Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Re: Juridisch loket

29 Jan 2016 19:52

Ik ben bang dat je zowel geen camera als geld terug zult krijgen. De camera valt gewoon onder de boedel van het faillissement en de aanbetaling is voor je eigen risico. Wat je nu moet doen is wat hierboven ook gezegd wordt, contact zoeken met de curator en jezelf als schuldeiser later opnemen. Straks wordt er gekeken wat er wat er nog in de boedel zit (geld en spullen) en dan wordt alles over de schuldeisers verdeeld. Helaas staan consumenten wel altijd helemaal onderaan de lijst.
Alsjeblieft snel een camera wil zou ik er ergens anders een kopen want dit gaat waarschijnlijk lang duren. Wat voor camera wil je? Ik denk dat ik iemand ken die er een te koop heeft.

Re: Juridisch loket

29 Jan 2016 20:08

De curator die wordt aangesteld gaat kijken wat de huidige inboedel is en hoe die verdeeld kan worden. Bedenk wel dat de belastingdienst en leveranciers als eerste betaald gaan worden en daarna pas de consumenten.

Ik hb hetzelfde gehad in oktober. Telefoon besteld met een behoorlijke levertijd, in de week van levering komen er ineens berichten online dat ze faillissement gaan aanvragen. Telefoon nooit gezien en geld gewoon kwijt.

Re: Juridisch loket

29 Jan 2016 20:20

Bedankt voor jullie reacties, daar was ik al een beetje bang voor. Ik weet niet wie de curator is, ik ga meteen kijken of ik daar iets over kan vinden.

Prosecco, het gaat om dr Sony RX 100 ii

Re: Juridisch loket

29 Jan 2016 21:10

Volgens mij is het faillissement van de keten nog niet uitgesproken door de rechter, maar al wel aangevraagd (nieuwsberichten). In dat geval is er dan nog geen curator aangewezen. Hier kun je het een en andere lezen over failissementen: http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... lland.aspx

Re: Juridisch loket

30 Jan 2016 08:43

Teun schreef:Bedankt voor jullie reacties, daar was ik al een beetje bang voor. Ik weet niet wie de curator is, ik ga meteen kijken of ik daar iets over kan vinden.

Prosecco, het gaat om dr Sony RX 100 ii



Diegene die ik ken heeft een Nikon spiegelreflex, heeft het zin dat ik het voor je vraag?

Re: Juridisch loket

01 Feb 2016 22:59

Weet iemand iets van het recht op een deugdelijk product?

Ik heb bij V&D 2 maanden geleden een horloge gekocht waarvan het bandje nu stuk is. Zij geven geen garantie op het bandje en konden het niet maken toen ik in de winkel was. Wel kon ik uiteraard tegen een prachtige prijs een nieuw bandje kopen.

Re: Juridisch loket

02 Feb 2016 07:20

In principe hoort de verkoper dergelijk garantiezaken af te handelen. Gezien de situatie doen ze dat blijkbaar niet. Andere mogelijkheid is om je te wenden tot de producent.

Re: Juridisch loket

02 Feb 2016 09:31

Volgens mij krijg je heel vaak geen garantie op het bandje.
Maar bij v en d weet je dat nu eenmaal. Net zoals dat je nu niet mag ruilen of terug brengen.
Ik zou idd contact opnemen met de fabrikant.

Re: Juridisch loket

02 Feb 2016 16:09

Ik heb een vraag over een klacht voor het CBR. Kan ik die hier stellen?

Re: Juridisch loket

02 Feb 2016 18:10

Stellen kan altijd!

Re: Juridisch loket

02 Feb 2016 18:22

Over dat horloge, ook al valt het niet onder de garantie dan nog mag je eisen aan een product stellen. Het ligt er natuurlijk aan hoe duur het horloge was, maar in principe mag je verwachten dat het bandje bij normaal gebruik langer dan 2 weken meegaat. Ik zou dus nogmaals teruggaan en desnoods een manager ofzo te spreken vragen. Jij hoeft ook niet zelf bij de fabrikant aan te kloppen, hoewel dat vaak wel sneller kan werken. Je hebt een overeenkomst met de verkoper dus dat is degene die het voor jou moet oplossen.

Re: Juridisch loket

12 Feb 2016 03:37

Ok dit is een complexe situatie maar ik ga het toch proberen! Wellicht weten jullie een antwoord waar ik uren naar aan het zoeken ben. Wij willen een medewerker, op full time jaarcontract ontslaan omdat zij simpelweg niet naar behoren functioneert. Er zijn al diverse gesprekken geweest en klachten binnen gekomen. Echter heeft er tot op heden geen (gedocumenteerd) functioneringsgesprek met haar plaatsgevonden. Contract loopt nog tot juli maar we willen er zo snel mogelijk vanaf. Er zijn geen andere werkzaamheden die wij haar (fulltime) kunnen bieden. Op basis van 0-uren is wel mogelijk, al voegt dit waarschijnlijk niets toe? Ik hoor heel graag of iemand tips heeft!

Re: Juridisch loket

12 Feb 2016 07:05

Toet schreef:Ok dit is een complexe situatie maar ik ga het toch proberen! Wellicht weten jullie een antwoord waar ik uren naar aan het zoeken ben. Wij willen een medewerker, op full time jaarcontract ontslaan omdat zij simpelweg niet naar behoren functioneert. Er zijn al diverse gesprekken geweest en klachten binnen gekomen. Echter heeft er tot op heden geen (gedocumenteerd) functioneringsgesprek met haar plaatsgevonden. Contract loopt nog tot juli maar we willen er zo snel mogelijk vanaf. Er zijn geen andere werkzaamheden die wij haar (fulltime) kunnen bieden. Op basis van 0-uren is wel mogelijk, al voegt dit waarschijnlijk niets toe? Ik hoor heel graag of iemand tips heeft!


Dat gaat helaas niet toet. Je kunt haar nu ontslaan, maar dan moet je het salaris tot het einde van het ccontract wel door betalen.
En als je een ontslagvergunning wilt aanvragen heb je ook meer nodig dan een gedocumenteerd functioneringsgesprek. Het is echt heel erg lastig.

Re: Juridisch loket

12 Feb 2016 07:47

Je werkgever kan zich tot de kantonrechter wenden met het verzoek de arbeidsovereenkomst te ontbinden.
Wel rust er een enorme bewijslast op hem.

Re: Juridisch loket

12 Feb 2016 07:55

Als er niets is vastgelegd, heb je geen poot om op te staan. Er zit dan weinig anders op om het contract uit te dienen, of de overeenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen.

Re: Juridisch loket

13 Feb 2016 12:51

Lastig, Toet. Haar ontslaan zal idd via een ontslagvergunning bij het UWV moeten en die ga je zonder dossieropbouw niet krijgen. Je zou kunnen sturen op een vaststellingsovereenkomst met een x-maanden salaris meegeven. Maar je kunt er ook voor kiezen haar per direct vrij te stellen van werk met behoud van salaris. Either way ik vrees dat het de organisatie hoe dan ook geld gaat kosten.

Re: Juridisch loket

02 Apr 2016 17:32

Ik heb een vraag. Ik zat qua loon in C3, en dat is nu herzin (vanwege nieuwe taken) en nu is het herzin naar D1. Zelf vind ik het raar dat het niet D3 is. Maar ik vroeg me af, mag dit ?

Re: Juridisch loket

02 Apr 2016 19:55

Ben je er wel op vooruitgegaan?
Bij een hogere schaal ga je bij ons altijd treden terug tot de tree waarop je net boven de oude zit.

Re: Juridisch loket

02 Apr 2016 20:41

Dat is bij ons ook. Ik ben ooit van b5 naar c2 gegaan en daarna ging ik ieder jaar een trede omhoog. C1 was lager dan b5 daarom begon ik in c2.

Re: Juridisch loket

02 Apr 2016 20:48

Je gaat in de naasthogere schaal in een trede ingedeeld worden die qua euro's hoger is, dat ligt niet aan het nummer van de trede.

Re: Juridisch loket

02 Apr 2016 23:55

Ah oke! Thanks voor de antwoorden. Ga het morgen eens bekijken. Nu ga ik er niet op vooruit, dus vond het een beetje raar.

Re: Juridisch loket

13 Apr 2016 18:57

Ik heb een vraag waar hopelijk iemand antwoord op weet.

Mijn zoon hebben wij in januari ingeschreven voor zwemlessen hier in 1 van de 2 zwembaden in het dorp, we hebben toen €27,50 inschrijfgeld betaald en hij zou in september starten. Vandaag kregen we te horen dat het zwembad gaat sluiten en deze zwemschool in ons dorp geen zwemlessen meer aan kan bieden, we kunnen wel naar een ander dorp voor zwemlessen bij deze zwemschool. Dat is voor ons geen optie dus we hebben gemaild dat we onze zoon uit willen schrijven bij hen en of we het inschrijfgeld terug kunnen krijgen.
Ik heb nu antwoord terug waar in staat dat ze geen inschrijfgeld terugbetalen omdat het helaas om onvoorziene omstandigheden gaat.
Nu is mijn vraag of dit zomaar mag? Ik heb nooit algemene voorwaarden gezien waar dit in staat en ik vind zelf dat als ze mij niet kunnen bieden waar ik me voor ingeschreven heb dat ze mij mijn inschrijfgeld terug moeten geven.
Of heb ik gewoon pech en mogen ze mijn inschrijfgeld gewoon houden?

Re: Juridisch loket

11 Mei 2016 09:40

Even een vraagje voor de mensen die verstand hebben van arbeidsrecht. Een vriendin van mij heeft laatst een nieuwe functie gekregen op haar werk, en daarbij hoorde een (flinke) salarisverhoging. Nu, ongeveer 5 maanden later, gaat het niet zo goed met het bedrijf op financieel gebied en willen ze bezuinigen. Mogen ze haar nu zomaar weer terug zetten naar haar oude functie en dus ook de lagere salarisschaal? Ze werkt op een transportbedrijf, bloemenexport (voor de CAO is dit misschien nuttig om te weten).

Re: Juridisch loket

11 Mei 2016 09:44

Oh, ik heb de CAO er even bij gezocht en daar zie ik dit:

Artikel 19 - Inschaling van functies
A - Plaatsing in een lager gewaardeerde functie
De werknemer die door omstandigheden, die niet aan hem zijn te wijten, wordt belast met
werkzaamheden, verbonden aan een lager gewaardeerde functie, zal na 13 weken in die lagere
functieloonschaal worden geplaatst.
Het loonverschil dat hierbij ontstaat wordt omgezet in een persoonlijke toeslag. Deze persoonlijke
toeslag wordt als volgt afgebouwd:
a. Indien mogelijk met nog toe te kennen treden en/of initiële loonsverhogingen;
b. Als er in enig jaar geen trede- en/of initiële loonsverhogingen zijn zal de persoonlijke toeslag met
een kwart per jaar worden afgebouwd.
Voor de werknemer van 50 jaar en ouder, die minimaal 10 jaar in dienst is van de werkgever of voor de
werknemer die minimaal 25 jaar in dienst is van de werkgever zal de persoonlijke toeslag niet worden
afgebouwd.

Re: Juridisch loket

11 Mei 2016 09:50

Hm nou zo te lezen dus niet zomaar terug in salaris maar na 13 weken en dan dus dmv dat afbouwproces. Vervelend zeg!
Plaats een reactie