Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat is nou gezond eten?

<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 31 Mei 2017 06:48

Wat is nou gezond eten?

Ik vind het maar lastig!
Als je gezond wil eten, waar let je dan op? Welke producten gebruik je wel of juist niet?

Dit nav 2 'gezonde' dingen die ik gisteravond gemaakt heb, bananenbrood en brownies met oa zoete aardappel en kokos. Toen ik deze producten vanochtend invoerde in een app die ik weer even gebruik, zag ik dat ze beide best veel calorieën bevatten. Ik vraag me dan echt af waar je op moet letten wil je gezond eten (en in mijn geval ook wat afvallen, haha). Let je vooral op de calorieën, of juist op koolhydraten of vetten? Kun je beter spelt/volkorenmeel gebruiken of juist amandelmeel? Ik ben het soms echt even kwijt, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 31 Mei 2017 06:51

Re: Wat is nou gezond eten?

Gezond eten is mijn ogen vooral gevarieerd eten. Zorgen voor een goede afwisseling in je maaltijden. Daarbij lettende op d verhouding vet etc. In de produten.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem202

Bericht 31 Mei 2017 06:52

Re: Wat is nou gezond eten?

Wat gezond is is voor iedereen anders.
Als je wilt afvallen zou ik op calorieën letten, ten slotte is het zo dat als je meer verbrandt dan je binnenkrijgt, dat je afvalt.
Je kunt 1500 calorieën aan Pizza eten en afvallen, en 3000 calorieën aan fruit en dan kom je aan.

Wat een gezond eetpatroon is, zul jij voor jezelf moeten bepalen. Voor mij is dat zo min mogelijk pakjes en zakjes, niet elke avond vlees, ongeveer 2 keer per week vis eten en maak ik zelf m'n tussendoortje. Vooral puur eten. En daardoor is er ruimte voor wijntjes, chocolade, pizza, of avondjes uit eten met een lekker toetje.
Omdat ik m'n basis gezond genoeg vind.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 31 Mei 2017 06:58

Re: Wat is nou gezond eten?

Ik ben van mening dat gezond niet in de calorieën zit maar in de voedingsstoffen die je lichaam er uit haalt. Dus iets wat gezond is hoeft niet laag in calorieën te zijn. Zo is fruit gezond maar bevat het ook fruitsuikers en zal je van teveel fruit dus ook aankomen, te zwaar zijn is ongezond maar fruit opzicht is wel gezond, maar met mate dus. Hetzelfde voor ongezouten, ongebrande noten, heel gezond, zitten goede vetten in maar ook veel vetten dus ondanks dat het wel gezond is moet je het met mate eten.

Soms kan je ook beter iets met meer calorieën eten waardoor je langer een vol en verzadigd gevoel hebt dan iets met minder calorieën wat minder vult waardoor je meer moet eten ( magere yoghurt/ volle yoghurt
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 31 Mei 2017 07:13

Re: Wat is nou gezond eten?

Het zijn gewoon twee verschillende dingen. Op de calorieën moet je letten als je wil afvallen (en ook als je wil aankomen, of op gewicht wil blijven) en daarnaast moet je zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dus bepaal hoeveel calorieën je per dag moet eten om je doel te halen en probeer daarbinnen gezonde keuzes te maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 31 Mei 2017 07:47

Re: Wat is nou gezond eten?

Susan schreef:Het zijn gewoon twee verschillende dingen. Op de calorieën moet je letten als je wil afvallen (en ook als je wil aankomen, of op gewicht wil blijven) en daarnaast moet je zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dus bepaal hoeveel calorieën je per dag moet eten om je doel te halen en probeer daarbinnen gezonde keuzes te maken.


Dit dus.

Gezond eten is iets anders dan eten omdat je wil afvallen.

Afvallen is letten op kcal
Gezond eten is letten op voedingswaardes.

Het een sluit het andere overigens totaal niet uit. Je kan prima ontzettend gezond eten, en daardoor afvallen. Je kan ook ongezond eten en door weinig eten afvallen.

De opties die je aangeeft, vallen voor mij allen onder de categorie 'gezond'. En ik ben ook voorstander van je kcal uit de gezondere etenswaren te halen, dan door troep te eten.

Speltmeel en volkorenmeel zijn allebei iets anders. Je gebruikt het een niet als alternatief om af te vallen, want ik gok zomaar dat ze dezelfde kcal bevatten. Maar spelt is minder bewerkt daardoor wat puurder en heeft meer voedingswaardes (uit mijn hoofd). Amandelmeel is meel gemaakt van amandelen. Hieruit haal je dus andere voedingsstoffen dan je uit speltmeel of volkorenmeel haalt.

Als je wil afvallen zou mijn eerste advies echt zijn om eerst te kijken naar je huidige voedingspatroon en hoeveel kcal en voedingswaardes daarin zitten. Misschien spot je zo al heel veel dingen die veel kcal bevatten en die je kan vervangen op weglaten.

Overigens heb je natuurlijk tal van theorieën over afvallen: van koolhydraatarm tot vetarm, van macrobiotisch tot weet ik het wat. Zoveel mensen, zoveel theorieën. Want, wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken.
<<

Anoniem245

Bericht 31 Mei 2017 07:51

Re: Wat is nou gezond eten?

Silly-One schreef:Gezond eten is mijn ogen vooral gevarieerd eten. Zorgen voor een goede afwisseling in je maaltijden. Daarbij lettende op d verhouding vet etc. In de produten.


Hier wil ik mij bij aansluiten. Een dagje zondigen mag best als je maar een balans hebt. Ik let niet overdreven op voedingsstoffen maar hou er wel rekening mee. Ik wil minimaal 5x per week groenten eten, als dat niet lukt compenseer ik de week erna weer.
Voor mijn zoon vind ik het wel belangrijk dat hij niet te veel snoept en suikers binnen krijgt, voor mijzelf hoef ik daar niet op te letten want ik snoep amper.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 31 Mei 2017 12:53

Re: Wat is nou gezond eten?

Voor mij betekent dat zo volwaardig en onbewerkt mogelijk eten. Zodat het overgrote deel van wat je eet ook echt nut heeft voor je lichaam. Geen lege calorieën (toegevoegde suikers, bloem), synthetische zoetstoffen en ander nepspul. Veel groenten en fruit, peulvruchten, noten, volkoren graanproducten. Vanuit gezondheidsperspectief kunnen vlees, zuivel en eieren ook nuttig zijn vind ik, maar uit duurzaamheidsoogpunt probeer ik zelf wel steeds minder dierlijke producten te eten.

Wat afvallen betreft is mijn ervaring ook, dat hoe volwaardiger de voeidng is waar je je kcal uit haalt, hoe minder honger en snaaizin je hebt. Ik kan lunchen met witbrood en Nutella of volkoren brood met een 100% notenpasta. Stel dat ik uit allebei evenveel kcal haal, dan voel me toch een stuk voldaner na de tweede optie.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Mei 2017 13:36

Re: Wat is nou gezond eten?

Fijn topic!

Ik kan me goed vinden in wat er door de anderen geschreven is, met name de posts van Phoebe en Caro.

Ik probeer de basis ook zo gezond mogelijk te houden: volkorenbrood of brood van roggemeel, volkoren pasta, geen fruitsappen, groenten en fruit, minder uit pakjes koken, etc. Maar ik merk dat ik het vooral qua tussendoortjes lastig vind om goede keuzes te maken. Ik heb niet altijd zin in fruit en ik hou niet van bananenbrood enzo. Zelfgemaakt bounty's of 'gezonde' brownies, noten: lekker en verantwoord maar ook veel calorieën en dan grijp ik uit gemakzucht de laatste tijd dus toch vaak weer naar gewone koekjes, snoepjes en chocolade. Dat laatste wel altijd minimaal 72%, dat vind ik nu ook veel lekkerder.

Dus tips voor lekkere, simpele en verantwoorde tussendoortjes zijn welkom want ik heb weinig inspiratie momenteel.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 01 Jun 2017 18:36

Re: Wat is nou gezond eten?

Veel is al gezegd. Ik let met name op mn toegevoegde suiker en zout inname door producten als yoghurt en brood te vergelijken en de beste variant te kiezen. Ook eet ik alleen oprecht uitgezocht biologisch vlees zonder hormonen. 1 voor de dieren dat ze daadwerkelijk goed leven hebben gehad en ik wil geen rotzooi in mn lijf. Als ik bak vervang ik het goedkope meel door een gezondere variant en liever maple syrop dan suiker.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 01 Jun 2017 18:43

Re: Wat is nou gezond eten?

Lady schreef:Fijn topic!

Ik kan me goed vinden in wat er door de anderen geschreven is, met name de posts van Phoebe en Caro.

Ik probeer de basis ook zo gezond mogelijk te houden: volkorenbrood of brood van roggemeel, volkoren pasta, geen fruitsappen, groenten en fruit, minder uit pakjes koken, etc. Maar ik merk dat ik het vooral qua tussendoortjes lastig vind om goede keuzes te maken. Ik heb niet altijd zin in fruit en ik hou niet van bananenbrood enzo. Zelfgemaakt bounty's of 'gezonde' brownies, noten: lekker en verantwoord maar ook veel calorieën en dan grijp ik uit gemakzucht de laatste tijd dus toch vaak weer naar gewone koekjes, snoepjes en chocolade. Dat laatste wel altijd minimaal 72%, dat vind ik nu ook veel lekkerder.

Dus tips voor lekkere, simpele en verantwoorde tussendoortjes zijn welkom want ik heb weinig inspiratie momenteel.

Lady ik vind die Nakd repen heel lekker.
<<

Anoniem249

Bericht 01 Jun 2017 19:12

Re: Wat is nou gezond eten?

Gezond eten is voor mij de juiste verhouding proteine, vetten en koohlydraten binnen krijgen.
<<

Anoniem249

Bericht 01 Jun 2017 19:14

Re: Wat is nou gezond eten?

Tussendoortjes: worteltjes met humus, sojabonen, kwark met bosbessen, paprika dippen in huttenkase.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 01 Jun 2017 20:19

Re: Wat is nou gezond eten?

Caro legt het goed uit vind ik.

Dit zijn mijn tussendoortjes voor de inspiratie:
- stukjes komkommer en cherry tomaatjes
- een paar plakjes kipfilet en 2 rijstwafels (een paar plakjes kip/rosbief eet ik ook wel eens los als ik trek heb)
- een bakje yoghurt (150ml) met 100 gram druiven
- een paar amandelen (10gr)
- bakje gemengd fruit (mango/bessen/aardbeien)
- een stuk fruit (hele appel/peer)
- rijstwafel met pindakaas
- een gekookt eitje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 02 Jun 2017 06:08

Re: Wat is nou gezond eten?

edamameboontjes zijn superlekker als tussendoortje Lady! En het vult ook best wel!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 02 Jun 2017 08:35

Re: Wat is nou gezond eten?

Voor mij is gezond eten ook wel een deel psychisch. Ik heb een tijdje heel veel producten onbewerkt gegeten en gezonder gebakken maar ik werd daar oprecht niet blij van. Ik vind dat toch een stuk minder lekker dan 'the real deal'. Ik houd dat dus niet heel lang vol en val snel terug in mijn oude patroon.

Ik wil wel gelukkig worden van eten. Ik vind wrap met bonen, gehakt en groente bijvoorbeeld heel lekker. Ik eet die wraps dan gewoon uit een pakje. Ik kies dan wel de beste variant uit met de minste toevoegingen maar sta ze niet meer zelf te bakken in de keuken, hoe makkelijk sommige mensen dat ook vinden.

Als ik ga bakken, dan wil ik ook gewoon all the way, suikerig bakken. Je ziet mijn dus nooit iets gezonds bakken want dat vind ik gewoon minder lekker en de kcal dan niet waard. Want ook in een cheesecake met dadels en honing zit gewoon een bak kcal.

Dus, voor mij hoort een tevreden en happy mindset ook bij gezond eten. Achter je eigen keuzes staan.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 02 Jun 2017 08:44

Re: Wat is nou gezond eten?

Ik sluit me aan bij onze Frankie. Ik heb ook een tijdje super gezond gegeten en daar werd ik toch een partijtje ongelukkig van. Ik was continue bezig met voeding en ik voelde me super onrustig als ik bijvoorbeeld een etentje had. Dat was uiteindelijk een ongezonde situatie. Mijn basis is gezond, het is niet moeilijk. Je moet gewoon je 'gezonde' verstand gebruiken. Ik snoep dagelijks (over tussendoortjes gesproken) maar als ik bijvoorbeeld een stroopwafel eet voer ik de helft op aan mijn man. (Of niet!) En als ik chips eet, dan hoeft niet de hele zak leeg. Balans it is. :smile:
<<

Anoniem249

Bericht 02 Jun 2017 18:14

Re: Wat is nou gezond eten?

Eens met Franki en SoGood. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten, dus thuis en op het werk kies ik zoveel mogelijk voor vers en geen "pakjes" maar het moet wel lekker blijven. Zoals wraps eet ik ook gewoon uit een verpakking en gezond bakken doe ik ook echt niet meer. Als ik uit eten ben, let ik er wel op wat het gezondst zou zijn, maar als ik bij mensen eet dan eet ik gewoon met de pot mee. Dus als het kaasfondue is, dan is het kaasfondue en geniet ik daar ook gewoon van.

Het moet wel leuk blijven.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 02 Jun 2017 20:52

Re: Wat is nou gezond eten?

Wat ik bij mezelf vooral merk, is dat ik ergens toch het idee heb dat gezonde voeding niet zo calorierijk is.
Als ik dan iets maar als bananenbrood en vervolgens zie dat 1 plakje 200 calorieën bevat, heb ik ergens toch het niet idee dat het niet echt gezond is. Best stom eigenlijk, want dat is natuurlijk niet het enige waar gezonde voeding op gebaseerd wordt.

Ik denk dat het sowieso een goede insteek is om er in te staan als wat ik hierboven lees. Zorgen dat de basis goed is, en dan kun je heus wel eens wat anders eten.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem250

Bericht 03 Jun 2017 09:39

Re: Wat is nou gezond eten?

Net als Frankie!
<<

Anoniem195

Bericht 03 Jun 2017 19:12

Re: Wat is nou gezond eten?

Voor mij is gezond eten gevarieerd eten. Ik vind het prettig als er afwisseling in mijn eten zit. Wij proberen zo veel mogelijk zelf te maken, dus zo min mogelijk uit pakjes en zakjes te eten. Ik tel geen calorieën, maar zorg er wel voor dat ik voldoende op een dag binnenkrijg. Daarnaast moet ik er opletten dat ik voldoende drink op een dag.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers