Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jun 2017 09:48

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Top, super, ik ga het proberen! Dit zijn precies de soort tips die ik hoopte te krijgen.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jun 2017 12:01

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oh en ik heb nog een vraag bedenk ik me. Weet niet of dat handig in dit topic kan of in het Mirena topic, maar probeer het eerst hier wel.

Ik laat woensdag weer een Mirena zetten. Naast dat ik het sowieso wel spannend vind hoe de pijn gaat zijn met het zetten (vorige keer met Mirena zetten deed het vreselijke pijn, maar intussen is de baarmoedermond natuurlijk wel zachter door bevalling), ben ik ook beetje angstig voor wat de hormonen gaan doen met me. Ik ben zachtgezegd nogal hormonaal de laatste weken door de borstvoeding, dat merk ik steeds meer. Slechte huid, hormonale huilbuien, een soort 'waas' over m'n gevoel heen, ik merk echt dat ik hormonaal ben, eigenlijk meer dan in de zwangerschap. Ik ben dus benieuwd hoe dat straks gaat met de Mirena. Zal het erger worden? Zal het juist elkaar wat opheffen? Ik vind het wel spannend.

Ik sta volledig achter de keuze voor de Mirena hoor, wil absoluut geen ander anticonceptiemiddel proberen maar ik vind het wel spannend wat er hormoontechnisch gaat gebeuren.

Heeft iemand daar ervaring mee, goed of slecht? Wat gebeurde er bij jou toen je tijdens de borstvoedingsperiode een Mirena liet zetten?
Let's discover the world together.
<<

Gaia

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 47

Geregistreerd: 09 Jun 2017 10:20

Bericht 12 Jun 2017 12:10

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb geen ervaring met een spiraaltje maar wel met hormonen die overhoop lagen, haha. Het is heel normaal dat je hormonen nog van slag zijn, ze zeggen niet voor niks dat ontzwangeren 9 maanden tot een jaar duurt.
Mijn ervaring was dat het na 3 maanden al wel beter ging ondanks volledige bv.
Houd er rekening mee dat je productie terug kan lopen na het plaatsen van het spiraaltje.
Hopelijk heb je er niet zoveel last van dit keer, succes!
13-04-2010 & 01-04-2012 & 16-03-2015
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jun 2017 12:17

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Gaia schreef:Houd er rekening mee dat je productie terug kan lopen na het plaatsen van het spiraaltje.


Oh kan dat ook nog? Gut het is me toch ook wat, die borstvoeding. Gelukkig loopt het momenteel qua productie meer dan prima (ein-de-lijk), dus heb de vriezer vol liggen en net nieuwe Avent bewaarcups in huis voor extra. Maar hoop dat het meevalt hoe erg het dan weer keldert.

En inderdaad, wat kan je hier hormonaal van zijn joh! Ik vind het hele hormonale gebeuren nu pittiger dan tijdens de zwangerschap.
Let's discover the world together.
<<

Gaia

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 47

Geregistreerd: 09 Jun 2017 10:20

Bericht 12 Jun 2017 12:25

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja irritant he? Ik ben nu alleen nog rond mijn eisprong en menstruatie een zooitje qua hormonen verder gelukkig weer normaal :smile:

Ja eigenlijk alle hormonale anticonceptie middelen kunnen negatief werken op je productie. Maar als je productie goed stabiel is dan komt dat vast goed. Eventueel iets bijkolven als het terug loopt, mocht je dat willen.
13-04-2010 & 01-04-2012 & 16-03-2015
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 12 Jun 2017 12:29

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb een Mirena laten plaatsen toen mijn jongste vier maanden was. Heb geen invloed gemerkt qua stemming of productie.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 12 Jun 2017 13:49

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Mij is verteld dat er met 3 maanden eigenlijk geen productie terugloop meer is bij het spiraaltje.

Ik heb ook een vraag door iets wat ik hier eerder gelezen heb. Fiwen vroeg (geloof ik, dat zij 't was) of ze kon overgaan op voeden op verzoek bij haar kindje van 9 maanden en of ze dus kon loslaten aan de 7 a 8 voedingen per dag. Anderen reageerde daarop met dat dat kon, omdat de productie nu stabiel genoeg was.
Mijn dochter is nu 3 maanden oud en ik geef op verzoek voeding, ze komt zo'n 5 a 6 keer per dag. Is dat dan te weinig? En wanneer is je productie dan stabiel genoeg of wat wordt daar mee bedoeld?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 12 Jun 2017 13:53

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik vraag het even hier omdat ik het consultatiebureau maar niet te pakken krijg.
Ik ga stoppen met bv. Maakt het uit welke kv ik koop? En kunnen we gelijk overstappen en dat ik dan met kolven de productie afbouw? E heeft al vaker kv op en dat gaat prima. En moet ik dan voeden vlgs schema of nog steeds op verzoek?
30-04-2017
<<

Anoniem251

Bericht 12 Jun 2017 14:16

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Kees schreef:Ik vraag het even hier omdat ik het consultatiebureau maar niet te pakken krijg.
Ik ga stoppen met bv. Maakt het uit welke kv ik koop? En kunnen we gelijk overstappen en dat ik dan met kolven de productie afbouw? E heeft al vaker kv op en dat gaat prima. En moet ik dan voeden vlgs schema of nog steeds op verzoek?


Volgens mij maakt het niet uit wat je koopt. Als er allergieën voorkomen in de familie kun je hypo allergeen nemen. Hero schijnt qua smaak het dichtst bij bv te komen. Je kunt idd kolven om af te bouwen. Dit zou ik haar dan ook nog wel geven in de fles (maar hoeft niet natuurlijk).
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 12 Jun 2017 14:17

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja hoor je kunt gewoon direct over op fv en als ze eerder geen reactie heeft gegeven kun je gewoon standaard voeding gaan geven van het merk dat je wilt.
Wel rustig afbouwen met kolven natuurlijk om een borstontsteking te voorkomen.
Ze fv kun je ook op verzoek geven, is maar net wat je fijn vind.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 12 Jun 2017 14:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Bedankt voor de antwoorden, precies wat ik dacht maar wilde het even bevestigd hebben.
30-04-2017
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 12 Jun 2017 14:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Kees schreef:Ik vraag het even hier omdat ik het consultatiebureau maar niet te pakken krijg.
Ik ga stoppen met bv. Maakt het uit welke kv ik koop? En kunnen we gelijk overstappen en dat ik dan met kolven de productie afbouw? E heeft al vaker kv op en dat gaat prima. En moet ik dan voeden vlgs schema of nog steeds op verzoek?

Ik ben een beetje rond dezelfde tijd gestopt met bv. Wij vervingen voedingen door kv, ik heb niet gekolfd. Per dag keek ik welke voeding ik verving en dat werden er dan steeds meer. Met twee weken was ik al volledig afgebouwd en ik heb geen last gehad van stuwing. Ik probeerde de bv al volgens schema te geven, dus dit heb ik doorgezet met kv. Ik had niet een heel strak schema, dus een half uurtje eerder of later gebeurde regelmatig.

Marin, misschien een idee voor het invriezen van je bv, van die ijsblokzakjes, goedkoop en neemt weinig ruimte in in je vriezer. Kun je ook makkelijk de juiste hoeveelheid weer ontdooien!
Afbeelding
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 12 Jun 2017 14:21

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Pure, als ze met die 5 a 6 voedingen tevreden is en voldoende groeit dan is het goed. Elk kind is anders natuurlijk.
Ik ben nu weer echt op S haar verzoek aan het vodden maar kom nog steeds op 7 a 8 voedingen per dag.

Dat je productie stabiel is wil zeggen dat je productie niet meteen achteruit gaat als ze bijvoorbeeld een dag niet zou voeden of kolven. Vanaf ongeveer 9 maanden wordt melk niet meer vooraf aangemaakt maar alleen nog tijdens het drinken of kolven waardoor je dus ook niet zo snel meer last krijgt van stuwing als je een keer langer tussen de voedingen laat.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jun 2017 14:51

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja die ken ik inderdaad Taeda! Ik heb nu zo'n 20 cups van 180 ml, dus voorlopig red ik het daar wel mee (ongeveer de helft is vol in de vriezer dus had net nieuw lading van die cups gekocht). Vind ze wel heel fijn.

Wat interessant Fiwen, dat van die productie tijdens de voeding na zoveel maanden wist ik niet.
Let's discover the world together.
<<

Gaia

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 47

Geregistreerd: 09 Jun 2017 10:20

Bericht 12 Jun 2017 15:00

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

@Pure, als ze daarmee tevreden is dan is dat prima. Ik heb altijd op verzoek gevoed ( nog steeds trouwens) en nooit geteld hoeveel voedingen ze kregen.
Een stabiele productie is als de voeding zo is afgestemd op je kindje dat je genoeg hebt voor je kindje en verder geen last hebt van stuwing of dat je elke keer bij moet kolven om het op pijl te houden.
Bij de 1 is dat al heel snel en bij andere duurt dat wat langer, sommige krijgen nooit een stabiele productie.
En wat Fiwen zegt, als je een dagje niet voed dat het dan niet meteen achteruit gaat of als je een keer kolft dat je dan ineens overproductie hebt.

@kees, je kan meteen stoppen, je kan ook per dag een voeding wisselen voor fv. Voor jou is t belangrijker om rustig af te bouwen dan voor je kindje.
13-04-2010 & 01-04-2012 & 16-03-2015
<<

Anoniem336

Bericht 13 Jun 2017 19:05

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Graag zou ik jullie advies horen.
Bij de oudste 2 is de bv helaas vroegtijdig gestopt. Productie was erg laag, voornamelijk doordat mijn tepels kapot waren 'gehapt', en ik door de pijn mentaal gezien klaar was met de bv. Ik vond de bv op dat moment vreselijk, en zag tegen elke voeding op. Heb tepelhoedjes, lactatiekundige, kolf, etc. benut destijds, maar ben uiteindelijk na enkele weken gestopt.

Met mijn newborn zou ik het heel graag langer uit willen houden.
Mijn baby is nu 4 dagen oud. Mijn productie komt weer lastig op gang, dat had ik niet anders verwacht.
Zoon hapt op zich goed aan, heb ook nog geen gevoelige tepels. Het aanhappen doet wel wat pijn, maar na 10 sec is dat verdwenen. Ik let goed op kloofjes en laat de borsten veel aan de lucht drogen.
Het lijkt er echter op, dat hij niet de 'vereiste' hoeveelheid cc uit mijn borsten kan drinken. Hij laat goed van zich horen wanneer hij honger heeft, en begint als een woody woodpecker in het rond te happen. Hij hapt dan goed aan, maar versuft daarna al snel. Er komt wel direct voeding uit, want ik zorg vaak dat voor hij gaat drinken, een druppel op de tepel zit. Volgens de weegschaal (voor en na het voeden wegen) drinkt hij de ene borst 20cc, de andere 10cc. Hij zou nu op 40 a 50 'moeten' zitten. Hij komt nu vaak om de 2uur, soms iets langer. Soms heeft hij na die 30cc ook nog zichtbaar honger. Dan leg ik hem wederom aan de borst (de borst waar ik hem even daarvoor als eerste aan heb laten drinken), maar na een paar minuten koppel ik hem af. Hij is te suf. Het kost hem kennelijk teveel energie om daadwerkelijk de voeding eruit te krijgen.

Ik heb een huurkolf ter beschikking. De kraamhulp adviseerde mij om vanavond een uur lang te 'clusterkolven'. 5 minuten kolven, 5 minuten niets, 5 minuten kolven, etc.. Zodat de productie even een boost krijgt.

Is dit verstandig? En als dit niets doet, kan ik dan niet gewoon accepteren dat hij moeilijker de 'vereiste' cc eruit krijgt, en hij dus iets vaker komt, en iets minder per keer drinkt?
Oja, stuwing is ook gaande.

Bedankt alvast.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 13 Jun 2017 19:56

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Gefeliciteerd met je kleintje!

Vervelend dat de bv nog niet zo lekker loopt.
Maar 30cc op dag 4 is echt niet slecht hoor en elke 2 uur willen drinken ook niet. Is juist heel normaal dat hij vaak kleine beetjes wil.
Hoe is zijn gewicht?
Dat je stuwing hebt is een goed teken. Zolang hij niet te veel afvalt zou ik persoonlijk nog niet gaan powerkolven. Je kleintje is de beste kolf dus zou eerder zo vaak mogelijk aanleggen dan kolven.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 13 Jun 2017 20:22

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Misschien een tip?...
Drinken geven dan verschonen en dan weer drinken geven aan de zelfde borst.
Na het drinken versuft mijn kleine soms ook maar het verschonen wordt ze weer wakker en kan ze ''achter'voeding drinken in de zelfde borst. Ze is nu 13 dagen oud en wilt soms ook om de 2 2,5 uur al weer drinken meestal 3 uur.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 13 Jun 2017 20:37

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Verder geen tips maar E is nu 6wk en komt overdag nog vaak iedere 2u á 3u.
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2017 20:41

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik zou inderdaad vaker kleine beetjes geven dan, dus lekker vaak aanleggen. Ook goed voor jouw productie volgens mij. Succes, hoop dat het allemaal gaat lukken!
Let's discover the world together.
<<

Bimbam

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 15 Sep 2013 12:10

Bericht 13 Jun 2017 21:37

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik ben het eens met Fiwen, aanleggen aanleggen aanleggen. 8 tot 12 voedingen per etmaal is normaal bij borstvoeding, en in het begin is 12+ voedingen zelfs heel normaal, juist om de productie op gang te brengen. Dat hij om de 2 uur komt is dus perfect voor je productie. Verder zou ik het wegen voor en na de voeding proberen los te laten, dat maakt alleen maar onzeker. Lekker voeden op verzoek en bij elk voedingssignaal aanleggen. Kolven zou ik de eerste weken achterwege laten, mocht het wel nodig zijn voor je productie dan kun je dat altijd nog doen. Maar, grote kans ook dat je baby dan zelf gaat clusteren.
19-12-2012
04-07-2015
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 13 Jun 2017 21:54

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hier adviseerde de kraamhulp wel iedere 3 uur. 2 uur kon, maar zeker niet eerder, omdat door t vaker aanhappen de tepel ook sneller kapot gaan. En dat had je de vorige x
(Maar heel ervaringsdeskundig ben ik ook niet met een kruimel van nog geen week en een overproductie..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 13 Jun 2017 22:19

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik zou ook gaan voor vaker aanleggen en kijken wat je kunt doen om hem wakker te houden, in plaats van kolven. Heeft ze kraamzorgorganisatie toevallig een directe lijn met een lactatiekundige? Zij kunnen je misschien (laagdrempelig) wat beter op weg helpen.

Mijn newborn is nu 19 dagen oud en drinkt gemiddeld 8-10 keer per 24 uur. In de kraamweek zat ze op 8 voedingen en vond de kraamverzorgster het nodig dat ze een speentje kreeg om dat het advies 6-8 voedingen per 24 uur zou zijn. Terwijl er naar mijn idee niets mis is met vaker willen drinken/aanleggen en dan een kleinere hoeveelheid drinken. Plus dat het tegen mijn gevoel in gaat om haar te laten huilen of een speen te geven, terwijl ze wel wil drinken. Ik zou dan ook echt kijken naar je kind en zijn gedrag. Ik vind 30 cc voor nu wel netjes namelijk.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Jun 2017 05:35

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Het is bv op verzoek, dus drinken wanneer je kleintje wil drinken. Later kun je dat wel een beetje sturen naar af en toe drinken op jouw verzoek maar in het begin zeker niet doen. Een advies om er een bepaalde tijd tussen te laten of een maximaal aantal voedingen aan te houden is dus sowieso een slecht bv advies omdat het tegen de basis in gaat.
Met het advies van om de 3 uur voeden en rekken met een speentje heb ik bij de oudste mijn productie gruwelijk om zeep geholpen.
12 voedingen per dag is bij een newborn eerder wenselijk dan te veel. Het is heel pittig maar die eerste week is zo belangrijk, het legt de basis voor de rest van je bv periode.
Dus aanleggen bij elke kik, geen speentje en zolang hij goed groeit en voldoende plasluiers heeft het wegen voor en na de voedingen los laten want dat geeft alleen maar onrust.

S heb ik de eerste weken bij elke kik aangelegd en die kwam op zoveel voedingsmomenten dat het standaard invulschema in het kraamdagboek te klein was :silent:
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Bimbam

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 15 Sep 2013 12:10

Bericht 14 Jun 2017 10:48

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Elsa schreef:Hier adviseerde de kraamhulp wel iedere 3 uur. 2 uur kon, maar zeker niet eerder, omdat door t vaker aanhappen de tepel ook sneller kapot gaan.


Ik vind dit een slecht advies van je kraamhulp Elsa. Als je goed aanlegt gaan je tepels niet kapot, al voed je ieder half uur. Kapotte tepels komen door verkeerd aanleggen, en dan kun je beter een lactatiekundige mee laten kijken.
19-12-2012
04-07-2015
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers