Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(te) hoge werkdruk

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 12 Jun 2017 18:44

(te) hoge werkdruk

Een tijdje geleden heb ik promotie gemaakt op mijn werk. Ik heb hier het afgelopen half jaar ontzettend hard voor gewerkt en uiteindelijk nog een soort van afgedwongen want mijn werkgever wilde het nog een half jaar uitstellen terwijl mijn resultaten goed waren en iedereen enthousiast over mij is.

Per 1 mei zou ik mijn nieuwe functie gaan bekleden maar vanaf dat moment is er heel veel veranderd, een collega ging onverwachts weg en ik was de enige die zijn locatie over kon nemen, daar heb ik natuurlijk direct ja op gezegd. De overdracht met mijn collega is niet heel soepel gegaan waardoor ik nu ineens midden in ons drukste seizoen met een locatie zit waar ik verantwoordelijk voor ben terwijl ik er nog láng niet alles van weet. Het is een gecompliceerde locatie en ik heb hier met een stichting te maken die een vrij streng reglement hanteren.

De afgelopen tijd ben ik maar door en door gegaan en het valt me heel erg zwaar. Ik heb weken gedraaid van 70 a 80 uur en ook dagen van 20 uur of langer.
Mijn weken zien er ongeveer als volgt uit:
Maandag, dinsdag en woensdag kantoordagen (meestal van 10.00 tot 20.00 ongeveer)
Donderdag, vrijdag, zaterdag draai ik evenementen.. Meestal sta ik van begin tot eind op het evenement, als ik geluk heb is dit zo'n 12 uur maar soms dus ook 20 uur of langer. Als ik dan 's nachts thuis kom moet ik altijd nog wat mailtjes m.b.t. het evenement versturen en zit dan zo nog een uur achter m'n laptop.
Zondag heb ik echt heel de dag nodig om bij te komen en heb ik niet eens meer energie/zin om iets met mijn vrienden te gaan doen. Terwijl ik júist altijd behoefte heb aan gezelligheid en mensen om mij heen.

Op tijdstippen dat ik niet aan het werk ben, denk ik eigenlijk continu aan werk, ik word er 's nachts zelfs wakker van. Ik krijg 24/7 telefoontjes, mailtjes, appjes etc.

Kortom, ik loop helemaal over. Ik heb dit aangegeven bij mijn werkgever en hij is het uiteraard met me eens dat dit veel te veel is. Hij zegt dat ik meer uit handen moet geven maar ik vind dat onwijs moeilijk, simpelweg omdat ik niet al mijn collega's capabel genoeg inschat om mij hierin te kunnen ondersteunen.
Als ik geluk heb word ik met iemand ingepland die ik kan laten openen of sluiten, als ik pech heb sta ik met uitzendkrachten of (relatief)nieuwe collega's. Een korte termijn oplossing is er dus niet, ik heb aankomende week een afspraak voor een oplossing op de lange termijn (ik heb gewoon een assistent bedrijfsleider nodig, dat lijkt me duidelijk)

Echter zie ik zo op tegen de aankomende weken, het perspectief is dat ik het nog zeker een maand zo druk heb, daarna neemt de drukte iets af om vervolgens in september weer terug te keren. Ik weet even niet meer waar ik de energie vandaan moet halen en ik moet de laatste dagen steeds huilen uit het niets. Ik zit nu ook weer jankend achter m'n computer. Daarbij heb ik ook pijn in mijn lichaam, last van m'n voeten en m'n schouders, dingen waar ik in het verleden nooit last van heb gehad. Ik heb ook mijn auto nu al 2 x stil moeten zetten 's nachts omdat ik bijna in slaap viel achter het stuur.

Ik wil mezelf niet te veel laten kennen omdat mijn werkgever mij dan als zwak gaat zien en ik wil zeker niet falen maar ik besef me wel dat deze situatie gewoon niet haalbaar is.

Sorry voor het lange verhaal, alle tips zijn welkom! :)

(niet quoten a.u.b, wil het misschien later verwijderen)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 12 Jun 2017 19:11

Re: (te) hoge werkdruk

Dit is inderdaad wel echt belachelijk veel. Geen wonder dat je af en toe in huilen uitbarst, last hebt van je lijf en dat je 's nachts wakker wordt van het piekeren. Je bent gewoon continue onder hoogspanning aan het werken en dat kan niemand, zelfs jij niet :-).

Het lastige is, dat er nu niet direct een oplossing voor is aan te dragen. Je werkgever zal alleen haast moeten gaan maken met het aannemen van iemand en in de tussentijd kan jij niet heel veel meer doen. Ik snap overigens dat je zegt dat je niet over wil komen als zwak, want ik heb het idee dat dat nog wel eens heerst in jouw vakgebied. En je hebt net zo moeten vechten voor deze aanstelling.

Het is alleen wel zo dat jij middenin dit alles zit en je daardoor wellicht moeilijk kan overzien wat sommige mensen wél voor je kunnen doen. Start met hele kleine deeltaken uit handen geven, zelfs al voel je je niet puur senang bij en ben je bang dat het dan misloopt. Kans is namelijk groter dan jij uitvalt en dan alles misloopt dan een paar kleinere taken nu uit handen geven. Niet alles kan even belangrijk zijn, dus probeer wat taken die makkelijk uitvoerbaar zijn over te dragen. Probeer te peilen welke mensen eventueel wél meer in zich kunnen hebben en die je daarvoor wel kan inzetten, is wellicht lastig maar je zal ergens moeten starten. En leidinggeven is ook dingen uit handen kunnen geven, hoe lastig dat ook is.

In de tussentijd kan je niet meer doen dan je rust pakken waar je kan, en even nog doorzetten. En nogmaals aandringen bij je werkgever!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Jun 2017 19:18

Re: (te) hoge werkdruk

Jemig das echt heeeeel veel. Kan niet anders dan dat je dit begint te merken. Je zegt dat er sowieso niet op korte termijn een oplossing of verbetering is. Maar wat doet je werkgever als jij nu ziek bent, of uitvalt hierdoor? Misschien is er niet nú een structurele oplossing te bedenken maar een tijdelijke hulp is altijd wel te fixen lijkt me, al moet er misschien wat meer loon tegenaan (voor een heel ervaren iemand) om iemand zo snel in te zetten, maarja...

Wel echt knap van je hoor, dat je je zo hebt weten op te werken!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Jun 2017 19:21

Re: (te) hoge werkdruk

Ohja de tip van Caro vind ik ook heel slim; toch kijken naar of er niet zaken toch over te dragen zijn. Misschien kun je je werk wat anders structureren waardoor je bepaalde dingen juist wel overdraagt, en ook nog wat extra, waar je andere digen juist wel zelf kan blijven doen. Misschien kun je die paar capabele mensen wel vaste extra taken geven? Die ze sowieso doen ook al staan ze niet per se (met jou) ingeroosterd?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 12 Jun 2017 19:27

Re: (te) hoge werkdruk

Jemig, dat is écht bizar, dat houdt niemand vol. Probeer idd echt wat uit handen te gaan geven ook al is dat lastig. Dit is op lange termijn echt niet gezond.

Ik vind het ook heel knap dat het je is gelukt wat betreft je promotie en dat je dit vol weet te houden maar het zou zonde zijn als je er aan onder door gaat straks.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 12 Jun 2017 20:50

Re: (te) hoge werkdruk

dit aantal uren is zelfs illegaal: op grond van de Arbeidstijdenwet moet je na een nachtdienst ook lang genoeg kunnen slapen. 11 uur dus minimaal, dus je werkgever zal toch echt een assistent moeten inhuren.
<<

Anoniem315

Bericht 12 Jun 2017 21:13

Re: (te) hoge werkdruk

Ik wou het zelfde aangeven als Kerel. Dit mag niet hoor! Echt onverantwoord. Als ik jou was, zou ik de CAO er even op naslaan en dit bespreken met je baas.
Straks gebeurt er iets met jou en kun je straks niet meer je werk doen. Je baas zal daar niet direct wakker van liggen. Voor jou 30 anderen... Dus denk aan je zelf!
<<

Arizona

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 763

Geregistreerd: 16 Sep 2013 18:39

Bericht 13 Jun 2017 07:50

Re: (te) hoge werkdruk

Helemaal eens met de reacties boven mij. Daarnaast inderdaad toch proberen dingen uit handen te gaan geven, dat geeft je werkgever zelf aan. Mocht er dan iets mis gaan of niet naar wens verlopen, kun je je werkgever aangeven dat jij het heel vervelend vindt maar dat je er niks aan doen kan, want je moest tenslotte dingen uit handen geven. Misschien begrijpt je werkgever jou dan ook beter. Heel veel succes!

2014 - ♥
2019 - ♥
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 15 Jun 2017 10:06

Re: (te) hoge werkdruk

Zo, ik had even niet eerder tijd om te reageren want de afgelopen dagen zijn nogal hectisch geweest. Vlak nadat ik dit topic opende kreeg ik een mail met een klacht over mijn locatie. Niet direct gericht aan mij maar ik heb er natuurlijk wel mee te maken. Rond 21.00 kreeg ik een telefoontje van een collega en toen kon ik me eigenlijk niet meer inhouden, begon meteen te huilen aan de telefoon en ik heb alles eruit gegooid. Hij natuurlijk helemaal verbaasd want wist niet dat dit speelde en hij wist zich dan ook totaal geen houding te geven maar kwam wel met praktische oplossingen.
Daarna was ik zo gesloopt dat ik meteen naar bed ben gegaan maar heb tot half 3 's nachts liggen huilen, echt bizar, zo slecht voelde ik me. Ik eet ook al weken heel slecht, soms kom ik er om 19.00 achter dat ik gewoon nog niets heb gegeten die dag omdat ik het simpelweg vergeet.
De volgende dag is mijn leidinggevende direct naar mij toe gekomen en hebben we heel de middag samen zitten praten (weer huilen natuurlijk) en een plan gemaakt voor de komende weken. Ik had veel eerder in moeten grijpen en moet verder vooruit kijken zodat we eerder met oplossingen kunnen komen, mijn leidinggevende heeft ook aangegeven dat hij zich te weinig met mij bezig heeft gehouden de afgelopen weken.

Goed, inmiddels gaat het natuurlijk als een lopend vuurtje dat ik me slecht voel en ik krijg van alle kanten hulp wat heel erg fijn is. Het belangrijkste is dat ik moet leren me niet bezwaard te voelen om hulp te vragen. Iedereen is echt wel bereid mij te helpen waar mogelijk, super fijn. Gisteren heb ik twee goede gesprekken gehad en ik kreeg zelfs een telefoontje van onze operationeel directeur. Eergisteren zag ik het echt helemaal niet meer zitten en ik voel me nog steeds totaal niet prettig bij de huidige situatie en zie echt elke dag weer op tegen wat er gaat komen maar langzaam kan ik mezelf wel weer bij elkaar rapen. Ik moet deze 3 weken even bikkelen en dan komt er meer rust, ik neem dan een aantal dagen vrij en ga alles rustig bekijken, voor mezelf op een rijtje zetten of dit is wat ik wil.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 15 Jun 2017 10:22

Re: (te) hoge werkdruk

Caro schreef:Dit is inderdaad wel echt belachelijk veel. Geen wonder dat je af en toe in huilen uitbarst, last hebt van je lijf en dat je 's nachts wakker wordt van het piekeren. Je bent gewoon continue onder hoogspanning aan het werken en dat kan niemand, zelfs jij niet :-).

Het lastige is, dat er nu niet direct een oplossing voor is aan te dragen. Je werkgever zal alleen haast moeten gaan maken met het aannemen van iemand en in de tussentijd kan jij niet heel veel meer doen. Ik snap overigens dat je zegt dat je niet over wil komen als zwak, want ik heb het idee dat dat nog wel eens heerst in jouw vakgebied. En je hebt net zo moeten vechten voor deze aanstelling.

Het is alleen wel zo dat jij middenin dit alles zit en je daardoor wellicht moeilijk kan overzien wat sommige mensen wél voor je kunnen doen. Start met hele kleine deeltaken uit handen geven, zelfs al voel je je niet puur senang bij en ben je bang dat het dan misloopt. Kans is namelijk groter dan jij uitvalt en dan alles misloopt dan een paar kleinere taken nu uit handen geven. Niet alles kan even belangrijk zijn, dus probeer wat taken die makkelijk uitvoerbaar zijn over te dragen. Probeer te peilen welke mensen eventueel wél meer in zich kunnen hebben en die je daarvoor wel kan inzetten, is wellicht lastig maar je zal ergens moeten starten. En leidinggeven is ook dingen uit handen kunnen geven, hoe lastig dat ook is.

In de tussentijd kan je niet meer doen dan je rust pakken waar je kan, en even nog doorzetten. En nogmaals aandringen bij je werkgever!




Caro, wat een fijne uitgebreide reactie! Ik probeer nu inderdaad kleine taken uit handen te geven en dat gaat eigenlijk best prima. Ik moet echt leren te kijken naar wat wél kan in plaats van wat niet kan. Het lastige is dat de gecompliceerde momenten en zwaartepunten op mijn evenementen altijd de op- en afbouw zijn, hierdoor heb ik ook zulke lange dagen want deze zijn gewoon heel moeilijk over te dragen aan een collega. Afgelopen zaterdag heeft mijn leidinggevende voor mij de opbouw gedaan en kwam ik later, maar toen werd ik alsnog om de haverklap gebeld met allerlei vragen.. Tja, dan kan ik net zo goed zelf gaan..
Als het evenement eenmaal loopt kan ik mezelf prima een paar uurtjes terugtrekken op kantoor maar dit vind ik heel moeilijk, ik zie wel in dat ik dit echt moet gaan doen om mijn tijd efficiënter te vullen.


Zora schreef:Jemig das echt heeeeel veel. Kan niet anders dan dat je dit begint te merken. Je zegt dat er sowieso niet op korte termijn een oplossing of verbetering is. Maar wat doet je werkgever als jij nu ziek bent, of uitvalt hierdoor? Misschien is er niet nú een structurele oplossing te bedenken maar een tijdelijke hulp is altijd wel te fixen lijkt me, al moet er misschien wat meer loon tegenaan (voor een heel ervaren iemand) om iemand zo snel in te zetten, maarja...

Wel echt knap van je hoor, dat je je zo hebt weten op te werken!


Dat heb ik ook aangekaart, wat ze doen als ik nu uitval en dan hebben ze wel even een probleem dus dat wil iedereen ook kosten wat het kost voorkomen natuurlijk. Dat er meer loon tegenaan moet staat voor mij vast, mijn functioneringsgesprek is pas in oktober maar ik wil dit naar voren halen.
<<

Anoniem222

Bericht 04 Jul 2017 10:44

Re: (te) hoge werkdruk

Hee Toet, hoe gaat ie nu?
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9454

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 06 Jul 2017 00:35

Re: (te) hoge werkdruk

Ik ben ook benieuwd Toet hoe 't nu met je gaat!
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem211

Bericht 06 Jul 2017 06:40

Re: (te) hoge werkdruk

Jeetje Toet, je moet nog even doorbikkelen? Wat dacht je om wat meer aan jezelf te gaan denken en je leidinggevende voor een deel de verantwoording te geven? Dit soort situaties leiden niet zelden tot burn-outs...Jouw lichaam is het belangrijkste, niet de baan. Ook voor jou het onderzoeken waard denk ik: hoe kan het dat je in zo'n situatie niet op tijd aan durft te geven dat je dit niet trekt? (Wat compleet logisch is, wat een zwaar debiele werktijden). En wat was er gebeurd als je in het begin al aangegeven had dat dit echt van de zotte was, zoveel werken?

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron