Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Mediteren

12 Okt 2017 10:13

Mediteren jij? Of staat dit ver van je af en kun je hier niks bij voorstellen?

Als je mediteert;
- hoe vaak en hoe lang?
- via een app/ YouTube/ in stilte?
- ga je er echt voor zitten, of doe je het vaak liggend of ook terwijl je bezig bent?
- waarom mediteer jij?
Aanvullend; ben je wel eens op retraite geweest?

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:19

Ja, ik mediteer. Ik heb vaak goeie voornemens om het elke dag te doen, dat doe ik dan enige tijd en dan komt de klad er weer in. Ik gebruik de apps HeadSpace en Breathe, vooral de laatste. Ik doe het vaak op het toilet, omdat dat zowel thuis als op kantoor de enige plek is waar ik niet word gestoord. Maar ik doe het ook weleens in het OV of in bed.
Ik doe het om rust in mijn hoofd en lijf te krijgen en om stressklachten tegen te gaan.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:23

Ik heb begin dit jaar een mindfulnes cursus gevolgd dus gebruik de geluidsbestanden daarvan. Ik doe het niet heel regelmatig maar als ik het doe vaak voor het slapengaan. De cursus heeft mij echt geholpen meer stil te staan en me minder druk te maken. Wanneer ik me stressig voel, ga ik mediteren.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:24

Vroeger dacht ik dat mediteren niets voor mij was, te zweverig etc. Nu ik het sinds een jaar regelmatig doe, vind ik er juist niets zweverigs aan.
Ik mediteer zowel zittend als liggend op bed als onderweg of als ik bezig ben. Voor dat laatste vind ik buddify een fijne app. Ik heb nu (toch maar) de app headspace gekocht, omdat ik graag elke dag wil mediteren. Maar dat krijg ik lastig in een ritme.
Door te mediteren ben ik rustiger, minder opgejaagd, minder haastig, meer in balans, milder naar mezelf en anderen. Ook neem ik mijn gedachten minder serieus waardoor ik minder snel negatief blijf.

Ik heb es een stilte retraite gedaan, ondertussen vond ik het heftig, achteraf kijk ik er alleen maar positief op terug. Zou het wel vaker en langer willen doen (of meer icm yoga) maar ikben benieuwd of dat er snel van komt.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:28

Fantine schreef:Ik heb begin dit jaar een mindfulnes cursus gevolgd dus gebruik de geluidsbestanden daarvan. Ik doe het niet heel regelmatig maar als ik het doe vaak voor het slapengaan. De cursus heeft mij echt geholpen meer stil te staan en me minder druk te maken. Wanneer ik me stressig voel, ga ik mediteren.


Als ik stressig ben kan ik het ook beter opbrengen. Maar wat ik dus wil, is om het juist ook te doen als ik me prima voel oa om minder snel stressig te worden.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:30

Ik gebruik ook de apps Headspace en Breathe. Vanuit therapie is mij aangeraden om wat vaker mindfulness toe te passen en het helpt mij heel erg. Ik kan daardoor weer even de rust terug pakken en ontspannen. Het liefst doe ik het ook liggend, enige nadeel dan is dat ik 9 van de 10 keer in slaap val haha.
Ik denk dat ik het zo'n 5x per week doe.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:34

Ik mediteer ook, gisteren ronde ik de 30e 'les' van de beginnerspacks van Headspace af. Ik heb een abonnement afgesloten omdat ik er zeker verder mee wil gaan. Het lukt me niet goed om het dagelijks te doen, ook al neem ik het me steeds voor.

Meestal kies ik een moment uit dat ik thuis ben en zit ik even aan tafel of op de bank. Maar soms doe ik het ook weleens onderweg in het OV of in de auto (als passagier uiteraard :smile: ).

Als ik niet kan slapen doe ik het ook soms in bed, al weet ik dat het eigenlijk beter is om er niet bij in slaap te vallen. Maar het helpt toch, haha.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:37

Joey schreef:Aanvullend; ben je wel eens op retraite geweest?


Nee, maar ik zit er wel sterk aan te denken dat te doen. Ik zit in een fase van verandering en ik merk dat mijn hoofd vaak zo vol is dat ik het allemaal niet goed kan processen. Ik heb al online wat gezocht maar veel retraites lijken me juist wel een beetje (te) zweverig voor mij.

Zijn er mensen met ervaring die er iets over willen delen?

Edit: ah ik lees net jouw eigen ervaring Joey. Waarom vond je het zo heftig tijdens de retraite zelf? Was er naast stilte en meditatie nog een soort van programma? En hoe was de zweverigheid?

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:44

Gebed en meditatie over bijbelteksten is mijn mediteren en dat doe ik elke dag. Niet altijd op de manier van stilzitten, handen vouwen en ogen dicht, maar ik heb wel elke dag een moment dat ik even stilsta, mijn gedachten op God richt of stilsta bij een verhaal of les uit de Bijbel. Het maakt mijn perspectief op de dag, op mezelf en op de wereld anders. En, maar dat vind ik altijd moeilijk om te zeggen omdat het zo dom klinkt voor mensen die niet geloven, even dicht bij God zijn is gewoon fijn.

Ik heb één keer een stilteretraite in een klooster gedaan, onder begeleiding van een priester, en dat was een van de mooiste momenten uit m'n leven. Sommige momenten waren zwaar, maar ik wist van anderen dat je daar doorheen moet om bij die heerlijke rust uit te komen. Bovendien deed ik viermaals daags twintig minuten 'de Bijbel bidden' en dat was echt als balsem voor m'n ziel.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:50

Grappig dat je bidden en mediteren in één zin noemt, Geel. Ik realiseerde me namelijk pas ergens de afgelopen tijd dat bidden vast een zelfde soort uitwerking kan hebben als mediteren en dat die gebruiken best op elkaar lijken. En dat vond ik best een eyeopener.

Wat bijzonder dat je de retraite één van de mooiste momenten uit je leven noemt! Ga je het vaker doen? Of bewust juist niet om die eerdere ervaring niet te 'verpesten'?

Re: Mediteren

12 Okt 2017 10:57

Ja, ze lijken zeker op elkaar! Het verschil is denk ik dat ik me op God richt en bij gewone meditatie denk ik meer op jezelf? Dat laatste heb ik nog nooit gedaan namelijk, dus dat weet ik niet zeker. Maar je doet in beide gevallen je ogen dicht, je ademhaling langzamer, een rusthouding gebruiken etc.

Ik wil best vaker op retraite hoor, maar 't is er eigenlijk niet meer van gekomen daarna. Ik zou 't jou ook zeker aanraden. Volgens mij kun je ook in kloosters op retraite, zonder dat je meteen religieus hoeft te zijn of diensten hoeft bij te wonen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Die zijn vaak iig niet erg zweverig. Tip: http://www.mirjamvandervegt.nl/stilte-retraites/ Ik ken haar persoonlijk en zij is echt heel tof. Je zou haar sowieso eens om info kunnen mailen, want ze kent heel veel retraites in Nederland.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 11:12

Het was heftig omdat ik niet goed in mijn vel zat en toen ineens 48 u alleen was met m'n gedachten. Er was een programma hoor, dat hing overal aangeplakt zeg maar. Dat bestond uit van 7u 's ochtends tot 21 u 's avonds verschillende vormen van meditatie :smile: Ik deed een vipassana retraite, inzichtsmeditatie. Dat was een goede keus.
's Ochtends begonnen we yoga, voor het avondeten weer yoga, 's avonds nog een dhammatalk. Tussendoor steeds afwisselend 3 kwartier zittende of lopende meditatie (dat is dus echt veel mediteren). En rond het eten steeds ruim tijd, dan had je ook even tijd voor jezelf. De meditaties waren deels begeleid, deels onbegeleid. Dus soms praatte degenen die het leidden je er doorheen, andere keren was er gedurende de gehele meditatie stilte.
Bij ons waren er 2 personen die het leidden en die waren heel toegankelijk. De bedoeling was echt om 2 dagen volledig in stilte door te brengen, maar als je erdoorheen zat kon je wel bij hun terecht. Ik vond het niet zweverig, waar ben je bang voor hoe het voor jou zweverig zou kunnen zijn?

Dat niet communiceren met anderen vond ik overigens heerlijk! Ik zat dus slecht in mijn vel en was ook best onzeker die tijd. Het liefst vermeed ik sociale contacten. Dat weekend heeft me doen inzien dat andere mensen doorgaans óók alleen maar met zichzelf bezig zijn en niet de hele dag bezig zijn met jou te beoordelen (en dat dat in het dagelijks leven ook zo werkt). Daar had ik toen veel aan.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 14:50

Nee, ik doe dit niet. Althans, niet in de vorm die 'normaal' is.

Maar als ik me heel klote of bang of onrustig voel, dan ga ik me wel afzonderen met muziek en probeer ik mezelf relativerende en opbeurende dingen toe te spreken.

Re: Mediteren

12 Okt 2017 18:36

Oh dat klinkt inderdaad wel heftig Joey! Ik heb al eens meer gelezen over Vipassana en dag leek me al ontzettend intensief inderdaad. Poeh! Maar wel bijzonder om te ervaren wat het met je doet denk ik.

Dank je Geel voor die link, ik ga me er weer eens verder in verdiepen.
Plaats een reactie