Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Autisme topic

<<

Anoniem201

Bericht 06 Jun 2017 08:54

Autisme topic

Ik weet even geen betere titel maar ik zoek mama's, papa's die willen mee praten in dit topic.
Ik voel me zo alleen momenteel en de situatie rondom mijn zoon escaleert gewoon enorm.
De meeste kennen het verhaal wel wat ik heb bijgehouden in zijn eigen topic. Hier wil ik graag een algemeen topic van maken waar we samen onze ervaringen in kwijt kunnen. Maar ook tips en adviezen.

S gaat niet lekker. Op school loopt het niet zoals bekend. En zijn gedrag wordt gewoon met de dag erger. Daar waar mijn zoon eerst enorm proper was in zijn zelfzorg en ontzettend goed zichzelf kon douchen ect, heeft hij nu begeleiding nodig. Hij kan het niet meer.
De boosheid, onbegrip en woede wordt des te meer.
Hij heeft pdd-nos en een hoog prikkelverwerkingsniveau. Maar eerlijk? Ik twijfel of het dat alleen maar is.

Wie wil mee praten?
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 06 Jun 2017 13:49

Re: Autisme topic

Stuiterbal, ik heb je topic stil gevolgd.

Wij gaan een onderzoek laten doen bij onze zoon. Vermoed wordt hoogbegaafdheid met een vorm van autisme aangezien hij zijn emoties niet altijd even goed kan onderscheiden en het moeilijk vind om hier mee om te gaan. Om problemen in de toekomst te voorkomen, heeft de juf voorgesteld om het toch nader te gaan onderzoeken en hem zo de juiste extra ondersteuning te kunnen aanbieden.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 06 Jun 2017 16:23

Ik ga het topic ook volgen. Hier word na de zomervakantie, als onze dochter naar groep 3 gaat, ook het een en ander aan testen gedaan. Mijn man heeft kenmerken van PDD-NOS (zijn ouders leven niet meer en kan dus niet met 100% zekerheid zeggen dat hij het dus heeft) al is de kans heel groot van wel, want zijn vader had het, zijn opa etc en zijn eigen broer heeft asperger. Daarnaast heeft onze oudste dochter ook kenmerken van..schijnt alleen bij meisjes lastiger te zijn om het te ontdekken dan jongens. Y. loopt meer op emotioneel vlak heel wat dingen mis. Kan haar slecht uiten wat veel al over de gehele dag escaleert. Op school zijn de buien minder trouwens als thuis.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 06 Jun 2017 18:20

Hier geen kind maar een broertje met pdd-nos en adhd
Be yourself, no matter what they say...

Afbeelding
<<

Wasmand

Noob

Bericht 06 Jun 2017 18:32

Stuiterbal ik heb je topic niet helemaal gevolgd dus misschien geef jk tips die je allang toepast.
Werk je al met een weekplanner? Samen 1x per week de week plannen.
En je kan per dag nog een keer de dag doornemen.
Is het een idee om ook met pictogrammen te werken op de wc en in de douche.
En dan gewoon heel simpel de volgorde. Kleren uit, onder de douche, eerst badschuim, dan shampoo, douche uitdoen, afdrogen, kleding aan.
Voor ons is het heel vanzelfsprekend maar nu ik het zo opschrijf zijn het best veel handelingen.

Werken met een kookwekker kan ook helpen om te schakelen in situaties.
Zeg tegen hem je mag nog 5 minuten tv kijken en zet de wekker op 5 minuten of laat hem dit zelf doen. Zodra deze afgaat is de tijd ook echt voorbij en tijd om de tv uit de doen.

Nogmaals wellicht doe je dit al of werkt dit voor jullie niet want elke autist is anders.

Succes.
<<

Aaf

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 06 Jun 2017 22:03

Wat naar om te horen dat het momenteel niet zo goed gaat met je zoontje. Mijn dochter heeft geen autisme maar wel een stoornis in haar frontale cortex waardoor ze anders met sommige dingen omgaat dan leeftijdgenootjes. Ik heb je vorige topic niet gevolgd, zit je zoontje nog op regulier onderwijs of was dat niet meer haalbaar? Wij werken zelf ook met pictogrammen om de dag voor haar overzichtelijk mogelijk te maken, heb je dat al eens geprobeerd? In kleine stapjes. De ochtend bestaat bijvoorbeeld al uit de pictogrammen, tanden poesten, toilet, handen wassen, eten, jas aan, tas mee etc. dat werkt voor haar heel goed. Ze werkt dan het lijstje met pictogrammen netjes af zonder onrust.
<<

Fanta

Noob

Bericht 07 Jun 2017 05:44

Ik herken heel veel dingen die jij zegt. Mijn zoon of eigenlijk al m'n kinderen krijgen ook altijd de schuld omdat ze zo druk zijn en vaak als lastig gezien worden. Ik voel mij daar ook een slechte moeder door omdat ik ze in hun ogen dan niet goed opvoedt.

Bij dochter is inmiddels AD(h)D met een gemiddeld IQ gediagnostiseerd en een beetje faalangst en gelukkig vindt ze nu haar weg op school met aanpassingen en ze heeft nu ook medicatie die haar heel goed helpen met het concentreren en aandacht op 1 ding
Zoon blijft nog een jaar kleuteren en de onderzoeken zijn van start sindskort. Op school gaat het eigenlijk wel goed kwa leren en citotoetsen zijn ook gemiddeld alleen sociaal emotioneel loopt hij achter en heeft hij een flinke taalachterstand gehad. dit is nu op het gemiddelde
Hier hebben we een time timer wat goed werkt. Hij heeft ook echt structuur en 1 op 1 nodig vooral met aankleden moeten we hem goed begeleiden. We moeten echt hel duidelijk zijn naar hem
*2009*2011*2013*
<<

Anoniem201

Bericht 16 Jun 2017 17:46

Excuses ik heb nog niet eerder de tijd gehad uitgebreid te reageren.
Hier is inmiddels duidelijk dat hij naar SO gaat. Ook heb ik de thuisbegeleiding aangevraagd door alle papieren in te vullen. Dus weer wachten op respons.

Momenteel gaat het op en af. Hij heeft zijn momenten. Bij papa is een zusje geboren wat hem ook wel even onrustig heeft gemaakt en bij ons thuis is het ook niet bepaald rustig. Daar reageert hij op.
Wat mij vooral steekt is dat men het oordeel al klaar heeft. Van de week kwam een fam. lid langs en die wilde even praten. Ze was geschrokken van mijn reactie op een verjaardag. Ik zei dus dat S altijd zo snel de schuld kreeg. Zij vond namelijk dat S het ook elke keer was en ik dat niet uit het oog moest verliezen.
Ik mis zoveel begrip op dat moment. Ze weten nota bene dat hij autisme heeft en dan ook nog sociaal contact gestoord zeg maar. En toch kunnen ze niet verder kijken dan hun neus lang is.
Toch niet gek dat ik niet meer graag ergens naar toe ga met het hele gezin? Juist om dit te voorkomen.
Ja S is het ook vaak, maar vaak is het wel niet met opzet bedoeld en overkomt het hem. Maar geen mens die dat wilt inzien ofzo.

@Fanta: Wat fijn dat het met medicatie beter gaat. Ik zit nog in de "eerst alles uit proberen" fase voordat ik naar medicatie ga grijpen. Vind dat nog een lastige keuze.

@Aaf; S zit nu nog op regulier onderwijs en start na de vakantie met speciaal onderwijs. Als het goed is komt hij dan ook in een auto klas. Minder prikkels en nog meer structuur.
Pictogrammen gebruik ik hier nog niet maar is wel de bedoeling. Ik heb ze wel op de pc al staan.

@Wasmand: opzicht is S wel nog heel stuurbaar. Het is vooral wanneer hij over prikkeld is, dat er geen land meer te bezeilen is met hem. Maar als we hem dan uit de situatie halen, helpt dat doorgaans wel. Alleen daarna heeft hij van de boosheid buien.

Terug naar Zwangerschap & kinderen