Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Knobbel in borst

<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 24 Aug 2017 20:55

Re: Knobbel in borst

Claire**** schreef:Wat ouderwets een mammografie. Ik dacht altijd dat ze bij vrouwen onder de 35 een echo deden ipv mammografie. Succes in elk geval!


Ik kreeg eerst een echo en toen die niet duidelijk genoeg was een mammografie.


Succes!
10.04.17
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 24 Aug 2017 21:19

Re: Knobbel in borst

Ik ben 30 en kreeg meteen een mammografie. Niks aan de hand, knobbels zitten er nog wel en doen soms ook zeer.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem249

Bericht 25 Aug 2017 18:59

Re: Knobbel in borst

Ik kreeg een echo --> punctie --> biopt --> mammografie. Die laatste deden ze alleen om dan maar alles gedaan te hebben, daarbij zeiden ze dat als je nog melkklieren aanmaakt je daarop weinig ziet (?), dus ging er eigenlijk vanuit dat die tegenwoordig niet zoveel meer gebruikt werd bij jonge vrouwen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 25 Aug 2017 22:03

Re: Knobbel in borst

Claire**** schreef:Wat ouderwets een mammografie. Ik dacht altijd dat ze bij vrouwen onder de 35 een echo deden ipv mammografie. Succes in elk geval!



Landelijk is het protocol: (ziekenhuizen mogen afwijken)

Onder de 30 bij een voelbare knobbel: Echo (evt daarna indien nodig mammografie, vaak niet nodig)
Onder de 30 met "vage klachten" zoals pijnklachten: halve mammografie 1 foto per borst

Boven de 30: Volledige mammografie, 2 foto's per borst.


Echo is absoluut niet geschikt voor screening!
Mammografie is echt niet ouderwets hoor, wordt sowieso gebruik voor de screening bij vrouwen boven de 50. Die krijgen elke 2 jaar een oproep. En de mammografie apparatuur wordt ook nog steeds heel erg door ontwikkeld waardoor de foto's steeds beter van kwaliteit worden. Wij krijgen zelfs binnenkort een nieuw apparaat waarbij je met 1 keer "pletten" een soort 3D foto kan maken van de gehele borst.

Het klopt wel dat bij dames onder de 30 jaar er veel klierweefsel aanwezig is waardoor het mammogram vaak lastig te beoordelen is. T is ook een stukje stralings beperking, ten eerste is de foto moeilijk te beoordelen, ten tweede wil je bij jonge vrouwen liever niet zoveel straling geven, vooral niet als daar dan ook nog een slecht beoordeelbaar onderzoek uitkomt.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 25 Aug 2017 23:17

Re: Knobbel in borst

Ik had een voelbare knobbel op mijn 21e. En ik kreeg een echo-mammografie waaruit bleek dat er nog een niet voelbare knobbel zat. En uit de voelbare een biopt uit de andere een punctie. Gelukkig alles goed.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Poutine

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 236

Geregistreerd: 15 Jul 2017 12:32

Bericht 26 Aug 2017 06:01

Re: Knobbel in borst

Zou ik trouwens direct een uitslag krijgen? Of zal daar een paar dagen overheen gaan en kan ik de uitslag opvragen via de huisarts? Ik ben dat helemaal vergeten te vragen.
<<

Anoniem278

Bericht 26 Aug 2017 08:22

Re: Knobbel in borst

Dat ligt eraan Poutine. Als het alleen een Mammo of een echo is en ze zien daaraan meteen dat het goed is, krijg je de uitslag meteen.
Bij een punctie en/of biopt doen ze het wel zo snel mogelijk maar is het soms niet dezelfde dag nog.
<<

Poutine

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 236

Geregistreerd: 15 Jul 2017 12:32

Bericht 29 Aug 2017 17:30

Re: Knobbel in borst

Ik ben vanmiddag geweest, mammo en echo gehad. Wat een naar gebeuren is die mammografie toch :(
Maar het blijkt allemaal onschuldig! De assistente en later de arts ook voelden inderdaad heel duidelijk wat zitten, maar konden niets ontdekken op echo en foto. Volgens de arts is het een 'rand' of een 'richel' aan klierweefsel. Verder keurig schone borsten op de foto's.
<<

Anoniem209

Bericht 29 Aug 2017 17:33

Re: Knobbel in borst

Wat een geruststelling Poutine. Fijn dat het niks ernstigs is!
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 29 Aug 2017 19:22

Re: Knobbel in borst

Wat fijn dat het onschuldig blijkt te zijn!
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 29 Aug 2017 19:24

Re: Knobbel in borst

Wat fijn.
Ik heb ook een knobbel wat goedaardig bindweefsel blijkt te zijn.
Ik heb toen een echo gehad en een biopsie. Dat was op maandag en op donderdag kon ik terug voor de uitslag.
Pff slopend want de huisarts dacht dat het een cyste was en het ziekenhuis zei gelijk: '' nee, het is echt wel weefsel''
Ik heb het niet weg laten halen omdat ik er geen last van heb. Ik controleer het nog wel vaak of het niet veranderd.
2016
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 30 Aug 2017 20:21

Re: Knobbel in borst

Poutine schreef:Ik ben vanmiddag geweest, mammo en echo gehad. Wat een naar gebeuren is die mammografie toch :(
Maar het blijkt allemaal onschuldig! De assistente en later de arts ook voelden inderdaad heel duidelijk wat zitten, maar konden niets ontdekken op echo en foto. Volgens de arts is het een 'rand' of een 'richel' aan klierweefsel. Verder keurig schone borsten op de foto's.



Fijn dat het onschuldig is! Wat vond je zo vervelend aan de mammografie? Vond je het pijnlijk? Was de laborante hardhandig? Of was het meer het gevoel dat je even geen kant op kan?
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Poutine

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 236

Geregistreerd: 15 Jul 2017 12:32

Bericht 30 Aug 2017 20:32

Re: Knobbel in borst

Nee de laborante was heel erg lief! Ik heb een mammografie gehad toen ik 11 was en nauwelijks borst had, ik denk dat ik daar een soort 'trauma' van heb ofzo. Toen was het wel heel erg pijnlijk, gisteren viel het vergeleken met toen wel mee, maar alsnog wilde ik het liefst hard huilend wegrennen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 30 Aug 2017 20:36

Re: Knobbel in borst

Poutine schreef:Nee de laborante was heel erg lief! Ik heb een mammografie gehad toen ik 11 was en nauwelijks borst had, ik denk dat ik daar een soort 'trauma' van heb ofzo. Toen was het wel heel erg pijnlijk, gisteren viel het vergeleken met toen wel mee, maar alsnog wilde ik het liefst hard huilend wegrennen.


Zal ook een deel spanning zijn geweest denk ik. Het is idd een rot onderzoek. Wij hebben net een paar maanden geleden curcus gehad waarbij we op elkaar moesten oefenen (zonder foto te maken). Ik heb totaal geen gevoelige borsten maar ik vond het ook echt niet prettig.
Maar voor mij wel leerzaam om te horen wat mensen er vervelend aan vinden. Probeer er altijd rekening mee te houden voor zover mogelijk.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers