Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nul op de meter

<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 30 Mei 2017 23:39

Nul op de meter

Wij krijgen over een paar weken zonnepanelen op het huis. De hele installatie kost €8175,- en dat we dat best wel een investering vinden gaan we ze huren voor €81,- per maand. Voor ieder jaar dat we de panelen huren krijgen we €327,- koopkorting en de panelen zijn maandelijks over te kopen of 15 jaar lang te huren inclusief verzekering en onderhoud.

Met de panelen kunnen we ruim 6000 kWh opwekken. Nu hebben we hier teveel aan. Ons verbruik inclusief de airco ligt rond de 4500 kWh. We hebben nog een warmtepomp en een boilervat staan waardoor we het huis zo goed als zonder gas kunnen verwarmen en kunnen we ook voorzien in warm water. Hierdoor verbruiken we meer stroom maar dat wordt gedekt door de extra opbrengst van de zonnepanelen.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik zit te rekenen en te rekenen en het lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn... wie rekent er even met mij mee?

Zoals het eruit ziet hebben we straks nul op de meter zowel op gas als elektra dus onze maandtermijn van de Nuon van €160,- komt te vervallen. Deze maandtermijn wil ik door laten lopen en de bedragen die we aan het einde van ieder jaar terugkrijgen op een spaarrekening zetten om de installatie uiteindelijk mee over te kopen. Per jaar komt dit neer op €1920 plus ongeveer €70,- heffingskorting en vast recht is €1990,- per jaar aan teruggave. Per jaar ontvangen we een koopkorting van €327,- waardoor er ieder jaar €2317,- wordt gereserveerd. Bij overkopen is de btw aftrekbaar dus na 3 jaar kost de installatie ons 8175-327-327-327=€7194/1,21=€5.945,45 exclusief btw. In die 3 jaar is er €1990 per jaar bij Nuon bespaard wat neerkomt op €5970,-. Dat zou betekenen dat de installatie na 3 jaar overgekocht kan worden van de besparing. Dan hebben we in mijn berekeningen alleen €81x36 maanden = € 2.916,- betaald voor de panelen want als we het niet zouden doen hadden we ook de maandtermijnen moeten betalen.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 31 Mei 2017 05:35

Re: Nul op de meter

Moet je niet alsnog betalen ook voor vastrecht etc aan Nuon of de netbeheerder? Dan komt die 160 euro maar gedeeltelijk te vervallen.

"Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen stroom minus teruggeleverde stroom) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw. Het vastrecht voor energietransport betaal je altijd, ook als je nettoverbruik nul is."
https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen
<<

Patsy

Bericht 31 Mei 2017 06:17

Re: Nul op de meter

De vaste kosten moet je blijven betalen zoals Sawadee zegt. Alleen het leveringstafief X jullie verbruik komt te vervallen. Wanneer je héél weinig gas en stroom verbruikt wordt je termijnbedrag meestal 35 euro, om die vaste kosten te dekken. Áls jullie daadwerkelijk 6000kwh opwekken en 4500kwh verbruiken, lever je ook nog 1500kwh terug aan het net. Hiervoor krijg je (bij de meeste leveranciers, volgens mij ook bij Nuon, het "kale" tarief terug).
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 31 Mei 2017 06:37

Re: Nul op de meter

Volgens Nuon krijg je altijd een heffingskorting over de energiebelasting die hoger is dan het vast recht. Ook als je afname 0 is. Dat komt jaarlijks uit op een teruggave van rond de €70,-
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 31 Mei 2017 06:39

Re: Nul op de meter

Katrien schreef:De vaste kosten moet je blijven betalen zoals Sawadee zegt. Alleen het leveringstafief X jullie verbruik komt te vervallen. Wanneer je héél weinig gas en stroom verbruikt wordt je termijnbedrag meestal 35 euro, om die vaste kosten te dekken. Áls jullie daadwerkelijk 6000kwh opwekken en 4500kwh verbruiken, lever je ook nog 1500kwh terug aan het net. Hiervoor krijg je (bij de meeste leveranciers, volgens mij ook bij Nuon, het "kale" tarief terug).


Ja maar we gaan door de warmtepomp meer atroom verbruiken waardoor we geen gas meer nodig hebben maar die extra 1500 kWh wel wordt verbruikt
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Mei 2017 06:49

Re: Nul op de meter

Je betaalt zowel installatiekosten als 81 euro per maand om de panelen te huren?
Effectief heb je na 3 jaar dan 5.945,45 + 2.916 = € 8861 betaald aan de panelen en wel wat bespaard. Dit zou betekenen dat je meer hebt betaald dan de installatie je nu kost?!?! Want dan zou het betekenen dat het goedkoper zou zijn om te sparen tot je 8175 euro hebt dan het via deze constructie te huren/kopen. of is deze 81 euro een lening?

Ik vind dit best wel een groot bedrag voor installatie & huur. Als ik kijk naar 81 euro dan kan je daar € 81 / 0.22 €/kWh = 368 kWh per maand voor kopen. Per jaar is dit 368*12 = 4418 kWh oftewel bijna alles wat jullie normaal gebruiken? De winst is dan het verschil van 1500 kWh die je mogelijk voor circa 6 cent aan de leverancier kan terug verkopen (90 euro per jaar).

Zoals hierboven benoemd, zul je inderdaad wel het vastrecht van gas en elektra moeten blijven betalen aan je leverancier om aangesloten te zijn. Wel profiteer je van de (jaarlijkse) heffingskorting op energie.

Ik heb onze oude rekening (2016) gepakt om je richting te geven (kun je ook bij je eigen rekening doen):
vaste leveringskosten elektra: 0,05413 €/dag
vaste leveringskosten gas: 0,05413 €/dag
netbeheerkosten elektra: 0,53041 €/dag
netbeheerkosten gas: 0,34676 €/dag
vermindering energiebelasting: 0,85136 €/dag --> bedrag is inmiddels iets hoger geworden.
administratiekosten: 2,33 €/maand
korting incasso: 2,00 €/maand

Hiermee kom ik op vaste lasten per jaar:
€ 50,- per jaar.

Dit betekent dat je met terugleveren geld terug kan krijgen op je rekening (mits er een teruglevertarief is). Hierbij heb ik aangenomen dat je totaal een elektra of gas meer gaat gebruiken. Die 35 euro hierboven is waarschijnlijk om wat zekerheid te krijgen voor de leverancier.
Laatst gewijzigd door MissEnergy op 31 Mei 2017 07:03, in totaal 2 keer gewijzigd.
08/2018
05/2021
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Mei 2017 06:50

Re: Nul op de meter

Pluis schreef:
Katrien schreef:De vaste kosten moet je blijven betalen zoals Sawadee zegt. Alleen het leveringstafief X jullie verbruik komt te vervallen. Wanneer je héél weinig gas en stroom verbruikt wordt je termijnbedrag meestal 35 euro, om die vaste kosten te dekken. Áls jullie daadwerkelijk 6000kwh opwekken en 4500kwh verbruiken, lever je ook nog 1500kwh terug aan het net. Hiervoor krijg je (bij de meeste leveranciers, volgens mij ook bij Nuon, het "kale" tarief terug).


Ja maar we gaan door de warmtepomp meer atroom verbruiken waardoor we geen gas meer nodig hebben maar die extra 1500 kWh wel wordt verbruikt


Dan moet je wel je gasmeter laten afsluiten anders blijf je vastrecht betalen...

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... n-gasmeter
08/2018
05/2021
<<

Patsy

Bericht 31 Mei 2017 06:58

Re: Nul op de meter

Je gaat die 6000kwh dus wel volledig gebruiken? Dan vervalt de terugleververgoeding uiteraard.

Doordat je wel de aansluitingen voor stroom en gas hebt moet je wel de netbeheerkosten betalen, maar je krijgt ook energiebelasting terug omdat je een stroomaansluiting hebt (373 euro).

Ik werk zelf voor een andere energieleverancier, wij berekenen een minimum bedrag per maand (35 euro) wat aan het eind van het jaar verrekend wordt. Ik zie net dat dat bij de Nuon niet zo is (zo lijkt het iig op hun site), daar zou je, met deze verbruiksgegevens per jaar 58 euro kwijt zijn (netbeheerkosten verschillen per regio, dus het kan iets afwijken).
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Mei 2017 07:04

Re: Nul op de meter

Katrien schreef:Ik werk zelf voor een andere energieleverancier, wij berekenen een minimum bedrag per maand (35 euro) wat aan het eind van het jaar verrekend wordt. Ik zie net dat dat bij de Nuon niet zo is (zo lijkt het iig op hun site), daar zou je, met deze verbruiksgegevens per jaar 58 euro kwijt zijn (netbeheerkosten verschillen per regio, dus het kan iets afwijken).


Klopt ook aardig met mijn schatting :banaan:
08/2018
05/2021
<<

Patsy

Bericht 31 Mei 2017 07:05

Re: Nul op de meter

MissEnergy schreef:
Katrien schreef:Ik werk zelf voor een andere energieleverancier, wij berekenen een minimum bedrag per maand (35 euro) wat aan het eind van het jaar verrekend wordt. Ik zie net dat dat bij de Nuon niet zo is (zo lijkt het iig op hun site), daar zou je, met deze verbruiksgegevens per jaar 58 euro kwijt zijn (netbeheerkosten verschillen per regio, dus het kan iets afwijken).


Klopt ook aardig met mijn schatting :banaan:


Dat zag ik ook al :thumbup:
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 31 Mei 2017 07:52

Re: Nul op de meter

Ik zal het even anders uitleggen. Bericht van gisteren is via m'n mobiel getypt wat het niet duidelijker maakt...

Op dit moment vinden we de investering van € 8175,- teveel. We zijn dan in 1 keer een vracht spaargeld kwijt dat we liever ergens anders voor gebruiken of achterhouden voor bijvoorbeeld vervanging van de auto. De gasaansluiting komt volledig te vervallen en voor het stroom hebben we geen verbruik meer waardoor we aan het einde van het jaar een bedrag terugkrijgen ivm de energiebelasting en misschien een klein bedrag aan teruglevering.

Wij hadden dus bedacht dat als we gaan sparen tot we die € 8175,- bij elkaar hebben gespaard in bijwijze van 3 jaar dan moeten we over 3 jaar alsnog die €8175,- betalen maar ook nog 3 jaar stroom betalen want de panelen komen dan ook pas over 3 jaar.

Aanschaf zonnepanelen € 8.175,-
BTW teruggave € 1.419,-
Totale investering € 6.756,-

3 jaar stroom € 5.970,- (3 jaar a € 1990,-)

Totale kosten over 3 jaar € 6.756,- + € 5.970,- = € 12.726,-


Als we de panelen nu gaan huren betalen we € 81,- per maand aan huur maar kunnen we wel direct besparen op de kosten van Nuon. Dit bedrag willen we opsparen om de zonnepanelen op termijn af te kopen. En krijgen we per jaar een koopkorting van € 327,-. Dan komen we uit op:

Aanschaf zonnepanelen € 8.175,-
3 jaar koopkorting € 981,-

Investering over 3 jaar € 7.194,-
BTW teruggave € 1.249,-

Totale investering over 3 jaar € 5.945,-

Besparing op energie in die 3 jaar 3*€1990,- is €5.970,-. De maandtermijnen willen voorlopig gewoon blijven voldoen en dan krijgen we aan het einde van het jaar een bedrag terug.

De enige extra kosten die we dan de komende drie jaar hebben ten opzichte van nu is de huur van 36 maanden X € 81,- is €2.916,- want de investering zelf wordt in die 3 jaar terugverdiend met de besparing bij Nuon. Maar ik vind de terugverdientijd zo kort en ik vraag me af of ik dan iets over het hoofd zie...
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Mei 2017 16:55

Re: Nul op de meter

Voor mijn gevoel klopt er iets niet in je berekening / redenering.
Hoeveel gas verbruiken jullie nu per jaar en waarvoor gebruik je gas?

In je verhaal vergeet je ook nog mee te nemen dat het geld kost om de meter af te sluiten (€600 euro) en dit verandert ook je terugverdientijd.

Qua warmte met een warmtepomp heb je ongeveer 3 kWh nodig om dezelfde warmte te krijgen als uit 1 m3 gas.
08/2018
05/2021
<<

Pitty

Bericht 01 Jun 2017 12:08

Re: Nul op de meter

Ik ben niet zo goed om het allemaal na te rekenen, maar wij zijn bewust gaan aflossen op de hypotheek ipv zonnepanelen. Dat levert sneller een lager maandbedrag van de hypotheek op.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 01 Jun 2017 13:23

Re: Nul op de meter

@MissEnergy Dat gevoel heb ik dus ook dat er iets niet klopt. We verbruiken zo'n 1600m3 gas per jaar. Juist de besparing van gas maakt het een stuk rendabeler volgens mij. Voor alleen stroom duurt het een stuk langer. We hebben ze in ieder geval besteld en we zien wel hoe we er mee wegkomen het komende jaar. Ik vind het idee zonnepanelen sowieso een mooi idee voor het milieu en onder aan de streep besparen we evengoed.

@Pitty Bij ons valt er op de hypotheek weinig voordeel te behalen denk ik. We betalen maar 2,64% rente en het huis heeft al 20% overwaarde en wordt in 30 jaar afgelost.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 01 Jun 2017 15:00

Re: Nul op de meter

Dat zou best mee kunnen vallen hoor, de hypotheekbesparing. Globaal kun je zeggen dat voor elke 10.000 die je aflost dit 40 euro per maand scheelt. Als je dit dan weer x12x30 doet (maanden en jaren looptijd) kom je uit op 144000 minder betaald, dus ruim 4000 minder rente. Dit is een beetje de vuistregel die ik altijd gebruik, met alle parameters erbij is dat nog exacter te berekenen.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 01 Jun 2017 16:18

Re: Nul op de meter

In ons geval zou dat 10.000*2,64%= €264,- per jaar opleveren €264*30 jaar is €7920,- over de hele looptijd. Daarom leveren de zonnepanelen bij ons meer op
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Jun 2017 17:41

Re: Nul op de meter

Om met een warmtepomp even veel warmte te verkrijgen als je nu met 1600 m3 gas krijgt heb je ongeveer:
3*1600 = 4800 kWh aan elektriciteit nodig. Met die 1500 kWh die jullie opwekken heb je dus lang niet genoeg om warmte te produceren.

https://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/
08/2018
05/2021

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers