Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 20 Aug 2017 17:48

(Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Onze dochter loopt op school achter in haar taalontwikkeling (lezen, schrijven, spellen) en ze willen graag dat we gaan kijken of er misschien meer achter zit (dyslexie).
Nu wilde ik eerst haar ogen laten checken omdat ze vroeger oogplakkers gehad heeft. Gister zijn we daarom bij de opticien geweest en daar kwam óf + 0.25 & + 0.50 uit, óf + 0.50 & + 0.75.
Ik weet dus niet meer zeker welk van de twee het is. De opticien raadde een goedkope bril aan om te kijken of haar dit inderdaad gaat helpen bij het lezen.

Nu vroeg ik mij af, hebben jullie kinderen ook bij een kleine sterkte een bril?
Ik ben zelf als kind geloof ik ook gestart met weinig maar dat was dan wel een - sterkte.
<<

Ravioli

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 182

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:25

Bericht 20 Aug 2017 17:52

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Hoe oud is je dochter?
Tot een jaar of 10/11 kun je beter bij een orthoptist laten meten.
Zeker als er nu al een plus sterkte uitkomt kan dat met de juiste metingen nog een stuk hoger uitkomen.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 20 Aug 2017 17:53

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Hoe oud is ze? Als ze onder de 10 is, altijd bij de orthoptist in het ziekenhuis laten controleren.

Ik schrijf zelf sterktes voor vanaf S+0.50 en er zijn genoeg kinderen die daar baat bij hebben. Maar het is altijd een kwestie van uitproberen.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 20 Aug 2017 17:56

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Oh sorry, ze is 8.5 jaar.

Huppakee, werk jij als optrimist?

Deze opticien zei dat hij eerst bij een 0 meting uitkwam, maar heeft haar zo'n 20 minuten opgemeten en kwam zodoende bij deze meting. Ik twijfel inderdaad ook of we alsnog naar het zhuis moeten...
<<

Ravioli

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 182

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:25

Bericht 20 Aug 2017 18:00

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Zeker weten nog voor controle naar een orthoptist met die leeftijd..
<<

Anoniem331

Bericht 20 Aug 2017 18:01

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Mijn dochter heeft dezelfde waarden. Vanaf dat ze ruim 7 was een leesbril, en beduidend minder fouten in haar werkschrift.
Inderdaad op laten meten in het ziekenhuis.
Laatst gewijzigd door Anoniem331 op 20 Aug 2017 18:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem331

Bericht 20 Aug 2017 18:03

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Sowieso raar. De opticien had jullie gelijk moeten zeggen daarvoor naar het ziekenhuis te gaan. En hoezo een goedkope bril? Zijn ogen, ben je toch super zuinig op en wil je toch goed hebben. .
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 20 Aug 2017 18:05

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Ik zou ook een verwijzing voor een orthoptist vragen. Zij meten de waardes heel precies. Dan kan je ook een bril uitzoeken die effect gaat hebben.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 20 Aug 2017 18:07

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Popcorn, deze opticien schijnt wel vaker kinderen van jonge leeftijd op te meten, vandaar dat hij haar opgemeten heeft.
Goedkope bril was ivm montuur, kijken of dit inderdaad resultaat heeft voor het lezen. Om dat uit te proberen

Nou, jullie zijn voor de rest aardig eensgezind, ik denk dat ik binnenkort toch de huisarts maar bel voor een oogmeting in het ziekenhuis. ;-)
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 20 Aug 2017 18:09

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Ik werk in p.urmerend

Op zich kan meten geen kwaad, maar in dit geval zou ik zeker naar het ziekenhuis gaan. Een druppel meting is in dit geval betrouwbaarder
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 20 Aug 2017 18:11

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Oké! Wij gaan dan naar MC a'foort, daar is ze ook destijds onder behandeling geweest. Tenminste ik neem aan dat ze ons dan daar naartoe door verwijzen ;-)

Ik ga morgen bellen!
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 20 Aug 2017 19:26

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Kinderen kunnen inderdaad accommoderen (geloof dat ze dat zo noemen) en daarom belangrijk om naar het zkh te gaan. Zelf begon ik als kind van 7 met een bril van - 0.75 omdat ik altijd hoofdpijn had en ook niet goed zag in de klas. Uiteindelijk doorgegroeid tot - 7. Als kind kun je dus wel degelijk last hebben en dus een bril nodig hebben bij kleine sterktes.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Aug 2017 08:33

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Mijn zoontje had laatst bij de orthoptist een oogmeting zonder druppels (we komen er elke 4 maanden en we hoeven niet elke keer te druppelen). Er kwam uit dat hij prima zag met zijn bril op, net als de tests ervoor. Maar omdat hij toch een beetje zat te knijpen met zijn ogen wilde de orthoptist wel binnenkort een druppelmeting doen. Dus paar weken later ogen gedruppelt en nog een keer getest. Had hij gewoon aan beide ogen +1 meer (eerst +2 en nu +3), dus het was maar goed dat we die test ook nog gedaan hebben.

Het moge duidelijk zijn, ik zou ook zeker naar een orthoptist gaan.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 22 Aug 2017 14:22

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Oh wauw wat een verschil. Maandag heb ik de huisarts gebeld, verwijzing gekregen en ik krijg vanzelf van het ziekenhuis te horen wanneer we verwacht worden. Wordt vervolgd dus ;-)
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 01 Sep 2017 14:17

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Nou we zijn nu bij het ziekenhuis, de orthoptist heeft gemeten dmv druppels. Haar meting is nu +1,50 en +1,25
Heel normaal voor haar leeftijd zei ze. Nu wachten bij de oogarts want die moest ook nog even kijken volgens haar.

Bizar dat er een hogere meting uit komt en dat daar weer niets aan gedaan hoeft te worden.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 01 Sep 2017 14:28

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Je zou haar thuis eens kunnen laten lezen met een leesbril van S+1,00. Mocht dat heel goed gaan kun je altijd een bril overwegen (op basis van deze sterktes zou ik dan S+1,00 en S+0,75 voorschrijven).
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 01 Sep 2017 20:24

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Mijn dochter van 4 heeft dezelfde sterkte. Ze heeft sinds mei een bril en heeft er echt veel aan. Ik zou dus wel een bril aanschaffen met deze sterkte.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 01 Sep 2017 22:30

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Hm, lastig dit. Het ziekenhuis had zoiets van niet nodig, heel normaal met deze leeftijd. En jullie zeggen weer wat anders. Ik zal binnenkort eens een goedkoop leesbrilletje proberen bij dr.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 02 Sep 2017 07:40

Re: (Lees) bril kind vanaf welke sterkte?

Klop ook hoor. De sterkte is normaal. Maar uit ervaring wel ik dat er kinderen wel baat kunnen hebben bij deze sterktes. Ik zou een goedkope leesbril proberen (ook altijd een advies van mij)
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny