Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Jun 2017 10:55

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Als ik nog eens met borstvoeding zou starten bij een volgende zou ik het zo doen wat Fiwen zegt. Dat heb ik wel geleerd in afgelopen maanden. Ik vind ook dat ik slecht geadviseerd ben in het begin.
Let's discover the world together.
<<

Gaia

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 47

Geregistreerd: 09 Jun 2017 10:20

Bericht 14 Jun 2017 18:26

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Bimbam schreef:
Elsa schreef:Hier adviseerde de kraamhulp wel iedere 3 uur. 2 uur kon, maar zeker niet eerder, omdat door t vaker aanhappen de tepel ook sneller kapot gaan.


Ik vind dit een slecht advies van je kraamhulp Elsa. Als je goed aanlegt gaan je tepels niet kapot, al voed je ieder half uur. Kapotte tepels komen door verkeerd aanleggen, en dan kun je beter een lactatiekundige mee laten kijken.



Dit idd.

Wat fiwen zegt, het is heel normaal dat een new Born veel wil drinken, hun maag is echt heel klein nog dus er past maar weinig in. Ze gaan vanzelf na de 3 uur toe als ze daar aan toe zijn. Lekker op verzoek voeden en veel huid op huid.
13-04-2010 & 01-04-2012 & 16-03-2015
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 14 Jun 2017 20:31

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Zijn er ook succesverhalen met een blijvende productie waarvan de uk in t begin wel gewoon om de 3 uur gevoed werd?
Ons sjefke komt gewoon om de 3 uur. En 'savonds voed ik hem Ron 22-23 uur en dan moet ik hem om 4 uur 'snachts wakker maken..
Een enkele x haalt hij de 3 uur niet. Maar ik lees hier nu alleen verhalen waarin de uk vaker komt
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem251

Bericht 14 Jun 2017 21:55

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Elsa schreef:Zijn er ook succesverhalen met een blijvende productie waarvan de uk in t begin wel gewoon om de 3 uur gevoed werd?
Ons sjefke komt gewoon om de 3 uur. En 'savonds voed ik hem Ron 22-23 uur en dan moet ik hem om 4 uur 'snachts wakker maken..
Een enkele x haalt hij de 3 uur niet. Maar ik lees hier nu alleen verhalen waarin de uk vaker komt


Ja hier! Ik weet nog dat ik na een week contact had met een lk (ergens anders over) en dat we toen ook gesproken hebben over het feit dat ik maar op 7 voedingen per etmaal uitkwam vaak. Geen problemen mee gehad, ze is nu bijna 12 weken en krijgt nog steeds volledig bv. Als ik haar vaker ging aanleggen zorgde dat juist voor veel onrust.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 14 Jun 2017 23:16

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

@ Elsa

Mijn oudste heb ik vanaf de geboorte om de 3 uur gevoed. Hij meldde zich niet eerder en als het aan hem lag liet hij er nog meer tijd tussen. Ik had wel te maken met een kind wat niet groeide, dus we hem zeker tot een week of 8 ook 's nachts steeds na 3 uur wakker gemaakt. Ik heb 13 maanden BV gegeven, dus een prima productie. Ik zou je dan ook niet teveel bezig houden met het aantal voedingen, maar kijk gewoon goed naar je kind en zijn groei. Verder zou ik hem wel eerder dan die drie uur aanleggen als hij aangeeft honger te hebben, daar doe je echt niets verkeerds mee.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Jun 2017 00:58

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Elja, ik had ook vrij kapotte tepels, bij mij zijn ze mijn hele leven ingetrokken geweest en nu dus voor het eerst echt 'buiten' dus ze hadden wat te verduren. Als 1 borst echt teveel pijn deed, kolfde ik vanaf die borst en bood de andere een hele dag aan, zodat de andere borst kon rusten en visa versa. Maar de beste tip die ik heb gehad is je eigen borstmelk gebruiken. Ik heb mijn zoons oogjes ook mooi schoon gekregen met druppels borstmelk en ik wreef na elke voeding borstmelk over mijn tepels en liet het drogen. Het schijnt NOG beter te werken als je borstmelk erop doet en dan paar minuten in de zon gaat staan (Ja I know - woon in zonnig land). Het hielp mij echt. Ook draag ik geen bh's thuis, dat schuurt. Zoon is nu 5 weken en heb nergens meer last van.
En zolang er genoeg volle luiers zijn op een dag (min 6 natte en 1 poep heb ik geleerd, al slaan ze soms ook wel eens dag poep over, maar plasluiers moet min 6 zijn), krijgt baby genoeg binnen.
Laatst gewijzigd door Marsy31 op 15 Jun 2017 07:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 15 Jun 2017 06:36

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Elsa, zolang het op zijn verzoek is en hij goed groeit is het prima natuurlijk. Het gaat er vooral om dat vaak het advies gegeven wordt dat er minimaal 3 uur tussen moet zitten en je dus moet rekken en dat is een slecht advies. Zolang je niet probeert te rekken en echt op verzoek voed is het goed.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 15 Jun 2017 10:03

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Elsa, M is nu 7 dagen en meldt zich vanaf het begin om de 3 uur, dan ontwaakt hij langzaam, we kunnen de klok er op gelijk zetten. Hij zit nog maar 20 gram van zijn geboorte gewicht af dus hij doet het heel goed hier op, dus de verloskundige en kraamzorg zijn super tevreden hier over. Ik zelf overigens ook aangezien zijn broer er een maand over deed om boven zijn geboorte gewicht te komen, terwijl ik hem elke 2 uur wakker maakte.

Ik heb er helemaal vertrouwen in dat het zo goed komt met de borstvoeding hoor.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 15 Jun 2017 12:21

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Zoon is nu 8 dagen, zat op dag 5 al op z'n geboortegewicht (was 200 gram aangekomen in 2 dagen) en zit er gisteren 100 gram boven. Ik had een teveel aan productie, daarom kreeg ik een dag extra kraamhulp om dat goed te leiden (vandag laatste dag).
Kraamhulp heeft zich zelfs afgevraagd of ik in de nacht niet al kon afwachten wanneer hij zichzelf zou melden. Ik maak hem met veel moeite wakker. Maar vk wil dat ik t nog wel probeer om hem wakker te maken,
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem336

Bericht 15 Jun 2017 12:43

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Bedankt voor alle reacties, nu even tijd om te reageren.
Ik laat het inderdaad maar aan de kleine man over. Mocht hij na 3 u zich nog niet melden, dan maak ik hem voorzichtig wakker. In de nacht laat hij er vaak zelf 3 of 4 u tussen zitten. Dat is verder prima. Overdag heeft hij momenten dat hij na anderhalf uur / 2 uur weer wat wil, dan leg ik hem ook aan.
Hij is van 3350 (vrijdag) naar 3210 (zondag) afgevallen. Dinsdag zat hij op 3250, en vandaag op 3280. Dus er zit een stijgende lijn in. Hij poept en plast volop, vrijwel elke verschoning (=voeding). In die zin maak ik mij dus geen zorgen nu.

Wel heb ik nu een kloof in de linkertepel. Baal hier ontzettend van, gezien ik bang ben dat ik bewust en onbewust minder door ga produceren. Het aanhappen doet pijn! Daarna trekt de pijn wel wat weg, blijft wel wat gevoelig.
Ik let op het aanhappen,

Nu heeft de kraamverzorgster het over Mother Mates hydropads. Ik zag zelf ook Rite Aid hydropads.
Iemand hier ervaring mee? Wil deze vanmiddag bestellen, hopelijk zorgt dat voor verlichting. Ik laat ze goed drogen, en smeer er 2x per dag een klein beetje proefmonster Lanolin op. En na elke voeding druppel moedermelk.

Ook wil ik vanmiddag een lactatiekundige contacten. Hopelijk kan zij mij nog net even wat tips geven mbt het aanhappen. Wil toekomstige kloofjes echt voorkomen, dat was bij de voorgaande keren echt funest voor de BV.

Fijn om hier ervaringen en tips te lezen in ieder geval!
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 15 Jun 2017 12:52

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Zou sowieso de lk bellen idd, kan geen kwaad.
Verder kun je purelan smeren op je tepels. Werkt super goed tegen kloofjes! Na het voeden eerst moedermelk aan de lucht laten drogen en dan purelan erop.
30-04-2017
<<

Anoniem251

Bericht 15 Jun 2017 13:00

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik weet niet of mijn vraag echt thuishoort in dit topic maar ik stel m toch maar.

Ik ben inmiddels een voorraad aan het opbouwen voor als ik binnenkort weer aan het werk ga. Nu krijgen we over een week of 2 een nieuwe koelvriescombinatie die ingebouwd moet worden in onze keuken. Zouden jullie het aandurven om de voorraad voor het uurtje (?) dat de monteur bezig de voorraad ingebouwd in koelelementen in een koelbox te bewaren? Andere optie is om een van de buren te vragen maar daarmee hebben we niet heel intensief contact dus ik vind t toch een beetje gek. Daarnaast is het natuurlijk ook maar de vraag of die ruimte hebben.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 15 Jun 2017 13:04

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dat zou ik wel durven hoor in een koeltas met koelelementen.
30-04-2017
<<

Anoniem260

Bericht 15 Jun 2017 13:09

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Marin schreef:Oh en ik heb nog een vraag bedenk ik me. Weet niet of dat handig in dit topic kan of in het Mirena topic, maar probeer het eerst hier wel.

Ik laat woensdag weer een Mirena zetten. Naast dat ik het sowieso wel spannend vind hoe de pijn gaat zijn met het zetten (vorige keer met Mirena zetten deed het vreselijke pijn, maar intussen is de baarmoedermond natuurlijk wel zachter door bevalling), ben ik ook beetje angstig voor wat de hormonen gaan doen met me. Ik ben zachtgezegd nogal hormonaal de laatste weken door de borstvoeding, dat merk ik steeds meer. Slechte huid, hormonale huilbuien, een soort 'waas' over m'n gevoel heen, ik merk echt dat ik hormonaal ben, eigenlijk meer dan in de zwangerschap. Ik ben dus benieuwd hoe dat straks gaat met de Mirena. Zal het erger worden? Zal het juist elkaar wat opheffen? Ik vind het wel spannend.

Ik sta volledig achter de keuze voor de Mirena hoor, wil absoluut geen ander anticonceptiemiddel proberen maar ik vind het wel spannend wat er hormoontechnisch gaat gebeuren.

Heeft iemand daar ervaring mee, goed of slecht? Wat gebeurde er bij jou toen je tijdens de borstvoedingsperiode een Mirena liet zetten?


Mirena werkt heel erg plaatselijk, alleen in je baarmoeder. Zelfs niet op je eierstokken, want je krijgt gewoon nog een eisprong. Zo plaatselijk. Ik heb 'm laten plaatsen tijdens bv. Werd er niet hormonaler van dan dat ik al was, productie liep niet terug oid. Ik was alleen 10 weken nonstop ongesteld, dus heb 'm weer laten verwijderen (maar dat wil je vast niet horen :palm: )
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Jun 2017 13:24

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oei wat rot Jerry! Snap dat je 'm hebt laten verwijderen.
Mijn vorige spiraal zat prima, voelde m'n cyclus goed qua ovulatie maar werd niet ongesteld. Hij is er gisteren in gegaan. Deed duidelijk minder pijn nu m'n baarmoedermond zachter is door bevalling. Maar voelde nog steeds niet prettig. Hoop dat het hele hormonale gebeuren sowieso wat bedaard nu.
Let's discover the world together.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 15 Jun 2017 18:05

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Emelin schreef:Ik weet niet of mijn vraag echt thuishoort in dit topic maar ik stel m toch maar.

Ik ben inmiddels een voorraad aan het opbouwen voor als ik binnenkort weer aan het werk ga. Nu krijgen we over een week of 2 een nieuwe koelvriescombinatie die ingebouwd moet worden in onze keuken. Zouden jullie het aandurven om de voorraad voor het uurtje (?) dat de monteur bezig de voorraad ingebouwd in koelelementen in een koelbox te bewaren? Andere optie is om een van de buren te vragen maar daarmee hebben we niet heel intensief contact dus ik vind t toch een beetje gek. Daarnaast is het natuurlijk ook maar de vraag of die ruimte hebben.

Ik zou dit denk ik niet durven, gezien de vriezer ook niet meteen voluit vriest.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 15 Jun 2017 18:18

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Emelin, ik zou dat wel durven. Als je de melk met koelelementen in een koelbox zet, of in zo'n diepvriestas, dan blijft dat wel even bevroren. Ik heb meerdere keren mijn bevroren melk in een koeltasje vervoerd en na een uur was het nog steeds bevroren. Via het donormelknetwerk wordt bevroren melk ook regelmatig over grote afstanden vervoerd en dat gaat ook goed.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 15 Jun 2017 18:47

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Zolang de melk nog niet geheel ontdooit is mag je het gewoon weer opnieuw invriezen dus ik zou het wel aandurven. Zelfs als het buitenste laagje ontdooit is, is het geen probleem.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Jun 2017 19:47

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja hoor dat zou ik wel durven.
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 15 Jun 2017 20:02

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Kun je de oude koelvriescombinatie niet even aansluiten in de schuur en daarna de boel overpakken als de nieuwe goed koud is? Deden wij wel zo voor alle voorraad
2016
<<

Anoniem260

Bericht 15 Jun 2017 21:27

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Moedermelk mag tot "slushpuppy" ontdooit zijn om zonder problemen weer ingevroren te worden. Ik zou t dus wel aandurven! Bevroren spullen in je nieuwe vriezer leggen helpt ook met sneller afkoelen
(Zou wel checken of ie rechtop vervoerd is, anders moet ie 24 uur staan zonder stekker int stopcontact om koelvloeistof te laten zakken, zoiets :smile: )
<<

Anoniem251

Bericht 16 Jun 2017 08:36

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oooh joh mag het wel een beetje ontdooien. Dat wist ik niet :)

Dan ga ik het gewoon zo doen. Ik ben weer gerustgesteld (of eigenlijk mijn man, die wilde geen enkel risico nemen :laughcry: )

Toch wel een dingetje hoor, die voorraad.
<<

Anoniem260

Bericht 16 Jun 2017 19:45

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Vertel mij wat :smile:
Ik had 'n aparte vriezer vol melk in de schuur, ging iedere dag kijken of de vriezer 't nog deed :silent:
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 16 Jun 2017 19:57

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

@Jerry jij kolfde toch? Hoe bouwde jij dat af?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem260

Bericht 16 Jun 2017 20:16

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Jip schreef:@Jerry jij kolfde toch? Hoe bouwde jij dat af?


Ik heb een hele lange tijd 4x per dag gekolfd en ben toen naar 3x gegaan, min of meer 'gewoon' een x laten vallen. Dat een poosje gedaan, maar die keer midden op de dag ging me tegenstaan, dus na 'n week naar 2x per dag. Ik kon zonder moeite een x laten vallen. 's ochtends en 's avonds kolfde ik nog wel.
Wat je zou kunnen doen is proberen wat langer tussen twee keer kolven te laten, om te zien of je daar last van krijgt. Zo proberen op te schuiven zodat je uitkomt bij de volgende kolfbeurt... Snap je?
Als je in één keer zo snel mogelijk wilt stoppen, zou je ook kunnen proberen om telkens zo lang mogelijk ertussen laten en alleen een beetje kolven om de druk eraf te halen. Eén x per dag leeg (voor de nacht) is dan nog wel goed om te doen. Weet niet wat je plan is? Langzaam afbouwen of zsm stoppen?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers