Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verhuizen met kinderen...

<<

Linvi

Bericht 07 Mei 2017 07:41

Verhuizen met kinderen...

Wij gaan op korte termijn (binnen 6mnd) verhuizen. Onze kinderen zijn nu 3 en 5 en dan misschien net 4 en 6. Ze zijn beide best gevoelig voor veranderingen en zijn erg gehecht aan structuur en hun eigen kamers.

De kinderen weten nog niet van een concrete verhuizing maar horen ons er uiteraard wel af en toe over praten. Voor nu willen we ook nog niks zeggen maar hoe pakken we het straks aan?

In hoeverre betrek je kinderen bij het uitzoeken van nieuwe vloeren, gordijnen en behang? Uiteraard hebben ze inspraak voor hun eigen kamers, maar betrek je ze ook bij de rest?

Als we een huis mogen bezichtigen, nemen we ze dan mee? Ik loop een beetje vast in m'n hoofd, wil goed voorbereid zijn aangezien er al heel veel op mij terecht komt.

Hebben jullie verder nog tips mbt kinderen in en tijdens een verhuizing?
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 07 Mei 2017 08:26

Re: Verhuizen met kinderen...

Onze kinderen weten het al eventjes ondanks dat we nog geen huis gekocht hebben. We verhuizen naar de andere kant van het land dus we hebben wel eerst gepeild wat hun daarvan vinden en ze zijn afgelopen week tijdens hun vakantie al een dag wezen meedraaien op hun nieuwe school (waar de vakantie al wel voorbij was).

Ik doe bezichtigingen alleen, het is niet handig met kinderen erbij, dan kun je je niet goed focussen op de bezichtiging zelf omdat zij ook aandacht vragen. Ik ben wel door de wijken en langs het soort huizen met ze gegaan waar we naar kijken zodat ze daar een idee van hebben. Ik laat wel foto's van het huis zien wat ik bezichtig.

Wat betreft het betrekken bij het interieur hebben ze alleen inspraak in de muren en gordijnen op hun slaapkamer. Vloeren is sowieso afhankelijk van wat er in de woning aanwezig is. De meeste zijn kaal van beneden tot zolder en dan zullen ze voor boven wel enigzins wat mee mogen bepalen maar er komt dan wel over de hele verdieping dezelfde vloer dus heel veel inspraak hebben ze daar niet in. Wij willen sowieso een lichte vloer en dan kan de uiteindelijk kleur/tint eventueel in overleg maar ik geloof niet dat de vloer hun heel veel interesseert.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem236

Bericht 07 Mei 2017 08:53

Re: Verhuizen met kinderen...

Wij hebben nieuwbouw gekocht dus geen bezichtigingen. Maar dat had ik zeker zonder kinderen gedaan anders. Ze zijn weleens meegeweest naar meubelzaken en vloeren winkels, maar dat was geen succes. Dus dat hebben we met z'n twee gedaan.
Oudste mocht mee beslissen welke kleur op de muur en welk bed hij wilde.
Hij is ook van school gewisseld en toen heeft hij net voor de wisseling wel last gehad van spanning en daardoor bedplassen. Verder is alles goed verlopen en was hij zo gewend. (4,5jaar)
<<

Anoniem313

Bericht 07 Mei 2017 09:47

Re: Verhuizen met kinderen...

Geen ervaring maar het lijkt me best pittig. De mate van betrekken zou ik een beetje van het kind zelf af laten hangen, in hoeverre ze bijvoorbeeld met 'de toekomst' om kunnen gaan, dat verschilt wel erg per kind.
Bij vrienden zag ik dat die kinderen (toen 4 en 6 geloof ik) erg verdrietig waren omdat ze bleken te denken dat hun spullen niet meegingen naar het nieuwe huis en dat een 'nieuwe kamer' dus ook betekende dat hun speelgoed en boeken en knuffels niet meegingen. Toen dat misverstand was opgelost ging het een stuk makkelijker :)
<<

anoniem213

Bericht 07 Mei 2017 09:57

Re: Verhuizen met kinderen...

Mijn neefje van toen drie hebben ze zelf een koffer laten inpakken en in de verhuiswagen laten zetten. Bij het nieuwe huis mocht hij die er weer zelf uithalen en zag hij dat alle spullen er wel nog waren. Hij is ook vaak mee naar het nieuwe huis geweest toen het nog geschilderd werd etc. Misschien heb je er iets aan!

Succes en wat goed dat je er zo bewust over nadenkt!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 07 Mei 2017 10:21

Re: Verhuizen met kinderen...

Ik ging verhuizen toen mijn dochter ruim 2,5 was. Ze is toen wel mee geweest naar de eerste bezichtiging, omdat ik een uur ervoor te horen kreeg dat het meteen moest en ik niet direct oppas had. Anders was ik voor de zekerheid zonder dochter gegaan. Maar het ging prima toen, en het scheelt dat ze het type huis al kende (mijn moeder woont een paar huizen verderop).

Qua verhuizen zelf heb ik haar toen regelmatig meegenomen naar het nieuwe huis, om te kijken en tijdens het klussen wanneer het geen dingen waren waarbij ze teveel in de weg zou lopen. En ik heb toen het bijna zover was een koffertje met haar samen ingepakt met wat speelgoed en knuffels en dat ging mee naar het nieuwe huis. En de meubels van haar kamertje gingen ook allemaal mee. Zelf heb ik een hoop vervangen met verhuizen, maar haar meubels bewust hetzelfde gehouden (en ze waren ook nog prima).

Als ik nu zou moeten verhuizen (mijn kinderen zijn 3 en 6) dan zou ik ze niet meenemen naar bezichtigingen. Stel dat je bijvoorbeeld tig huizen moet bezichtigen voordat je het juiste hebt gevonden, dan maken ze zich ondertussen wellicht onnodig druk. En kinderen kunnen ook afleiden als je rustig wilt rondkijken. Ik zou zelf denk ik nu dus zonder kinderen gaan, en als ik meer zekerheid zou hebben over een huis dan zou ik ze pas meenemen.

Qua inrichting en dergelijke zou ik de kinderen denk ik alleen laten meedenken over hun eigen kamers qua inrichting en verf of behang. En misschien dan nog wat kleine dingetjes in de rest van het huis. Ik zou ze zelf niet overal bij betrekken (hooguit dingen laten zien die ik al uitgekozen zou hebben), dat lijkt me en teveel voor hen om zich mee bezig te moeten houden en voor mezelf ook niet wenselijk. Dingen als een vloer wil ik gewoon zelf uitzoeken en de eigen kamers lijkt me voldoende voor de kinderen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 07 Mei 2017 11:52

Re: Verhuizen met kinderen...

Ik heb J regelmatig meegenomen. Veel praten en veel vertellen dat wij ergens anders gaan wonen. Dat hij nu een eigen kamer krijgt en niet meer samen met mama een kamer heeft. Dat we dan niet meer in het huis van opa en oma wonen. Ook tijdens het klussen is hij regelmatig mee gegaan en ben ik zelfs een paar keer met hem heen gegaan om bv een pakketje te brengen zodat hij er even rond kon lopen en het kon zien.
2015 💙
<<

Anoniem315

Bericht 07 Mei 2017 12:01

Re: Verhuizen met kinderen...

N. was bijna 3 toen we verhuisden.

We hebben haar mee gehad naar de 2e bezichtiging. Leverde geen problemen op.

Tijdens de verhuizing is ze een paar keer mee heen en weer gegaan om spullen te verhuizen. Toen het oude huis leeg stond, heeft ze ook nog een rondje door het kale huis gedaan.

Ze accepteerde de situatie. Maar we zijn er dan ook wel op vooruitgegaan qua speelruimte, dus dat snap ik wel ;) Vriendjes had ze nog niet, dus dat is nooit een gemis geweest. Ze gaat nog steeds naar hetzelfde kdv.

Dat is wel een puntje he.. Je vrienden uit het oog raken. Daar moet je wel heel bewust mee om gaan. Maar zo te lezen doe je dat al behoorlijk.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 07 Mei 2017 14:18

Re: Verhuizen met kinderen...

Wij zijn in januari verhuisd, naar een nieuwbouwwoning. Wij hebben de kinderen zoveel mogelijk overal bij betrokken, we gingen tijdens de bouw elke week 1 of meerdere keren kijken. Tijdens de eerste kijkdag hebben we ze niet meegenomen, daar had ik achteraf wel spijt van, de volgende keer zijn ze wel mee gegaan. Zo konden ze alvast zien welke slaapkamer ze zouden krijgen en hoe de rest er globaal uit kwam zien.
Voor de verhuizing hebben ze ieder een verhuisdoos geverfd en mee hun eigen spullen ingepakt.
Ze hebben allebei mee mogen kiezen hun hun kamer eruit kwam te zien, behang hebben we samen gekozen. Ook hebben ze een beetje meegeholpen met klussen. Tijdens de verhuizing zijn ze er even bij geweest, hebben een keer meegereden met het verhuisbusje.

Mijn zoon hebben we moeten uitleggen dat al zijn spullen gewoon mee zouden gaan, hij dacht ook dat die in het oude huis zouden blijven.

Toen we eenmaal verhuisd waren hebben ze zeker een maand wel moeten wennen, mijn zoon had het meest in de nachten dat hij verdrietig was, mijn dochter was verdrietig dat ze niet meer met haar vriendinnen uit de straat van het oude huis kon spelen.
Ze zijn niet veranderd van school dus dat is verder wel allemaal hetzelfde gebleven.
<<

anoniem203

Bericht 07 Mei 2017 16:40

Re: Verhuizen met kinderen...

Mijn oudste is ook erg gevoelig en was toen 3,5 toen we gingen verhuizen. We hebben hem wbt het uitzoeken van nieuwe dingen eigenlijk nergens bij betrokken. Ook niet bij huizen bezichtigen. Wel mocht hij vaak 'helpen' in het nieuwe huis en zijn eigen spulletjes mee inpakken. Ook hebben we samen afscheid genomen van het oude en lege huis. Verrassend ging het vanaf het begin goed. Hij sliep meteen prima in zijn nieuwe kamer en heeft het eigenlijk nooit meer over het oude huis gehad. Niet negatief iig. We gingen van een groot balkon naar een ruime tuin en dat vond hij echt helemaal fantastisch. We zijn ook in een andere dorp gaan wonen maar hebben hem toen nog wel 4 maanden naar de psz in het andere dorp laten gaan. Ook omdat ik 10 dagen na het oververhuizen ben bevallen van zijn broertje. Bijna alles veranderde voor hem dus. Ook ging hij snel naar de basisschool. We waren bang voor zijn gedrag maar alles is ons 100% mee gevallen.

Bestaan er geen leuke boekjes? Misschien is dat leuk om samen te lezen.
<<

Linvi

Bericht 07 Mei 2017 18:48

Re: Verhuizen met kinderen...

Bedankt voor alle reacties!

Beide kids zijn erg gevoelig en slechte slapers. We gaan proberen zoveel mogelijk uit te stellen tot het echt concreet word. Zolder is al zo goed als uitgezocht en ingepakt. Daar komen ze nooit dus alles wat ik nu inpak gaat daar heen.

De bedoeling is dat we binnen een omtrek van max 10/15minuten fietsen van school wonen zodat ze naar dezelfde school blijven gaan. Mocht uiteindelijk toch te ver blijken kunnen ze altijd nog naar een andere school.

Dochter (5) was laatst al een keer verdrietig, ze had iets gehoord over verhuizen en vroeg zich af wat er dan met haar behang en meubels/speelgoed gebeurde. Uitgelegd dat we alles mee verhuizen, zelfs haar lampen en gordijnen, maar dat behang helaas niet kon. Toen was ze erg verdrietig en moest huilen, heb toen m'n telefoon erbij gepakt om te laten zien wat voor ander leuk en mooi behang er nog allemaal was en toen bedaarde ze. Nu wilt ze graag roze behang met een bloesemboom. Gelukkig kan ik haar redelijk sturen.

Het idee met een eigen verhuisdoos/koffertje inpakken ga ik onthouden, ook het helpen "klussen" in het nieuwe huis zal ik onthouden.

Hopelijk is binnen een week of 4 meer duidelijk als gemeente en wmo mee werken.
<<

Linvi

Bericht 07 Mei 2017 18:50

Re: Verhuizen met kinderen...

De straat waar we nu wonen hebben ze verder geen vriendjes/vriendinnetjes. Alle kindjes zijn veel ouder of juist veel jonger. De vriendjes hier zullen ze dus niet missen!

Boekje is een goed idee, zal eens online speuren!
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 07 Mei 2017 21:00

Re: Verhuizen met kinderen...

De eerste bezichtiging hebben wij nooit met de kinderen gedaan, we hebben een aantal huizen bekeken voordat we 'ons huis' gevonden hadden. Pas toen zeker wisten dat we het gingen kopen, hebben we ze meegenomen. Van tevoren hebben we ze voorzichtig ingelicht over het feit dat we wilden gaan verhuizen en waarom. Aan dat idee moesten ze even wennen, maar toen ze het nieuwe huis eenmaal hadden gezien, hadden ze er wel zin in.
Hier zijn ze ook alle drie best gevoelig, daarom hebben we ze steeds overal bij betrokken, samen de spullen op hun kamer ingepakt en ze zelf hun namen op de dozen laten schrijven (voor de oudste twee dan). De laatste dozen pakten we in op de dag zelf en mochten zij zelf in de auto zetten. Klein voordeel hier was dat mijn broer een paar weken eerder was verhuisd en ze dus konden zien dat het op een andere plek met dezelfde spullen net zo gezellig wordt als op de oude plek. De jongste vroeg de eerste week nog een paar keer 'Wanneer gaan we naar huis?", maar de andere twee voelden zich hier snel thuis. Het viel mij reuze mee hoe goed ze zich aanpasten, maar ik denk wel dat het heel belangrijk is dat je ze de ruimte geeft om te uiten hoe ze zich voelen, om vragen te stellen en dat je ze laat weten dat het niet erg is om verdrietig te zijn als je afscheid moet nemen van je oude huis, dat hoort erbij. Met de jongste liep ik regelmatig een rondje door haar kamer of door de woonkamer en dan benoemden we alle spullen die mee gingen naar het nieuwe huis. En voor de laatste weken had ik een kalender gemaakt met het aantal dagen tot de verhuizing, dan konden ze steeds een dag wegstrepen en werd het allemaal wat tastbaarder.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem275

Bericht 07 Mei 2017 21:34

Re: Verhuizen met kinderen...

Wij zijn bijna 2 jaar geleden verhuisd toen de jongens net 2 en net 4 waren.
De bezichtigingen hebben we zonder de kinderen gedaan.
Ze wisten wel dat ons oude huis te koop stond en dat we gingen kijken voor een ander huis.

Nadat we het huis hadden gekocht reden we er regelmatig even langs en in die tijd (vlak voordat de oudste 4 werd) hebben we ook de basisschool uitgezocht (we verhuisden naar een andere plaats), waardoor het nog wat echter werd.

Tussen de sleutel en het verhuizen zat 2 of 3 weken, in die tijd namen we ze regelmatig mee naar het nieuwe huis.
Ze wisten welke slaapkamer van hen werd en zo konden ze steeds de vorderingen zien (we hebben de slaapkamers nog niet veranderd, hier hebben ze niets voor uit hoeven zoeken).
De oudste heeft ook hier en daar wat geholpen met opruimen in het nieuwe huis en heeft het daar nogsteeds over :)

Bij het echte verhuizen hebben ze niet geholpen, alleen wat inpakken in het oude huis. Wel namen we al regelmatig dozen of spullen mee als we naar het nieuwe huis gingen.
De eerste avond na het verhuizen zijn ze ook best vlot gaan slapen, maar 's nachts kwam de oudste wel bij ons in bed.

We hadden na het verhuizen nog 1 week de sleutel van het oude huis en in het nieuwe huis nog geen warm water.
We zijn nog een paar keer in het oude huis geweest om eten te koken en te douchen.
Vooral de jongste raakte de eerste keer dat we er waren wel overstuur, ik denk dat hij er niets meer van snapte, toen we lieten zien dat alle kamers leeg waren en vertelden dat we na het eten en douchen weer naar het nieuwe huis gingen werd hij wel rustiger, maar een groot succes was het voor hem niet :wink:
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 Mei 2017 12:14

Re: Verhuizen met kinderen...

Onze kinderen waren 4 en bijna 1 toen we gingen verhuizen.
Toen we de bezichtiging gingen doen waren ze 3,5 en 6 maanden.

Bij de bezichtiging hebben we de jongste wel meegenomen, maar wij hebben het huis aan de overkant van onze straat gekocht (10 meter lopen). We konden na het avondeten even aanbellen en dan kijken. De oudste lag op bed dus met de babyfoon op stap.
We hebben de oudste pas verteld over het verhuizen toen ons bod was geaccepteerd en we wisten dat het goed ging. Ons huis moest ook in de verkoop dus we moesten druk aan de schoonmaak en het opruimen.
Hij was eigenlijk meteen enthousiast en heeft zijn kamer uitgekozen op de foto's. Gelukkig was dat ook de kamer die wij voor hem bedacht hadden. Ons voordeel was natuurlijk dat we in dezelfde straat bleven dus school, opvang en omgeving is hetzelfde gebleven.

De kamer die hij gekozen had was groen en dat wilde hij heel graag zo houden. De gordijnen hebben wij uitgekozen en verder gingen zijn eigen spullen gewoon mee.
Voor de woonkamer hebben wij zelf de kleur uitgekozen en nog wat spullen toegevoegd, maar wel steeds aan hem laten zien wat wij gekozen hadden.

Tijdens de verhuizing is hij vaak binnen geweest om te kijken of te 'helpen'.
We wonen er nu 3 maanden en nog steeds is hij dolenthousiast over het huis en trots op zijn slaapkamer.

Er zijn meerdere hierboven die het al benoemde, maar onze zoon was ook bang dat zijn spullen niet meeverhuisde.
Hij heeft vaak gevraagd wat er bijvoorbeeld met de bedden ging gebeuren, de kledingkasten, de koelkast en dergelijke.
Wel handig dus om aan te geven dat hun eigen spulletjes allemaal meegaan en dat bijvoorbeeld de badkamer, toiletten en keuken wel achter blijven.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 09 Mei 2017 12:43

Re: Verhuizen met kinderen...

Bij ons was er een open huis op het moment dat we gingen kijken. Naar de andere bezichtigingen hebben we ze niet meegenomen, ook omdat het concept 'verhuizen' erg ver weg was voor hun in de toekomst. Toevallig was er bij dit huis dus een open dag op een zaterdag, dus toen zijn ze meegeweest. Eigenlijk hebben we op dat moment niet veel verteld, maar toch hadden ze het door want een paar weken later zeiden ze uit zichzelf 'ja want daar gaan we wonen he'.

Nou, later zijn we nog een keer met die mensen gaan vieren dat de koop rond was en toen mochten ze daar al spelen. Ze hebben hun kamers dus gezien en dat ging allemaal prima. Het duurt nog wel eventjes maar ze zijn er nu niet heel erg mee bezig.

Ik heb de oudste wat sfeerbeelden laten zien, ze mocht zelf de kleur van haar kamer uitkiezen en dat vond ze allemaal fantastisch. De jongste boeit het niet zo merk ik. Dus hier gaat het eigenlijk best heel erg soepel.

De uitdaging komt hier meer als we er eenmaal zitten. Ze hebben bij ons tot nu toe allebei dezelfde kamer (omdat we de ruimte niet hebben) en bij hun moeder ook. Dus ze weten niet anders dan dat ze bij elkaar slapen, dat gaat dadelijk veranderen en ik denk dat ze daar in het begin wat moeite mee gaan hebben.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers