Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

30 Mrt 2017 16:48

Suiker is suiker, dat maakt voor je lijf echt niet uit. Wat wel uitmaakt, is dat er in fruit nog meer voedingsstoffen zitten zoals vitaminen en vezels die goed voor je zijn, en dat zit in frisdrank en snoep niet.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

30 Mrt 2017 22:34

En je waarschijnlijk aan fruit eerder een vol gevoel overhoud. En een blikje cola niet.
Ik heb vandaag toevallig een kleine chocolade reep gekocht en opgegeten, dus vandaag zal ik het wel halen. Andere dagen en met boodschappen doen probeer ik er altijd wel op te letten. Wij hebben nooit frisdrank en als ik fruitsap drink verdun ik dat altijd met water. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te koken/maken.
Het snoepen is bij mij de valkuil en het broodbeleg.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

30 Mrt 2017 23:03

Marsy31 schreef:En enig idee hoeveel zout en suiker er in brood zit? Je hebt hier een app, van de zorgverzekering, die producten kan scannen. Soms, als ik tijd heb, scan ik de verschillende producten en kan ik zien hoeveel zout, suiker en vetten erin zitten. Is het groen, is het ok. Is het oranje, matig en rood is slecht. Ze geven dan ook meteen het gezondere alternatief aan, vaak een ander merk. Zo ben ik erachter dat in augurkjes veel suiker zit, brood, melk en yoghurt (de gezonde versie) ook. Ik weet dus nu welke het beste is dankzij die app. Nu koop ik de meest gezonde versie ervan. Laatst hadden we het met wraps. Wij kochten altijd diegene die zei dat het de meeste granen had en waarvan de verpakking er heel gezond uitzat. Man, wat een desillusie, wat een suiker en zout zat erin. Nu koop ik er 1 waar bijna niks op de voorkant staat en verminder de suiker/zout met de helft. En als die pakjes/zakjes om eten mee te maken, ongelofelijk wat daar in zit. Crackers? Onwijs veel zout. En zout is net zo slecht als suiker he? Ik denk dat ik door deze app onze suiker/zout intake wel met de helft verminderd heb, maar door hetzelfde te eten.


Welke app is dit?
Of is die buitenlands? (Volgens mij woon jij in Australië oid toch? Als ik mij niet vergis)
Klinkt goed die app in ieder geval!

Ik weet niet of ik er aan kom. Het zou makkelijk zijn als je bij alles wat je eet en drinkt letterlijk ziet hoe veel suikerklontjes erin zitten.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 07:13

Je lichaam herkent geen verschil tussen suikers.

Wel tussen degene die langzaam en snel worden opgenomen.

Het is logisch dat er in een smoothie meer voedingsstoffen zitten, maar ook extreem veel suikers.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 07:38

Viva: het heet FoodSwitch en is inderdaad Australisch. Maar wie weet leest het ook Nederlandse streepjescodes.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 08:49

Ik moet me (deels) corrigeren. Je lichaam verteert en verwerkt fruitsuikers en gewone suikers idd niet anders: het wordt allebei op dezelfde manier door je lichaam omgezet. Maár er zit wel degelijk een verschil in langzame en snelle suikers en hoe je lichaam daarop reageert. Vandaar dat er ook zoiets is als een 'sugarrush' als je veel te snel veel zoete dingen eet.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 09:11

Ik kom daar ook niet aan, ik eet bijna geen bewerkt voedsel, behalve in het weekend als ik chips en chocola mag.
Maar wel sneaky ja, hoe ze suiker in dingen verwerken waarbij je het niet altijd zou verwachten. Niet iedereen leest de etiketten, zou wel goed zijn als dat meer gedaan wordt.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 09:25

Ik denk dat heel veel mensen ook gewoon niet weten hoe je etiketten moet lezen. Je hoort wel vanalles; maar wat betekent het nu eigenlijk?

Dankzij dit topic zit ik met een schuldgevoel cappuccino te drinken met hagelslag erover. Goede combi overigens. Ik eet niet zo heel veel suikers en bewerkte producten maar na het eten eet ik wel iedere dag een chocolaatje.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 09:27

In Ezra's crackers zit 0,1 gram zout per cracker, is dat echt zo veel? Het klinkt niet als veel. Er zit 0,3 gram suiker in per cracker.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 09:45

Nee dat is prima Susan! Ik ben verbaasd dat mensen echt niet het verschil weten tussen slechte en goede suiker overigens. Slechte suikers zit in onwijs veel dingen 'verstopt' en dan zegt het etiket: minder zout of vet en mensen denken: top! Maar weten vervolgens niet hoeveel ze binnenkrijgen. Nu heb ik ook geen lijstje hoor en eet waar ik zin in heb. Maaaaaar, wel groot verschil of er 20 gram suiker in mijn wrap zit dan bijvoorbeeld 5 en ze smaken hetzelfde. En suikervrij is ook niet altijd suikervrij, de zoete toevoeging is zowaar nog slechter. En suiker weten mensen meestal wel maar zout is net zo slecht. Vandaar dat ik zo blij ben met die app (kan ook zelf etiketten lezen en vergelijken maar duurt veel langer). Ik heb in elk geval mn dagelijkse suiker en zout intake door simpel vergelijken enorm verminderd.
En voor de moeders: kijk eens écht op de verpakkingen van het 'gezonde' kindersnoep en yoghurtjes.. helaas geen fruitsuiker.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:00

Het klinkt als heel veel, maar ik geloof best dat veel mensen hier makkelijk aan komen. Als ik bijvoorbeeld denk ik aan gisteren, dan heb ik dat vast gehaald (ik ben ongesteld, dan mag het :angel: ). Op een normale/gemiddelde dag denk ik echter niet dat ik eraan kom, hoewel ik wel heel veel fruit eet, op een werkdag vaak wel 4 stuks. Dat vind ik dan niet erg overigens, ik heb ook weer geen zin om na te gaan hoeveel suiker dat is.
Ik ben er eerlijk gezegd ook niet zo mee bezig, ik probeer gewoon gezond, vers en gevarieerd te eten, en het snoepen te beperken, dat vind ik voor mezelf genoeg. Er zijn zoveel dingen slecht, niet alleen suiker, maar inderdaad ook zout bijvoorbeeld. Ik heb geen zin om op alles zo te moeten letten, ik probeer gewoon logisch na te denken en voor alles een beetje een middenweg te kiezen.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:17

Tja snap ik Mizz_S maar met alle kankers die momenteel overal opduiken, en kanker leeft op suiker, vind ik het niet een hele gekke hype om er wél op te letten. Ik rook ook niet, want dat is ook slecht voor me. En is er geen controle op de hoeveelheden die ze erin stoppen, dus een beetje opletten kan geen kwaad. Je eet ook niet elke dag McDonalds neem ik aan? Waarom dan niet de gezondere versie zoeken van je favoriete product voor je gezondheid? Je ziet het niet, proeft het niet, je lijn kan het hebben, dus kan het geen kwaad?

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:27

Ja, ik snap ook wel wat je bedoelt. Maar je moet al op zo veel dingen letten. Want suiker is niet goed, en te veel zout niet, te veel vet niet, bewerkt voedsel niet, pakjes en zakjes niet, biologisch is beter. Ik vind vind dat gewoon lastig, want als ik iets koop met minder suiker, dan is er vast wel iets aan te vinden wat er dan weer slechter aan is. Misschien een stom voorbeeld, maar ik vind veel (genoeg) fruit eten belangrijk en gezond. Ik word er dan een beetje kriegelig van als mensen zeggen dat dat slecht is vanwege de suiker. Op die manier kun je het nooit goed doen, nergens mee. Er is altijd wel iets te vinden. Ik krijg dit een beetje slecht verwoord, dus ik hoop dat het duidelijk is.
Dus ik probeer gewoon logisch na te denken, ik drink geen alcohol, rook niet, probeer zo veel mogelijk vers en gevarieerd te eten, en het snoepen te beperken. Dat vind ik voor mezelf voor nu genoeg, wat anderen doen moeten ze zelf weten.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:35

Maar die mensen weten dus overduidelijk niet het verschil tussen de suikers. En ja, met obesitas overal en erge ziektes vind ik wel dat je daar op moet letten. En als toekomstige moeder vind ik dat ook mijn verplichting. Niet dat hij geen suiker mag natuurlijk, maar gewoon, het bewust zijn van. Net zoals het al in je systeem zit dat fastfood en roken slecht voor je is, is het nou ook weer niet mega moeilijk om even de jampotten te vergelijken waar minste suiker in zit, je crackers, beschuit, brood, pasta sauzen, gewone sauzen, augurken etc etc. Door het gewoon eens af en toe te bekijken kun je dus de helft binnenkrijgen van wat je normaal binnenkrijgt en je geeft er niks voor op. Ik vind dat het veel harder aangepakt moet worden wat ze in voedingsmiddelen mogen stoppen. Helemaal schandalig in kinder etenswaren. Ik heb daar dus me paar dagen in verdiept dankzij die app en zoveel moeite was het niet. Maar schrok wel van de verborgen hoeveelheden slechte suikers en vooral zout. Maar mensen sluiten liever ogen ervoor maar zijn wel verbaasd dat er zoveel overgewicht is, hartfalen en kankee steeds erger worden.. hoe zou het toch komen? Anyway, het is wel duidelijk ;)
Heb net pak koekjes opgegeten, met chocola erop. Maar van de 5 soorten, wél die met het minste suiker en zout :p

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:43

Ik zie niet wat er 'mis' is met hoe Mizz_S het aanpakt eerlijk gezegd.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:48

Ik zeg toch niks over wat er mis met haar is? Ik vul aan wat zij zegt :)

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:51

Kan me er wel in vinden wat Mizz_S zegt. Ik krijg er voornamelijk de kriebels van als mensen zeggen dat je dus ook weer niet meer dan twee stuks fruit mag eten op een dag. Even extreem: misschien niet in combi met 6 pakken koek en twee repen chocola én een fles cola. Maar als je gewoon normaal eet, bijna geen snoep etc dan zie ik er voor mezelf oprecht geen erg in om de dag te starten met een gezonde smoothie. Of dat ik gedurende de dag misschien wel drie stuks fruit eet.

Ik snap ook wel wat jij zegt Marsy. De voedselindustrie heeft hierin een belangrijke taak. De algehele gezondheid van de mens gaat achteruit, en dat heeft (deels) te maken met wat er in producten wordt gestopt die je dagelijks consumeert. Daarnaast is het gewoon zo dat de hele suikerverwerking en de industrie die erachter zit enorm belastend is voor het milieu. Net zoals de productie van palmolie (wat ook bijna overal inzit).

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 10:57

Oh ja palmolie! Waanzinnig!
En fruitsuikers zijn níet slecht voor je, behalve als dat enige is wat je eet natuurlijk. Fruit zou hier helemaal buiten gehouden moeten worden. Bewerkte en toegevoegde suikers en zout gaat het om.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

31 Mrt 2017 21:39

Marsy31 schreef:Oh ja palmolie! Waanzinnig!
En fruitsuikers zijn níet slecht voor je, behalve als dat enige is wat je eet natuurlijk. Fruit zou hier helemaal buiten gehouden moeten worden. Bewerkte en toegevoegde suikers en zout gaat het om.


Als je teveel aan fruitsuikers binnen krijgt is het wel degelijk slecht. En kun je ervan aankomen.

@Caro smoothies behoren tot snelle koolhydraten die zijn gewoon niet goed. Net als vruchtensap. Dan ga je pieken waarna je in een dal komt en dus meer honger kan hebben waardoor je meer gaat snaaien zeg maar.

Als jij het bij die smoothie houdt en voor de rest gewoon normaal eet op een dag zal het niets uitmaken. Maar een smoothie en dan nog vijf stuks fruit op een dag kan wel degelijk een teveel aan suikers op een dag zijn ook al zijn het fruitsuikers.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

01 Apr 2017 00:14

Momenteel krijg ik echt veel te veel suiker binnen. Zou me eigenlijk niks verbazen als meer dan 100 gram per dag is.
Suiker beperkt zich niet alleen tot snoep, koek en frisdrank. Witte rijst, aardappelen, allemaal slecht voor je bloedsuikerspiegel.
Wat te denken van sauzen bijv. Het is echt heel lastig om bijv suikervrij te eten, het zit echt overal in.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

02 Apr 2017 12:37

Volgens mij word suiker uiteindelijk allemaal op dezelfde manier afgebroken naar glucose en maakt ons lichaam geen verschil in wat voor een soort suiker het is (natuurlijk of toegevoegd). Dus of het nou uit fruit komt of uit toegevoegd suiker maakt geen drol uit. Het gevoel van verzadiging, daar zit wel degelijk verschil (snelle koolhydraten en langzame) maar suiker is suiker. (En natuurlijk de vitamines in fruit zijn beter. Maar goed dat is weer een ander ding. Het ging nu om de suikers).

Lees van dit artikel maar eens de conclusie.
https://www.iamafoodie.nl/natuurlijke-suiker-deel-3/

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

02 Apr 2017 13:24

Google maar eens Frankie :)

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

02 Apr 2017 15:18

Op welke zoekterm dan? Want als ik zoek op 'afbraak suikers' dan kom ik toch informatie tegen dat suiker afgebroken wordt als suiker en dan het geen verschil maakt of ik een lepel agavesiroop neem of een lepel uit de suikerpot schep.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind suikers ook slecht en probeer ook op mijn suikerinname te letten. Maar ik geloof niet in betere en slechtere suikers.

Ik geloof er wel in dat ik beter een peer kan eten dan een schep uit de suikerpot kan nemen omdat een peer, naast suikers, ook vitamines en vezel levert en een schep suiker niets. Maar dat staat volgens mij los van die afbraak van suikers.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

17 Apr 2017 08:10

Wat Frankie zegt klopt.

Dat heeft de diabetes verpleegkundige tegen mij gezegd toen ik zwangerschapsdiabetes had.

Alleen bij fruit zorgen de vezels ervoor dat de suikers langzaam worden afgebroken.

Bij fruitsap is dat weer weg waardoor het snelle suikers zijn.

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

17 Apr 2017 08:21

Klopt. En als je Googlet kun je inderdaad andere verhalen lezen- maar ook verhalen over hoe vaccinaties verband houden met autisme en over hoe je zonder vlees niet kunt overleven.

'The thing about quotes on the internet is that you cannot assert their vailidity' - Abraham Lincoln.
Plaats een reactie