Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Autisme topic

<<

Anoniem201

Bericht 06 Jun 2017 07:54

Autisme topic

Ik weet even geen betere titel maar ik zoek mama's, papa's die willen mee praten in dit topic.
Ik voel me zo alleen momenteel en de situatie rondom mijn zoon escaleert gewoon enorm.
De meeste kennen het verhaal wel wat ik heb bijgehouden in zijn eigen topic. Hier wil ik graag een algemeen topic van maken waar we samen onze ervaringen in kwijt kunnen. Maar ook tips en adviezen.

S gaat niet lekker. Op school loopt het niet zoals bekend. En zijn gedrag wordt gewoon met de dag erger. Daar waar mijn zoon eerst enorm proper was in zijn zelfzorg en ontzettend goed zichzelf kon douchen ect, heeft hij nu begeleiding nodig. Hij kan het niet meer.
De boosheid, onbegrip en woede wordt des te meer.
Hij heeft pdd-nos en een hoog prikkelverwerkingsniveau. Maar eerlijk? Ik twijfel of het dat alleen maar is.

Wie wil mee praten?
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 06 Jun 2017 12:49

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 27 Dec 2017 14:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 06 Jun 2017 15:23

Re: Autisme topic

Ik ga het topic ook volgen. Hier word na de zomervakantie, als onze dochter naar groep 3 gaat, ook het een en ander aan testen gedaan. Mijn man heeft kenmerken van PDD-NOS (zijn ouders leven niet meer en kan dus niet met 100% zekerheid zeggen dat hij het dus heeft) al is de kans heel groot van wel, want zijn vader had het, zijn opa etc en zijn eigen broer heeft asperger. Daarnaast heeft onze oudste dochter ook kenmerken van..schijnt alleen bij meisjes lastiger te zijn om het te ontdekken dan jongens. Y. loopt meer op emotioneel vlak heel wat dingen mis. Kan haar slecht uiten wat veel al over de gehele dag escaleert. Op school zijn de buien minder trouwens als thuis.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 06 Jun 2017 17:20

Re: Autisme topic

Hier geen kind maar een broertje met pdd-nos en adhd
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 06 Jun 2017 17:32

Re: Autisme topic

Stuiterbal ik heb je topic niet helemaal gevolgd dus misschien geef jk tips die je allang toepast.
Werk je al met een weekplanner? Samen 1x per week de week plannen.
En je kan per dag nog een keer de dag doornemen.
Is het een idee om ook met pictogrammen te werken op de wc en in de douche.
En dan gewoon heel simpel de volgorde. Kleren uit, onder de douche, eerst badschuim, dan shampoo, douche uitdoen, afdrogen, kleding aan.
Voor ons is het heel vanzelfsprekend maar nu ik het zo opschrijf zijn het best veel handelingen.

Werken met een kookwekker kan ook helpen om te schakelen in situaties.
Zeg tegen hem je mag nog 5 minuten tv kijken en zet de wekker op 5 minuten of laat hem dit zelf doen. Zodra deze afgaat is de tijd ook echt voorbij en tijd om de tv uit de doen.

Nogmaals wellicht doe je dit al of werkt dit voor jullie niet want elke autist is anders.

Succes.
<<

Aaf

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 04 Jun 2017 22:51

Bericht 06 Jun 2017 21:03

Re: Autisme topic

Wat naar om te horen dat het momenteel niet zo goed gaat met je zoontje. Mijn dochter heeft geen autisme maar wel een stoornis in haar frontale cortex waardoor ze anders met sommige dingen omgaat dan leeftijdgenootjes. Ik heb je vorige topic niet gevolgd, zit je zoontje nog op regulier onderwijs of was dat niet meer haalbaar? Wij werken zelf ook met pictogrammen om de dag voor haar overzichtelijk mogelijk te maken, heb je dat al eens geprobeerd? In kleine stapjes. De ochtend bestaat bijvoorbeeld al uit de pictogrammen, tanden poesten, toilet, handen wassen, eten, jas aan, tas mee etc. dat werkt voor haar heel goed. Ze werkt dan het lijstje met pictogrammen netjes af zonder onrust.
<<

Fanta

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 05 Nov 2016 02:22

Bericht 07 Jun 2017 04:44

Re: Autisme topic

Ik herken heel veel dingen die jij zegt. Mijn zoon of eigenlijk al m'n kinderen krijgen ook altijd de schuld omdat ze zo druk zijn en vaak als lastig gezien worden. Ik voel mij daar ook een slechte moeder door omdat ik ze in hun ogen dan niet goed opvoedt.

Bij dochter is inmiddels AD(h)D met een gemiddeld IQ gediagnostiseerd en een beetje faalangst en gelukkig vindt ze nu haar weg op school met aanpassingen en ze heeft nu ook medicatie die haar heel goed helpen met het concentreren en aandacht op 1 ding
Zoon blijft nog een jaar kleuteren en de onderzoeken zijn van start sindskort. Op school gaat het eigenlijk wel goed kwa leren en citotoetsen zijn ook gemiddeld alleen sociaal emotioneel loopt hij achter en heeft hij een flinke taalachterstand gehad. dit is nu op het gemiddelde
Hier hebben we een time timer wat goed werkt. Hij heeft ook echt structuur en 1 op 1 nodig vooral met aankleden moeten we hem goed begeleiden. We moeten echt hel duidelijk zijn naar hem
*2009*2011*2013*
<<

Anoniem201

Bericht 16 Jun 2017 16:46

Re: Autisme topic

Excuses ik heb nog niet eerder de tijd gehad uitgebreid te reageren.
Hier is inmiddels duidelijk dat hij naar SO gaat. Ook heb ik de thuisbegeleiding aangevraagd door alle papieren in te vullen. Dus weer wachten op respons.

Momenteel gaat het op en af. Hij heeft zijn momenten. Bij papa is een zusje geboren wat hem ook wel even onrustig heeft gemaakt en bij ons thuis is het ook niet bepaald rustig. Daar reageert hij op.
Wat mij vooral steekt is dat men het oordeel al klaar heeft. Van de week kwam een fam. lid langs en die wilde even praten. Ze was geschrokken van mijn reactie op een verjaardag. Ik zei dus dat S altijd zo snel de schuld kreeg. Zij vond namelijk dat S het ook elke keer was en ik dat niet uit het oog moest verliezen.
Ik mis zoveel begrip op dat moment. Ze weten nota bene dat hij autisme heeft en dan ook nog sociaal contact gestoord zeg maar. En toch kunnen ze niet verder kijken dan hun neus lang is.
Toch niet gek dat ik niet meer graag ergens naar toe ga met het hele gezin? Juist om dit te voorkomen.
Ja S is het ook vaak, maar vaak is het wel niet met opzet bedoeld en overkomt het hem. Maar geen mens die dat wilt inzien ofzo.

@Fanta: Wat fijn dat het met medicatie beter gaat. Ik zit nog in de "eerst alles uit proberen" fase voordat ik naar medicatie ga grijpen. Vind dat nog een lastige keuze.

@Aaf; S zit nu nog op regulier onderwijs en start na de vakantie met speciaal onderwijs. Als het goed is komt hij dan ook in een auto klas. Minder prikkels en nog meer structuur.
Pictogrammen gebruik ik hier nog niet maar is wel de bedoeling. Ik heb ze wel op de pc al staan.

@Wasmand: opzicht is S wel nog heel stuurbaar. Het is vooral wanneer hij over prikkeld is, dat er geen land meer te bezeilen is met hem. Maar als we hem dan uit de situatie halen, helpt dat doorgaans wel. Alleen daarna heeft hij van de boosheid buien.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 04 Okt 2017 18:05

Re: Autisme topic

Ik up hem even, de kogel is hier door de kerk. Gisteren zijn we naar onze HA geweest en die heeft ons met verwijzing door gestuurd naar het CJG. Die pakken het vanaf 2015 op ivp de HA?
Wat kan ik nu verwachten. Op 14nov. as hebben we de intake bij het CJG. We willen niet dat ze het naambordje krijgt, het gaat er ons meer om, dat we nu al, de juiste handvaten kunnen aangrijpen voor thuis en evt school. Dat laatste gaat volgens ons tot op heden goed, maar moet ik trouwens ook de juf inlichten dat we hier mee bezig zijn/gaan?
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 05 Okt 2017 07:44

Re: Autisme topic

YEX, ik ben een halfjaar geleden ook door mijn huisarts naar het CJG verwezen. Daar heb ik een gesprek gehad, waarbij we de problemen hebben besproken en een hulpvraag hebben geformuleerd. Het CJG heeft vervolgens contact gezocht met instellingen waar ze ons eventueel verder konden helpen met deze hulpvraag. Wij zijn toen bij een praktijk terecht gekomen, waar we eerst een aantal gesprekken hebben gehad, en waar mijn zoontje toen onderzocht is. De school van mijn zoon is vanaf het begin op de hoogte geweest, ook omdat ik met hen al eerder gesprekken heb gehad over de zorgen omtrent zijn ontwikkeling en gedrag. Zij hebben ook formulieren ingevuld voor het onderzoek, er is een observatie in de klas geweest en bij bijna alle gesprekken is een leerkracht aanwezig geweest. Ik zou ze dus zeker op de hoogte brengen.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 05 Okt 2017 15:04

Re: Autisme topic

Dot, bedankt voor het reageren! Dat ga ik zeker doen dan aankomende week, morgen staat er een inval-leerkracht. Dan denk ik dat het hier ook zo wel zou gaan mbt het CJG. We gaan het zien!
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 06 Okt 2017 22:19

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 27 Dec 2017 15:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 20 Dec 2017 16:36

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 27 Dec 2017 15:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Dec 2017 17:13

Re: Autisme topic

Ook wij gaan binnenkort het traject in. Er wordt bij mijn zoon toch ook wel aan een vorm van autisme gedacht.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem242

Bericht 20 Dec 2017 19:39

Re: Autisme topic

Heftig Munk! Een goede tip qua boek is geef me de vijf. Is vooral voor de ouders. En om voor te lezen het boek ‘ik en autisme’. S vond dat een fijn boek en herkende veel van zichzelf erin.
Herkenbaar hoor op school dat kinderen zo gemeen kunnen zijn zeker die leeftijd. Hoe doet hij het verder op school?

Thunder; zijn jullie vanuit school door gestuurd? Hoe oud is je zoontje en wat verwachten jullie zelf? Zag je het aankomen?
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Dec 2017 20:04

Re: Autisme topic

Ja en nee. Ik had het er over met de psycholoog van de oudste. Die heeft weer contact gehad met m'n kinderarts (die werken al samen) en ik heb het weer bij school neer gelegd. Maar omdat hij binnenkort op een sbo-school begint (na de voorjaarsvakantie waarschijnlijk) wacht ik dat liever eerst even af. Of ik het verwacht? Het zou me niet verbazen, omdat het een veel voorkomend kenmerk is van 22Q11. Mijn zoon is iets jonger dan de jouwe. Hij is in september 8 geworden.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem242

Bericht 20 Dec 2017 20:17

Re: Autisme topic

Als je behoefte hebt om ervaringen te delen sta ik daar altijd voor open. Zeker omdat die wereld toch relatief klein is en vaak door onstanders erg onbegrepen.

Hij gaat naar de sbo, ik las het in algemeen en wilde er al op reageren. Ik snap namelijk je gevoel wel erin dat het toch wel een hele stap is. Dat had ik ook ik heb echt gehuild dat mijn zoon niet kon functioneren op normaal onderwijs. Maar sinds hij op so zit is hij zo vooruit gegaan. En dat maakt mij echt trots. Wellicht zal jouw zoon zich ook prettiger gaan voelen ook al kun je er nu nog niks bij voorstellen. S had zelfs een afspraakje in de eerste maand. Iets wat op de andere school haast niet voor kwam.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Dec 2017 20:25

Re: Autisme topic

Tnx! Vandaag gaat het alweer helemaal goed. Gisteren was denk ik echt een soort van ontlading ofzo. Ik ben er ook niet verdrietig om, ik ben juist blij dat het eindelijk gelukt is. Het moeilijkst vind ik het busje waar hij met mee moet. Maar ook dat zal wel wennen. Hier ben ik een jaar mee bezig geweest. Het zal hem vast veel meer rust geven. Niet meer op de tenen hoeven lopen, niet overvraagd worden. Het zal ook een hoop frustratie wegnemen. En dat wil ik liever eerst bekijken en afwachten. De rest komt later wel en dan zit hij op sbo ook op de juiste plek.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem242

Bericht 20 Dec 2017 20:27

Re: Autisme topic

Absoluut! En dat busje hahah ja ik snap je wij hebben het afgeslagen. Hoe dan ook, ik breng en haal hem.
Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen.
S heeft pas zijn eerste 9,4 gehaald voor taal ook nog. Een vak waar hij zwak in is. Vet trots!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Dec 2017 20:42

Re: Autisme topic

Moet jij ver rijden dan? Want die school zit niet hier in het dorp, maar een stad verder op. Ach, ik zie wel.

Hé, vet knap van hem zeg! Mag je met recht trots op zijn.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem242

Bericht 20 Dec 2017 20:50

Re: Autisme topic

Ja toch wel 20 minuten. Maar het is te overzien.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Dec 2017 20:53

Re: Autisme topic

Ja, ik ook wel normaal gesproken, maar in de spits moet ik wel op een half uur rekenen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 20 Dec 2017 20:57

Re: Autisme topic

Even inhaken op het busje verhaal. Onze zoon van bijna 4 gaat sinds deze week ook met 'de bus' (naar een kinderdagcentrum ivm ontwikkelingsachterstand). Wij vinden dit ook wel heel erg moeilijk. Maar hijzelf vindt het helemaal geweldig! Ik stond te huilen bij de begeleidster van de bus en M. liep voor mij aan de bus in. Hopelijk vind je zoon het ook zo leuk Thunder. Al blijft het moeilijk voor jezelf.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Dec 2017 21:13

Re: Autisme topic

Nou, dat gaat dus wel een probleem worden. Want die school vindt hij nog niet zo erg maar: Ik ga echt niet in zo’n stomme schoolbus hoor! Haha, en ik snap hem. Maar ja, hopelijk went het gauw en gaat het gewoon goed en anders maar niet en dan breng ik hem zelf. Fijn dat het met jouw zoon wel goed gaat Kajaka!
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 20 Dec 2017 21:17

Re: Autisme topic

Meh :nopompom: . Ja hij is natuurlijk ook een stuk ouders en snapt het allemaal. Wie weet draait hij bij. Als zo goed als iedereen met het busje komt dan is het niet meer 'anders', en misschien niet meer stom. Fijn dat de mogelijkheid er is hem eventueel zelf te brengen. Succes tzt :wink: .
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers