 13:37

Re: Slecht slapen

De arts van de slaapkliniek vertelde mij dat er zo'n 50 slaapstoornissen zijn, een heleboel!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 01 Sep 2017 13:47

Re: Slecht slapen

Ja en niet alleen voor apneu met snurken krijg je een kap..
En al krijg je wel een kap, boeiend, als het helpt.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 01 Sep 2017 21:02

Re: Slecht slapen

Geen tips, maar dit lijkt me heel vervelend!
Slecht slapen breekt je echt op op een gegeven moment. Hopelijk vind je iets dat werkt!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers