Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Teken de petitie voor een investering in goed basisonderwijs

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Jun 2017 10:14

Teken de petitie voor een investering in goed basisonderwijs

Ik heb deze tekst even van de site afgehaald, zij kunnen het beter verwoorden dan ik:
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Onderwijs is het fundament van onze samenleving, maar de kwaliteit staat onder druk. Er dreigt een ernstig lerarentekort in het primair onderwijs. De huidige basisschoolleraren hebben te maken met een hoge werkdruk en een salaris dat veel lager is dan in andere sectoren, waaronder het voortgezet onderwijs. Het aantal burnouts is hoger dan in welke andere sector ook. Dat maakt het werk niet aantrekkelijk voor mensen die een baan in het onderwijs overwegen. Dat zie je ook terug in het dalende aantal studenten op de pabo-opleidingen.

Wij willen goed onderwijs blijven geven aan alle kinderen, maar de huidige situatie is niet langer vol te houden.

Het is daarom tijd dat Den Haag eindelijk gaat luisteren naar al die leraren, schoolleiders, besturen, ouders en iedereen die snapt dat er nu geïnvesteerd moet worden in het primair onderwijs. Dit is geen probleem van het onderwijs. Dit is een probleem van de samenleving. De welvaart in Nederland valt of staat met onze kenniseconomie en die loopt averij op als het onderwijs in de problemen komt. Om onze zorgen kracht bij te zetten, zullen de basisschoolleerkrachten op 27 juni de deuren van de school een uur later opendoen.

Een investeringsplan dat direct bij de start van een nieuw kabinet zichtbaar wordt en vier jaar lang wordt volgehouden. Met een eerlijk salaris en een lagere werkdruk tot doel.

Op die dag reizen namens iedere school een ouder en een leraar af naar Den Haag om onze politieke leiders persoonlijk op te roepen werk te maken van investeringen in het primair onderwijs: om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te kunnen geven moet er geld komen voor het omlaag brengen van de werkdruk en voor een eerlijk en rechtvaardig salaris.

U kunt ons helpen om die eis kracht bij te zetten door de volgende petitie te ondertekenen:

Ja, ik teken de petitie omdat ik vind dat leraren in het primair onderwijs recht hebben op een eerlijk salaris en minder werkdruk; en alle kinderen recht hebben op de best mogelijke leerkracht!

Help ons, help de kinderen, en teken alsjeblieft deze petitie! We moeten toch minstens naar de 500.000 handtekeningen kunnen?

https://www.pofront.nl/petitie/
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Bruce Willis

Bericht 17 Jun 2017 11:43

Re: Teken de petitie voor een investering in goed basisonder

Wat gek dat er nog even dat zinnetje bij staat: 'waaronder het voortgezet onderwijs'.
Vind jij ook dat het in het PO erger is dan in het VO, Lejow? Qua werkdruk en salariëring?
Dundas schreef:Van plakken wortels kun je niet op reis.

https://www.instagram.com/ooph_baby/
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Jun 2017 13:14

Urban Naked schreef:Wat gek dat er nog even dat zinnetje bij staat: 'waaronder het voortgezet onderwijs'.
Vind jij ook dat het in het PO erger is dan in het VO, Lejow? Qua werkdruk en salariëring?

Ik ben Lejow niet en ik heb nooit in het VO gewerkt om de werkdruk te kunnen vergelijken maar het schijnt wel echt een heel groot verschil te zijn. Heel veel leerkrachten die eerst in het PO hebben gewerkt en nu in het VO aan werk zijn geven dit aan. Veel (of alle) middelbare scholen hebben bijvoorbeeld een administratie afdeling en een paar conciërges. Zij nemen veel taken uit handen die de meeste leerkrachten uit het PO zelf moeten doen. In het PO organiseer je in een schooljaar veel dingen. Kinderboekenweek, Sinterklaas, Carnaval etc. Dit is in het VO ook minder. Oh en je hebt over het algemeen minder met ouders te maken.

Ik heb de petitie getekend en op mijn werk doen we mee met de actie op 27 juni. Er moet echt wat veranderen.
AfbeeldingAfbeelding

Instagram: Huis4_
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Bruce Willis

Bericht 17 Jun 2017 14:02

Ok hoe dat op de meeste scholen gaat weet ik niet. Ik werk toevallig op een middelbare school met heel veel extra taken voor docenten, en voor mentoren in het bijzonder. Ik zie de ouders van m'n leerlingen allemaal een paar keer per jaar tijdens gesprekken (normaal is 3 gesprekken per leerling maar ik heb een aantal ll in de klas van wie ik de ouders elke 2 maanden minimaal zie, telefooncontact tel ik niet mee). Met 28 ll per klas is dat best een aantal afspraken buiten m'n lestijd om :)

Niet om de vergelijking te willen trekken hoor. Want ik denk dat het sowieso nauwelijks te vergelijken is- en dat hoeft ook niet. Als de werkdruk te hoog voelt of is, dan moet je daar iets mee.
Ik vond dat zinnetje gek omdat het VO ook kampt met werkdruk en salariëring, en we hebben met dezelfde minister en staatssecretaris te maken dus lijkt het me handiger om samen te strijden ipv ook nog boos naar het VO te wijzen :)
Vandaar mijn opmerking.
Dundas schreef:Van plakken wortels kun je niet op reis.

https://www.instagram.com/ooph_baby/
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Jun 2017 14:10

Voor mij is het absoluut geen wedstrijd, qua werkdruk kan ik niet oordelen, alleen op basis van verhalen van anderen. Heb nooit in het VO gezeten. Qua salaris is het in het PO beduidend minder.
<<

Caulfield

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jun 2017 14:37

Ik denk idd dat de context zo anders is dat de vergelijking niet zinvol is. De petitie heb ik getekend en ik heb de school van mijn zoon ook laten weten dat ik ze steun.
Wanneer het verwijderd is kan het niet meer worden hersteld.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Jun 2017 08:44

Ik vind het overigens jammer dat Sander Dekker er wel een wedstrijd van maakt..
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 18 Jun 2017 09:48

Volgens mij refereert het stukje 'waaronder het voortgezet onderwijs' aan het salaris dat veel lager is dan in andere sectoren en niet aan de werkdruk. Het zou in een adem gelezen kunnen worden maar dan slaat het de plank mis. De werkdruk is in het vo door bijv de versnippering van de lesgebonden uren en het teruglopende aantal niet lesgebonden uren ook heel hoog. De salariering is echter ook anders, hoger.
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Jun 2017 12:26

Lejow schreef:Voor mij is het absoluut geen wedstrijd, qua werkdruk kan ik niet oordelen, alleen op basis van verhalen van anderen. Heb nooit in het VO gezeten. Qua salaris is het in het PO beduidend minder.

Precies dit.

In het basisonderwijs ligt het salaris 30% lager vergeleken met het VO. Dan gaat het wel om de tweedegraads docenten dacht ik. Dat willen ze eerst gelijk trekken.
AfbeeldingAfbeelding

Instagram: Huis4_

Terug naar Vraag & aanbod