Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

<<

Anoniem186

Bericht 24 Okt 2013 10:07

Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Doen jullie dat?
Hoe werd er op gereageerd? En heb je er iets van kunnen leren?

Ik belde net nadat ik een afwijzing per mail had ontvangen. Helaas zat de betreffende persoon in overleg en kon ze me niet vertellen wanneer ze klaar was. Straks nog een keer proberen.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 24 Okt 2013 10:09

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Ik heb nog nooit gebeld, maar wel een keer gemaild over waarom ze me hebben afgewezen. Dat werd toen heel positief ontvangen en ik heb ook echt een antwoord gehad waar ik wat mee kon.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem186

Bericht 24 Okt 2013 10:15

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Wat is de reden waarom je nooit belt?
<<

Anoniem100

Bericht 24 Okt 2013 10:50

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Ik heb dat wel een aantal keer gedaan ja. Ze vinden het meestal juist positief als iemand er zelf nog achter aan gaat.

Bij een aantal kreeg ik heel simpel de uitleg dat anderen meer ervaring hadden en ik er daardoor net niet tussen paste, maar dat dit niet wilde zeggen dat ik maar niet meer moest reageren op volgende vacatures.

Bij eentje kreeg ik iemand van een arbeidsbemiddelingsbureau aan de lijn, die als tussenpersoon fungeerde tussen p&o van het bedrijf en de sollicitant. Was een hele aardige man die, na mijn uitleg, mijn brief opzocht en daarbij kon zien dat ik al 3x eerder had gesolliciteerd en afgewezen was. Hij heeft toen mijn brief nog even snel doorgelezen, cv bekeken en samen doorgelopen omdat ik me afvroeg waar het knelpunt voor mij dan kon zitten. Hij complimenteerde me met mijn overzichtelijke cv, waar ik absoluut niets meer aan moest doen... Qua brief was zowel de opbouw en de inhoud goed, dus al met al lag het echt niet aan mij als persoon/schrijfstijl.

Hij legde uit dat, vooral in grote plaatsen, de reacties zo onmogelijk groot zijn dat het ook voor hun zoeken is naar een speld in een hooiberg en zo goed mogelijk proberen te selecteren. Daarbij kijken ze dan heel selectief naar de werkervaring, en tot nu toe heb ik elke keer pech gehad dat ik net daarbuiten viel. Wel zei hij dat er een notitie achter mijn naam stond dat er wel potentie was, maar nu nog even niet. Ik kreeg het advies vooral te blijven reageren, en ook op de locaties in kleinere plaatsen waar soms het openbaar vervoer niet heel goed is omdat ik dan met eigen auto voorkeur zou kunnen zijn en daardoor minder concurrentie zou kunnen hebben.

Deze dingetjes zijn vrij simpel te bedenken, maar ik vond het heel erg fijn om persoonlijk deze uitleg te krijgen en er nadruk werd gelegd op dat ik echt wel geschikt ben maar het niet heb getroffen door de werkervaring en de vele reacties. Mocht ik nog eens vragen hebben, ook over andere dingen mbt solliciteren dan mocht ik hem altijd mailen/bellen.

Zo kan het dus ook :)
<<

Anoniem186

Bericht 24 Okt 2013 11:23

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Leuk om te lezen, bloempje!
Daar heb je wat aan.

Ik heb net gebeld, leuk gesprek! Ze zochten alleen iemand met exacte ervaring in die functie. Jammer, want ik voldeed echt aan alle andere eisen. En het stond niet zo letterlijk in de vacature.
Ze vroeg wel of ze me in de portefeuille mocht doen, dat doen ze niet standaard na iedere sollicitatie. Dus dat is fijn. Hopelijk levert dat iets op.
Ik kreeg na afloop nog een net mailtje, dus ik heb haar nog even vriendelijk bedankt.

Op naar de volgende sollicitatie!
<<

Anoniem100

Bericht 24 Okt 2013 12:01

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Goed gedaan Jans! Wie weet word je nog eens benaderd...ze weten nu in elk geval wel wie je bent, dat je geïnteresseerd bent en het er niet zomaar bij laat zitten na een afwijzing.

Ik kreeg na afloop van dat telefoontje ook nog een mailtje met 2 tips erin en heb daarop ook netjes geantwoord. Was wel grappig, ik begon met Beste meneer ... etc, kreeg ik weer een mailtje terug; "Graag gedaan, blij dat ik kon helpen. Overigens zijn wij een informele organisatie, dus ondanks dat dat als sollicitant lastig is, zijn wij .... en jij voor elkaar" :)
<<

Anoniem 48

Bericht 24 Okt 2013 12:28

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Heb het 1 keer gedaan en dat was geen prettige reactie. Ergens wist ik al dat ze zowel mijn brief als cv niet goed gelezen hadden. Die man kon ook niet echt duidelijk aangeven waarom niet. Ik heb er dus niet veel aan gehad. Het enige wat er uit kwam was sorry dat we niet gezien hebben dat je een interne kandidaat was. Echt WTF...
<<

Anoniem 3

Bericht 24 Okt 2013 13:09

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Eerst deed ik dat weleens, maar standaard krijg ik dan te horen dat dat komt doordat er anderen zijn met meer ervaring of die beter voldeden aan het functieprofiel.
Tegenwoordig bel ik dus niet meer..
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 20 Nov 2013 21:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17337

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 24 Okt 2013 17:10

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Altijd doen. Ik heb dat ook eens gedaan, ben alsnog uitgenodigd omdat ze het zo leuk vonden te horen hoe graag ik wilde, en uiteindelijk nog 2e geworden (er was heel veel gereageerd, iets van 80 ofzo?). Dus, altijd doen!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem 48

Bericht 25 Okt 2013 00:35

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Ik krijg ook vaak pas een afwijzing als ze al iemand hebben gekozen hebben jullie dat niet zo dan?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17337

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 25 Okt 2013 06:02

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Minx schreef:Ik krijg ook vaak pas een afwijzing als ze al iemand hebben gekozen hebben jullie dat niet zo dan?


Bij de plekken waarop ik toen reageerde was het meestal zo dat er minstens nog 2e en 3e gesprekken waren..
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 25 Okt 2013 08:43

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Ik heb dat ook een keer gedaan. Ik kreeg telkens wel een brief of email terug dat ik het niet was geworden en bij mijn huidige werk dus ook. Heel vaag allemaal, dus heb ik gebeld en gevraagd wat de reden is waarom ik het niet was geworden. Zodat ik hier wat aan kon doen bij een volgende sollicitatie.
Ze vond het zo goed van me dat ik uitleg had gevraagd en niet veel later kreeg ik een email of ik nog interesse had. Dat was toen het zwangerschapsverlof overnemen van een collega, dus zou maar om een paar maanden gaan. Dat heb ik toen gedaan omdat ik ging verhuizen en dus echt werk nodig had. Na dat tijdelijke contract van zwangerschapsverlof mocht ik blijven en werk er nog steeds. (3 anderen werden aangenomen omdat die 'beter' waren dan mij en binnen het team paste). 2 ervan zijn al vertrokken en ik ben er dus nog steeds!
<<

anoniem213

Bericht 25 Okt 2013 08:46

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Volgens mij heb ik het vaker verteld, maar mijn vader heeft na een afwijzing een keer nog een brief geschreven om te vragen of ze wisten dat ze een grote fout in de geschiedenis van het bedrijf begingen door hem niet uit te nodigen. De dag erna werd hij gebeld en mocht hij toch op gesprek komen. Uiteindelijk heeft hij de baan gekregen en er meer dan twintig jaar gewerkt.
<<

Anoniem12

Bericht 25 Okt 2013 09:00

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Wat grappig June! Echt stoer dat hij het durfde om zo`n brief te schrijven.
<<

anoniem213

Bericht 25 Okt 2013 09:14

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Ja, vind ik ook. Hij is normaal ook een ontzettend bescheiden man, maar hij wilde heel graag die baan hebben!
<<

Anoniem 48

Bericht 25 Okt 2013 09:45

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Zora schreef:
Minx schreef:Ik krijg ook vaak pas een afwijzing als ze al iemand hebben gekozen hebben jullie dat niet zo dan?


Bij de plekken waarop ik toen reageerde was het meestal zo dat er minstens nog 2e en 3e gesprekken waren..


Geen idee hoeveel gesprekken er geweest zijn maar bij mij is het wel eens geweest dat ze dus echt al iemand hadden aangenomen.
<<

Anoniem73

Bericht 25 Okt 2013 18:49

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Haha june wat super van je vader!
<<

Sushi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 449

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:15

Bericht 25 Okt 2013 19:24

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Haha June wat leuk van je vader!
<<

Anoniem121

Bericht 29 Okt 2013 13:52

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Afbeelding

Ben ook druk aan het solliciteren maar ik moet bij iedere afwijzing toch iedere keer aan deze tekst denken...
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 29 Okt 2013 16:41

Re: Bellen na afwijzing sollicitatiebrief

Mijn vriend had laatst ook gesolliciteerd en daarna ook uitgenodigd voor een eerste gesprek.
Hij zou de week erna meer horen (er waren die dagen nog heel wat meer gesprekken).
Hij heeft toen diezelfde avond nog een sms gestuurd naar diegene waarmee hij het gesprek had.
Dat hij die baan erg graag wilde en dat nog even wilde benadrukken en redenen daarvoor die die middag mss niet waren overgekomen. Wel erbij gezet dat zo'n sms eigenlijk helemaal niet hoort/gepast is.

Het heeft erg positief gewerkt, want de volgende dag kreeg hij een telefoontje dat hij het (door dat sms'je) waarschijnlijk zou worden. Er moest nog een check naar schulden gedaan worden. Nu is hij er een maand aan het werk en zijn basis supertevreden!

Dus extra aandacht op jezelf vestigen kan denk ik vaak goed uitpakken. Vooral als ze zoveel brieven krijgen. Hier hadden ze er honderden gehad en dus al geluk dat hij er voor een eerste gesprek uitgepikt is.
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers