Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen, 2 casussen

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 08 Jul 2017 20:11

Re: Juffen, 2 casussen

Oh nee, begrijp me niet verkeerd, ze hoeft van mij niet perse naar groep 3 hoor.
Ze heeft een goede juf, die haar kan geven wat ze nodig heeft.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Jul 2017 20:15

Re: Juffen, 2 casussen

Lejow schreef:
Liadan schreef:Ik zou ook voor groep 2 kiezen voor beide kinderen.
Hebben ze bij kind nr. 2 ook de E2 cito afgenomen? Niet dat cito bij kleuters zoveel zegt, maar dat geeft misschien een beter beeld bij haar (voor eventuele uitdaging komend jaar).


Nee, goed punt!! Heb ik zelf niet bij stil gestaan.


Liadan, het is lastig, en dit klinkt een beetje gemeen, maar ik heb dit eigenlijk in mijn klas nog nooit zo mee gemaakt.
Vind het ook gewoon heel dubbel, dat als ze van november was geweest, ze wel doorgegaan was.

Dat is ook dubbel, ik heb een eind december kind dus ik snap dat wel, als zij een week later jarig was geweest dan had ze misschien wel een jaar langer gekleuterd.

En verder zal dat dan per school erg verschillen, bij mijn kinderen op school zijn er elk jaar wel 2 of 3 kinderen die al echt goed lezen als ze naar groep 3 gaan en ook al wat rekenen.
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:38

Bericht 08 Jul 2017 20:17

Re: Juffen, 2 casussen

Die Cito's zeggen echt niet zoveel. Daar zou ik mij serieus niet op vastpinnen. Helemaal niet bij de kleuters.
En met wat de anderen zeggen, waarom haar zo graag door willen naar groep 3. Ze moeten nog zo lang naar school aan een tafeltje zitten en werken. Spelen is ook leren. Mijn dochter is van oktober en is dus een relatief jonge leerling, maar die had ik ook in groep 2 gelaten als ze van januari was geweest. Worden ze zoveel sterker van.
2009
2011
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Jul 2017 20:30

Re: Juffen, 2 casussen

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het ene kind is het andere niet en er zijn ook echt wel kinderen van januari die er niet gelukkiger van worden om 2,5 jaar te kleuteren.
Mijn kind is van eind december en ik zie niet hoe zij er nou zoveel sterker van was geworden als ze een jaar langer gekleuterd had. Ze is nu 8 jaar, gaat na de zomervakantie naar groep 6 en het gaat heel goed met haar op school.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 08 Jul 2017 21:35

Re: Juffen, 2 casussen

Liadan schreef:Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het ene kind is het andere niet en er zijn ook echt wel kinderen van januari die er niet gelukkiger van worden om 2,5 jaar te kleuteren.
Mijn kind is van eind december en ik zie niet hoe zij er nou zoveel sterker van was geworden als ze een jaar langer gekleuterd had. Ze is nu 8 jaar, gaat na de zomervakantie naar groep 6 en het gaat heel goed met haar op school.


Dit ja.
En jammer dat je alleen over de cito's begint, het is veel breder, zoals ik ook getypt heb.
Ben zelf juf, dus je hoeft me dat sowieso niet uit te leggen.
Maar als het over je eigen kind gaat is het gewoon ineens compleet anders.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 09 Jul 2017 05:44

Re: Juffen, 2 casussen

Blijft denk ik toch lastig. Ik zou haar lekker in groep 2 laten met wat extra uitdaging. Als de juf daarin niet voldoende tegemoet komt kun jij als mama en juf daar vast goed in aangeven wat je graag voor je dochter zou willen. Wat Miekie zegt, ze moet nog zolang aan een tafeltje zitten leren. Maar goed ik heb er geen verstand van ;-) dus ik zie het alleen van uit het oogpunt van een moeder. Ik vind dat half jaartje extra kleuter niet zo erg mits er gewoon meer aandacht is voor uitdaging.

Oh en wat lezen/rekenen etc betreft. Bij dochter in de klas waren ook al een paar kindjes die wat kunnen lezen en die rekensommen kunnen maken.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:38

Bericht 09 Jul 2017 07:07

Re: Juffen, 2 casussen

Gaat mij echt niet alleen om de cito' s. Heb je hele verhaal gelezen en weet ook de voorgeschiedenis van B. En daarom denk ik juist dat het langer kleuteren juist slim is. Tuurlijk is niet ieder kind erbij gebaat, maar ook ik merk op mijn werk dat juist deze vroege leerlingen "vaak" achter de feiten aanlopen. Zij hebben vaak moeite om het niveau en sociaal gezien bij te benen. Jij kent je kind het beste en ik wil daar echt niet over oordelen, maar na 15 jaar onderwijs is mij dit gewoon opgevallen. Ook najaarskinderen hebben daar vaak moeite mee. Echt niet allemaal, maar wel vaak.
2009
2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Jul 2017 07:26

Re: Juffen, 2 casussen

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, welke keuze je ook maakt.
Ik ben zelf van september en heb uiteindelijk 3 jaar gekleuterd, ook omdat mijn moeder in die periode veel in het zh lag.
Ik liep altijd voor op mijn klasgenoten en er werd geen fluit mee gedaan. 'Ja werk maar verder' kreeg ik altijd te horen.
Waardoor ik op de middelbare school in de problemen kwam, omdat ik gewoon letterlijk niet kon leren.

En ik wil ook niet bekend staan als de 'zeikmoeder die ook juf is' die vindt dat haar kind geweldig en geniaal is en uitdaging moet enz enz. Ben daar dan weer onzeker in.

Ik vind het ook niet erg, ze heeft het prima naar haar zin, en een schat van een juf, maar blijf het ergens frappant vinden dat een jan leerling die vrij goed al dan niet verder op niveau is niet doorgaat, en een leerling die nog niet op niveau zit maar van november is wel doorgaat (naar groep 2).
Die datum is zo iets vaags, en wordt volgens mij door elke school ook weer anders ingevuld.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 09 Jul 2017 11:21

Re: Juffen, 2 casussen

Ik vind dat eigenlijk niet zo gek Lejow. Het kind van november heeft sowieso nog één, misschien wel twee jaar om te kleuteren. Dus loop je niet zoveel risico als je die door laat gaan. Ik vind een gedeelte van groep 1 overslaan ook van een andere orde. Het zou zonde zijn als B uiteindelijk niet meekomt en ze groep 3 over moet doen.

In onze tijd lag de grens nog op 1 oktober. Ik ben destijds na een aantal testen wel doorgegaan. Qua intelligentie kon ik het makkelijk aan maar ik ben er van overtuigd dat het voor mijn zelfvertrouwen beter zou zijn geweest als ik dat niet had gedaan. Het verschilt natuurlijk per kind maar ik zou haar lekker nog een jaar in groep 2 laten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Jul 2017 11:28

Re: Juffen, 2 casussen

Carra schreef:Ik vind dat eigenlijk niet zo gek Lejow. Het kind van november heeft sowieso nog één, misschien wel twee jaar om te kleuteren. Dus loop je niet zoveel risico als je die door laat gaan. Ik vind een gedeelte van groep 1 overslaan ook van een andere orde. Het zou zonde zijn als B uiteindelijk niet meekomt en ze groep 3 over moet doen.

In onze tijd lag de grens nog op 1 oktober. Ik ben destijds na een aantal testen wel doorgegaan. Qua intelligentie kon ik het makkelijk aan maar ik ben er van overtuigd dat het voor mijn zelfvertrouwen beter zou zijn geweest als ik dat niet had gedaan. Het verschilt natuurlijk per kind maar ik zou haar lekker nog een jaar in groep 2 laten.


Ik snap je even niet... geloof ik ;)
Stel je komt in nov binnen, dan heb je van nov tot juli dus groep 1 en dan ga je naar groep 2.
Als je in jan binnen komt, dan zit je dus in groep 0, ga je het jaar daarna naar groep 1, en dan groep 2.
Is dus bijna een jaar langer.
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:38

Bericht 09 Jul 2017 13:18

Re: Juffen, 2 casussen

Lejow schreef:Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, welke keuze je ook maakt.
Ik ben zelf van september en heb uiteindelijk 3 jaar gekleuterd, ook omdat mijn moeder in die periode veel in het zh lag.
Ik liep altijd voor op mijn klasgenoten en er werd geen fluit mee gedaan. 'Ja werk maar verder' kreeg ik altijd te horen.
Waardoor ik op de middelbare school in de problemen kwam, omdat ik gewoon letterlijk niet kon leren.

En ik wil ook niet bekend staan als de 'zeikmoeder die ook juf is' die vindt dat haar kind geweldig en geniaal is en uitdaging moet enz enz. Ben daar dan weer onzeker in.

Ik vind het ook niet erg, ze heeft het prima naar haar zin, en een schat van een juf, maar blijf het ergens frappant vinden dat een jan leerling die vrij goed al dan niet verder op niveau is niet doorgaat, en een leerling die nog niet op niveau zit maar van november is wel doorgaat (naar groep 2).
Die datum is zo iets vaags, en wordt volgens mij door elke school ook weer anders ingevuld.


Maar die werkelijke grens is ook heel vaag. De ene school zegt 31 december en bij de andere school zijn kinderen van oktober t/m december al twijfelgevallen. Snap je principe hoor. Is eigenlijk krom, maar ze moeten ergens een grens stellen en dat is in jouw situatie gewoon frustrerend. Weet niet hoe meegaand ze zijn op de school van jouw dochter en hoe zij erover denken om versneld door te stromen?
2009
2011
<<

Katniss

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 266

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:53

Bericht 09 Jul 2017 13:57

Re: Juffen, 2 casussen

Voor mij zou het niet uitmaken hoe er bij andere kinderen is gehandeld. Ik zou dus niet gaan vergelijken. Ik zou echt kijken wat het beste is voor B, en dat is super lastig ib te schatten. Vaak weet je achteraf pas of je t goed hebt gedaan.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 09 Jul 2017 19:07

Re: Juffen, 2 casussen

Carra schreef:Ik vind dat eigenlijk niet zo gek Lejow. Het kind van november heeft sowieso nog één, misschien wel twee jaar om te kleuteren. Dus loop je niet zoveel risico als je die door laat gaan. Ik vind een gedeelte van groep 1 overslaan ook van een andere orde. Het zou zonde zijn als B uiteindelijk niet meekomt en ze groep 3 over moet doen.


Hier ben ik het mee eens. Kind 1 moet sowieso nog een jaar kleuteren en zou ook nog 2 keer groep 2 kunnen doen, je kan hem ook nog een keer groep 1 laten doen maar waarom zou je dat doen als er twijfel is, zo groot is het verschil tussen groep 1 en 2 nou ook weer niet.
Dus de vergelijking tussen kind 1 en kind 2 kan je hierin niet echt maken als het over doorgaan naar een volgende klas gaat.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 17:45

Re: Juffen, 2 casussen

Ja tuurlijk wel.
Tegen de 1 wordt gezegd: jij bent van november, jij gaat door naar 2
Tegen de ander werd (vorig jaar) gezegd: jij bent van januari, jij blijft in 1.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 10 Jul 2017 19:17

Re: Juffen, 2 casussen

Ja maar ik bedoel dat vorig jaar de situatie anders was. Je moet ergens een keer een grens trekken en bij kind 1 kan je volgend jaar altijd nog zeggen dat hij groep 2 nog een keer moet doen.
En verder ben ik het wel met je eens hoor, ik vind dat ze boven alles naar het kind moeten kijken in plaats van naar een geboortedatum. Een geboortedatum zou niet moeten bepalen of je kind eraan toe is om door te gaan of juist niet door te gaan.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 21:38

Re: Juffen, 2 casussen

Liadan schreef:Ja maar ik bedoel dat vorig jaar de situatie anders was. Je moet ergens een keer een grens trekken en bij kind 1 kan je volgend jaar altijd nog zeggen dat hij groep 2 nog een keer moet doen.
En verder ben ik het wel met je eens hoor, ik vind dat ze boven alles naar het kind moeten kijken in plaats van naar een geboortedatum. Een geboortedatum zou niet moeten bepalen of je kind eraan toe is om door te gaan of juist niet door te gaan.


Ah zo ja.

Ja, nou dat dus.. het is zo breed bij de kleuters. De niveaus lopen zo uit elkaar..
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: High Heels