Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 19 Apr 2017 09:51

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Parisienne schreef:Misschien dat sommige kinderen er op die leeftijd al aan toe zijn, maar mijn dochter is hier nog echt te jong en nog te afhankelijk voor. Een schoolreisje naar de dierenruin vond N. zonder ons al moeilijk. Met andere kinderen op een kamer/zaal in slaap vallen zie ik haar, als slechte slaper, ook zeker niet doen.


Dit telt, buiten het slechte slapen, ook voor mijn zoontje. Bovendien plast hij nog vaak in bed en wil hij dus echt niet daar slapen. Ze gaan met groep 3/4/5 dus ook "grote" jongens en echt niet dat hij daar dan rustig slaapt als hij bang is dat hij in bed plast en ze hem daarmee gaan pesten. De juffen gaven begin van het jaar met de ouderavond al aan dat voor veel ouders het kamp wel even slikken is maar dat de meeste kinderen het altijd heel goed naar hun zin hebben. Maar mijn kind wordt echt niet gelukkig van daar slapen dus dat gaat dan ook echt niet gebeuren. Denk dat het inderdaad erg van je kind afhangt, ik zie m'n dochter wel meegaan over 2 jaar.
2010 2012
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 19 Apr 2017 10:41

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Het hangt zeker van je kind af. Mijn dochter ging zonder twijfels van ons mee (ja we vonden het wel spannend natuurlijk). Ze vindt dat soort dingen wel spannend in het begin maar we wisten ook zeker dat ze het naar haar zin zou gaan hebben. Ze kon en kan zelf ook goed aangeven wat ze wel en niet wil en fijn vindt.

Mijn zoon is heel anders, hij is prikkelgevoelig, kan slecht tegen veranderingen en houdt niet van onverwachte situaties. Hij is gevoelig en geeft niet aan in zulke situaties wat hij wel/net wil en wat hij wel niet fijn vindt. Ook durft hij bijvoorbeeld niet te zeggen dat hij naar de wc moet in zo'n situatie en of hij wel of niet genoeg heeft gegeten (dat is bij kinderfeestjes ook een 'probleem' maar die duren maar een paar uur en dan drinkt hij dus niks zodat hij niet naar de wc hoeft). Voor hem zullen we er daarom waarschijnlijk voor kiezen hem niet mee te laten gaan tenzij 1 van ons mee kan. Het is trouwens helemaal niet gebruikelijk om je kind niet mee te laten gaan, school verwacht in principe dat alle kinderen meegaan en het gebeurt maar weinig dat kinderen niet meegaan of niet blijven slapen.

Lexi, niet om je over te halen hoor want ik kan me je redenen om jullie zoon niet daar te laten slapen goed voorstellen, maar ik wilde even ingaan over het in bed plassen. Misschien gaat het bij jullie anders maar hier slapen de kinderen op kamers van 4 of 6 en op elke kamer slaapt ook een ouder of juf. Bij elke slaapkamer is een badkamer met wc. Er zijn een aantal kinderen die 's nachts niet zindelijk zijn en zij slapen met een luier(broekje) die ook discreet aan en uitgedaan kunnen worden. Er wordt nooit iemand om uitgelachen.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 19 Apr 2017 11:28

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik vind een gewoon schoolreisje op een uur afstand ook echt geen probleem hoor, als ze dan naar het zkh zouden moeten zouden ze toch een ambulance moeten inschakelen en niet mij en in zo'n geval bestel ik inderdaad een taxi en maakt het niet uit dat het een paar honderd euro kost. Ook zullen ze op man zijn werk niet moeilijk doen en hem er wel heen brengen.

Het is puur dat ik kamp voor 6 jarigen te ver vind op een uur. Al was het anders als ik een rijbewijs had en er zelf heen had kunnen rijden om op te halen natuurlijk. Het maakt het voor ons gewoon ontzettend omslachtig qua ophalen en de volgende dag weer brengen.
In elk geval een goede reden om na de verhuizing direct allebei een rijbewijs te gaan halen :palm: en ons over het "daar heb ik geen zin in" heen te zetten.

Ik ben ook niet per se tegen een kamp voor 6 jaar hoor, mijn kinderen zijn daar dit jaar alleen nog niet klaar voor.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem236

Bericht 19 Apr 2017 12:35

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik ging vroeger ook vanaf groep 3, 2 nachten op kamp. Op zeker een uur rijden. Hele klas ging ook mee, was heel normaal.

Maar om op jouw vraag terug te komen; ik zou ze niet laten gaan. Dit voegt voor hen weinig toe en voor jullie een hoop duur gedoe.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 19 Apr 2017 14:00

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Een van mijn twee dochters durft niet eens alleen bij opa en oma te slapen. Dat vind ze echt heel spannend en wil ze dus ook echt niet. ( De andere wil dit overigens wel gewoon) En opa en oma ziet ze echt heel regelmatig. Dus als ik haar zou vertellen dat ze op kamp gaat en ergens wat ze niet kent en daar ook moet slapen nou daar word zij echt heel ongelukkig van dus hoeft ze dat van mij ook echt niet.
Ik merk dat ik 6 ook echt jong vind ook al lees ik hier verhalen van meiden die dat vroeger ook vanaf die leeftijd deden. De helft van de meiden in de klas van mijn dochters die willen alleen nog maar spelen als het bij hun thuis is en niet bij een ander thuis terwijl ze nu al anderhalf jaar bij elkaar in de klas zitten. Die vinden dat echt nog spannend ook die zie ik echt niet op zo'n kamp gaan.
:heart: :heart: 2011
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 19 Apr 2017 16:34

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Liadan, als het alleen om het bedplassen was gegaan had ik wel met de juf besproken of ze een oplossing hadden inderdaad. Er zullen wel vaker kindjes zijn die dat nog hebben denk ik. Maar zoon houdt sowieso niet van dingen die anders zijn dan normale schooldagen. Sinterklaas, pasen, sportdag, voor hem hoeft het allemaal niet zo nodig. Komt ook altijd met kapot gebeten kleding thuis van het overprikkeld zijn (hij bijt sowieso altijd overal op maar bij te veel of te weinig prikkels wordt het erger). Dus hij wilde eigenlijk helemaal niet maar ik vind dat hij overdag wel gewoon "moet" omdat hij ook wel moet wennen aan dingen die anders zijn. Maar slapen is voor hem nog wel een stapje te ver zonder een van ons in de buurt.
2010 2012
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 19 Apr 2017 16:56

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Lexi, ik snap het, herkenbaar van bij mijn zoon. Vrijdag is het koningsdag op school en daar ziet mijn zoon ook weer tegenop, maar ik vind ook dat hij daar mee om moet leren gaan dus dat soort dagen doet hij ook altijd gewoon mee. Schoolkamp is wel een stapje meer inderdaad en het is lastig om dan een moment te vinden om te 'ontprikkelen'. Goede keuze van jullie om het op deze manier te doen en fijn voor jullie zoon om thuis te kunnen slapen. Ik hoop dat hij het toch leuk gaat vinden.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 18 Mei 2017 15:25

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Even dit topic omhoog halen. Maandag begint hier het schoolkamp en we blijven twijfelen of we J moeten laten slapen of niet. Heb haar vandaag een uur eerder helemaal overstuur uit school gehaald (ze had zo hysterisch gehuild dat ze helemaal gloeide en over de hele lijf klam was van het zweten). Thuis kwam er uiteindelijk dus uit dat ze zo bang is om op kamp te gaan.
Er speelt hier heel veel, zijn er nog niet zo lang achter dat ze ADD en een gegeneraliseerde angststoornis heeft en ze gebruikt ook sinds kort medicatie hiervoor. Ze reageert heel goed op de medicijnen maar stort vaak rond 7 uur volledig in en heeft heel veel behoefte aan structuur. Naast dat ik bang ben dat ze het niet trekt en heimwee gaat krijgen ben ik ook een beetje bang dat we na die 3 dagen weer terug bij af zijn omdat ze dan zo overprikkeld en uit haar structuur raakt.
Man vind dat ze gewoon moet gaan proberen en dat we haar wel ophalen als het niet gaat maar mijn gevoel zegt dat het voor haar beter is als we haar na het eten ophalen, thuis in alle rust en 'veiligheid' slapen en dan de volgende dag weer terug en hetzelfde verhaal.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 18 Mei 2017 15:36

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Fiwen, als ze niet wil zou ik haar thuishouden of alleen overdag laten gaan. Als ze toch wel graag wil zou ik het laten proberen en haar ophalen als het niet gaat. Kun je niet mee?
2010 2012
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 18 Mei 2017 15:41

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ze wil zelf alleen overdag. Daar slapen lukt mij niet ivm S. Overdag ga ik er sowieso even heen om te helpen maar het gaat haar vooral om de nachten dat ze niet wil.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 18 Mei 2017 15:42

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Mijn zoon was van de week trouwens ook hysterisch over het kamp. Hij had een week geleden besloten toch daar te willen slapen, nou prima als hij dat wil. Maar van de week kreeg ik een mailtje met wat informatie en dat wilde ik tegen hem vertellen maar hij raakte compleet in paniek, begon heftig te huilen en zat helemaal te trillen. Dat hij echt niet mee ging met dat stomme kamp en dan wel van school afging enz. Dus toen hij rustig was besproken dat hij niet hoefde te slapen daar en het overdag hetzelfde was als een schoolreisje en hij dan in de avond lekker bij oma mocht slapen. Uiteindelijk wel goed gekomen maar echt wat een stress kan zo'n kamp geven zeg :thumbdown:
2010 2012
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 18 Mei 2017 15:44

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Fiwen schreef:Ze wil zelf alleen overdag. Daar slapen lukt mij niet ivm S. Overdag ga ik er sowieso even heen om te helpen maar het gaat haar vooral om de nachten dat ze niet wil.


Dan zou ik haar lekker gewoon thuis laten slapen. Ik vind het die spanning echt niet waard. Als ze er overdag is kan ze toch mee doen met de leuke dingen.
2010 2012
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 18 Mei 2017 15:55

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik zou haar na het eten ophalen. Ik vind het al knap van haar dat ze het overdag wel wil proberen. Op kamp is alles anders dan normaal en het is een en al prikkel dus dan is het voor haar waarschijnlijk fijn als ze 's avonds en 's nachts in een voor haar veilige (en rustige) omgeving is.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 19 Mei 2017 06:40

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Nu zegt ze weer dat ze wel wil proberen. Ik heb het idee dat ze het heel erg spannend vind maar dat ze diep in haar hartje wel heel graag wil. Dus ik ga nog eens goed met de juffen overleggen en duidelijke afspraken maken over wanneer ik gebeld wil worden.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem236

Bericht 19 Mei 2017 07:58

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Dat lijk mij een goed idee Fiwen. Je zou (als het niet te ver is) ook na het eten erheen kunnen gaan en haar dan de keuze geven, eventueel zelf in bed stoppen daar?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 19 Mei 2017 08:18

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Als ze nu aan geeft dat ze zelf wel wil gaan dan zou ik haar ook wel laten gaan. En spannend is het ook zeker, volgend jaar is het dan alweer wat minder spannend omdat ze weet hoe het is, wat ze daar doen en hoe het eruit ziet.
Kan ze bij de juf op de kamer slapen? Dat scheelt misschien ook al? Of hebben ze grote slaapzalen?
En dan inderdaad goede afspraken maken over wanneer je gebeld wilt worden.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 19 Mei 2017 09:11

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Fiwen, ik heb (o.a.) hetzelfde als jouw dochter en ik zou dus geen gehoor geven aan de mening van jouw man hierin, zeker niet op deze leeftijd. Met name om de laatste stoornis, als je hierin geen gehoor geeft aan haar gevoel kun je haar vertrouwen in jullie grandioos verknallen en daar is ze nog veel te kwetsbaar voor. Ik zou er naar toe gaan na etenstijds en dan bekijken of ze wil blijven slapen of niet, mits de afstand dat toelaat uiteraard. Dan rij je misschien voor niks maar heeft ze wel de keuze dan op dat moment. Dat vooraf bepalen is zo lastig en idd goed afspreken wanneer je gebeld wilt worden. Doordat de dag al heel anders is als een gewone schooldag kan het ook zomaar zijn dat ze er al ruim voor etenstijds helemaal klaar mee is.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Mei 2017 09:17

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik zou haar ook alleen overdag laten gaan, laten proberen zou ik geen optie vinden als de spanning nu al zo hoog oploopt. Ik blijf er sowieso bij dat ik zes echt ontzettend jong vind voor een schoolreis met overnachting. Als kinderen van tevoren niet heel nerveus zijn, dán kan ik me voorstellen dat je het hebt over 'proberen', want ook dan zou ik de mogelijkheid achter de hand houden dat het niet gaat en dat je je kind moet ophalen. In dit geval denk ik dat de absolute en onvoorwaardelijke garantie dat ze thuis mag slapen de enige mogelijkheid dat ze ook maar enig plezier aan dit uitje beleeft.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 19 Mei 2017 09:33

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

School is hier overigens heel makkelijk in hoor, slapen is alleen als ze het zelf willen. Als ze naar huis willen wordt er meteen gebeld is me beloofd. Ze zijn op ongeveer 15 a 20 minuten rijden dus dat is prima te doen.
Ik heb nu de keuze aan haar gelaten. Als ze zelf wil proberen dan mag ze dat, als ze in het weekend nog bedenkt dat ze niet wil is dat ook goed en als ze daar is en naar huis wil ga ik haar halen.
Ze heeft zelf mogen kiezen bij wie ze in het groepje wil om te slapen en ze slaapt bij een moeder die we goed kennen. Heb ook met haar de situatie besproken en ze zei ook meteen dat mocht school niet meteen toegeven wanneer J aangeeft naar huis te willen dat zij me meteen belt. Ook alle zorgen die J had omtrent het slapen hebben we met haar besproken en gelukkig grotendeels weg kunnen nemen.
Ik ben benieuwd, ik ga ervanuit dat ze thuis slaapt maar ik snap ook heel goed dat ze graag zou willen dat ze durfde te blijven en dat ze daarom wil proberen. Dat gun ik haar ook. De beslissing ligt bij haar.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 19 Mei 2017 11:04

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik vind het superstoer dat ze het in elk geval wil proberen! Al haal je haar om 23uur op, dan heeft ze het toch een heel eind geprobeerd! Stoere J!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 19 Mei 2017 11:35

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik ben echt wel verbaasd hoor, dat er scholen zijn die de kinderen zo jong al op kamp laten gaan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 19 Mei 2017 11:43

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik ook Lady.

Maar Fiwen, super stoer van J dat ze het toch wil proberen. En ook respect voor jou dat je haar de ruimte geeft om zelf een keuze te maken. Mezelf kennende zou ik (onbewust) zelf kiezen haar 's avonds thuis te laten slapen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 19 Mei 2017 12:15

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Nou ik vind het zelf ook echt helemaal niks hoor hahaha. Hoop ook ergens nog dat ze zich dit weekend bedenkt en gewoon lekker thuis komt slapen. Maar dan is het wel helemaal haar keuze geweest. Probeer ook echt mijn mening hierover voor me te houden en niet te sturen.
Het is voor haar al een mega stap dat ze het wil proberen, een half jaar geleden zou ze al niet eens over die optie hebben willen praten zonder hysterisch te worden. Dus zelfs als ze terugkrabbelt is het een hele overwinning voor haar geweest. En ze heeft ons al vaker enorm verbaasd met dingen waarvan we dachten dat ze het nooit ging doen en uiteindelijk als we de keuze aan haar lieten ze het toch deed. Dus wie weet.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Mei 2017 12:20

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Ik denk wel dat het heel erg scheelt dat het initiatief om het te proberen echt vanuit haarzelf komt. En dat ze dus ook de ruimte heeft om het niet te hoeven proberen, om gewoon af te spreken dat ze wordt gehaald. Dan heeft ze het gevoel dat ze de touwtjes in handen heeft. Haar het zonder meer laten proberen, zoals je man zegt, dat zou ik dus niet doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 20 Mei 2017 06:25

Re: Schoolkamp, wel of niet laten gaan?

Na een nacht vol nachtmerries en bedplassen is nu definitief afgesproken dat ze niet blijft slapen.
Ze wil wel overdag en heeft daar ook echt zin in dus overdag gaat ze ook gewoon en dan spreek ik met de juffen af dat ik haar waarschijnlijk net voor het eten ophaal. Rond die tijd zijn haar medicijnen uitgewerkt en heeft ze veel behoefte aan rust. Op die manier kan ze thuis nog even bijkomen voordat ze naar bed moet. En dan breng ik haar 's ochtends weer op tijd terug.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers