06 Feb 2018 13:11 door Marin
Ik denk dat je niet zozeer kunt leren maar zeker wel kunt stimuleren.
Van het CB moesten wij inderdaad tummy time doen. In het begin vond ie het vreselijk. Al gauw was het überhaupt niet nodig want hij begon toen al met rollen.
Ik vind taalontwikkeling belangrijk en lezen leuk dus dat stimuleer ik door veel boekjes te lezen. Hij heeft er nog niet volledige aandacht voor maar dat geeft niet. We gaan naar de bieb en dan laat ik 'm lekker rond kruipen tussen de boekjes. Lekker veel aanwijzen en praten doe ik ook.
Bij nieuwe (grof of fijn motorische) dingen prijs ik 'm vaak, heel overdreven blij goed zo zeggen, klappen, dan zie je hem echt oplichten van blijdschap.
Zijn groffe motoriek is zeer sterk, dat komt echt vanuit hemzelf. Ik stimuleer hem daarin door bijv naar een gym klasje te gaan, hem de ruimte te geven zich daarin te ontwikkelen, maar ik forceer niet. Hij wil bijvoorbeeld echt nog niet achter de loopkar lopen, behalve op z'n knietjes. Nou prima. Komt vanzelf. Daar heb ik dan weer totaal geen zorgen over.
Fijne motoriek vind ik wel lastiger. We oefenen wel met zo'n vormenstoof, blokjes overgeven aan elkaar, kleine stukjes eten met pincet greep pakken. Door het aan te bieden geef je oefening. Wederom ook niet forceren. Maar hierbij vind ik het soms wel lastig, ik weet niet goed wat hij allemaal zou moeten leren. Dat moet ik eigenlijk eens opzoeken.
Al met al denk ik dat het meeste zeker vanuit het kindje zelf komt maar dat je zeker dingen aan kunt bieden. Bijna elk stuk speelgoed is wel gemaakt om een bepaald iets te stimuleren. Op de leeftijd van M doen ze natuurlijk nog niet zo veel, weet niet of ze al wat kan grijpen, dan kan je daar op inspelen. Ik merk ook dat ik speelgoed leuk vind dat op meerdere niveaus inzetbaar is. Kijken en grijpen voor de allerkleinsten, onderzoeken met vormen, relaties en acties voor de wat ouderen bijvoorbeeld.
Let's discover the world together.