Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 01:33

Ja, ik schrok er ook van. En de betaalde versie is €442. Echt duur!

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 01:56

Bliss schreef:Ik denk dat ik het ook gewoon gratis doe, met weinig poespas, dan is het trouwen later in elk geval nog speciaal. Als ik het nu al te uitgebreid doe, ben ik bang dat ik de 'noodzaak' om te trouwen later niet meer zie en dat lijkt me nou juist leuk!

Zo denk ik inderdaad ook,al twijfel ik heel erg over de achternaam, aannemen of niet. Ik wil heel graag zijn achternaam. Maar ik vind daf dat eigenlijk pas hoort als je echt trouwt haha.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 05:52

Het is toch ook een soort van trouwen?? Dus als je dat graag wilt, lekker doen.
442 euro vind ik trouwens niet super duur. Trouwen is veel duurder haha

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 07:58

Bij ons in de gemeente kost trouwen van 9.00 tot 16.00 uur 416 euro en na 16.00 uur 624 euro.
Dan vind ik 442 euro voor gp echt wel duur.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 08:04

Ons samenlevingscontract kosten ongeveer hetzelfde al niet duurder. En een testament kost ook veel. Als alles dan goed geregeld is, vind ik het wel meevallen. Maar misschien ook omdat bij trouwen vaak ook een duur feest erbij zit. Verder is het natuurlijk bijna gewoon hetzelfde, dus logisch als de prijzen ook bijna gelijk zijn.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 08:48

Met alles er omheen is het duurder ja. Wij zijn ook een beetje aan het kijken hoe of wat. Ik zou het liefst trouwen en met familie uit eten en verder geen poespas, maar mijn vriend wil ook een feest geven.
Ik vind dat een beetje zonde, want dat geld stop ik liever in ons nieuwe huis straks.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 09:00

Betty schreef:
Bliss schreef:Ik denk dat ik het ook gewoon gratis doe, met weinig poespas, dan is het trouwen later in elk geval nog speciaal. Als ik het nu al te uitgebreid doe, ben ik bang dat ik de 'noodzaak' om te trouwen later niet meer zie en dat lijkt me nou juist leuk!

Zo denk ik inderdaad ook,al twijfel ik heel erg over de achternaam, aannemen of niet. Ik wil heel graag zijn achternaam. Maar ik vind daf dat eigenlijk pas hoort als je echt trouwt haha.


Dat heb ik ook ja, al lijkt het me wel leuk om dezelfde naam als de baby te hebben. Maar ik wil zijn naam alleen achter mijn eigen naam.

442 euro vind ik wel duur hoor! Ik ga vandaag of morgen eens informeren wanneer wij gratis terecht zouden kunnen.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 10:36

Denk je even aan eventuele alimentatieverplichtingen die hiermee kunnen stijgen? Ik weet het niet exact, maar het kan zijn dat je meer alimentatie moet betalen omdat dan jouw inkomen ook wordt meegerekend.

Dat is vooralsnog hier de reden om niet te trouwen/ een GP aan te gaan.

Er zijn, dacht ik, ook mogelijkheden om het uit te sluiten maar dat moet je dan weer laten vastleggen.

Het kan zo zijn dat je je er nu nog niet veel van aan trekt, of dat het nu goed geregeld is, maar bijvoorbeeld bij ons gaat ex in en uit de bijstand. Als wij trouwen, en zij zit in de bijstand, wordt mijn inkomen ook meegerekend en mogen wij dus een groter bedrag samen betalen aan haar. Dat dan weer gekort wordt door de gemeente.

Dus ook al is het nu allemaal goed geregeld, wel even goed na laten kijken voor de toekomst!

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 10:40

Oh goed dat je het zegt! We hebben nu namelijk gedoe over de alimentatie; ex gaat per januari samenwonen en m'n vriend wil alles opnieuw laten berekenen, want hij betaalt nu te veel alimentatie. Zij doet daar moeilijk over en speelt erg op zijn gevoel in, want wij kunnen wel twee keer per jaar op vakantie etc. etc. Sowieso komt de partneralimentatie te vervallen, maar de kinderalimentatie moet nu volgens rekentools ook omlaag. Als mijn inkomen wordt meegerekend, verandert dat natuurlijk weer. Zou haar wel goed uitkomen. Hmm ik ga me erin verdiepen.

Edit: via zo'n snelle rekentool scheelt het met mijn inkomen erbij maar 8 euro per maand haha. Wat betaalt jouw vriend nou aan alimentatie aan zijn ex? Mijn vriend betaalt nu wel ruim 500 euro voor één kind, echt te veel!

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 10:50

Ja, dat alimentatie vraagstuk is altijd een gedoe. En volgens mij kan je er zo wel uitkomen met elkaar, en dan een bedrag vaststellen dat voor beiden werkt. Maar voor ons ligt dat weer anders ivm de bijstand. Ik betaal graag mee voor de kinderen, daar gaat het niet om. Ik betaal zo uit mijn eigen portemonnee vaak genoeg. Maar structureel omdat zij niet werkt, vind ik een ander verhaal.

Daarnaast zou haar inkomen niet stijgen als ik mee ozu betalen want de gemeente zuivert het bedrag aan tot de bijstandsnorm.

Ja, vrouwen kunnen altijd goed op gevoel inspelen. En ik weet niet hoe het met jouw vriend is, maar de mijne draagt gewoon altijd een schuldgevoel mee omdat hij niet bij ze woont. Dus dan is het makkelijk om daarop in te spelen omdat toch vaak mannen toegeven. Daarom is het dan wel weer fijn dat er een instantie bij zit, want die bepaalt het gewoon. is het geen kwestie meer van gevoel.

Heb je ook meegerekend dat er bij jullie een kind bijkomt? Feitelijk wordt daarmee zijn draagkracht dan verlaagt over zijn beide kinderen. Daar kan jij niks aan doen, maar zo werkt het wel. Bij ons wordt gekeken: ok: dat is zijn inkomen, zoveel kinderen zijn er en dat is de draagkracht. En dan evenredig naar het aantal kinderen (bij ons is dat ook rond de 550 voor alle kinderen).

Die 500 grens hoor ik vaker. De vriend van een goede vriendin betaalde ruim 800 euro (special needs kind), maar dat is onder de huidige norm ook naar rond die 500 geschaald.

Ik zou voor jou óf ervoor zorgen dat je laat vastleggen dat jouw inkomen overal buiten wordt gehouden (ik ebn dit zelf nog aan het onderzoeken hoe dit juridisch kan worden vastgesteld). Stel nl dat zijn ex uit elkaar gaat met haar huidige partner en in de bijstand komt, dan krijg jij ermee te maken. En dat wil je niet.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 11:04

Ik kan in zo'n tool nergens invullen dat wij zelf ook een kind krijgen/hebben. Ik denk dat ze het toch door een bureau moeten laten uitrekenen, dat is het beste. Die kunnen gewoon alle gegevens meenemen. M'n vriend zei dat wij straks een baby hebben en hij dus daar ook geld voor over moet houden, maar z'n ex vond dat dat niet ten koste moest gaan van hun dochter. Maar ja, dat is toch logisch? Als je twee kinderen hebt, moet je je geld nou eenmaal verdelen en kan er niet evenveel naar kind 1 gaan. Toch?!

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 11:17

Volgens mij kan je het bij deze tool wel laten meeberekenen:

https://www.alimentatiewijzer.nl/bereke ... oefte.html

Het gaat ook niet ten koste van zijn dochter. Ik vind dat ook zo'n kolderargument! Hij heeft inderdaad maar één inkomen en zijn draagkracht is dan ook gewoon gebaseerd op dat inkomen. En met een baby erbij, verandert er nu eenmaal iets. Maar gedoe over geld kan mijn inziens echt altijd het beste door een andere partij worden gedaan. Dan kunnen ze nl niks meer zeggen.

Hier is de ex na een half jaar werken weer drie maanden de WW in, dus wij zien de bui al hangen voor als de WW eindigt en ze mag weer de bijstand in. Dan moet ook hij weer álle financiele gegevens over gaan dragen.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 11:27

Die tool gebruikte ik ook, maar volgens mij kun je hier alleen de kinderen invullen die ze samen hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 11:28

Nee klopt. Ik was ook al aan het vogelen, staat ook wel bij dat er in andere situaties echt maatwerk berekenen moeten worden gemaakt. Wel kan je aan de hand hiervan blijkbaar de draagkracht van je vriend berekenen.

Wat een gedoe he?

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 11:31

Is dat dan niet opgelost met de nieuwe regels van 2018 waarmee je niet meer automatisch in gemeenschap van goederen trouwt?

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 13:52

Caro schreef:Nee klopt. Ik was ook al aan het vogelen, staat ook wel bij dat er in andere situaties echt maatwerk berekenen moeten worden gemaakt. Wel kan je aan de hand hiervan blijkbaar de draagkracht van je vriend berekenen.

Wat een gedoe he?


Pff nou dit wordt nog leuk. Z'n ex heeft laten weten vast te houden aan het huidige bedrag, omdat dit door de rechter zo is vastgesteld destijds. Ja duh, maar als er situaties veranderen, verandert het bedrag natuurlijk ook hè! Ik denk echt dat ze dit officieel moeten laten uitrekenen door een professional. Dit gaat nog een hoop gezeik opleveren de komende tijd vrees ik, echt geen zin in.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 14:21

Als er iets verandert qua inkomen of gezinssamenstelling dan wordt niet automatisch het bedrag aan kinderalimentatie aangepast. Dit moet via de rechter middels een verzoekschrift tot wijziging kinderalimentatie op grond van veranderde omstandigheden. Dus dat gaat inderdaad niet zo makkelijk als je er onderling niet uitkomt.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 14:30

Ik heb geen geregistreerd partnerschap en ik ben ook niet getrouwd. Mijn vriend wilt dit namelijk niet :(.
Nu zijn we dus wel bezig met een samenlevingscontract en een testament.
Maar serieus ik snap er allemaal echt niks van dus steeds maar weer uitgesteld.
Nu hebben weer een afspraak staan maar moet ik van te voren van alles doorgeven zoals
-executeur
-testamentair bewindvoerder
-voogd
En het is allemaal wat ingewikkelder omdat ik slechte familiebanden heb.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 14:45

Oh ja, pff.. altijd dat gedoe. Ik snap het wel: zij wordt opeens enorm gekort op een maandelijks bedrag. Maar dat heeft niks te maken met waar zij daadwerkelijk récht op heeft.

Als jullie dit laten gaan, dan zit je de komende 13 jaar nog aan dit bedrag vast. Als je er nu tegenin gaat, laat je ook zien dat er gewoon rekening moet worden gehouden met jullie situatie. Als zij nog een keer een kind krijgt, verandert er toch ook het eea voor háár financieel?

Je hoeft haar niet te kort te doen, maar uiteindelijk moeten jullie ook niet de strop voelen omdat jullie er een kind bij krijgen.

Dit soort dingen blijven zooo lastig. Want ook hier zullen moeders dit nu lezen die dan denken; 'is niet mijn probleem en ik wil niet gekort worden'.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 15:00

Tabbie schreef:Het is toch ook een soort van trouwen?? Dus als je dat graag wilt, lekker doen.
442 euro vind ik trouwens niet super duur. Trouwen is veel duurder haha


In mijn gemeente kost trouwen even veel.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 15:06

Wij hebben niks, we zijn zelfs geen fiscal partner omdat het huis volledig op mijn naam staat (mijn vriend huurt in in principe bij mij). De erkenning hebben we geregeld, verder nog niks. We zijn op zoek naar een ander huis, dat zal ca 3 jaar duren (we willen graag bouwen en zoeken vrij specifiek). Dus voor die tijd willen we wel een en ander vastleggen.
Trouwen wil mijn vriend wel maar ik niet. Geregistreerd partnerschap vind ik ook niet echt nodig, maar we moeten nog even uitzoeken hoe we alles het beste kunnen vastleggen en dan kijken welke optie het beste is. Als geregistreerd partnerschap goedkoper is dan vastleggen bij de notaris dan vind ik dat ook prima.

Re: Geregistreerd partnerschap

16 Nov 2017 15:09

Wij hebben nu ook niks Ell. We moeten zelfs nog even naar het gemeentehuis om de baby te erkennen (mocht een GP voor de tijd niet meer lukken).

Re: Geregistreerd partnerschap

17 Nov 2017 22:12

- Waarom heb je voor een GP gekozen en niet voor een huwelijk?
Omdat ik zwanger was, En we alles goed geregeld wilde hebben.

- Wil je ooit nog trouwen of vind je het goed zo?
Wij zijn een paar jaar later als nog getrouwd. Omdat we dit beide graag wilde.

- Hoe zag de dag van het GP eruit? Heb je er iets feestelijks van gemaakt of was het gewoon even naar het gemeentehuis en klaar?
Alleen thuis taart gegeten met getuigen (ouders en browr/zus)

- Hoeveel kostte het GP bij jou?
We deden het maandag ochtend dus was het gratis.

- Heb je ook de naam van je partner aangenomen (of hij die van jou)? Nee. Omdat wij zeker nog wilde trouwen, wilde we dot tor dat moment bewaren.

Re: Geregistreerd partnerschap

17 Nov 2017 23:25

Ell, weet je zeker dat je geen toeslagpartner bent van je vriend? Ik neem aan dat hij wel bij je ingeschreven staat, dus dan ben je toch toeslagpartner?

Re: Geregistreerd partnerschap

17 Nov 2017 23:29

Bliss en Caro, het is wat als er 1 van de 2 een kind van een ander heeft. Hier hebben we het beide, dat maakt het allemaal niet makkelijker met dingen regelen.. Ik zoek het ook niet, omdat het zo ingewikkeld is.
Dat hij minder alimentatie zou kunnen betalen omdat zijn ex samenwoont wist ik wel. Dat mijn inkomen daarin mee genomen zou kunnen worden wist ik dan weer niet

Wij willen straks ook een keer trouwen. Nou ja mn vriend wil dat, voor mij zou dat niet per se hoeven en goede testamenten/samenlevingscontract of mss GP voldoende zijn. Maar voor nu hebben we dan ook weinig geregeld, alleen de erkenning..
Plaats een reactie