Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Guatemala en Belize: tips?

<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Aug 2017 16:57

Guatemala en Belize: tips?

Hola! Volkomen spontaan hebben mn vriend en ik tickets geboekt naar Guatemala en Belize, over anderhalve week al ook. We komen aan in Guatemala City, gaan dan de eerste 2 nachten in Antigua doen en verder?? Terugvliegen doen we vanuit Belize City.

Nou ben ik eigenlijk helemaal niet van de spontane en we zien wel reizen, dus mijn drang naar controle heeft het een beetje zwaar ;). Of althans, ik heb het nog nooit zo aangepakt. Mijn vriend wel, dat scheelt. Maar goed.

We gaan 2 weken en ik ben eigenlijk op zoek naar de must sees en naar hoe het busvervoer geregeld is. Ik kan online nauwelijks iets vinden, want er opereren daar tig maatschappijen en busjes, maar de controlfreak in mij wil gewoon zekerheid hebben ofzo.

We twijfelen heel erg over Antitlan en Panajachel. Daarvoor moeten we eerst weer westwaards, is eigenlijk niet zo handig. Missen we daar veel aan, als we dat skippen? Sowieso willen we Semuc Champey, Tikal, Flores en dan San Ignacio, Caye Caulker, Belize City. Zoiets. Grote lijnen :D

Ben benieuwd naar verhalen!
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem278

Bericht 11 Aug 2017 17:59

Re: Guatemala en Belize: tips?

Ik heb het even aan een kennis gevraagd die nog niet zo lang geleden geweest is, ik heb de foto's gezien en ik ben nu al jaloers.

Wat ik je eerst en vooral wil meegeven is, bereid je echt goed voor. Beide landen zijn niet bepaald de veiligste landen, er staan online echt hele duidelijke tips die je het best zou kunnen opvolgen.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... /guatemala

en

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... zen/belize

Wat je vooral niet moet doen is je gegevens ergens afgeven, dus kopieer je paspoort tig keer en zorg dat je BSN onleesbaar wordt.
Als je reist per auto, ik weet niet of jullie dat wellicht ook overwegen, houd de ramen dicht, in ieder geval als je moet stoppen, het gebeurt daar heel vaak dat ze door een open raam je spullen weggrissen.

Er zijn plaatsen die je beter met gids kunt bezoeken.

Wat heel mooi is, is met de boot van Rio Dulce naar Livingston.
Verder : Cockscomb National Park. Vanuit daar kun je met de bus naar Belize City. Vanuit Belize City kun je ook overwegen om de boot naar Caye Caulker te pakken. Echt zo'n tropisch eiland.
Flores en Tikal zijn ook echt aanraders en als jullie tijd hebben en zoiets tof vinden is Lake Atitlan echt de moeite, je kunt daar vulkanen beklimmen en de natuur is mooi. Maar vulkanen beklimmen kun je ook in de buurt van Antigua dus als je er echt ver voor om moet en het niet handig in jullie schema past kun je je reis natuurlijk aanpassen.

Zorg wel dat je niet zomaar alleen ergens op af gaat, zonder je vriend, dat kan daar erg onveilig zijn. En heb ook niet teveel contant geld op zak, neem ook geen grote bedragen op. Soms houden ze dat in de gaten, daar zetten ze zelfs nog kleine kinderen voor in, om te spieden.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 11 Aug 2017 18:15

Re: Guatemala en Belize: tips?

Ik heb 9 jaar geleden een (groeps)rondreis gemaakt door Mexico, Guatemala en kleine stukjes Honduras en Belize. Ik vond Guatemala het mooist! Lago Atitlan was wel echt prachtig. Maar ook Chichicastenango is een aanrader. De klederdrachten, de kleurrijke markt. Bijzondere sfeer. Bij Antigua hebben we de vulkaan La Pacaya beklommen, echt tot de beekjes lava. Supervette ervaring! Van Antigua zelf kan ik me niet zoveel meer herinneren. Tikal was ook magisch, zeker bezoeken ja.

Verder: we kregen destijds in Guatemala strenge instructies omdat het naast prachtig helaas echt geen veilig land is. Kijk even op de site van buitenlandse zaken naar de actuele adviezen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 11 Aug 2017 20:58

Re: Guatemala en Belize: tips?

Ik heb laatst in dit topic toevallig hier best wel wat over verteld!

http://www.zegmaaryes.nl/post1020808.html?hilit=Flores#p1020808
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Aug 2017 21:16

Re: Guatemala en Belize: tips?

Thanks ladies!!

Mijn vriend is o.a. Backpackend door Costa Rica, Panama, Nicaragua, Thailand en Cambodja gegaan. Hij heeft dus wel een idee van hoe dat werkt gelukkig. Zelf ben ik in Mexico geweest jaren geleden en daar staan me ook nog wel wat dingen van bij waarvan ik weet dat het gewoon anders werkt in deze landen. 'S avonds inderdaad niet meer over straat gaan, bij voorkeur in wat toeristischere plekken verblijven, inderdaad niets alleen doen als vrouw zijnde. Om die reden overnachten we ook niet in Guatemala City, dat schijnt 's avonds niet echt een gezellige plek te zijn. Ook over Flores lees ik het een en ander aan criminaliteit terug op o.a. Tripadvisor. Een auto huren gaan we ook niet doen, precies om de redenen die hier al genoemd werden ;). Plus dat je kans loopt opgelicht te worden door de verhuurder of dat je overal staande gehouden wordt en zogenaamd moet betalen voor vanalles.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 12 Aug 2017 16:09

Re: Guatemala en Belize: tips?

Ik ben er niet geweest maar kan je niet een lonely planet halen?
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 12:06

Bericht 13 Aug 2017 18:03

Re: Guatemala en Belize: tips?

Ik ben dit jaar zowel in Guatemala als Belize geweest.
Guatemala city zelf niet geweest.Ik weet even de route niet meer uit mn hoofd welke ik toen deed.
Antigua is leuk, erg veel gekleurde huizen, en de koffie is zooo lekker daar. Je hebt daar ook vulkanen die je kan beklimmen (genoeg bureautjes daar, niet op voorhand vanaf NL boeken). Ik heb het helaas niet meer gedaan, ik had geboekt en betaald en werd toen snachts heel ziek.
Semuc Champey is heel mooi inderdaad. Ik weet nog goed dat ik om daar te komen eerst een reis van 8 uur met minibusje erop had zitten en dat was echt 1 van de mooiste routes ooit. Volgens mij kwam ik toen uit Flores, maar dat weet ik niet meer zeker.
Je hebt in Guatemala ook de grootste markt van midden amerika, is leuk om te bezoeken. Ga wel vroeg, dan ben je voor de toeristen.(worden van die tours aangeboden voor toeristen, en die zijn er dan rond de middag uit mn hoofd). Je kan het prima met de chickenbus bereiken. Als je er vroeg bent zijn de prijzen ook nog laag ;)
Lake Atitlan ook geweest, je hebt verschillende punten waar je afgezet kan worden, oa Santa cruz, san pedro. Ik was afgezet naar het hippie stuk, heb daar wat yogalessen gevolgd :)
Tikal ook geweest, maar vond ik tegenvallen. Had daarvoor ook al heel veel ruines gezien in Mexico. Flores is gewoon heel relaxed, savonds daar aan het water zijn er vrouwen die allerlei eten klaarmaken, lokale bevolking komt daar ook eten. Erg leuk vond ik dat altijd, lekker en goedkoop en gezellig tussen lokale bevolking :)
Panajachel is niet echt iets te zien toch? Is volgens mij meer bedoeld om vanaf daar naar Lake atitlan te gaan en naar die markt.
Belize is ook leuk, ik ben naar allebei de eilanden geweest daar, Caye Caulker is het backpackerseiland, die andere is meer waar alle resorts zijn (ambergris eye).
Gaan jullie ook blue hole bezoeken?
Wat ik wel leuk vond op Ambergris eye is een fiets huren en eiland over fietsen, of met een golfkarretje rijden.
Busvervoer is prima hoor, is leuke ervaring met die chickenbussen.
Belize city niet geweest, is niet de veiligste stad, is ook niks te doen volgens mij.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers