Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Groenten snijden en bereiden

<<

anoniem203

Bericht 17 Mei 2017 09:40

Groenten snijden en bereiden

Als jullie een prei kopen of bosui tot hoever snijden jullie 'm dan op? Alleen het witte gedeelte of ook een deel van het groen?

En champignons? Borstel/veeg je die schoon of haal je het velletje eraf?
En bij bloemkool en broccoli? De steel er helemaal af of een deel van de steeltjes mee koken?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 17 Mei 2017 09:43

Re: Groenten snijden en bereiden

Bij een prei snij ik meestal het eerste ring/ velletje ervan af. Ik snij een prei meestal tot aan de vertakking naar het groen toe. Bosui/ lenteui snij ik iets verder op, totdat ik het te 'zacht' vind ik worden.

Met champignons ben ik eigenlijk heel erg lui. Ik vind alleen boschampignons lekker en eigenlijk borstel ik ze maar heel kort af. Meer voor de vorm.
Bloembool en broccoli snij ik tot aan de steel.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 17 Mei 2017 09:45

Re: Groenten snijden en bereiden

Caro schreef:Bij een prei snij ik meestal het eerste ring/ velletje ervan af. Ik snij een prei meestal tot aan de vertakking naar het groen toe. Bosui/ lenteui snij ik iets verder op, totdat ik het te 'zacht' vind ik worden.

Met champignons ben ik eigenlijk heel erg lui. Ik vind alleen boschampignons lekker en eigenlijk borstel ik ze maar heel kort af. Meer voor de vorm.
Bloembool en broccoli snij ik tot aan de steel.


Dit eigenlijk. Bij bloemkool en broccoli heb ik meestal wel een stukje 'steel' eraan zitten, maar het grootste gedeelte laat ik weg.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 17 Mei 2017 09:46

Re: Groenten snijden en bereiden

Prei en bosui: kontje en eerste velletje eraf. Ringetjes tot ver in het groen (tot het groen slap wordt eigenlijk).

Champignons onderste harde stukje steeltje eraf en schoongeveegd/geborsteld. Wassen vind ik echt zonde.

Bloemkool en broccoli ook alleen onderste harde/droge kontje van de steel eraf. Rest gebruik ik gewoon. Stengel gaat dan in stukjes. Ik sta ook vaak broccoli/bloemkool stengel rauw te eten ondertussen.
Laatst gewijzigd door Whatever op 17 Mei 2017 10:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Mei 2017 09:50

Re: Groenten snijden en bereiden

Nee niet champignons wassen. Dan zuigen ze zich helemaal vol water. Zonde. Ik haal stukjes aarde er wel vanaf maar verder niet. Het steeltje laat ik wel zitten tenzij 't echt een harde is.

Prei en bosui snijd ik van begin tot einde, behalve het onderste kontje natuurlijk. Het groen vind ik juist lekker, vooral van bosui.

Bloemkool en broccoli deel van de steel ook. Lekker juist. En gezond.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2017 09:52

Re: Groenten snijden en bereiden

Prei en bosuit; kontje eraf en ringetjes tot het groen slap wordt.
Champignons snij ik gewoon, tenzij ze echt vies zijn, dan met een doekje schoonvegen
Bloemkool en broccoli gewoon met een beetje steel, zoals op dit plaatje

Afbeelding
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 17 Mei 2017 10:07

Re: Groenten snijden en bereiden

Winegum schreef:
Caro schreef:Bij een prei snij ik meestal het eerste ring/ velletje ervan af. Ik snij een prei meestal tot aan de vertakking naar het groen toe. Bosui/ lenteui snij ik iets verder op, totdat ik het te 'zacht' vind ik worden.

Met champignons ben ik eigenlijk heel erg lui. Ik vind alleen boschampignons lekker en eigenlijk borstel ik ze maar heel kort af. Meer voor de vorm.
Bloembool en broccoli snij ik tot aan de steel.


Dit eigenlijk. Bij bloemkool en broccoli heb ik meestal wel een stukje 'steel' eraan zitten, maar het grootste gedeelte laat ik weg.


Zo doe ik het ook.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem193

Bericht 17 Mei 2017 10:07

Re: Groenten snijden en bereiden

Ik vind het eigenlijk zonde om teveel van de groente weg te gooien.

Champignons: Snij ik alleen ongeveer een halve cm van het stammetje af
Prei + bosui: Van het groene gaat 2 cm weg en van het witte 0,5/1 cm. De rest gebruik ik.
Bloemkool: Zoals Cotton laat zien
Broccolli: Die eten we bijna helemaal incl de stam. De stam schil ik alleen even met een dunschiller.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 17 Mei 2017 10:08

Re: Groenten snijden en bereiden

Waarom gooien zoveel de steel van de broccoli/bloemkool weg? Vinden jullie het niet lekker? Smaakt toch vrijwel hetzelfde?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 17 Mei 2017 10:09

Re: Groenten snijden en bereiden

Cotton schreef:Prei en bosuit; kontje eraf en ringetjes tot het groen slap wordt.
Champignons snij ik gewoon, tenzij ze echt vies zijn, dan met een doekje schoonvegen
Bloemkool en broccoli gewoon met een beetje steel, zoals op dit plaatje

Afbeelding


Maar dat zijn alleen de roosjes dus.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2017 10:15

Re: Groenten snijden en bereiden

Whatever schreef:
Cotton schreef:Prei en bosuit; kontje eraf en ringetjes tot het groen slap wordt.
Champignons snij ik gewoon, tenzij ze echt vies zijn, dan met een doekje schoonvegen
Bloemkool en broccoli gewoon met een beetje steel, zoals op dit plaatje

Afbeelding


Maar dat zijn alleen de roosjes dus.

Ja dat denk ik. Ik zie ook wel eens mensen die ze helemaal kort afsnijden, dus zonder het steeltje aan het roosje. De 'stam' van de bloemkool of brocolli mee snijden heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het eens proberen. :smile:
<<

Anoniem222

Bericht 17 Mei 2017 10:21

Re: Groenten snijden en bereiden

Bosui en prei: kontje eraf en snijden tot het groen te zacht wordt.
Bloemkool en broccoli: blaadjes eraf, kontje van de steel, verder gebruik ik hem helemaal.
Champignons: veeg ik schoon en gebruik ik helemaal.

Zonde om weg te gooien!
<<

anoniem203

Bericht 17 Mei 2017 12:11

Re: Groenten snijden en bereiden

Ik snij eigenlijk bij prei en bosui alleen het witte en het groen gooi ik weg. Heb eigenlijk geen idee waarom ik dat doe aangezien bij kant en klaar geneden prei (die gebruik ik alleen voor een prei/gehakt ovenschotel) alles geneden is incl het groen. Vanaf nu ga ik dus wel meer van het groen erbij snijden.

Champignons poets ik een beetje af en snij ik nog een klein stukje van het steeltje eraf en bij bloemkool en broccoli net als op het plaatje van Cotton. Volgens mij zitten in de steel ook de meeste vitamine's.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 17 Mei 2017 12:29

Re: Groenten snijden en bereiden

Cotton schreef:Prei en bosuit; kontje eraf en ringetjes tot het groen slap wordt.
Champignons snij ik gewoon, tenzij ze echt vies zijn, dan met een doekje schoonvegen
Bloemkool en broccoli gewoon met een beetje steel, zoals op dit plaatje

Afbeelding

Precies dit!
2012 & 2016
<<

Anoniem278

Bericht 17 Mei 2017 13:32

Re: Groenten snijden en bereiden

Ik doe wat Whatever doet.
<<

Anoniem197

Bericht 17 Mei 2017 20:43

Re: Groenten snijden en bereiden

Prei een halve cm kont eraf, eerste blad en 1 cm van het groene, de rest gebruik ik.
Bosui eet ik eigenlijk nooit maar hetzelfde dan als prei.
Champignons borstel ik alleen als er een korreltje erop zit wat ik er zo niet af krijg. Ow en het uitgedroogde kontje snij ik eraf.
Bloemkool alleen roosjes.
Broccoli ook roosjes maar ik snij de stam ook in stukjes (harde buitenkant eraf). De stam vind ik eigenlijk nog het lekkerst.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 17 Mei 2017 20:47

Re: Groenten snijden en bereiden

Van de bloemkool en broccoli gebruik ik vaak alleen de roosjes, terwijl de steel ( van de broccoli ) ook lekker is. Maar mijn vriend vindt dat niet lekker..
Champignons lust ik niet. Mocht ik die met uitzondering eens voor mijn vriend maken dan snij ik ze gewoon.
Prei snij ik altijd door tot het groene. Ongeveer 10 cm tot het einde van het blad.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 20 Mei 2017 18:39

Re: Groenten snijden en bereiden

Ik vind de steel van de broccoli ook het lekkerst, die heeft wat meer bite (de kinderen houden niet van beetgate roosjes, dus die zijn mij meestal net te papperig).

Bosui en prei snij ik zo ver mogelijk, totdat het groen slap is.
L 7-10-2011
N 23-5-2013

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers