Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 24 Jun 2017 23:08

Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Afgelopen vrijdag heb ik in de ochtend een wortelkanaalbehandeling gehad van een kies rechts onder.

De verdoving leek in de loop van de middag uitgewerkt te raken, maar mijn tong lijkt nu zaterdagavond nog steeds verdoofd.
Ik proef bijna niks meer, alleen met het linker randje van mijn tong nog wat smaak.
Koud drinken voelt ook alleen links koud. Rechts lauw.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Maandag zal ik in elk geval de tandarts meteen bellen als dit morgen ook nog zo blijft.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fender

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 747

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:01

Bericht 25 Jun 2017 00:06

Re: Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Had je bij het zetten van de anesthesie een gevoel van een stroompje? Door je kaak of tong?
Het lijkt erop dat de nervus lingualis geraakt is, hierdoor blijft de tong verdoofd aanvoelen. Dit gebeurt bij 1 op de paar honderdduizend patiënten. Heel vervelend natuurlijk maar geen fout van de arts. Dit is gewoon het risico van deze vorm van anesthesie. Het kan herstellen, dan zou je binnen 6 tot 8 weken toch wel al verschil moeten voelen. Al blijkt in de praktijk dat het soms ook na maanden weer herstelt.

Ik zou zeker maandag even contact opnemen met je tandarts. Sterkte ermee!
The day my heart grew a little more...17-09-2014
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 25 Jun 2017 10:50

Re: Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Ik las het daarna inderdaad ook op internet toen ik ging googelen.

Ik kan me dat stroompje niet herinneren. Hij heeft het ook eerst verdoofd en daarna nog bijgespoten. Misschien dat hij toen in de zenuw geprikt heeft.

Eten is soms gewoon vies nu. Zoet en zout proef ik niet, maar heeft nu een vieze smaak.

Als dit nog een paar weken/ maanden gaat duren zoals ik lees, kan ik misschien wel eindelijk een paar kilo afvallen. :p
Laat ik dat dan maar als voordeel zien...
Afbeelding
Afbeelding
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 25 Jun 2017 14:39

Re: Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Ik heb het ook gehad zo'n 3 jaar geleden in mijn tong, lippen, stuk neus en stuk wang aan de rechter kant! Ik heb er ongeveer een half jaar last van gehad.Ik heb er ook ooit een topic over geopend, maar kan hem zo snel niet vinden. Bij mij gebeurde het bij de verdoving zetten voor een stukje afgebroken tand te repareren. Als ik dit had geweten, had ik nooit voor een verdoving gekozen toen der tijd. Helaas worden mensen nog steeds niet goed ingelicht over de eventuele complicaties/gevolgen die een verdoving kan hebben. Nadien ben ik ook overgestapt naar een andere tandarts. Ik kon geen vertrouwen meer hebben in de tandarts. Heel vervelend. Sterke!
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 27 Jun 2017 13:58

Re: Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Ik ben vanochtend bij de tandarts geweest. Dit was voor hem de eerste keer in 30 jaar dat iemand een andere smaak kreeg. Hij had alleen wel eens dat iemand de lip of kaak die nog verdoofd bleef aanvoelen.

De zenuw is dus inderdaad geraakt bij de verdoving en daardoor beschadigd. Dat moet nu vanzelf herstellen, maar gaat heel langzaam

Het kan inderdaad tot 6 maanden gaan duren. Verder is er niks aan te doen.

Bijna alles smaakt nu heel bitter of naar zeep.
Vooral zoete dingen/ drinken of saus. Zelfs water smaakt anders.

Gewoon domme pech blijkbaar. Ook krijg ik geen vergoeding en moet de wortelkanaalbehandeling gewoon betaald worden. Dit is blijkbaar je eigen risico...
Afbeelding
Afbeelding
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 27 Jun 2017 19:09

Re: Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Maar ben je gewezen op het risico? Nee toch? Ik denk dat het minste wat hij kan doen de kosten niet in rekening te brengen bij je. Het is toch een stukje levensgenot wat je mist. Ik zou er persoonlijk goed over nadenken of je toch niet nog wat onderneemt. Maar goed dat is aan jou.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 28 Jun 2017 00:22

Re: Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Wat ik op internet lees kun je weinig met vergoedingen/schadevergoeding eisen.

Ik ben niet gewezen op het risico, maar ik las geloof ik ergens dat dat niet hoeft omdat het risico zo klein is.

Net als op bijsluiters hoeft bij een heel klein percentage een bijwerking er niet in te staan.

Ik zal het nog eens verder gaan nakijken in elk geval.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tarion x

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 20 Apr 2022 08:00

Bericht 20 Apr 2022 08:02

Re: Verdoofde tong na wortelkanaalbehandeling

Hey, hoelang duurde het herstel?

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers