Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


What the health.

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 18 Jul 2017 21:58

What the health.

Iemand deze documentaire gezien op Netflix? Of ergens anders?

Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen hierover.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem301

Bericht 21 Jul 2017 11:39

Re: What the health.

Ik wil wel kijken maar durf niet goed omdat ik geen dierenleed kan verdragen. Komt dat erin voor?
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 21 Jul 2017 12:59

Re: What the health.

Ik eet trouwens zelf vegetarisch en ben zwaar anti dierenleed. Maar ik vind het ook belangrijk om niet klakkeloos een eenzijdige documentaire te volgen. Vandaar ook even deze kritische wetenschappelijke noot bij deze film:

https://kloptdatwel.nl/2017/06/20/what-the-health-jammerlijk-misleidende-vegan-propaganda/

Gedeelte uit dit artikel:
Inhoud: leugens om bestwil, of gewoon belabberd onderzoek?
What the Health was zo mogelijk nog erger dan ik me had voorgesteld. Het is vegan propaganda, en niet op een positieve, science-based manier, maar met super veel bangmakerij, complottheorieën en pseudowetenschap. Bijna iedere kwaal komt doordat je vlees of andere dierlijke producten eet. En de gehele vee-industrie, de gezondheidszorg en farmaceutische industrie, en de overheid die reclames goedkeurt, vormen één groot complot om geld te verdienen aan onwetende burgers, ten koste van de volksgezondheid. De enige manier om je te onttrekken aan de macht van de bio-industrie, de farmaceutische industrie en de overheid en je gezondheid in eigen hand te nemen, is om nu meteen veganist te worden. Tenminste, als we Andersen moeten geloven.


Conclusie
Ik vermoed dat de maker ‘veganist voor de dieren‘ is, maar het geoorloofd vindt om alle middelen in het werk te stellen, inclusief misleiding en leugens om bestwil, om maar zo veel mogelijk mensen te overtuigen van veganisme. Ik vind dat immoreel, vooral omdat er zeer slechte medische en voedingsinformatie wordt verspreid en nodeloos wantrouwen/complotdenken aanmoedigt tegen tal van instanties.
Ook hierbij geldt: geloof niet alles wat in je straatje past. Je doel kan goed zijn, maar je methode verkeerd. Wellicht hebben de dieren en het milieu er baat bij dat mensen, die emotioneel met beloning en straf zijn beïnvloed, na het kijken ervan veganist willen worden. Maar de opzet was om mensen gezonder te maken en dat zal slecht gaan met dergelijke pseudowetenschappelijke informatie. Als dierenwelzijn (en milieu) Andersens eigenlijke doel is, dan bedriegt hij bovendien zijn kijkers met ‘leugens om bestwil’; de eerlijkheid zou hem gebieden open kaart te spelen over zijn ware intenties. What the Health is een docu die, naar ik vermoed, uiteindelijk de menselijke gezondheid meer schaadt dan baat.
Laatst gewijzigd door Fantine op 21 Jul 2017 13:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 21 Jul 2017 13:12

Re: What the health.

Zo, heftig stukje wat je hebt uitgeschreven, Fantine.
Jammer dat het op die manier wordt gepresenteerd.

Hoe lang ben jij vegetariër? Eet je wel vis? Ik eet wel af en toe vis maar ben sinds een aantal maanden gestopt met het eten van vlees en ben daar heel blij mee en voel me er goed bij.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 21 Jul 2017 13:52

Re: What the health.

Ik eet sinds begin dit jaar steeds minder vlees en sinds een maand ben ik volledig gestopt. Ik eet 1x per week een gerecht met een vleesvervanger en de overige dagen recepten van internet of Hello Fresh zonder vleesvervangers. Ik eet niet vegetarisch vanwege gezondheidsredenen maar echt vanwege het dierenleed waar ik niet meer aan bij wil dragen. Eigenlijk ben ik pescotarier geloof ik want ik eet nog sporadisch vis. En dan alleen lijngevangen vis en geen kweekvis. Ben er nog niet over uit of ik ook volledig stop met vis eten omdat ik dit niet maandelijks eet.

Ik ben blij dat ik deze keuze voor mezelf heb gemaakt. Ik eet nog wel gelatine trouwens, jij Carrie? Ik ken mensen in mijn omgeving die ook vegetarisch of zelfs veganistisch eten en vinden dat iedereen dit maar moet doen. Ik ben van mening dat dit mijn eigen weloverwogen keuze is en een ander moet ook voor zichzelf beslissen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 21 Jul 2017 14:03

Re: What the health.

Ik heb gisteren bij RTl Summernight het commentaar van een Nederlandse hoogleraar gezien op deze documentaire. Die stelde zeker dat er een kérn van waarheid in zat, maar niet de absolute waarheid. En dat vlees eten idd kán bijdragen aan verhoogde bloeddruk, overgewicht, diabetes maar niet de absolute oorzaak niet. Net zoals suiker niet de absolute boosdoener is aan de epidemie die door Amerika raast.

Ik denk niet zo extreem als in de post van Fantine maar ik vind wel dat dit wederom kan bijdragen aan de bewustwording omtrent het consumeren van vlees. Het heeft wereldwijd een impact op niet alleen de CO2 uitstaat, landbouw, uitputting van de aarde maar dus ook op onze gezondheid. En die bewustwording is mijn inziens gewoon goed.

Ik eet nu sinds een jaar 80% veganistisch en de overige 20% vul ik aan met af en toe wel iets dierlijks zoals kaas, of een keer kip. En dat werkt voor mij dan weer het beste.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 21 Jul 2017 14:15

Re: What the health.

Inderdaad ben ik zeker ook voor de bewustwording over het eten van vlees. Maar de manier waarop dit gedaan wordt in what the health kan ik echt niet achter staan. Vandaar ook mijn kritische noot met het artikel van klopt dat wel. Deze documentaire is zeker niet de absolute waarheid omtrent de keuze om veganistisch te gaan eten.

Het is trouwens bij ons thuis nu zo dat we vegetarisch eten en mijn vriend alleen nog biologisch 3sterren broodbeleg eet. Buitenshuis eet hij wel gewoon vlees. Dit heb ik hem totaal niet opgedrongen maar hij kwam erachter dat hij het vlees niet mist tijdens het avondeten.
<<

Anoniem301

Bericht 21 Jul 2017 14:36

Re: What the health.

Fantine schreef:Ik eet sinds begin dit jaar steeds minder vlees en sinds een maand ben ik volledig gestopt. Ik eet 1x per week een gerecht met een vleesvervanger en de overige dagen recepten van internet of Hello Fresh zonder vleesvervangers. Ik eet niet vegetarisch vanwege gezondheidsredenen maar echt vanwege het dierenleed waar ik niet meer aan bij wil dragen. Eigenlijk ben ik pescotarier geloof ik want ik eet nog sporadisch vis. En dan alleen lijngevangen vis en geen kweekvis. Ben er nog niet over uit of ik ook volledig stop met vis eten omdat ik dit niet maandelijks eet.

Ik ben blij dat ik deze keuze voor mezelf heb gemaakt. Ik eet nog wel gelatine trouwens, jij Carrie? Ik ken mensen in mijn omgeving die ook vegetarisch of zelfs veganistisch eten en vinden dat iedereen dit maar moet doen. Ik ben van mening dat dit mijn eigen weloverwogen keuze is en een ander moet ook voor zichzelf beslissen.


Ik zit er hetzelfde in als jij: ik eet geen vlees meer vanwege het dierenleed. Ik eet inderdaad nog wel vis. Ik noem mezelf (niet vaak) vegetariër meer omdat mensen dan bijdehante opmerkingen gaan maken dat vis ook dieren zijn (hebben ze ook gelijk in) en er lacherig over doen en de discussie met me aan gaan (zelf eten deze mensen gewoon vlees, hilarisch). Vandaar dat ik nu gewoon zeg 'ik eet geen vlees'.

Ik ben er ook (nog niet?) aan toe om geen vis meer te eten. Tuurlijk zijn vissen ook dieren met gevoel, maar als ik hoor over de afschuwelijke mishandeling van dieren in slachthuizen, waar ik verder ook niet over ga uitweiden want ik kan er echt niet tegen dan is dit voor mij de beste keuze.

Leuk in ieder geval om te lezen dat we er hetzelfde in staan en over denken! Ik heb me voorgenomen om eerst 1 jaar geen vlees te eten en dan te evalueren (met mezelf, haha) maar zoals het nu gaat denk ik al dat ik de keuze allang gemaakt heb. Ik merk in mijn hoofd ook echt dat ik het maar raar vind om vlees te eten. Overigens heb ik geen mening over mensen die dat wel doen, dat moeten ze zelf weten. Maar dat elke dag vlees eten, dat is sowieso echt niet nodig en teveel.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 21 Jul 2017 14:41

Re: What the health.

Voor mij is het echt een combinatie: zowel het dierenleed, als de CO2 uitstoot en de impact die het heeft op het milieu (de vleesindustrie) en mijn eigen gezondheid. Mijn vriend eet rustig met mij mee als ik veganistisch/ vegetarisch kook. Hij mist het dan niet, maar als hij een keer vlees eet vindt hij dat ook geen punt. Wel wordt ook hij steeds bewuster van de gevolgen en dat is goed.

Ik merk dat 'vlees' in het algemeen me steeds meer gaat tegenstaan. Gisteren las ik op een website van een hotel waar ik heenmoet voor werk allemaal vleeswaren voor hun restaurant. En ik merkte dat ik daar beetje een afkeer van had gekregen. Zo gek hoe dat in je hoofd gaat!

Ik zeg overigens altijd dat ik 'zo min mogelijk vlees en vis eet'. Dat is voor mijn omgeving voldoende informatie vind ik.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 21 Jul 2017 14:48

Re: What the health.

Zo breng ik het inderdaad ook. Tot nu toe geen rare reacties gekregen, ik heb ook niet de behoefte het aan iedereen te verkondigen. Soms komt het ter sprake en dan meld ik het. Ik zie het trouwens bij meer mensen in mijn omgeving, de bewustwording omtrent het eten van vlees en vis.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 22 Jul 2017 13:24

Re: What the health.

Ik had dat artikel inderdaad ook al gelezen via google Fantine. Heb jij dat geschreven?
Ga nog even kijken of ik het stukje van RTL summernight kan terug kijken.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 23 Jul 2017 00:33

Re: What the health.

Ik eet alleen nog maar biologisch vlees van een speciale winkel hier die onderzoek doet naar leefbaar vlees. Die dieren hebben een fijn leven gehad, altijd buiten en zonder hormonen of andere rotzooi. En dat eet ik nu wel elke dag, omdat ik anders echt teveel afval en niet genoeg proteine binnenkrijg, maar normaal gesproken paar keer per week. Ik proef overigens ook echt het verschil tussen het vlees. Ik schrok zo in Nederland ooit, toen ik even op bezoek was, dat ik ook alleen biologisch vlees wilde halen, dat ik bij de Jumbo kon kiezen uit: 2 kippen op 1m2 of 4 kippen op 1m2. WTF. Ik wilde meteen niet meer. Hier in Australie loopt het wild nog veel vrij rond, er is natuurlijk ook veel ruimte. Maar ik weiger inderdaad fokdieren te eten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 23 Jul 2017 14:02

Re: What the health.

Chaos schreef:Ik had dat artikel inderdaad ook al gelezen via google Fantine. Heb jij dat geschreven?
Ga nog even kijken of ik het stukje van RTL summernight kan terug kijken.


Haha nee, I wish. Ik volg die site wel, hou wel van wetenschappelijke artikelen en kritische noten. Ik neem niet klakkeloos dingen over omdat een documentaire je zou moeten overtuigen om vegan te gaan eten.

Ik kijk naar beide kanten, eet niet voor niks vega maar blijf wel kritisch. Interessante sites vind ik:

http://www.kloptdatwel.nl
http://www.skepsis.nl
http://www.kwakzalverij.nl

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers